Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

qualbeen skrev (2 minutter siden):

Når vi først er innom lover og regler, mener jeg det er godt på overtid å få påbud om løsninger som eliminerer dødvinkler. Vi kan ikke ha store kjøretøy (buss, lastebil) som kjører rundt i blandet trafikk, og som har null kontroll på hva som foregår ved siden av eget fartøy. 

En rekke ulykker oppstår grunnet disse dødvinklene, og siden vi snakker om svært tunge kjøretøy, er det ikke uvanlig at det får fatale utfall. Folk dør, rett og slett, i møte med en sjåfør som navigerer i blinde. 

PS: har kjørt stor lastebil selv, og vet hvor håpløs dårlig sikt og kontroll man kan få. Ute på landevei er det null problem, men i blandet trafikk, kan mye skje. Forgjengere, syklister, barn, sparkesyklister ... Omtrent alt kan gjemme seg i dødvinkelen. Selv om man hadde kontroll to sekunder tidligere, så ... vipps!

I dag finnes det en rekke billige tiltak som kan bøte på problemet: Et lite kamera med skjerm, kan til en hver tid informere sjåfør om hva som befinner seg der. Eller sensorer, gjerne kombinert med nødstopp eller lignende. (Ryggekamera har vært standard lenge. Hvorfor ikke også dødvinkelkamera?)

Men: dette må kreves fra myndighetene. For alle. Også gamle lastebiler må få slikt utstyr ettermontert! Og loven skulle vært på plass for 3-5 år siden allerede. Hvorfor skjer det ingenting?? 

Det er svært få død-soner på nyere lastebiler.

Jeg har speil over vinduet foran som dekker hele fronten så jeg kan parkere helt inntil en mur.
Jeg har speil over passasjerruten, så jeg kan parkere helt inntil fortauskanten.  (Og kan se dumme syklister)

Største dødsonen er rett bak bilen, men der har jeg ryggekamera når jeg rygger. 
Når jeg kjører framover så kan det gjømme seg et helt vogntog bak der, og ofte så ser jeg bare skyggen av det som kjører bak meg. 

Jeg har større problemer i personbilen enn i lastebilen, for speilene på personbiler er elendige. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (8 minutter siden):

Det er svært få død-soner på nyere lastebiler.

Jeg har speil over vinduet foran som dekker hele fronten så jeg kan parkere helt inntil en mur.
Jeg har speil over passasjerruten, så jeg kan parkere helt inntil fortauskanten.  (Og kan se dumme syklister)

Største dødsonen er rett bak bilen, men der har jeg ryggekamera når jeg rygger. 
Når jeg kjører framover så kan det gjømme seg et helt vogntog bak der, og ofte så ser jeg bare skyggen av det som kjører bak meg. 

Jeg har større problemer i personbilen enn i lastebilen, for speilene på personbiler er elendige. 

Godt å høre! Da har det blitt markant bedre enn det var for ~15 år siden. 🤩🫣

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Hva angår tyngre kjøretøy, hadde jeg delvis rett. Og mye feil. Det kom en ny lov om alkolås, men den retter seg mot persontransport - og ikke alle tyngre kjøretøy (som jeg trodde).

 

Tiltro til bransjer for tyngre kjøretøy sluttet for meg for mange år siden. Kynisk konkurranse gir useriøse og farlige tilstander. Tenker eksempelvis på utflagging og rekruttering av utenlandske/lavtlønte. EU-politikk.

Om en sjåfør er utslitt, har rusproblemer, eller rett ut er påvirket av noe, så tror jeg enkelte arbeidsgivere vil gi faen. "Lasten skal frem." Og ny sjåfør kan de jo skaffe seg på mandag...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (14 minutter siden):

Om en sjåfør er utslitt, har rusproblemer, eller rett ut er påvirket av noe, så tror jeg enkelte arbeidsgivere vil gi faen. "Lasten skal frem." Og ny sjåfør kan de jo skaffe seg på mandag...

Heldigvis begynner det å bli mer og mer vanlig at kunde/mottaker av transporten setter høyere krav til transportøren enn det lover og regler gjør.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Heldigvis begynner det å bli mer og mer vanlig at kunde/mottaker av transporten setter høyere krav til transportøren enn det lover og regler gjør.

Virkelig? Det må være unntaket ville jeg trodd. Sjelden en kunde ber om en høyere pris vil jeg tenke, høyere krav koster jo.      

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (Akkurat nå):

Virkelig? Det må være unntaket ville jeg trodd. Sjelden en kunde ber om en høyere pris vil jeg tenke, høyere krav koster jo.      

Det er nok langt mer vanlig enn du tror ja. Det har jo vist seg at en transportør som koster litt mer pr km kjørt i det lange løp kan være billigere grunnet større forutsigbarhet og betydelig mindre risiko for uhell.

