Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Samlesvar til de tre siste innleggene angående L på bakluka.

 

Jeg er fullstendig klar over at kandidaten skal ha et minimum av trafikkforståelse. Men *ALT* har en "første gang". En kan ikke lese seg til å fly jumbojet på samme måte som en ikke kan lese seg til å kjøre i rundkjøring. Man må *øve*.

Trafikkstudenten; du uthever det selv: eleven må ha et ferdighetsnivå som betinger at han nogenlunde kan følge trafikken ellers på vegen.

Det betyr fortsatt at kandidaten ikke er skikket til å ferdes på egenhånd, men er under opplæring og trening. Jeg har passet på å holde oss unna rushtid og "travle" dager/tider. Men selv kl 07 søndags morgen finnes det de yrkesidiotene som ikke klarer å vente 200m til det er tilstrekkelig plass/oversikt til å kjøre forbi.

Dere, og jeg, vi har *ALLE* vært klønete nybegynnere (noen av dere er fortsatt). Da er det vel litt mer behagelig om en får litt "amnesti" fra andre sjåfører?

 

Jeg *AKSEPTERER* ganske enkelt *IKKE* å bli forbikjørt på utsiden i rundkjøringer (spesielt inne i tunnelanlegget her hjemme) av superidioter som ligger bak oss for deretter å bryte seg forbi inne i rundkjøringen. Kona skvatt såpass at hun nesten kjørte i tunnelveggen, hadde jeg ikke grepet rattet. Dessverre (eller heldigvis for idioten i rød Volvo) fikk jeg ikke tid å ta nummeret på bilen til den snørrjaævelen. Jeg hadde kommet til å sporet ham opp og møtt ham med slegge. :mad:

En annen ting jeg ser (ihvertfall her i Tromsø), det er ca 1% som faktisk *kan* kjøre riktig i rundkjøringer. Siden jeg holder på med kona, i tillegg til at jeg selv nettopp utvidet sertifikatet mitt, har jeg gått igjennom og lært meg 100% korrekt kjøring og oppførsel i rundkjøringer. Nå skal jeg ikke være mer skinnhellig enn at jeg godt innrømmer at jeg gjør feil selv, og/eller tar "shortcuts" innimellom. Men er det trafikk/kø bruker jeg iallefall å være korrekt (og kanskje bittelitt frekk innimellom ;) ).

 

Nå skal jeg være med kona og sjåførlærer på en kjøretime. Det gleder jeg meg til. Skal bli interessant å se hvordan skolebilen blir "behandlet" i trafikken. :)

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til deg som kjører bak meg og blinker med lysene når jeg kjører hjem fra jobb og ligger i venstre felt fordi det høyre står i ro eller kjører i 60 i 80-sonen, dra til helvette. Jeg kjører i venstre felt fordi der kan jeg holde 80-90-100, og jeg akter IKKE å legge meg inn i køen fordi DU har lyst til å kjøre i 150 i 2 sekund før du igjen skal blinke på stakkaren som ligger 30 meter fremfor meg. Spesielt lur var du i dag da jeg faktisk skulle slippe deg forbi etter påkjøringsrampen hvor det var en luke på 50 meter i høyre felt. Da kastet DU deg over i dette feltet og ville forbi der. Godt jobbet. Du kom forbi, ja, men du fikk også vist at du er en idiot, som jeg alltid har trodd.

Lenke til kommentar

Så var mørket kommet her nord på kveldstid og med det ser man hvor mange raringer det er på veien. Lurer på hvor de var når de lærte seg bruk av lysene på bilen. Ser alt for mange som dimmer ned lysene for deretter å slå på langlysene godt over 1 meter før de kommer til nesen på bilen min, noe som selvfølgelig innebærer at jeg blir blendet som pokker. Holdte på å kjøre ned en stakkars med refleksvest fordi alt jeg så var prikker fremfor øynene mine. Er det mulig å være så sandblåst i hodet at de ikke kan vente til de er side ved side med min bil før de slår på lysene.

