Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (13 minutter siden):

Burde vært minst ti år, spør du meg. Håper videoopptakene har god nok kvalitet til at de blir tatt.

Ja, blir nok for livstid ( 5 aar ) og unge er de nok, saa hvis de skikker seg bra til den tid, faar de ta den paa nytt.

Ung og dum, hormoner og alt det der. Det kan bli skikkelige folk av dem ogsaa. 🙂

Lenke til kommentar

https://www.adressa.no/nyheter/i/15r67J/lang-koe-paa-e6-etter-trailer-stopp (PLUSS)

Felleskjøpets elektriske lastebil fikk stopp, og sørget for lang kø på E6 mellom Ronglan og Skogn torsdag morgen.
Den stoppet kl 6, og veien var åpen igjen kl 8. Så folk har stått der og ventet i 2 timer fordi det ikke går an å kjøre forbi, eller snu. 

Her ser vi hvor fint det er med ett felt i hver retning, og midtdelere. 
Så skal vi være glad at det ikke var noen utrykninger i området. 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/Knb8l6/slapp-av-passasjerene-da-bussen-var-i-ferd-med-aa-gaa-tom-for-stroem  (PLUSS)

 De ble sluppet av på bussholdeplassen som heter Edvard Bulls veg. Sjåføren så at bussen sto i fare for å ikke klare den siste delen av linja. Det er en elektrisk buss og den var i ferd med å gå tom for strøm. Dette var en risiko sjåføren ikke ville ta, sier han.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 4.3.2023 den 21.41):

Skal mye til før politiet etterforsker slikt.
Kun fotobokser som kan gi bøter med kun bilde som bevis. 

Saken er nå under etterforskning, ifølge lokalaviser. De har allerede greid å identifisere den ene bilen. Det ender nok med at alle tre blir tatt og de kan vente seg fengsel og inndratt førerkort i mange år.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 9.3.2023 den 14.20):

Det er en elektrisk buss og den var i ferd med å gå tom for strøm

Tragikomisk når symbolpolitikk skal gå fremfor noe som faktisk fungerer, som en dieselbuss med kjettinger. Vi ser jo stadig at disse elbussene er håpløse om vinteren, der de ofte setter seg fast, ikke greier rutene eller blir kraftig forsinket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 minutter siden):

Tragikomisk når symbolpolitikk skal gå fremfor noe som faktisk fungerer, som en dieselbuss med kjettinger. Vi ser jo stadig at disse elbussene er håpløse om vinteren, der de ofte setter seg fast, ikke greier rutene eller blir kraftig forsinket.

I Bergen har vi høy andel av elektriske biler, og stadig vekk hører jeg om en og annen som har kjørt seg tom. 

Men vet du hva? 

Vi sliter med vel så mange fossiler som har gått tom for drivstoff, og hindrer trafikken! 🤯 Drivlinje ser ikke ut til å være utslagsgivende. Folk gidder ikke å fylle, og ignorerer den gule varsellampa. Da går det som det må gå!

PS: har selv opplevd å kjøre tom én gang. Det var utrolig flaut. Var atten, og måtte få kompis til å hjelpe meg. Dette var et diesel-drog, og uten at det er relevant for saken, men jeg har kjørt 100% elektrisk siden 2015. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Vi sliter med vel så mange fossiler som har gått tom for drivstoff

Det er noen få personbiler som gjør det, og de burde fått kraftig bot. Men nå snakker vi om busser og andre nyttekjøretøy som går tom for strøm, ikke fordi sjåføren er sløv, men fordi teknologien er håpløs.

DrammenElbuss gikk tom for strøm - passasjerene satt på fortauet

StavangerBusspassasjerer måtte bytte buss på Mariero natt til fredag, fordi en nye El-bussen var i ferd med å gå tom for strøm.

Og har de strøm, ja så har de elendig føre på glatten. Så fort det kommer litt snø så er det problemer.