Det er fordyrende nok med driftsstans når transportøren står fast på Svinesund på grunn av manko på kjetting, og det går opp mot en uke før den transporten kommer seg videre fordi det i Polen sitter en sjef som nekter å kjøpe nye kjettinger i Norge og heller skal få transportert noe dritt dem har liggende på et lager i Polen. Oppå der igjen har man jo det unektelige faktumet over hvor ekstremt dyrt det faktisk er med en dødsulykke på jobb.

Jeg vet de fleste store entreprenørene for lengst har satt ned krav til at all transport og tyngre kjøretøy skal ha gjort visse tiltak for å redusere blindsone, som blant annet rygge/blindsonekamera, og jeg har selv vært vitne til flere tilfeller hvor firmaet som står for leveringen av råvarer har blitt nektet adkomst på byggeplasser rundt om fordi lastebilene som kommer ikke er innenfor kravene som er satt. Og siden entreprenøren har satt X krav under anbudsprosessen så er det leverandøren av råvarer eller transportøren som må ta alle tilleggskostnadene, og i enkelte tilfeller dagsbøter fordi varen ikke er levert innenfor fristen som er satt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (9 timer siden):

Tyngre kjøretøy lurer jeg på om allerede har obligatorisk krav på alkolås?

I Norge kanskje, men det er jo ikke verre enn å la arbeidskamerat blåse for seg.

qualbeen skrev (9 timer siden):

Nei, men får de solgt bilene sine, da?

Nei, vi kan jo ikke overlate det til produsentene, men det er vel helt ålreit for de aller fleste å ha alkolås å en fartssperre\digital begrensning på hestekrefter til en kjører inn på en racerbane ? Hadde nok spart noen liv, og de som liker fart hadde kanskje heller blitt medlem av sin lokale motorsportklubb, virker som en vinn\vinn situasjon på meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (53 minutter siden):

Det er nok langt mer vanlig enn du tror ja. Det har jo vist seg at en transportør som koster litt mer pr km kjørt i det lange løp kan være billigere grunnet større forutsigbarhet og betydelig mindre risiko for uhell.

Det er fordyrende nok med driftsstans når transportøren står fast på Svinesund på grunn av manko på kjetting, og det går opp mot en uke før den transporten kommer seg videre fordi det i Polen sitter en sjef som nekter å kjøpe nye kjettinger i Norge og heller skal få transportert noe dritt dem har liggende på et lager i Polen. Oppå der igjen har man jo det unektelige faktumet over hvor ekstremt dyrt det faktisk er med en dødsulykke på jobb.

Jeg vet de fleste store entreprenørene for lengst har satt ned krav til at all transport og tyngre kjøretøy skal ha gjort visse tiltak for å redusere blindsone, som blant annet rygge/blindsonekamera, og jeg har selv vært vitne til flere tilfeller hvor firmaet som står for leveringen av råvarer har blitt nektet adkomst på byggeplasser rundt om fordi lastebilene som kommer ikke er innenfor kravene som er satt. Og siden entreprenøren har satt X krav under anbudsprosessen så er det leverandøren av råvarer eller transportøren som må ta alle tilleggskostnadene, og i enkelte tilfeller dagsbøter fordi varen ikke er levert innenfor fristen som er satt.

Dette er jo vel og bra at kunder er interessert i at utstyret er i orden, slik at oddsen for å få varene frem i tide øker. Når det kommer til teknisk gjennomgang på vogntog så har også St.vegvesen som kjent tatt tak i dette på grensen igjennom noen år, selv om mange likevel kommer seg igjennom. Vanntette er ikke disse kontrollene dessverre, ingen 24/7, så da dukker disse farlige bilene stadig opp på våre veier med både utslitte sommerdekk, bremser osv.

Jeg kan heller ikke forestille meg at en kunde/mottaker ved ankomst av et vogntog går teknisk over bilen rund baut og har en melde-rutine overfor St.vegvesen. Men mulig jeg tar feil, at noen gjør nettopp det?

Men det var fortrinnsvis press på førere jeg tenkte på i denne omgang. For det hjelper ikke noe særlig på når vogntogene kjøres av stressede og utslitte sjåfører. Greit nok at det er strenge kjøre og hviletider, men stresset finnes allerede i det å bare finne seg et ledig ståsted for å unngå at hviletiden overskrides. Tøffe straffesanksjoner for det, og førerne står selv ansvarlig for alt av bøter og risiko. I Tyskland ser man massen av vogntog som okkuperer alt av plass på en bensinstasjon for å parkere for hvile-plikten sin, det er så stappet av vogntog på våre veier i Europa for tiden slik at flere ender opp med å parker på sider i grøfter av motorveier som eneste utvei. Dette er dagen i dag i Europa. I og for seg logisk. Flere mennesker, flere sofaer, flere trailere. Og "tog for transport" ble det aldri noe ordentlig skikk på.

