Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

.. da er det kanskje en idè å sjekke om egne lys er i tilstrekkelig stand, prøve å se rett vei, dvs. ikke rett inn i bilen som kommer i mot og prøve å slå på egne fjernlys litt tidligere. Med litt øving på å se i rett retning er det mulig å bruke møtende bils nærlys til å se etter hindringer på høyre side av veien.

Lenke til kommentar

What?

So du tør påstå at en sykkels lys skal være likeverdige en bils?? :shrug:

 

Sa ikkje at eg prøva å finne ut reg nr til bilen heller då.

So du trur at om eg såg til venstre, med visir nede og regn, at eg vil kunne sjå farer fra MI venstre? Kan bare anta at du veit at alle lys peika mot høgre. Har jo mitt eget lys til høgre.

Vil heller fokusere på og sjå rett fram og unngå å treffe den personen med mørk jakke.

 

Men som sagt, prøv det først.

Har du en hjelm, so gjer følgande; gå inn på badet, væt visiret og slå av lyset. Deretter kan du ta ei lommelykt å lyse den opp og innover i visiret.

Heisann, her ser eg jo ALT :eek:

Lenke til kommentar

Trailersjåføren som nesten planta meg godt inn i grillen sin i ei rundkjøring ved Alnabrusenteret her om dagen burde blitt fratatt førerkort på alt større enn klasse B på livstid! Jeg var halvveis rundt i den firearmede rundkjøringa og skulle ut avkjøring 3, han var på vei inn det som ville vært avkjøring 2 for meg. Det var kø tvers gjennom rundkjøringa og det gikk litt i rykk og napp, men bak meg var det ledig med god margin . Likevel skulle han FORAN meg for alt i verden, og endte med å dytte ræva på bilen min nesten en halvmeter sidelengs før han forsvant gjennom med motoren i full rus! :wallbash:

 

Gull og grønne skoger at jeg kjører gammel bil som har en del kosmetiske skader fra før, ellers ville selskapet han kjører for fått en ilsint telefon i løpet av få sekunder (noe de ville fått uansett, hadde jeg klart å se logoen fra vinkelen jeg hadde midt i køa...)! :ninja:

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar
I går kveld kjørte jeg hjem fra familie i Valdres, og det begynte å bli mørkt. På en lang strekning med skog på begge sider møtte jeg en bil. Vi blender begge ned på riktig tidspunkt, og jeg skrur på fjernlysene før vi møtes, som vanlig. Hadde jeg skrudd på fjernlysene etter at jeg hadde passert bilen, hadde jeg kjørt rett på den idiotiske damen som var ute og gikk tur i høstmørket, med svart jakke, mørk bukse og selvsagt ikke en eneste refleks.

 

Hva tenker slike personer?

 

Får eg stoppe deg der? So du syns also at det er heilt greit å bli blenda rett før du passera bilen?

Har du nåken gong møtt en bil i mørket som blenda opp rett før dåkke passera kverandre, IKKJE kjekt.

Du skulle fått såtte på med meg på sykkel ei natt mens det regna du.

For å møte folk som enten ikkje blenda ned eller blenda opp rett før dei passera deg skulle vært skutt.

Du ser absolutt ingenting når lyset blir reflektert rundt i alle f''' dråpane på visiret! Du blir blenda i den bokstavelige forstand og ser ingenting et par sekund.

 

CHRIST :nei:

Det er noe helt annet å kjøre bil enn å sitte bakpå en sykkel (eller foran for den saks skyld), så det argumentet er tåpelig.

 

Jeg har blitt opplært til å skru på fjernlysene, etter først å ha blendet ned, en billengde eller to før du passerer bilen som kommer imot. Da unngår du en ekstremt farlig "dødsone" bak bilen du møter, ettersom øynene trenger lengre tid på å tilpasse seg mørket bak bilen. Dette syns jeg min historie var et godt eksempel på. Hadde jeg gjort som du mener man skal gjøre; å skru på igjen fjernlysene etter at du har passert bilen, hadde jeg kjørt rett på nevnte kvinnfolk. Hun hadde fortjent det for å ikke bruke refleks, men jeg hadde fått en unødvendig jobb med å rense bilen.

 

Dessuten, fokuserer du på veien blir man ikke blendet av at bilen imot deg skrur på fjernlysene sine 50 meter før dere møtes. Men igjen, sykkel er noe helt annet.

 

Jeg vil legge til at jeg med viten og vilje ikke blender ned for personer, være seg syklister eller gående, som ikke bruker refleks. Jeg er fullstendig klar over at det er ubehagelig, men da får du faen meg gjøre deg synlig (ikke ment til deg som person).