Vi hadde også lignende problemer andre steder i landet, der vi hadde flotte, raske ferger og båter som gikk på diesel og gass, som hadde stor kapasitet og hastighet. De ble byttet ut med helt nye elferger, som det bare var problemer med. Og når de gikk, så gikk de dobbelt så tregt og hadde dårligere kapasitet.

Stikkordet her er symbolpolitikk, der man bruker mange millioner på å bytte ut noe som fungerte fint og som kunne fungert i mange tiår til, med noe som ikke fungerer og som er mye dårligere.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

I Bergen har vi høy andel av elektriske biler, og stadig vekk hører jeg om en og annen som har kjørt seg tom. 

Men vet du hva? 

Vi sliter med vel så mange fossiler som har gått tom for drivstoff, og hindrer trafikken! 🤯 Drivlinje ser ikke ut til å være utslagsgivende. Folk gidder ikke å fylle, og ignorerer den gule varsellampa. Da går det som det må gå!

PS: har selv opplevd å kjøre tom én gang. Det var utrolig flaut. Var atten, og måtte få kompis til å hjelpe meg. Dette var et diesel-drog, og uten at det er relevant for saken, men jeg har kjørt 100% elektrisk siden 2015. 

I Stavanger, har vi tunneller, som gaar under fjorden, 6 km lange, veldig bratte oppoverbakker, der mangen biler havarerer, som medfoerer stenging av tunnel en stund, da bergingsbil, maa komme aa ordne opp.

Ser aldri at en elbil, foraarsaker dette, skal ikke paastaa, at det aldri skjer, men det jeg har sett, bare fosildrevne biler.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

All leddbusser er håpløse om vinteren. 
Hadde hjulpet mye om de hadde trekk på bak og framhjul, og ikke i dag hvor de kun har trekk på bakhjul, fordi det er billigere.  Burde være lett å montere en elektrisk motor framme. 

Jeg har fortsatt traumer etter å ha vært avhengig av 37-bussen først til skole og senere til jobb. Veit ikke åssen det er nå, men den gang var det leddbusser. Alltid spennende om vinteren hvorvidt bussen kom, og dersom den kom: om den fikk meg helt frem.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (19 timer siden):

DrammenElbuss gikk tom for strøm - passasjerene satt på fortauet

StavangerBusspassasjerer måtte bytte buss på Mariero natt til fredag, fordi en nye El-bussen var i ferd med å gå tom for strøm.

Og har de strøm, ja så har de elendig føre på glatten. Så fort det kommer litt snø så er det problemer.

Media er forutinntatt, og bruker ord som de vet folk vil klikke på (clickbait), det er DET som er problemet. Eldrift er ikke dårlig teknologi, det er tvert i mot en bedre teknologi. Derfor kommer den nå med stormskritt.

Vi ser samme clickbait-slagside innen omtale av kriminalitet. Hver gang en med innvandrerbakgrunn gjør noe kriminelt, så poengteres etnisk opphav. Hver gang en etnisk norsk gjør noe kriminelt nevnes ikke etnisiteten. Dermed får vi inntrykket at det stort sett er innvandrere som bedriver kriminalitet. I følge SSB er andelen kriminelle i begge befolkningsgruppene svært lik. Det er altså like mange etniske nordmenn som er kriminelle som de med innvandrerbakgrunn. Og de fleste innvandrerne i Norge er svensker, dansker, briter og andre nordeuropéere.

Tilsvarende: Når dieselbusser havarerer, så poengteres det ikke at dette var en dieseldrevet buss. Det er ikke sikkert havariet vil ble nevnt i media engang, det har ikke nyhetens interesse. Men når elbusser stopper av én eller annen grunn, da poengteres det, og det blir gjerne førstesidestoff. Derfor får vi inntrykk at det kun er elbusser som havarerer. Spør busselskapene, dette er neppe sannheten.

