Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

10 sekunder til bilen foran hørtes likevel i overkant ut. Å ligge 220 meter bak noen i 80 kan jeg ikke se er hensiktsmessig. Med adaptiv cruise control vil bilen også senke farten for deg når bilen foran gjør det, så ser ingen grunn til å overdrive avstanden.

Lenke til kommentar

Men vil cruisekontrollen bråbremse hvis bilen foran gjør det?

 

Ellers vil jeg tro at 3-5 sekunder er passelig. 3 sekunder for treg bytrafikk og køkjøring, og 5 sekunder for komfortkjøring eller hvis man er på en svingete og uoversiktlig vei bak et stort kjøretøy (da må man ligge litt lengre bak for å holde oversikten).

 

EDIT: Det er kanskje også greit å huske at ACC først og fremst er ment for trafikkerte motorveier med mye køkjøring, og ikke smale og svingete norske veier.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innen adcc er standard på de fleste biler tror jeg vi har veier med skiltet hastighet 120 km/t. Men vi kan godt si 6 sekunder, hvis det føles bedre. Jeg tror vi har skiltet fartsgrense på > 100 km/t når acc blir utbredt. Uansett hvilken sikkerhetsavstand vi velger må vi ta hensyn til hvilken bremseberedskap vi velger/bortfall av denne, hvor vi velger å bruke blikket, hvor vi velger å ha oppmerksomheten, og ikke minst hvordan vi mentalt er forberedt på å gripe inn.

 

Det jeg synes er morsomt er at vi diskuterer sikkerhetsavstander, i stedet for det som virkelig er viktig i innlegget jeg skrev - nemlig at vi bli dårligere sjåfører av førerstøttesystemer. Men det angår antagelig ikke så mange her inne?

 

Man bør også holde ekstra avstand til bilen foran hvis bilen bak deg prøver å rævkjøre deg.

 

En historie som ofte går igjen på HiNT er han som trodde det var viktig å holde god avstand til bilen bak - og strøk på oppkjøringen :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo veldig moro i køkjøring når noen ligger 100 meter bak forankjørende fordi de ikke gidder å følge køens hastighet, og dermed går køen igjennom to-tre lyskryss bakover + at det begynner å kjøre folk forbi køen inn i de 100-meterslukene enkelte klarer å lage.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Det jeg synes er morsomt er at vi diskuterer sikkerhetsavstander, i stedet for det som virkelig er viktig i innlegget jeg skrev - nemlig at vi bli dårligere sjåfører av førerstøttesystemer. Men det angår antagelig ikke så mange her inne?

Akkurat nå er vi midt i en overgangsfase fra den manuelt styrte bilen til den datastyrte bilen. Altså, en bil kan gjøre "halve" jobben, men trenger likevel en kompetent sjåfør til å gjøre resten av jobben. Og da kan jeg skjønne at det kan virke skremmende at sjåføren blir dårligere på de bestemte områdene hvor datamaskiner begynner å overta.

 

Men det er også viktig å huske på at datamaskiner, når de først blir avanserte nok, vil kunne gjøre jobben like bra eller enda bedre enn mennesker. Tenk bare på en sensor som merker avstanden til hindringer foran og bråbremser hvis en hindring kommer mot i full fart (jeg vet ikke om ADCC gjør det allerede i dag, men skal ikke overraske meg om det gjør det). En slik sensor vil kunne sanse og reagere, og bremsene kan være i gang allerede før mennesket rekker å få med seg at det er en hindring på veien. Og nå begynner det jo å komme systemer som gjør mye annet, som for eksempel å holde bilen i riktig kjørebane.

 

Tenk deg så hva som skjer hvis en sjåfør sovner av i en bil med automatisk nødbrems og kjørefeltkontroll, versus en uten disse hjelpene. Ja jeg vet, ideelt sett skal man ikke kjøre når man er trøtt, men mange gjør det likevel. Og da er det like greitt å ta det med i sikkerhetsbetraktningene.

 

Men når datamaskiner overtar for jobben så vil jo det nødvendigvis innebære at man blir dårligere på det området. Men hva betyr det at jeg mister noe trening i å holde riktig avstand til bilen foran, hvis datamaskinen kan gjøre denne jobben langt bedre enn meg? Hva betyr det at jeg mister noe trening i å observere manuelt når jeg rygger en bil, hvis ryggesensoren uansett kan gjøre en langt bedre jobb på observasjon og til og med kan detektere hindringer som ikke er synlig fra førersetet?