Lenke til kommentar

Ville då virkelig tru at når vi snakka trafikk, vei, lys, VISIR, at vi snakka om MOTORsykkel

 

Edit; 50m !!!

 

Kan godt gjere meg meir synig eg, heilt utvilsomt.

Then again, kanskje du skulle sjå litt beire etter :hmm:

 

Den "dødssona" du nevne, vil då være RETT til venstre og rett bak for møtande bil, koffor kan ikkje du sjå personen ved hjelp av møtandes bil sitt lys då litt før?

Når det gjelder personen, er det et anna tema og klart han kan bruke refleks.

Endret av Daxt3r
Lenke til kommentar
Ville då virkelig tru at når vi snakka trafikk, vei, lys, VISIR, at vi snakka om MOTORsykkel

Jeg vet ikke hva "visir" er for noe.. og googling kunne ikke gi meg noe bedre svar enn at det har noe med hjelmer å gjøre (i tillegg til 2-3 andre ting). Resten med vei, lys, osv. kan være hva som helst. Du sier "sykkel" kontinuerlig og spesifiserer ikke om den har motor eller ikke, og dersom den har motor eller ikke om det er en moped eller noe større, og heller ikke størrelsen om det er noe større enn en moped.

 

.. men greia er at kravene for lys på en motorsykkel (ikke moped, men moped har ingenting ute på veien å gjøre annet enn midt inne i byer) er omtrendt akkurat de samme som på bil, bare at du skal ha èn lykt ikke to, som da vil gi samme greia siden man trenger mye mer bredde på lyset på en bil enn på en motorsykkel.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

gxi: Visiret er "frontruta" på hjelmen. Prøvd å kjøre bil i regnvær uten å bruke vindusviskere? Hva med uten vindusviskere "en mørk og stormfull natt"? Hva med siste eksempel, med bilist imot som tenner fjærnysene sine slik h*n skal i tillegg? ;)

 

Jeg har ikke den erfaringen, men har erfart bil med alt for dårlige viskere under tilsvarende forhold. Kunne ikke tenke meg å komme på sykkel, både med enda dårligere sikt og ikke minst uendelig ganger mer utsatt enn relativt trygt innkapslet og sikret inne i stålburet mitt. :ph34r:

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar
Ville då virkelig tru at når vi snakka trafikk, vei, lys, VISIR, at vi snakka om MOTORsykkel

 

Edit; 50m !!!

 

Kan godt gjere meg meir synig eg, heilt utvilsomt.

Then again, kanskje du skulle sjå litt beire etter :hmm:

 

Den "dødssona" du nevne, vil då være RETT til venstre og rett bak for møtande bil, koffor kan ikkje du sjå personen ved hjelp av møtandes bil sitt lys då litt før?

Når det gjelder personen, er det et anna tema og klart han kan bruke refleks.

Jo, selvsagt burde jeg se personen før bilen passerer, men det er ikke så lett når de ikke bruker noen form for refleks. Hadde du ikke mørkekjøring da du tok lappen? Har du ikke sett forskjellen på fjernlys og nærlys i høstmørket?

 

La meg sitere et par linjer fra Veien til Førerkortet: Med mørke klær blir kun 5-10% av billyset reflektert. Blending skyldes at øyet fylles med billys når det treffes av en sterk lysstråle. Derfor blir det vanskelig å oppdage en fotgjenger ved siden av en møtende bil. Han blir først synlig på 25 meter. Behold fjernlyset til avstanden blir 200-300 meter, skift til nærlys og se langs høyre vegkant. Skift så til fjernlys cirka to billengder før møting.

 

Kan du tenke deg hva som skjer hvis man ikke skifter til fjernlys før to billengder etter møting?

Lenke til kommentar

Det får da sannelig være et problem hjelmen har og den som bruker den sitt problem, ikke noe jeg som har viskere som jeg bytter ut lenge før de gir meg for dårlig sikt skal trenge å ta hensyn til. Jeg kjører ikke uten vindusviskere, siden det er forbudt. Å kjøre med en hjelm full av vann slik at man ikke ser noe er også forbudt, og isåfall er det grunn nok til å faktisk parkere motorsykkelen (evt. finne en hjelm som er bedre egnet) inntil været er i en tilstand den trygt kan brukes.

 

Nå skal det sies at mange motorsykler har lys som lyser rett oppover, enten fordi det sitter en kar bakpå så den er for lav bak, eller fordi eieren rett og slett ikke bryr seg. I tilfeller jeg møter slike bruker jeg å slå på fjernlys mellom 50 og 100 meter før jeg passerer.

 

Jeg gjør det jeg kan for å gi meg tilstrekkelig sikt siden det er jeg som blir ansvarlig dersom jeg kjører på noe som jeg ikke ser. Dersom noen andre ikke gjør sin del så får det være deres problem, ikke mitt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jada, jada 40m, 100m. Gjennomsnittet er mykje høgre på bila, det skjønna vel du og.

