Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (7 minutter siden):

interesseorganisasjoner som Trygg Trafikk, som hater alt som heter bil og fart

Kødder du? Trygg Trafikk ble opprettet av bil-lobbyen, og taler alltid bilisters sak. Gang på gang vrir de diskusjonene, og kommer med mye ubegrunnede påstander i bilismens favør.

Feks, i stedet for lavere fart på en strekning der fotgjengere har blitt påkjørt, vrir de alltid debatten over på refleksbruk. En bevisst strategi for å unngå at det gjøres noe med bilisters fremkommelighet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Matsemann skrev (3 minutter siden):

Kødder du? Trygg Trafikk ble opprettet av bil-lobbyen, og taler alltid bilisters sak. Gang på gang vrir de diskusjonene, og kommer med mye ubegrunnede påstander i bilismens favør.

Feks, i stedet for lavere fart på en strekning der fotgjengere har blitt påkjørt, vrir de alltid debatten over på refleksbruk. En bevisst strategi for å unngå at det gjøres noe med bilisters fremkommelighet.

Vet ikke om der du skriver kanskje kan være ment som satire, men har du lest eller sett en eneste uttalelse fra trygg trafikk de siste fire-fem årene? Vel, de er ikke en veldig bil- eller kjøretøyvennlig organisasjon lengre, selv om de har en del god politikk på sikkerhet for ulike trafikkanter (f.eks. Refleks, som du også nevner). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (17 minutter siden):

Vet ikke om der du skriver kanskje kan være ment som satire, men har du lest eller sett en eneste uttalelse fra trygg trafikk de siste fire-fem årene? Vel, de er ikke en veldig bil- eller kjøretøyvennlig organisasjon lengre

Ja, jeg leser de fleste lokalaviser rundt om kring i Norge, da jeg er veldig opptatt av myke trafikanters rettigheter. Rett som det er er Trygg Trafikk ute med mye tull. Noen eksempler jeg kommer på i farta:

https://www.moss-avis.no/kanalbrua-farsen-for-trafikksikkerhet-er-det-hipp-som-happ-med-to-eller-fire-felt/s/5-67-1670101

"Seniorrådgiver i Trygg Trafikk ønsker gjenåpning av fire felter" i en bygate. Sier det "medfører litt høyere risiko for fotgjengere", men tenker det viktigste uansett er å få flere biler frem.
 

https://www.ao.no/her-ma-hun-gripe-barnet-og-brastoppe-i-gangfeltet-graverende/s/5-128-431873

Fotgjenger blir nesten påkjørt midt i byen. Hva er regionleder i Trygg Trafikk sin kommentar til avisa? "Vil ikke legge all ansvar på fotgjengere, men påpeker at de kan bli flinkere på å bruke refleks". Det er ikke relevant for saken her, lett å se fotgjengeren på videoen. Ikke for bilisten, da, som kjører med nediset rute! Alt ansvar bør ligge på bilisten, men TT dytter det over på at noen fotgjengere ikke bruker refleks..

image.thumb.png.3b62ec847d090eba2ea528e5f29d3596.png

 

Trygg Trafikk sine informasjonsvideoer handler stort sett om hvordan fotgjengere eller syklister er problemet. De kommer også med sitater som "syklister som kommer i en syk fart" i en video, men å sykle i 30km/t i en 50 sone er helt lovlig... de ignorerer derimot alle bilister som kjører langt over 50 og som skaper de farlige situasjonene.

"Sikkerheten" deres for myke trafikanter handler om å få dem bort, slik at bilister kan kjøre fortere. Du vil sjelden se de argumentere for lavere fart, smalere veier, sykkelfelt, fortau eller lignende.

Endret av Matsemann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Du vet, de som elsker at alt blir dyrere i dette landet. Både UP og forskere har påpekt at det ikke er noe bevis på at høyre bøter automatisk gir bedre vegsikkerhet.

De slipper billig nok unna fra før av, en 30% økning i noe som kan ende med å ende et uskyldig liv er ingenting å syte over. Vil de ikke ha bot så kjør som et menneske som faktisk tenker på andre mennesker.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

De slipper billig nok unna fra før av, en 30% økning i noe som kan ende med å ende et uskyldig liv er ingenting å syte over. Vil de ikke ha bot så kjør som et menneske som faktisk tenker på andre mennesker.  

Du snakker som om norske bilister har til uvane å kjøre i 100 km/t i 50-sonen. Det stemmer ikke, nordmenn flest er flinke til å kjøre pent.