 

I tilegg hvorfor må de ha på tåkelys og 1000 metringene i tilegg til blåe Xenonlys? Tenker de ikke hvor dette blender møtene bil? Greit at de ser kanskje kul ut men egoisme er ikke populært på veien.

Lenke til kommentar
... for deretter å slå på langlysene godt over 1 meter før de kommer til nesen på bilen min ...

Hmm, bare for å pirke litt: Lærte ikke du på mørkekjøringen at du/dere skulle skru på langlysene etpar billengder før dere møttes? Det lærte iallefall jeg, og jeg blir ikke blendet. Når bilen(e) er etpar billengder fra hverandre (i 80km/t), så blir du "blendet" i knappe 1/2-sekundet. Men dette igjen er en sannhet med modifikasjoner da vinkelen på lyskjeglen blir for skarp til å "få til" å blende deg.

Basert på dette, tenker jeg vi sier vi blir (også jeg) irriterte på idioter som setter på langlysene 8 billengder før en møtes ;)

 

I tilegg hvorfor må de ha på tåkelys og 1000 metringene i tilegg til blåe Xenonlys? Tenker de ikke hvor dette blender møtene bil? Greit at de ser kanskje kul ut men egoisme er ikke populært på veien.

Her er jeg 111% enig. Ekstralys, spesielt på taket, ("oillbonelys" som vi sier på Nord-Norsk), burde kvalifisere til øyeblikkelig avlivning.

Lenke til kommentar
Hmm, bare for å pirke litt: Lærte ikke du på mørkekjøringen at du/dere skulle skru på langlysene etpar billengder før dere møttes? Det lærte iallefall jeg, og jeg blir ikke blendet. Når bilen(e) er etpar billengder fra hverandre (i 80km/t), så blir du "blendet" i knappe 1/2-sekundet. Men dette igjen er en sannhet med modifikasjoner da vinkelen på lyskjeglen blir for skarp til å "få til" å blende deg.

Basert på dette, tenker jeg vi sier vi blir (også jeg) irriterte på idioter som setter på langlysene 8 billengder før en møtes

 

Det jeg lærte var at man skulle sette på langlysene når man er ca ved speilet på møtene bil. 1 til 2 sekunder blending kan være nok til at man ikke ser en person litt fremfor som går på veien. Blir i alle fall blendet nok til at jeg ser prikker fremfor øynene mine og ikke har sjangs å se hva som beveger seg i veibanen fremfor meg 1 til 2 sekunder etterpå. I 80 km/t kommer man seg bra mange meter fremover i løpet av 2 sekunder og det kan være plutselige hindringer (som f.eks elg) i veibanen i løpet av disse sekundene.

 

Om det er 8 billengder klassifiserer jeg det som at de ikke har dimmet ned i det hele tatt og da får de et lyshor i panna fort som F.

Lenke til kommentar
Det jeg lærte var at man skulle sette på langlysene når man er ca ved speilet på møtene bil. 1 til 2 sekunder blending kan være nok til at man ikke ser en person litt fremfor som går på veien. Blir i alle fall blendet nok til at jeg ser prikker fremfor øynene mine og ikke har sjangs å se hva som beveger seg i veibanen fremfor meg 1 til 2 sekunder etterpå. I 80 km/t kommer man seg bra mange meter fremover i løpet av 2 sekunder og det kan være plutselige hindringer (som f.eks elg) i veibanen i løpet av disse sekundene.

 

Om det er 8 billengder klassifiserer jeg det som at de ikke har dimmet ned i det hele tatt og da får de et lyshor i panna fort som F.

Ved å sette på fjernlyset 1 billengde før man møter motadgående i 80 km/t bil ser man fjernlyset i under 0,2 sekunder.