I kjøretiden har førerne presset fra arbeidsgiver og kunder hengende over seg, hvor de er hissig på å få varene frem fortest mulig. At arbeidsgivere kommer med trusler er heller ikke ukjent, trekk i lønn eller varsel om å bli byttet ut med billigere arbeidskraft fra Polen o.l. Mange norske trailersjåfører har allerede havnet på NAV av slike grunner, og der sitter de i dag og tvinner tommeltotter. Det er flere større norske transportører med norske firmanavn som kjøres utelukkende av utenlandsk arbeidskraft.

I Norge, som ellers, har vi et akkord-prinsipp for avlønning i store deler av transportbransjen og som vi faktisk har hatt tilbake så langt jeg kan huske, 80-tallet og før.. Man er lønnet etter distanse kjørt eller pr.tur. Altså jo fortere du kjører jo mer har du tjent. Trafikksikkert? Nei. Da finnes det også der motiv for å kjøre gris på svingete glatte veier med et 50 tonns vogntog.

Det ironiske er at EU for flere år siden lanserte et uttrykk og en intensjon for trafikksikkerhet. Nullvisjonen; "0 drepte og 0 skadde i trafikken." Bortimot patetisk. Da kunne man kanskje starte med å endre et lønnssystem i tungtransporten. Men trafikksikkerhet/økonomi-billigst mulig varer og tjenester. Ingen tvil om hvilken intensjon som blir vinneren til syvende og sist.

 

Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 time siden):

Jeg kan heller ikke forestille meg at en kunde/mottaker ved ankomst av et vogntog går teknisk over bilen rund baut og har en melde-rutine overfor St.vegvesen. Men mulig jeg tar feil, at noen gjør nettopp det?

Det handler om krav satt høyere enn Norske regler, som påbud med blindsone-/ryggekamera og lignende tiltak for å bedre sikkerheten for de rundt. Det eneste mottaker gjør er å nekte adkomst og levering av varen frem til dette er utbedret. Teknisk kontroll foregår ikke, men en sjekk før mottak er ganske så lett å gjøre. Enkelte plasser stiller til og med krav til type kjøretøy eller at transportør inngår avtale med Norsk/Nordisk firma for å ta siste etappe til der varen skal leveres. Disse har gjerne lokaler/arbeid på utfordrende plasser, spesielt vinterstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen centimeter snø i Osloområdet, og det er fullt kaos på veiene. En ting er nå alle  disse kjøtthuene som legger ut på sommerdekk på snøføre. IQ er mangelvare hos en del folk. Men når jeg ser bilder av rutebusser som kjører seg fast i byen, da begynner jeg jaggu å lure. Ruter påstår bussene har riktige dekk, så da er det kjøreferdighetene det står på? Jeg har bodd flere steder i Norge, med mye hardere vintre enn her i Oslo, og dette tullet med at kollektivtransporten stopper opp ved ethvert snøfall skjer ikke andre steder. 

Makan. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (10 minutter siden):

Noen centimeter snø i Osloområdet, og det er fullt kaos på veiene. En ting er nå alle  disse kjøtthuene som legger ut på sommerdekk på snøføre. IQ er mangelvare hos en del folk. Men når jeg ser bilder av rutebusser som kjører seg fast i byen, da begynner jeg jaggu å lure. Ruter påstår bussene har riktige dekk, så da er det kjøreferdighetene det står på? Jeg har bodd flere steder i Norge, med mye hardere vintre enn her i Oslo, og dette tullet med at kollektivtransporten stopper opp ved ethvert snøfall skjer ikke andre steder. 

Makan. 

Elbusser står, mens de på diesel går. Jeg kan lite om motorer, men det kan ikke være tilfeldig. Dekkene er nok de samme på begge busstypene.

Lenke til kommentar
Hjelperytter skrev (1 time siden):

Elbusser står, mens de på diesel går. Jeg kan lite om motorer, men det kan ikke være tilfeldig. Dekkene er nok de samme på begge busstypene.

Du vet ikke noe som helst om verken motorer eller fysikk, tydeligvis. Motortype påvirker ikke dekkgrep.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bybussene er ikke laget for å gå på snø.
De er så lave at de ploger, og hjulbuene er så trange at det er  umulig å legge på kjetting.

Dieselbussene går fordi det går an å legge på kjetting. 

Men, kan også være at dieselbussen fikk vinterdekk først da de går utenfor saltet vei. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (23 minutter siden):

Ser det er flere som hevder at bussene kjører på "helårsdekk", og at det ikke er mulig å legge på kjetting. Det forklarer jo en hel del. Noen valgte det billigste anbudet igjen... 

