Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Såklart er det ikke bare utstyret, men man kan ikke nekte for at majoriteten av ungdom kjører rundt i rusta frysebokser og at utfallet av ulykkene kunne vært mye annerledes dersom de hadde hatt sikrere biler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg var nettopp ute og kjørte, og jeg vil gjerne vite hva faen han tenkte på han idioten som stod parkert i en busslomme, som plutselig kasta seg ut foran meg, uten blinklys, mens han forstsatt prata i mobiltelefon...

Lenke til kommentar

Leplanting ute på landet kan være litt frustrerende. Noen fikk den glupe ideen å tvangsgjennomføre leplanting på åkrene i nærheten av elva der vi har et par åkre og laksevald. Avkjørslen ned dit er en privat grusvei, og man kjører på en grusvei med 50-sone for å komme dit. Utrolig lite oversiktlig når man skal ut på denne, leplantingen går helt inn til veien så man må nesten en halvmeter utpå for å se om veien er klar.

 

Dårlig planlegging :thumbdown:

 

At avkjørsler til private eiendommer kan bli oversiktlige fordi noen har lyst til å ha stor hekk er greit nok, men når noen overivrige politikere finner ut at man skal gjennomføre leplanting uten å tenke over at det blir utrolig uoversiktlig så er det litt kjipt.

Lenke til kommentar

Er et notorisk T-kryss rett nedi her. Ikke forkjørsveg og vegen som representerer "stammen" i T-en er ekstremt uoversiktlig til venstre. Holder man på forkjørsretten der så smeller det ganske fort. For en stund siden rev de ned den hekken så det ble veldig oversiktlig der. Kunne se biler komme tidlig så man fikk god tid til å planlegge og stoppe.

 

Helt til de satt opp et enda høyere gjerde, enda nærmere veien. Nå må man nermest stå på bremsene samme hvor sakte man kjører hvis det kommer bil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uten å vite noe om hvilket kryss det er snakk om. Nye kryss bygget på offentlig veg (SVV) skal ha f.eks. ha sikt 6 meter bak i kryss, og 45 meter på "hovedveg" i 50 sone på uregulert veg med lite sidevegstrafikk (<500 ÅDT).

 

Hindrer gjerdet denne sikten ville jeg prøvd å melde fra til vegholder (SVV eller kommune).

Lenke til kommentar

Kjørte nedover til Trondheim igjen i går.

 

Hva er cluet med de greierne på midstripa i helltunellen? Skal det bli sånn i flere tuneller etterhvert?

 

Observerte flere som har misforstått hvordan påkjøringsfelt og fletteregelen brukes. Var tilogmed en som stod stille og ventet i slutten av feltet i 80-sone.

 

En liten lastebil som kjørte mat var usansynlig frekk i ei rundkjøring.

 

Ellers er jeg egentlig glad for at jeg har hybel litt utenfor sentrum. Går jo faktisk ann å bruke bil her. (Fossegrenda/Nidarvoll)

Lenke til kommentar

Er ikke så ille å kjøre i Trondheim da. Kjører mye i sentrum (i jobb) og det er jo rett og slett underholdende å se på alle apekattene som ikke har peiling på hva de holderpå med.

 

Spesielt i lyskryss... De fleste har jo like bra reaksjonsevne som ei bøtte sirup. Hvor vanskelig er det å kjøre når det blir grønt?

Lenke til kommentar

Jeg må virkelig gratulere vedkommende som kjørte ut av Bodø i går med å virkelig kombinere en hel rekke med elendighet..

 