Men har du blitt opplært til å blende also? Litt nyskjerrig also.

Syns litt synd på dei som kanskje glømte refleks å må bli blenda av deg på kanskje en smal vei, og veit heller ikkje kor fort du kjem..

 

Ang. visiret, seriøst, du har vel hørt om visiret på en hjelm..

http://images.google.no/images?hl=no&u...mp;aq=f&oq= Nr 3, ring any bells?

Hadde eg hatt trøsykkel, hadde eg vel strengt tatt gitt en go faen i om eg blir blenda då det ikkje akkurat er trafikkfarlig om eg ikkje ser et par 3 sekund, den gamle dama, hadde vel heller ikkje fått varige mên, upon impact, då eg ikkje ville hatt stor fart i mørket..

Lenke til kommentar
Jada, jada 40m, 100m. Gjennomsnittet er mykje høgre på bila, det skjønna vel du og.

Men har du blitt opplært til å blende also? Litt nyskjerrig also.

Syns litt synd på dei som kanskje glømte refleks å må bli blenda av deg på kanskje en smal vei, og veit heller ikkje kor fort du kjem..

Hva snakker du om? 40m, 100m, hva? Blender jo selvsagt ned tidligere enn to billengder hvis jeg møter en motorsyklist, noe annet hadde blitt vanskelig.

 

Jeg senker farten hvis det er gående (eller syklende) på min side av veien i totalt mørke, uavhengig av om de bruker refleks eller ikke. Og nei, jeg ble ikke opplært til å beholde fjernlysene på, men ser ingen grunn til å skru de av. Har de glemt refleks får de ta konsekvensene, eventuelt få lånt/kjøpt seg en refleks. Det er ikke bare bilister som bør planlegge turen!

Lenke til kommentar

Aiai, flott at dåkke informera meg om trafikkloven. Har jo bare tatt 3 førerkort dei siste 4 åra.

"To billengder" jaha? Kjøre du alltid rundt i en 25 meters trailer med henge++?

 

Du er klar over at det faktisk er straffbart å blende med vilje ikkje sant?

 

Oh lord, en hjelm "fylt med vann" komman...

Ingen, eg gjentar INGEN motorsyklist kan hindre at det kjeme vatn på visiret når det regna!

Trur du vi har ei slags usynlig barriere som ligge foran visiret? Kan lure..

Neida, absolutt ikkje din feil om du blenda meg og eg kjøre på gamla...

 

Edit; skal huske det med nano-greiene, bruka av og til flytande voks, men også det holder bare ei viss stond.

Endret av Daxt3r
Lenke til kommentar
Jada, jada 40m, 100m. Gjennomsnittet er mykje høgre på bila, det skjønna vel du og.

40/100m er justeringskravet, ikke kravet til selve lykten. Uansett er det påbudt å ha tilstrekkelig lys for den hastigheten du har enten det er stearinlys eller hva nå enn det er du lyser opp med. Altså: Har du ikke tilstrekkelig lys skal du redusere hastigheten tilstrekkelig for å kompansere for det.

 

Syns litt synd på dei som kanskje glømte refleks å må bli blenda av deg på kanskje en smal vei, og veit heller ikkje kor fort du kjem..

Den var nok ikke til meg, men jeg går etter samme regel uansett. Dersom noen ikke gjør noe aktivt eller unnlater å gjøre seg synlig, så må jeg GJØRE dem synlig for meg selv. Det gjelder uansett om det er en bil uten lys (bak hovedsaklig, av naturlige grunner ikke foran), en person uten refleks eller en syklist uten lys. Det er deres eget problem, ikke mitt, jeg bare vet at jeg er ansvarlig når det gjelder fotgjengere og syklister om jeg kjører på dem, så det er KUN for å beskytte meg selv.

 

Ang. visiret, seriøst, du har vel hørt om visiret på en hjelm..

http://images.google.no/images?hl=no&u...mp;aq=f&oq= Nr 3, ring any bells?

Ja, men fortsatt ikke nok til å si noe sikkert, og det spiller ikke noen rolle uansett.

 

Hadde eg hatt trøsykkel, hadde eg vel strengt tatt gitt en go faen i om eg blir blenda då det ikkje akkurat er trafikkfarlig om eg ikkje ser et par 3 sekund, den gamle dama, hadde vel heller ikkje fått varige mên, upon impact, då eg ikkje ville hatt stor fart i mørket..

Det skal du ikke forvente at jeg regner som sikkert. Det som er med sykkel er at regelverket tillater lys som er mye sterkere på sykkel enn både bil og motorsykkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...