Stemmer. Her er en artikkel om det fra i fjor: https://www.ao.no/farlig-jobb-ved-rattet/o/5-128-494087

Ganske krise at disse kjører i byen med titalls mennesker ombord og risiko for å skli og treffe folk på fortau osv også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, :utakt said:

Ser det er flere som hevder at bussene kjører på "helårsdekk", og at det ikke er mulig å legge på kjetting. Det forklarer jo en hel del. Noen valgte det billigste anbudet igjen... 

Det har muligens noe å gjøre med at bussene er tilrettelagt for rullestol, barnevogn o.l.. Høyre side av bussen kan senkes til på- og avstigning.

Tror ikke disse er særlig mye billigere. 🙄

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Det har muligens noe å gjøre med at bussene er tilrettelagt for rullestol, barnevogn o.l.. Høyre side av bussen kan senkes til på- og avstigning.

Tror ikke disse er særlig mye billigere. 🙄

Tja. Jeg syns å huske at f.eks. bybussene på Lillehammer også kunne senkes for lettere adkomst, og at de tøffet rundt på kjetting på de verste vinterdagene. Det var ikke leddbusser, da. Kanskje det er noe der. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

Noen centimeter snø i Osloområdet, og det er fullt kaos på veiene. En ting er nå alle  disse kjøtthuene som legger ut på sommerdekk på snøføre. IQ er mangelvare hos en del folk. Men når jeg ser bilder av rutebusser som kjører seg fast i byen, da begynner jeg jaggu å lure. Ruter påstår bussene har riktige dekk, så da er det kjøreferdighetene det står på? Jeg har bodd flere steder i Norge, med mye hardere vintre enn her i Oslo, og dette tullet med at kollektivtransporten stopper opp ved ethvert snøfall skjer ikke andre steder. 

Makan. 

For alle som fra tid til annen kjører utenfor sentrale Sør- og Østlandet, framstår det som helt latterlig.

https://www.vg.no/nyheter/i/9zw4WW/krisekoe-paa-e18-trykket-paa-den-store-knappen

På bildet i VG-artikkelen kan man se at det god sikt, og hvor mye snø kan det være? Fem, kanskje 10 centimeter? Likevel er det et kaos uten like. Forhold som dette er helt normalt i store deler av landet, men tydeligvis ikke i og rundt landets hovedstad. Jeg må bare le når jeg ser kaos i forhold til værtype.

Jeg registrerte at politiet hadde tatt lappen fra en kvinnelig sjåfør som hadde kjørt av veien med sommerdekk på bilen. Tar de lappen fra alle som kjører på sommerdekk, eller kun de som er uheldige og kjører av veien? For det virker å være rimelig mange som ikke lar bilen stå når de burde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (54 minutter siden):

Det har muligens noe å gjøre med at bussene er tilrettelagt for rullestol, barnevogn o.l.. Høyre side av bussen kan senkes til på- og avstigning.

Tror ikke disse er særlig mye billigere. 🙄

Problemet er at skjermen dekker hjulet, eller at skjermen går så langt ned at det blir problematisk å legge kjettingen over hjulet. 

Så har vi politikerne som ikke vil at det skal kjøres med piggdekk, så da blir det helårsdekk. 

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (9 minutter siden):

For alle som fra tid til annen kjører utenfor sentrale Sør- og Østlandet, framstår det som helt latterlig.

https://www.vg.no/nyheter/i/9zw4WW/krisekoe-paa-e18-trykket-paa-den-store-knappen

På bildet i VG-artikkelen kan man se at det god sikt, og hvor mye snø kan det være? Fem, kanskje 10 centimeter? Likevel er det et kaos uten like. Forhold som dette er helt normalt i store deler av landet, men tydeligvis ikke i og rundt landets hovedstad. Jeg må bare le når jeg ser kaos i forhold til værtype.

Jeg registrerte at politiet hadde tatt lappen fra en kvinnelig sjåfør som hadde kjørt av veien med sommerdekk på bilen. Tar de lappen fra alle som kjører på sommerdekk, eller kun de som er uheldige og kjører av veien? For det virker å være rimelig mange som ikke lar bilen stå når de burde.

Kaoset på motorveiene skyldes i hovedsak (utenlandske) vogntog med sommerdekk. Det er mange av dem, og det skal bare én sånn tulling til for at det blir skikkelig kaos. 

Det blir noe annet enn at bussene i Oslo sentrum gir opp pga ti centimeter snø. Det burde bare ikke skjedd. At noen bestilte busser som ikke takler vinter er helt håpløst. Det skjer hvert år, og hver gang det kommer litt mer snø enn to centimeter. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...