Det starter med at jeg kjører bak 3-4 biler som kjører sakte i 60-grense, rundt 50 gikk det i (som vanlig egentlig når det er bare ett felt tilgjengelig i kjøreretningen). Etter å ha kommet til en strekning på vel et par km eller noe med to felt i kjøreretningen lar jeg et par av dem som ligger foran meg kjøre forbi de foran før jeg legger meg ut i venstre felt og begynner forbikjøring av det som var igjen. Det går da kanskje rundt 80km/t. Etter å ha passert et par biler ser jeg en bil komme i høy fart bak meg, som vanlig legger jeg meg tilbake i høyre felt der det er mulig og lar vedkommende passere før jeg igjen legger meg tilbake i venstre felt og kjører forbi det som er igjen. Det er nå 70-grense og jeg ligger vel rundt 80km/t, muligens opp mot 90. Jeg legger meg tilbake i høyre felt et stykke bak vedkommende som kom i høy fart bak meg.. som da naturligvis burde etter det holde enda større fart enn meg.. men neida, vedkommende bremser faktisk (med bremselys på) ned til rundt 70 vil jeg tro da, og videre til under 60 da det ble 60-grense. Det er da bare et lite stykke igjen med to felt i kjøreretning så jeg legger meg ut i venstre felt igjen for å kjøre forbi. Akkurat idèt jeg kommer opp mot støtfangeren på bilen gasser vedkommende på og fortsetter i 80. Jeg kjører da naturligvis ikke forbi siden jeg da må opp i alt for høy fart og legger meg tilbake igjen bak. Det går så i 80km/t videre helt til det går over til ett kjørefelt i kjøreretningen igjen, da går det tilbake igjen til 55-60. Jeg starter litt aktiv blinking med fjernlys som "kom deg vekk fra veien"-beskjed. Vedkommende kjører ut på et busstopp et stykke lengre frem (det gikk vel i 55 ca. da). Jeg passerer.. og toppen av det hele: Vedkommende fulgte så etter meg med konstant avstand videre i 80.. (da har altså vedkommende aksellerert ganske kraftig for å få opp farta etter at jeg passerte). Det fortsetter da sånn til vi kjører hver sin vei lengre bort.. heldigvis.

 

.. og vedkommende måtte jo selvsagt ha på tåkelysene bak også.

Lenke til kommentar

Mange tullinger på veien ja.

 

Har i sommer nesten endt opp, gjentatte ganger, med å bli tilnærmet presset av veien av møtende bil. Vi har ikke brede veier her i Lofoten så det påkreves at bilene holder siden sin, både i svinger og på strekninger. Derfor blir jeg kok eitrende forbanna når det kommer noen som ligger mer på min side av veien enn deres egen på en slik måte at jeg må slakke opp og kjøre utenfor asfaltkanten.

 

Hadde en idioti i drosjen som nesten kjørte speilet av meg fordi han kom susende gjennom en sving mer på galsiden enn rette sida.

 

Som leder meg til spørsmålet; hva er det med drosjesjåfører som gjør at de tilnærmet ikke trenger å følge reglemanget? Har tatt dette opp før men det gjør meg bare så heitrende forbanna.

Lenke til kommentar
Som leder meg til spørsmålet; hva er det med drosjesjåfører som gjør at de tilnærmet ikke trenger å følge reglemanget? Har tatt dette opp før men det gjør meg bare så heitrende forbanna.

He, he - ja.. Du skulle prøvd å få opplevd drosjekusker og fotgjengere i Tromsø.

De er en helt egen og unik rase.

Vi "innfødte" er jo blitt vant til dem, men alle tilflyttere jeg kjenner bruker å bemerke drosjer og fotgjengere. Rødt lys er bare noe pynt i kryssene ifølge fotgjengere og drosjekusker.

 

Var forresten en liten uke i Lofoten med campingvogn litt tidligere i sommer. (Jada, vet jeg nå havner i kategorien "forhatt campingturist" :) ) Lofoten er jo fantastisk, men veiene (spesielt utenfor E10) er gjerne interessante mtp vognkjøring. Takk til alle som forutså hvor de måtte stoppe, eller rygget slik at jeg slapp å rygge med vogna.

*IKKE* takk til alle pølsetyskere i små biler midt på veien som fortsatt tror de vant krigen.. Det var ganske morsomt når de prøvde å få meg til å rygge med vogn når de selv kjører Nissan Micra eller annen leketøysbil. Vel, SUV med 2,30m bred vogn kan sperre ganske godt, og det var en litt god følelse å se pølsetyskerne i øynene når jeg satt på handbrekket, stoppet motoren, tok med nøklene og gikk ut og stilte meg foran bilen, mens kona tok røykepause. Selvfølgelig midt i veien. De tok somregel hintet da. Tusen takk til de bak (lokalbefolkningen) som *ikke* fløytet under "seansen".

 

Forøvrig, så holder jeg på med å øvelseskjøre med kona mi. Jeg har egentlig sluttet å irritere meg, men jeg er imponert over ignoransen og idiotien "alle" som oppdager en bil med rød "L" bakpå fremviser.