Elmotorer er omtrent tre ganger så energieffektive (over 90% av innenergien gjøres om til rotasjon) som forbrenningsmotorer (maks 35% av innergien blir omgjort til rotasjon, resten av energien forsvinner i motorkjøling og friksjon i girene). Elmotorer har ei nærmest helt flat dreiemomentkurve fra stillestående til maksimalt turtall. Mange elbiler har derfor verken girkasse eller kløtsj. Man bare trykker ned pedalen og kjøretøyet øker farten helt trinnløst til toppfart eller til den farten man vil benytte.

Den største ulempen med eldrift er de tunge batteriene. De veier omtrent det samme enten de er fulladet eller utladet (vektforskjellen telles i mikrogram). På vinterføre bør dog de tunge batteriene være et pluss da dette gir større vekt på drivhjulene.

I Trondheim skal det gjøres forsøk med trådløs induksjonslading av bussene, en veistrekning der bussene lades mens de kjøres på veien. Selv med bare 1,3 km ladestrekning, strategisk plassert i rutenettet, så kan man (i teorien) øke elbussenes daglige rekkevidde til det doble uten å øke batterikapasiteten.

De 24 m ekstra lange el-leddbussene i Trondheim, med to ledd, har forøvrig trekk på to av de fire akslingene. Tilsvarende busser levert nede i Europa har kun trekk på én aksling.

Moderne busser, inkudert dieselbusser, har ikke plass til å montere kjettinger. De fleste av dagens bussjåfører ville dessuten neppe klart å legge de på selv om det var mulig, fordi det ikke inngår i opplæringen deres. Jeg tviler faktisk på om de fleste av dagens personbilister klarer å legge på kjettinger på en sånn måte at de ikke faller av igjen. Mange har dessuten senkede biler der det ikke er plass til kjettinger, altså tilsvarende slik moderne busser er konstruert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (4 timer siden):

Vi ser samme clickbait-slagside innen omtale av kriminalitet. Hver gang en med innvandrerbakgrunn gjør noe kriminelt, så poengteres etnisk opphav.

Det er vel heller motsatt. Media sier ofte minst mulig om bakgrunnen til personen som ufører handlingen. Veldig ofte står det veldig lite informasjon om hvilken person som står bak, annet enn kjønn og kanskje alder. Bare ved spesielt alvorlige saker som går igjen i flere medieoppslag over tid får man mer informasjon.

SeaLion skrev (4 timer siden):

I følge SSB er andelen kriminelle i begge befolkningsgruppene svært lik

Det spørs hvilken kriminalitet det er snakk om. Det er sikkert flest nordmenn som blir dømt for skatteunndragelse, underslag og annen hvitsnippskriminalitet. Men i andre, alvorlige, fysiske handlinger, som feks overfallsvoldekt, er statistikken ganske klar på at det er menn med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn som står bak.

SeaLion skrev (4 timer siden):

 

Tilsvarende: Når dieselbusser havarerer, så poengteres det ikke at dette var en dieseldrevet buss. Det er ikke sikkert havariet vil ble nevnt i media engang, det har ikke nyhetens interesse. Men når elbusser stopper av én eller annen grunn, da poengteres det, og det blir gjerne førstesidestoff. Derfor får vi inntrykk at det kun er elbusser som havarerer. Spør busselskapene, dette er neppe sannheten.

Alle kjøretøy kan havarere, og det er ikke noe for media å dekke. Men det er ganske sjelden at en buss må slippe av alle passasjerer fordi den går tom for diesel. Det er dermed verdt å dekke når alle passasjerer må gå av fordi bussen går tom for strøm. Da er det helt klart at det ikke er et havari, men at teknologien er så dårlig at den ikke klarer å levere det man forventer. En full tank med diesel kan lett vare et helt skift og vel som det. Det er ikke sikkert en elbuss greier det, spesielt om den tar lang tid å lade mellom hvert skift og det skjer uforutsette ting langs veien, som feks en ulykke der man må kjøre en lang omvei.