Det hender derimot av og til at en tom, pen, bred og rett vei som har 50-sone, som egentlig burde hatt 60-sone, en dag har besøk av UP og du, helt trygt, kjører i 61 km/t. Dette skal du betale en bot for som er så høy at man skulle tro at du har slått ned noen.

I mange andre land, som feks Tyskland, ville du betalt noen få hundrelapper.

Mener du at vi skal ha dødsstraff for flere av lovbruddene i Norge, siden du er så glad i strenge straffer?

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Det hender derimot av og til at en tom, pen, bred og rett vei som har 50-sone, som egentlig burde hatt 60-sone, en dag har besøk av UP og du, helt trygt, kjører i 61 km/t. Dette skal du betale en bot for som er så høy at man skulle tro at du har slått ned noen.

Litt av en stråmann, du..

Kontrollene ved skolestart hvert år viser mengder av bilførere som kjører i 50 i 30 soner utenfor skoler mens de surfer på telefonen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Du snakker som om norske bilister har til uvane å kjøre i 100 km/t i 50-sonen. Det stemmer ikke, nordmenn flest er flinke til å kjøre pent.

Det stemmer det, de kommer ikke til å få noen problemer. Det er derimot de som mener at de har fasiten på hva som er trygg hastighet på den og den veien, de vet bedre enn alle andre og de har som regel også bedre bil så de kan selvfølgelig kjøre fortere fordi de har så mye bedre å tryggere bil enn alle andre. 

 

FrihetensRegn skrev (9 minutter siden):

Det hender derimot av og til at en tom, pen, bred og rett vei som har 50-sone, som egentlig burde hatt 60-sone, en dag har besøk av UP og du, helt trygt, kjører i 61 km/t.

men, hvordan vet du at det er trygt ? 50 sone er brukt i tettbygd strøk, 60 sone er brukt utenfor/utkanten av tettbygd strøk. Så når det er 50 så er det en grunn til det. Så innenfor dette tettbygde strøket på denne fine veien er det altså langt større sjanse for at det er folk og derfor er det 50 sone, men så lenge det er en midlertidig tom, pen, bred og rett vei så mener du at du kan ta deg friheter ? 

FrihetensRegn skrev (20 minutter siden):

Mener du at vi skal ha dødsstraff for flere av lovbruddene i Norge, siden du er så glad i strenge straffer?

Hva er det som er så strengt med dødsstraff ? Skal vi ikke alle dø på et eller annet tidspunkt er det den store straffen som venter ? Jeg er ikke fan av dødsstraff for jeg er ikke religiøs jeg tror ikke synderne havner i helheim, jeg mener de slipper unna straffen de fortjener.

Jeg mener straffen bør passe forbrytelsen, og mange forbrytere i trafikken slipper billig unna i forhold til den potensielle skade deres handlinger kan forårsake.

Livet er for kort til å ha dårlig tid, spesielt når det  er andres liv enn gambler med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (36 minutter siden):

Det er derimot de som mener at de har fasiten på hva som er trygg hastighet på den og den veien, de vet bedre enn alle andre og de har som regel også bedre bil så de kan selvfølgelig kjøre fortere fordi de har så mye bedre å tryggere bil enn alle andre. 

Man trenger ikke være ekspert for å skjønne at fartsgrensene ofte ikke gir mening. Det er alt for mange variabler involvert i en kjøretur for at et skilt skal gi riktig hastighet. Alt fra hvor god bilen er på føret, hvilket føre det er, hvor rask reaksjonsevne føreren har, hvor mye erfaring føreren har, er veien tungt eller lett trafikkert, er det mye svinger og lite oversikt etc.

Det hender at jeg kjører i 60 km/t i 80-sonen på norske landeveier, fordi forholdene tilsier det, feks når det snør og det er mye svinger og bratte bakker. I andre områder er fartsgrensen altfor lav i de tilfellene der det er lite trafikk.

