Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøleskap skrev (8 minutter siden):

Nord for Lillehammer er det korte strekninger med fire felt på E6. Veldig smart av bilen foran meg å bruke nesten hele strekningen på å kjøre forbi en lastebil sånn at jeg såvidt kom meg forbi. Hadde det vært enda en bil bak meg hadde det gått galt.

Vel jeg kjenner ikke til situasjonen, men det er nå engang sånn at man ikke plutselig får retten til å overskride fartsgrense bare fordi man kjører forbi noen som kjører saktere enn en selv, for lastebiler er jo max fart 90 kmt, og de holder gjerne max fart eller så nærme de greier om de kan. Om fartsgrensen er 90 kmt kan det ta sin tid, er den 110 kmt burde det gå relativt radig.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 14.5.2024 at 7:23 AM, DrAlban3000 said:

Folk som febrilsk "lukker luka" når du skal skifte felt for å hindre deg. Er dettte grunnen til at folk vegrer seg for å bruke blinklys?

Det opplever jeg sjelden eller aldri i Norge. Stort sett gis det plass når du skal bytte felt. Unntaket er de som ikke forstår flette regelen, eller de som ødelegger flyten i trafikken ved konstant å skifte fil frem og tilbake når det er mye trafikk. 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (26 minutter siden):

Det opplever jeg sjelden eller aldri i Norge. Stort sett gis det plass når du skal bytte felt. Unntaket er de som ikke forstår flette regelen, eller de som ødelegger flyten i trafikken ved konstant å skifte fil frem og tilbake når det er mye trafikk. 

Nice, det er digg. Det skjer ganske ofte på strekingen jeg kjører, mest sannsynlig fordi det er den mest trafikerte strekningen i Norge og at det oppstår endel situasjoner der de fleste andre slipper å slite med. 

Jeg foretar gjerne 0 feltskifter, skal såppass langt at de gangene jeg har testet med en merket bil i andre feltet har jeg tapt svært lite. Når jeg først skifter felt gjør jeg det helst uten at andre må gjøre noe, må noen bremse/svinge/gasse eller skru av ACC har jeg tapt - om du klarer å kjøre helt uten at noen andre må gjøre noen korreksjoner er du per def en perfekt sjåfør.

De gangene det er tett opplever jeg ofte dette:

*Ser en luke som ser smud ut for meg

*blinker og begynner å legge meg imot venstre rolig

*Vedkommende gasser på slik at luken blir uforsvarlig liten, gjerne med litt lysshow og tuting

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Nice, det er digg. Det skjer ganske ofte på strekingen jeg kjører, mest sannsynlig fordi det er den mest trafikerte strekningen i Norge og at det oppstår endel situasjoner der de fleste andre slipper å slite med. 

Jeg foretar gjerne 0 feltskifter, skal såppass langt at de gangene jeg har testet med en merket bil i andre feltet har jeg tapt svært lite. Når jeg først skifter felt gjør jeg det helst uten at andre må gjøre noe, må noen bremse/svinge/gasse eller skru av ACC har jeg tapt - om du klarer å kjøre helt uten at noen andre må gjøre noen korreksjoner er du per def en perfekt sjåfør.

De gangene det er tett opplever jeg ofte dette:

*Ser en luke som ser smud ut for meg

*blinker og begynner å legge meg imot venstre rolig

*Vedkommende gasser på slik at luken blir uforsvarlig liten, gjerne med litt lysshow og tuting

En klassikere er forholdet mellom akselerasjonsfelt til større vei. Eller i enda større grad kominasjonsfelt.( et felt til destinasjon, avkjøring til den eller påkjøring fra den.)

Er ikke den som skal forflytte seg interessert eller av annen grunn ikke benytter tegn så blir bil som(kunne) lettet arbeidet for deg egen og sta.

"Gidder ikke du å vise hva du skal eller ber om så ignorerer jeg deg.."

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Vel jeg kjenner ikke til situasjonen, men det er nå engang sånn at man ikke plutselig får retten til å overskride fartsgrense bare fordi man kjører forbi noen som kjører saktere enn en selv, for lastebiler er jo max fart 90 kmt, og de holder gjerne max fart eller så nærme de greier om de kan. Om fartsgrensen er 90 kmt kan det ta sin tid, er den 110 kmt burde det gå relativt radig.  

Nja... maks fart på lastebiler er egentlig 80, men de er sperret på 90. 

Jeg kjører i 84, og suser forbi personbiler. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, DrAlban3000 said:

Nice, det er digg. Det skjer ganske ofte på strekingen jeg kjører, mest sannsynlig fordi det er den mest trafikerte strekningen i Norge og at det oppstår endel situasjoner der de fleste andre slipper å slite med. 

Vet ikke hvor det er, men jeg bor i Oslo området så det er ikke akkurat lite trafikk der jeg kjører.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (På 13.8.2024 den 1:59 PM):

Vel jeg kjenner ikke til situasjonen...

Nettopp, så kanskje du ikke burde uttale deg, spesielt når du bare skal moralisere om fartsgrenser. Det er ingen som kommer til å ta deg for å kjøre 3-4 km/t over grensa for å gjøre forbikjøringen tryggere, og spesielt ikke i en 90-sone med midtdeler og forbikjøringsfelt. Jeg opplevde ihvertfall situasjonen som ubehagelig, og det er helt poengløst å kjøre forbi noen når du bare skal kjøre 1 km/t fortere. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (1 time siden):

Nettopp, så kanskje du ikke burde uttale deg, spesielt når du bare skal moralisere om fartsgrenser. Det er ingen som kommer til å ta deg for å kjøre 3-4 km/t over grensa for å gjøre forbikjøringen tryggere, og spesielt ikke i en 90-sone med midtdeler og forbikjøringsfelt. Jeg opplevde ihvertfall situasjonen som ubehagelig, og det er helt poengløst å kjøre forbi noen når du bare skal kjøre 1 km/t fortere. 