Blir forbikjørt i rundkjøringer, de bryter seg forbi på innsiden i kryss (når vi skal svinge venstre). Tuter og blinker med lys. Generelt stikk motsatt av hva veitrafikkloven sier om "å ferdes hensynsfullt og vise ettergivenhet for opplæringskandidater". Det er jo en grunn til at det er "L" bakpå bilen.

 

Jeg begynner å vurdere å enten:

1. - Ta med hagle og skyte idiotene.

2. - Skrive opp nummer og filme dem, for å legge ut på YouTube. (Og i tillegg gi til politiet).

3. - Kjøpe monstertruck for øvelseskjøring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da jeg øvelseskjørte med min mor hadde jeg aldri noen L bakpå bilen, og det er faktisk lettere å øvelseskjøre da. Med en gang folk ser Len blir de idioter, samme med SKOLE-skilt. Man begynner å lure på hvem som er farligst i trafikken liksom. Jeg foreslår at du kjører uten, og skulle du bli stoppa sier du at noen må ha rappa det da dere stoppa på butikken. Det skulle ikke være nødvendig, men sånn er det dessverre.

Lenke til kommentar
Jeg øvelseskjører bil med en L og har aldri opplevd at folk blir idioter pga det. :hmm:

Du bor kanskje ikke i Tromsø heller? ;)

Synd å si det, og måtte innrømme det, men en særdeles høy andel av mine "sambygdinger" (inkludert UP her) skulle ikke hatt tillatelse til å føre trillebår engang.

 

Dette gjelder også Bodø. Folk blir rabiate når de ser en L. Spesielt om du kjørte forbi noen, og de så du hadde en L bakpå.

Lenke til kommentar

Skummel holdning å ha å tro at alle blir idioter fordi det står en L på bakluka. Det er ufattelig mange idioter der ute uansett, men det blir ikke færre av at enkelte ikke klarer å se at kanskje det er deres egen kjørestil som gjør at man får irriterte traffikanter rundt seg. Det virker som at mange Lere tror at de er så mye bedre enn alle at de blir sure fordi de blir forbikjørt av noen som de tror de kjører fortere enn. Kanskje farten økes noe fordi en bil kommer foran som da er lettere å følge etter enn å følge med på speedometret selv. Å se en L bakpå en bil som kjører litt sakte eller litt ujevnt er bare hva som skal til for å ta en vurdering om man bør kjøre forbi så fort man får muligheten fremfor å ligge bak og bli plaget fordi en ikke utnyttet de mulighetene en fikk.

Lenke til kommentar

Jeg er også skeptisk til klagingen fra Lere, det har jeg sagt før også. "Dere" er tross alt nybegynnere, og det skulle vel bare mangle at dere ikke klarer å følge trafikken til punkt og prikke. For min egen del ender det som oftest med forbikjøring av Lere, rett og slett fordi køen og aggresjonen hos noen førere (som oftest ikke meg selv) vokser. Det er ikke bil nr 1 som lager kø, det er bil nr 2 som aldri får ræva i gir og kommer seg forbi...

 

Tuting, blinking med lys og annen frekk oppførsel hører ingensteds hjemme, men jeg kan ikke fatte og begripe annet enn at det må være mindretallet som bedriver dette.

Lenke til kommentar

Før i tiden trodde man at alle hadde startet som nybegynnere, med L bak på bilen. I dag tror man ikke det lenger, for respekten for L-skilt har sunket. Det kan nok ha noe å gjøre med at en del presser poden sin ut i mer komplekse settinger enn de er modne for, slik at flere øvingskjørere ikke har kompetansen som skal til, og dermed kjører dårligere enn trafikkbildet krever.

 

Trafikkbildet består hovedsakelig av andre trafikanter. Det kan derfor også være at vi stiller for høye krav til nybegynnere. Det avgjørende er hva veien er beregnet på, og om eleven vil ha et kjøremønster som avviker betydelig fra det normale og forventede, og dermed være en betydelig risiko. I en tolkning av reglene rundt øvingskjøring heter det at eleven må ha et ferdighetsnivå som betinger at han nogenlunde kan følge trafikken ellers på vegen.

 

Når det er sagt, så tror jeg at en elev som kjører uten en kø bak seg konsenterer seg bedre, og i de fleste tilfeller lærer mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...