SeaLion skrev (4 timer siden):

 

Elmotorer er omtrent tre ganger så energieffektive (over 90% av innenergien gjøres om til rotasjon) som forbrenningsmotorer (maks 35% av innergien blir omgjort til rotasjon, resten av energien forsvinner i motorkjøling og friksjon i girene). Elmotorer har ei nærmest helt flat dreiemomentkurve fra stillestående til maksimalt turtall. Mange elbiler har derfor verken girkasse eller kløtsj. Man bare trykker ned pedalen og kjøretøyet øker farten helt trinnløst til toppfart eller til den farten man vil benytte.

Det hjelper lite når det er batteriet som er flaskehalsen.

SeaLion skrev (5 timer siden):

På vinterføre bør dog de tunge batteriene være et pluss da dette gir større vekt på drivhjulene.

Om batteripakken ligger i gulvet rett over drivakselen bak i bussen, så hadde det gitt en fordel. Men dette er ikke tilfelle, da man ofte finner batteriene jevnt fordelt på bussen, ofte på taket. Det vil dermed ikke ha noen særlig fordel vektmessig for å gi bedre grep, slik en tung dieselmotor gjør når den tar opp den bakre delen av bussen og gir vekt over drivhjulene.

SeaLion skrev (5 timer siden):

 

Moderne busser, inkudert dieselbusser, har ikke plass til å montere kjettinger. De fleste av dagens bussjåfører ville dessuten neppe klart å legge de på selv om det var mulig, fordi det ikke inngår i opplæringen deres. Jeg tviler faktisk på om de fleste av dagens personbilister klarer å legge på kjettinger på en sånn måte at de ikke faller av igjen. Mange har dessuten senkede biler der det ikke er plass til kjettinger, altså tilsvarende slik moderne busser er konstruert.

På enkelte små, lave bybusser kan man kanskje finne det vanskelig. Ellers er det ikke så vanskelig å legge på kjetting. Ett enkelt kurs over en dag burde være nok for de fleste bussjåfører. Det burde vært del av den obligatoriske opplæringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
FrihetensRegn skrev (45 minutter siden):

Alle kjøretøy kan havarere, og det er ikke noe for media å dekke. Men det er ganske sjelden at en buss må slippe av alle passasjerer fordi den går tom for diesel. Det er dermed verdt å dekke når alle passasjerer må gå av fordi bussen går tom for strøm. Da er det helt klart at det ikke er et havari, men at teknologien er så dårlig at den ikke klarer å levere det man forventer. En full tank med diesel kan lett vare et helt skift og vel som det. Det er ikke sikkert en elbuss greier det, spesielt om den tar lang tid å lade mellom hvert skift og det skjer uforutsette ting langs veien, som feks en ulykke der man må kjøre en lang omvei.

Jeg har en helt annen oppfatning av dette.

Ofte er mediene politisk korrekt, og EL-kjøretøy er politisk korrekt i disse tider.

Jeg ser ofte bensin- og dieselbiler stående med havari i veikanten. Ser ingen notiser om det i lokalavisen.

Står det en EL-bil i veikanten kan du banne på at det står som notis i lokalavisen.

Samme når det gjelder bilbrann:

"Bil brenner ved humpegata, veien er stengt"

"EL-bil har tatt fyr, ingen personskader. Vitner på stedet er rystet og kommer forsent på jobb" Med link til en omdiskutert sak vedrørende EL-biler.

Er det en trafikkulykke mellom to personbiler er lokalavisa rask med å poengtere om EL-bil er involvert - ikke om det er diesel-, biodisel-, bensinbil eller annet drivstoff.

Mitt inntrykk er at debatten omkring EL-biler er såpass "hett" at mediene melker det til de grader og politisk korrekt er ikke like aktuelt.

Kjøpte selv bensinbil i 2021, selv om jeg får mer teknologi og bil til en billigere penge, fordi jeg mener kapasiteten ikke er helt der jeg ønsker den skal være.

Men er der noe jeg er HELT SIKKER PÅ, så har EL-bil kommet for å bli, vi kommer ikke unna det og det er riktig vei.

Jeg hater tomatpuré, om jeg tar feil, skal jeg spise en hel boks, med deg som vitne :)

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (9 timer siden):

som feks overfallsvoldekt, er statistikken ganske klar på at det er menn med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn som står bak.