Så hva er poenget med å ta det opp i emnet i det hele tatt om du ikke vil ha en tilbakemelding ? Jeg presiserte også at jeg ikke kjente til hele situasjonen, men det jeg sier er fakta, kalle det gjerne moralisering, men mange trafikanter som tenker at det er greit å kjøre for fort trenger akkurat det, de trenger en liten pekefinger, de som tror at alle ulykker som rammer ikke bare dem selv, men andre faktisk lovlydige trafikanter, at det skjer bare med andre enn dem selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 13.8.2024 at 1:43 PM, Kjøleskap said:

Nord for Lillehammer er det korte strekninger med fire felt på E6. Veldig smart av bilen foran meg å bruke nesten hele strekningen på å kjøre forbi en lastebil sånn at jeg såvidt kom meg forbi. Hadde det vært enda en bil bak meg hadde det gått galt.

Du vurderte aldri å avbryte forbikjøringen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg vet ikke lenger hva som er poenget med å ta opp ting i denne tråden når det alltid er bedrevitere som skal vri og vrenge på ting for å få det til å bli din feil, for det er visstnok aldri noen andre som gjør feil. Lastebilen kjørte ikke i 90 og det gjorde ikke den som kjørte forbi heller. Vedkommende skulle kjørt fortere for å sikre en tryggere forbikjøring både for seg selv og bilen bak, altså meg. Ferdig snakka.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (34 minutter siden):

Ferdig snakka.

Endelig, du kunne gjort dette i første innlegget. Som jeg skrev 👇

skaftetryne32 skrev (På 13.8.2024 den 1:59 PM):

Vel jeg kjenner ikke til situasjonen

 

Kjøleskap skrev (38 minutter siden):

når det alltid er bedrevitere som skal vri og vrenge på ting for å få det til å bli din feil,

 Jeg vridde ikke på noe som helst jeg bare påpekte noe, siden du ikke ga all informasjon så påpekte jeg det også👇

 

skaftetryne32 skrev (På 13.8.2024 den 1:59 PM):

Vel jeg kjenner ikke til situasjonen

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 15.8.2024 at 6:17 PM, Kjøleskap said:

Nei, jeg vet ikke lenger hva som er poenget med å ta opp ting i denne tråden når det alltid er bedrevitere som skal vri og vrenge på ting for å få det til å bli din feil, for det er visstnok aldri noen andre som gjør feil. Lastebilen kjørte ikke i 90 og det gjorde ikke den som kjørte forbi heller. Vedkommende skulle kjørt fortere for å sikre en tryggere forbikjøring både for seg selv og bilen bak, altså meg. Ferdig snakka.

Det er uansett slik at den som kjører forbi har ansvar for at forbikjøringen går fint, å henge seg på en annen under forbikjøring øker risikoen betydelig og er noe man bør være ytterst forsiktig med å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Det er fortsatt irriterende at noen som skal kjøre forbi ikke gjør det raskt og effektivt sånn at flere kan benytte anledningen. 

Kommer helt an på hva man kjører forbi, og standarden på veien. 

De fleste vil heller ikke bryte fartgrensen.

Jeg prøver å gjøre det så raskt som mulig med lastebilen, men det er ikke noen sportsbil, og ingen andre bør kjøre forbi før jeg er ferdig da de ikke ser noe bak meg.  Stort sett bare når de kjører 20 under i 80 eller lavere at det er noe vits for meg å kjøre forbi.

Med personbilen så har jeg kjørt forbi folk som kjører i 80 i 80 sonen, fordi de kjørere sakte i svingene og der det ikke går an å kjøre forbi.  

Helt typisk at de kjører sakte der det ikke er trygt å kjøre forbi, men når det er fint å kjøre forbi så er de over fartgrensen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer sikkert anpå om det er tett tåke, 15cm med snø, sandstorm, ett fly i motgående eller mye annet som heller ikke er relevant i mitt case som fortsatt er:

Sakte bil blir forbikjørt av en bil som går bittelitt fortere, men som kunne kjørt fortere.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Kommer sikkert anpå om det er tett tåke, 15cm med snø, sandstorm, ett fly i motgående eller mye annet som heller ikke er relevant i mitt case som fortsatt er:

Sakte bil blir forbikjørt av en bil som går bittelitt fortere, men som kunne kjørt fortere.

Du skriver fortsatt ikke noe om forholdene. 

Kunne den ha kjørt fortere uten å bryte fartgrensen?
Også mange andre grunner til at de ikke kjører forbi fortere. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Du skriver fortsatt ikke noe om forholdene. 

Kunne den ha kjørt fortere uten å bryte fartgrensen?
Også mange andre grunner til at de ikke kjører forbi fortere. 

Det han sikter til er veien mellom Ringebu og Otta hvor det er 90 sone og en del forbikjøringsstrekninger med to felt. Om man da har en bobil kjørende i 87 km/t med en lang kø bak seg så må man jo være en antisosial kødd for å snegle seg forbi i nøyaktig 90 og forhindre at andre får lov til å komme seg forbi. I tillegg til at det er direkte trafikkfarlig.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...