I Bergensområdet der jeg bor har de satt ned fartsgrensen på motorveiene som er designet og bygget for å tåle 120 km/t, fra 80 km/t til 70 og 60 km/t to forskjellige steder. Det er fordi det kan være en del kø i disse områdene i rushet morgen og ettermiddag. På en sen lørdagskveld vil det fint gå an å kjøre i 80 eller 90 km/t der, helt trygt. Men siden det ikke er satt opp digitale skilt for variabel fartsgrense, er det den faste, satte fartsgrensen som gjelder. Og det vet både UP og lokaltpoliti, som elsker å stå på disse plassene fordi det ikke handler om sikkerhet, men å ta flest mulig.

skaftetryne32 skrev (42 minutter siden):

Så innenfor dette tettbygde strøket på denne fine veien er det altså langt større sjanse for at det er folk og derfor er det 50 sone, men så lenge det er en midlertidig tom, pen, bred og rett vei så mener du at du kan ta deg friheter ? 

Nei, ofte er det aldri folk der, utenom i visse tider på døgnet, som feks om morgenen når folk skal til skole og jobb. Og akkurat da kan det være logisk med 50 sone, eller til og med 40 sone. Men resten av døgnet er veien tom for folk, og da er det greit med 70 eller 80 sone, spesielt der det ikke er tilrettelagt for veikryssinger.

skaftetryne32 skrev (44 minutter siden):

Jeg mener straffen bør passe forbrytelsen, og mange forbrytere i trafikken slipper billig unna i forhold til den potensielle skade deres handlinger kan forårsake.

Helt enig, og straffene i Norge er snudd helt på hodet. Her slipper man billig unna om man er pedofil og utfører overgrep på barn, mens man blir straffet alt for hardt for å kjøre for trafikkforseelser.

Lenke til kommentar

Ser at det vil koste 5400 kroner å kjøre i 61 i 50-sona og det er jo helt hinsides. Det er sånt man bare hadde fått en advarsel for i USA, eller en veldig liten bot. Folk som råkjører skikkelig skal selvsagt straffes, men sånne fartsovertredelser er helt ubetydelige i de fleste tilfeller. Bare hold fartsgrensa tenker dere sikkert nå, men det skal utrolig lite til før det skjer om man ikke holder øynene klistret til speedometeret. Det holder med en liten bakke.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Å kjøre litt over er blitt en vane svært mange har (også Politiet har jeg sett kremt, kremt), og med dagens biler har man bedre marginer enn den gang de fastsatte mange av fartsgrensene for femti år siden med datidens biler som målestokk. Ja: du kan ikke påvirke fysikklovene og risikoen for alvorlig skade ved en kollisjon i 70+, men det tar kortere tid å bremse ned, mange biler bremser selv og mange biler holder bilen i feltet sitt mer eller mindre uanstrengt. Og helt ærlig: de aller fleste kollisjonene skjer pga førerfeil. ALLE kan kjøre i 200 rett frem, men å tvinge folk til å holde en lavere snittfart vil ikke endre på at det er tullinger som kræsjer bilene sine, gjerne inn i andre ting/biler.

Men telefonbøtene kan gjerne dobles til 20.000 og inndragelse av telefon.

Evner man ikke å legge vekk den jævla telefonen mens man kjører fortjener man langt mer enn 10 lapper i bot. Av alle ting i verden er den lille drittklumpens grep på mange mennesker helt ufattelig. Du dauer ikke av å la den ligge i fred mens du kjører - snarere tvert imot i en del tilfeller.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (16 minutter siden):

Å kjøre litt over er blitt en vane svært mange har (også Politiet har jeg sett kremt, kremt), og med dagens biler har man bedre marginer enn den gang de fastsatte mange av fartsgrensene for femti år siden med datidens biler som målestokk. Ja: du kan ikke påvirke fysikklovene og risikoen for alvorlig skade ved en kollisjon i 70+, men det tar kortere tid å bremse ned, mange biler bremser selv og mange biler holder bilen i feltet sitt mer eller mindre uanstrengt. Og helt ærlig: de aller fleste kollisjonene skjer pga førerfeil. ALLE kan kjøre i 200 rett frem, men å tvinge folk til å holde en lavere snittfart vil ikke endre på at det er tullinger som kræsjer bilene sine, gjerne inn i andre ting/biler.

Men telefonbøtene kan gjerne dobles til 20.000 og inndragelse av telefon.

Evner man ikke å legge vekk den jævla telefonen mens man kjører fortjener man langt mer enn 10 lapper i bot. Av alle ting i verden er den lille drittklumpens grep på mange mennesker helt ufattelig. Du dauer ikke av å la den ligge i fred mens du kjører - snarere tvert imot i en del tilfeller.

Men det er jo så viktig å svare på snappen man akkurat fikk, ellers så er man jo sosialt utstøtt i dagens samfunn..