Lenke til kommentar

Hvis du sliter med at du blir blendet av at fjernlys settes på et halvt sekund før du passerer burde du prøve å se fremover og ikke til venstre. Det er ganske farlig å faktisk kjøre helt frem og forbi en bil før man slår på fjernlyset da man sitter igjen med ca. 2 sekunder kjørestrening (ca. 50 meter typisk) hvor man ser ingenting. Prøv heller å slå på dine egne fjernlys litt tidligere slik at du får like mye lys fremover som du får i mot deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg lærte også at man skal slå på fjernlyset 1 billengde før man passerer hverandre. Om man bare fokuserer langt frem er det ikke noe problem, jeg har en liten mistanke om at dette er noe som ligger i underbevistheten din, og at du derfor fokuserer på lysene uten at du helt vet det (eller noe sånt). På mørkekjøring fikk vi demonstrert veldig godt dette med fjernlys. Om det går en mørkkledd person på din side av veien idet du passerer en annen bil, og du ikke slår på fjernlysene i tide, er det mer sannsynlig at du hører stakkaren før du ser ham.

 

Xenon pluss kraftige tåkelys (som ofte lyser akkurat hvor de vil) i mørket er forøvrig alt annet enn behagelig, uansett hvor man fokuserer.

 

Forresten, justerer man ikke frontlyktene lengre? Det hender både titt og ofte at jeg ser biler som blender med nærlys, enten de kommer mot meg, eller de ligger bak meg slik at jeg må blende speilet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder blending kan det være greit å huske på at syn er individuelt, og enkelte er mer sensitive for lys enn andre. Photophobia er ikke gøy når man skal kjøre bil i mørket.

 

Samme gjelder de gjøkene som hardnakket påstår at nærlys og tåkelys/spredere ikke blender - greit nok, kansje de har øyne som ikke blir blendet av det, men...

Lenke til kommentar

Øyet er en finurlig ting... Det tar opp til 30 minutter for øyet å bli vant til mørket, mens å ødelegge nattsynet kan ta brøkdelen av et sekund. Derfor bruker jeg ikke lyshornet mot trafikanter som kommer i mot i mørket. Det kan være livsfarlig.

 

Øyet blir kun blendet i skarpsynet. Med mindre man har øyesykdommer går det helt greit å passere biler som kjører med vanlig fjernlys, hvis man ikke stirrer i lykteglassene. Derfor slår ikke jeg ned fjernlys før lyskjeglen min treffer lyskjeglen til bilen i mot. Det hender bilen i mot protesterer, men jeg lar meg ikke bli blendet (dessuten er det kjekt at bilen som kommer i mot bruker litt ekstra fjernlys).

 

Folk som kjører med 1000-metere, typisk trailere, må selv ta hensyn og senke farten slik at de kan stoppe på inntil 40 meter hvis de må slå av fjernlyset 1 kilometer fra meg. Men det er ikke mitt problem. Det som kan være mitt problem er hvis synet mitt er sensitivt for lys. Da er jeg selv pliktig (!) til å ta de forholdsregler som trengs for at det kan fungere normalt.

 

Blending kan man fint prøve med en venn og en lommelykt. Trafikklærerstudentene på HiNT prøver det i løpet av utdannelsen. Vennen er byttet ut med Norges optikerforbund og forelesere fra optikerlinja på Kongsberg, og lommelykten er byttet ut med billykt. Avstand: +/- 10 meter. Blending: 0,5-1 sekund. Vesentlig mindre enn avstanden man kjører på nærlys om man slår ned for tidlig.

Lenke til kommentar

Har man (sterke) ekstralys så er man pålagt å ha egen bryter på disse og den kan brukes til å delvis blende ned om det går fra dagslys til mørkesvart når man blender ned.

Kanskje derfor så mange kjører rundt med tåpelys i høstmørket, blir ikke så bråmørt når man blender ned da..... men for de man møter er tåpelys noe dritt da.

Lenke til kommentar

Dette har sikkert blitt tatt opp i tråden tidligere men uansett.. Busser kan være veldig irriterende. Her om dagen skulle jeg kjøre forbi en buss som stod i en busslomme og blinket inn til siden. Senket farten til ca 30 km/t og la meg litt ut. I det jeg kommer ca en halv billengde bak bussen blinker bussen plutselig ut og legger seg ut i samme sekund.

Endret av Cheap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...