Overfallsvoldtekt å ikke-vestlig mann blir ofte nevnt i samme setning, 73 anmeldte av dem i 2019, men de aller fleste voldtekter skjer i hjemmet og der er det ikke bare menn med ikke vestlig bakgrunn som synder, aller oftest er det med fest relaterte voldtekter, så bekjentskapsvoldtekt tett etterfulgt av relasjonsvoldtekt, en overvekt av anmeldt voldtekt skjer i hjemmet og det er antatt høye mørketall spesielt innenfor relasjonsvoldtekt.   

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 timer siden):

Overfallsvoldtekt å ikke-vestlig mann blir ofte nevnt i samme setning, 73 anmeldte av dem i 2019, men de aller fleste voldtekter skjer i hjemmet og der er det ikke bare menn med ikke vestlig bakgrunn som synder, aller oftest er det med fest relaterte voldtekter, så bekjentskapsvoldtekt tett etterfulgt av relasjonsvoldtekt, en overvekt av anmeldt voldtekt skjer i hjemmet og det er antatt høye mørketall spesielt innenfor relasjonsvoldtekt.   

Overfallsvoldtekt er mye mer alvorlig enn vanlig voldtekt der mannen og kvinnen har sex på en fest og mannen ikke stoppet innen ett sekund etter at kvinnen sa stopp, men heller etter tre sekunder, der det også ofte er feilaktige påstander i etterkant. Mange kvinner lyver og det blir ord mot ord. Overfallsvoldtekter er derimot ofte brukt med makt, vold og trusler. Det blir som å sammenligne et voldelig bankran med epleslang.

Dette er uansett en avsporing av debatten og er helt feil tråd, så jeg fortsetter ikke denne debatten.

Bugle skrev (15 timer siden):

Jeg har en helt annen oppfatning av dette.

Ofte er mediene politisk korrekt, og EL-kjøretøy er politisk korrekt i disse tider.

Jeg ser ofte bensin- og dieselbiler stående med havari i veikanten. Ser ingen notiser om det i lokalavisen.

Står det en EL-bil i veikanten kan du banne på at det står som notis i lokalavisen.

Samme når det gjelder bilbrann:

"Bil brenner ved humpegata, veien er stengt"

"EL-bil har tatt fyr, ingen personskader. Vitner på stedet er rystet og kommer forsent på jobb" Med link til en omdiskutert sak vedrørende EL-biler.

Er det en trafikkulykke mellom to personbiler er lokalavisa rask med å poengtere om EL-bil er involvert - ikke om det er diesel-, biodisel-, bensinbil eller annet drivstoff.

Mitt inntrykk er at debatten omkring EL-biler er såpass "hett" at mediene melker det til de grader og politisk korrekt er ikke like aktuelt.

Kjøpte selv bensinbil i 2021, selv om jeg får mer teknologi og bil til en billigere penge, fordi jeg mener kapasiteten ikke er helt der jeg ønsker den skal være.

Men er der noe jeg er HELT SIKKER PÅ, så har EL-bil kommet for å bli, vi kommer ikke unna det og det er riktig vei.

Jeg hater tomatpuré, om jeg tar feil, skal jeg spise en hel boks, med deg som vitne :)

Om en elbil brenner så er det ofte en ganske lang og alvorlig brann som er vanskelig å slukke. Da er det verdt å legge til at det er en elbil.

Poenget mitt er at det er helt unødvendig å bytte ut noe som fungerte helt fint (dieselbusser) med noe som ikke fungerer (elbusser). Mange av bussjåførene er også fra andre land der de ikke har snø og de er ikke skikkelig opplært for å kjøre på snøføre eller legge på kjetting. Mange lastebilsjåfører blir pålagt å legge på kjetting før de kan kjøre videre. Det samme burde gjelde busser. Nå har jeg heldigvis bil med gode vinterhjul så jeg slipper å komme sent flere ganger hver vinter fordi bussen ikke takler snø.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...