 

 

Forøvrig burde vel bøtesatsene gå på x prosent av måneds/årsinntekt slik at det svir for alle. 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Men det er jo så viktig å svare på snappen man akkurat fikk, ellers så er man jo sosialt utstøtt i dagens samfunn..

Forøvrig burde vel bøtesatsene gå på x prosent av måneds/årsinntekt slik at det svir for alle. 

Livsviktig denne Snappen og alt annet sosialt oppkast som mobilen plinger om hele tiden, ja 😕

 

Men en prosentsats slik SV bl.a. har gått inn for,  og kanskje slik de gjør i Danmark med å konfiskere bilen ved svært grove overtredelser synes jeg er helt i orden.
(Fun fact: Et bilde som ofte går igjen når media snakker om danske statens bilkonfiskering er en Porsche 911 på et lastebilplan. Den bilen tilhørte mannen til en slektning av meg som hadde lånt bort bilen til en kompis. De er ikke så gode venner i dag kan man si)

Et lite plaster på såret med dansk fartsbot er at 500 kroner av pengene går til en organisasjon for trafikksikring/opplysning osv. På den måten støtter man jo faktisk en god sak og kanskje har bedre holdninger/vurderingsevne neste gang man fristes av å tråkke litt hardt på kakespaden.

Endret av Retroman
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er dere enig med meg i dette scenarioet:

Jeg kjører på en landeveg med 80-sone og ett felt i hver retning. Et utrykningskjøretøy, la oss si en ambulanse, kommer bak meg i full fart med blålys og sirene. Det er en forholdsvis bred og fin vei, så jeg slipper gassen og senker farten rolig, til la oss si 50 km/t, samtidig som jeg blinker meg til høyre, og plasserer meg slik at litt av bilen min er utenfor stripen til høyre i veien, men stopper ikke helt opp og kjører ikke helt ut, og politibilen har god plass til å passere meg.

En annen bil noen hundre meter foran meg bremser kraftig ned og stopper helt opp og kjører langt ut i veiskulderen. Etter at ambulansen har passert ham, er jeg allerede oppe i 80 igjen og nærmer meg fort han som stoppet opp foran. Siden han bare skulle stoppe for ambulansen, kjører han ut i veibanen igjen rett foran meg slik at jeg må bremse kraftig opp.

Er det ikke slik at om man kjører helt ut av veien, at man da skal vente til det er klart før man kjører ut igjen? Selv om det bare var for et lite øyeblikk for å slippe forbi et annet kjøretøy? Det er uansett helt unødvendig å bremse kraftig ned for å stoppe helt opp bare fordi det kommer et utrykningskjøretøy, man skal bare vike og gi god plass slik at passeringen kan skje uten problemer.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Folk oppfører seg forskjellig i slike situasjoner, og en må nesten være mer obs på sine medtrafikanter enn utrykningskjøretøyet, ettersom folk håndterer situasjonen forskjellig. Det anbefales å holde godt til siden og gi tegn, men det gis også anbefaling om å stanse hvis nødvendig. Nå vet jeg ikke hvordan bilen faktisk plasserte seg, da du skriver både "veiskulderen" og "helt ut av veien".
 Hvis bilen ikke stanset på en bussholdeplass/avkjørsel, er det ikke naturlig å tro at han skal kjøre videre etter utrykningskjøretøyet har passert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hightow skrev (1 time siden):

Hvis bilen ikke stanset på en bussholdeplass/avkjørsel, er det ikke naturlig å tro at han skal kjøre videre etter utrykningskjøretøyet har passert?

Jo, men når det er små marginer og høy hastighet så er det mer naturlig for meg at en bilist som har valgt å kjøre hele bilen ut av veien da venter til det er klart istedenfor å slå på blinklys og slenge seg ut i veien igjen.

Lenke til kommentar

Han antok kanskje at du også sakket av mer på farten og var for fokusert på å legge seg langt nok ut og ikke være til hinder til å oppdage at du nærmet deg fortere enn han trodde.

For min egen del kommer det an på trafikken, fartsgrensa og hvor jeg befinner meg, jeg sakker av på farten (i takt med andre hvis det er flere/mange biler), men ikke til bortimot stillestående.
Hvis jeg er på et sted hvor det er mulig kan jeg dóg finne på å svinge av i busslomme eller lignende hvis situasjonen tillater det, f.eks. hvis det kommer flere biler imot og jeg er eneste eller en av få i mitt felt og det kan gi utrykningskjøretøyet best plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...