Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Man er nødt til å bli vant til bussene, de har jo egne rettigheter når det gjelder det der. (Og godt er det, selv med kollektivfelt og hele pakken sliter busselskapene med å få til forutsigbare og raske ruter...)

 

Jeg er irritert på de som syns det er en god ide å skru av omtrent halvparten av gatebelysningen i Namsos. Med relativt mye fotgjengere selv på kveldstid og såpass til trafikk at man må bruke nærlys krever det at man virkelig passer på. Har jo alt fra usynlige negre i svarte klær til fulle fjortiser som raver rundt midt i veien; alt dette hadde vært så mye mer synlig om de hadde skrudd på gatebelysningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har man (sterke) ekstralys så er man pålagt å ha egen bryter på disse...

Det stemmer ikke. Hvor har du det fra?

Jevl.

Så ekstralysa er bare å koble rett opp styrt av bryteren til langlysa da?

Stemmer. Med noe unntak:

- Dersom man har lastebil med 6 stykk fjernlys er man nødt til å ha bryter eller koble ut ett par slik at bare 4 kan lyse samtidig.

- Dersom referanseverdien på ekstralysene tilsammen går over 100 må man ha bryter slik at bare to av dem kan lyse samtidig eller to av dem må kobles helt ut.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Her er kravet fra EU-direktiv 28 fra 1997:

6.1.7. Electrical connections

 

6.1.7.1. The main-beam headlamps may be switched on either simultaneously or in pairs. For changing over from the dipped to the main beam at least one pair of main-beam headlamps shall be switched on. For changing over from the main-beam to the dipped-beam all main-beam headlamps shall be switched off simultaneously.

 

6.1.7.2. The dipped-beams may remain switched on at the same time as the main beams.

 

6.1.7.3 Where four concealable headlamps are fitted their raised position must prevent the simultaneous operation of any additional headlamps fitted, if these are intended to provide light signals consisting of intermittent illumination at short intervals (see paragraph 5.12.) in daylight.

 

6.1.8. Tell-tale

 

Circuit-closed tell-tale mandatory.

 

6.1.9. Other requirements

 

6.1.9.1. The aggregate maximum intensity of the main-beam headlamps which can be switched on simultaneously shall not exceed 225,000 cd, which corresponds to a reference value of 75.

 

6.1.9.2. This maximum intensity shall be obtained by adding together the individual reference marks which are indicated on the several headlamps. The reference mark '10` shall be given to each of the headlamps marked 'R` or 'CR`.

Lenke til kommentar

I går kveld kjørte jeg hjem fra familie i Valdres, og det begynte å bli mørkt. På en lang strekning med skog på begge sider møtte jeg en bil. Vi blender begge ned på riktig tidspunkt, og jeg skrur på fjernlysene før vi møtes, som vanlig. Hadde jeg skrudd på fjernlysene etter at jeg hadde passert bilen, hadde jeg kjørt rett på den idiotiske damen som var ute og gikk tur i høstmørket, med svart jakke, mørk bukse og selvsagt ikke en eneste refleks.

 

Hva tenker slike personer?

Lenke til kommentar
Hva tenker slike personer?

De tenker nøyaktig at "så lenge jeg ser bilen, så ser 'den' også meg". Samme med de som står parkert i veikanten med nærlys på med bildører åpne ut mot veien, samt folk som går rundt bilen.

Jeg trodde det var kjent i de fleste norske hjem at går man ute i mørket bruker man refleks, og svarte klær er fy-fy i høstmørket. Hadde jeg sett henne tidligere hadde jeg stoppet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Folk tar på seg mørke klær, og de klarer fint å se seg selv fordi de får noen helt andre kontrastforhold. I bilen derimot har du kraftig lys akkurat der hvor lyktene lyser, og da blir alt på sidene blir enda mørkere. En jakke som ser litt grålig ut under utelampa før du går hjemmefra hjelper ikke en dritt, men det klarer ikke folk å forstå. Hvor vanskelig er det å henge en refleks ut av lomma liksom?

Lenke til kommentar

.. når for tiden skal refleksvester være plassert på stativ ved siden av veien for å redusere fart.. og reflekser generelt skal henge i trær langs veien for å "skremme elgen".. i vertfall er det sånn her i området.

 

(Når jeg blir irritert nok kommer jeg til å ta en raid hvor jeg kjører rundt alle veier jeg normalt sett kjører på iløpet av året, klippe ned absolutt alt av disse tullerefleksene folk driver og henger opp rundt om kring enten for å "skremme elegen" eller for å leke fartskontroll)

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det der hørtes litt 'counterproductive' ut, i mangel på et norsk ord for øyeblikket. Alle har hørt historien om gutten som ropte ulv. Plasserer man ut 'falske' reflekser vil folk slutte å bry seg, og da går det galt når det plutselig er noen ekte reflekser på tur.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det er flott at folk bruker refleksvester NÅR DET ER BRUK FOR DET.

Men nå er det faktisk blitt så ille at førstehjelpspersonell ikke skiller seg ut på ulykkessteder.

 

Det er ikke noe poeng å ta på seg refleksvest når du står i kø ved et uhell, og det er 30 biler bak deg. Det fører bare til forvirring.

Få av vesten så fort den er unødvendig å ha på seg, slik at de som har kontroll på skadestedet får lettere oversikt.

Lenke til kommentar
I går kveld kjørte jeg hjem fra familie i Valdres, og det begynte å bli mørkt. På en lang strekning med skog på begge sider møtte jeg en bil. Vi blender begge ned på riktig tidspunkt, og jeg skrur på fjernlysene før vi møtes, som vanlig. Hadde jeg skrudd på fjernlysene etter at jeg hadde passert bilen, hadde jeg kjørt rett på den idiotiske damen som var ute og gikk tur i høstmørket, med svart jakke, mørk bukse og selvsagt ikke en eneste refleks.

 

Hva tenker slike personer?

 

Får eg stoppe deg der? So du syns also at det er heilt greit å bli blenda rett før du passera bilen?

Har du nåken gong møtt en bil i mørket som blenda opp rett før dåkke passera kverandre, IKKJE kjekt.

Du skulle fått såtte på med meg på sykkel ei natt mens det regna du.

For å møte folk som enten ikkje blenda ned eller blenda opp rett før dei passera deg skulle vært skutt.

Du ser absolutt ingenting når lyset blir reflektert rundt i alle f''' dråpane på visiret! Du blir blenda i den bokstavelige forstand og ser ingenting et par sekund.

 

CHRIST :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...