 

Dette blir jo selvsagt et problem hvis jeg en dag skal kjøre en bil som mangler alle disse finessene. Men det er bare et midlertidig problem, om noen tiår er alle disse finessene og mange fler utbredt på de fleste biler som er i bruk.

 

Jeg ser også for meg at det etterhvert kan bli to typer førerkort, en for biler proppet fullt av førerstøtte, og en for biler som må styres "manuelt", og at det blir langt strengere krav for sistnevnte. Og at det til slutt ikke blir nødvendig med førerkort, da bilen kan gjøre all jobben med å styre deg fra A til Å. Selvsagt, det er litt kjedelig å ikke kunne styre bilen selv lenger. Og det blir litt kjedelig for kjøreskolelærere som mister jobben. Men når dette er realiteten vil bilkjøring bli langt sikrere og nullvisjonen vil endelig være innen rekkevidde. Og da kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke. :)

 

EDIT: Merk: Jeg bruker ikke noe særlig av slike støttesystemer når jeg kjører bil i dag. Og jeg kommer heller ikke til å gjøre det så lenge slike støttesystemer ikke kan fungere optimalt under alle situasjoner, spesielt ikke på smale og svingete norske veier. Fordi da trenger jeg fortsatt all den treningen som "manuell" kjøring kan gi meg.

 

Men når støttesystemene blir så bra at de kan fungere bedre enn mennesker under alle forhold, så kan det være at jeg skifter holdning til dem. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg kjørte E6 sydover og tok av mot Rygge i går, og bilen foran meg greide å legge 25 biler bak seg i kø på et par kilometer. Han lå 10 under fartsgrensen. Det synes jeg var godt gjort. Sjåfører som har så store problemer med risikovurdering som jeg mener den sjåføren hadde, fortjener ikke førerkort.

 

Men det morsomme er at i minst like mange tilfeller ligger folk under fartsgrensen fordi de driver med "litt andre ting" enn å kjøre bil. Gjerne sjekke kartboka/plotte GPS eller andre ting.

Lenke til kommentar

Dette forutsetter selvsagt at menenskelige sjåfører fjernes totalt fra trafikken, at teknologien er 100% feilfri, kan håndtere alle uforutsette hendelser og at det ikke er noe feil eller svakheter i produksjon og testing av systemene.

 

Det forutsetter også at de som utfører service og reparasjoner på systemene aldri gjør feil. :p

Lenke til kommentar
Dette forutsetter selvsagt at menenskelige sjåfører fjernes totalt fra trafikken, at teknologien er 100% feilfri, kan håndtere alle uforutsette hendelser og at det ikke er noe feil eller svakheter i produksjon og testing av systemene.

 

Det forutsetter også at de som utfører service og reparasjoner på systemene aldri gjør feil. :p

Selv om de ikke blir 100% feilfrie vil de likevel ha potensialet til å gjøre en langt bedre jobb enn mennesker. :)

Lenke til kommentar

Ja, det finnes biler som har automatisk nedbremsing ved hindring, men det trigges bare dersom kollisjon er uungåelig. Er vel Volvo som er kommet lengst der om jeg ikke husker veldig feil? Den klarer ikke å unngå kollisjon totalt, men den vil klare å redusere hastigheten vesentlig når den oppdager at kollisjon er uungåelig.

 

Panikkbremseassistanse er en annen ting som allerede finnes i de fleste, eller en stor andel av, nye biler. Den oppdager om man trør pedalen raskere ned enn normalt og isåfall trykker den bremsene absolutt maks selv om man bare trør pedalen et stykke ned, samt den starter opp pumpa som bl.a ESPen bruker slik at den kan hjelpe til med å trø enda kjappere ned dersom den oppdager at gasspedalen slippes raskere enn normalt.

Lenke til kommentar

Panikkbremseassistanse kan ma mye for seg. Mange tenker ikke over hvor hardt og fort man må trykke inn bremsen for å få full bremseeffekt.

 

gxi: xc60 har noe sånt system, den klarer å unngå samtlige kollisjoner når man holder under 30; altså typiske småuhell i byen. Tror også det var snakk om noe sånt i neste generasjon av s80, det var ihvertfall en artikkel om det på slashdot for en stund tilbake.

 

Trafikkstudenten: Har noen spørsmål om trafikklærerutdanningen på hint, går det greit om jeg sender deg en pm?

Lenke til kommentar

.. og man lurer på hvorfor ungdom med gamle vrak uten noe som helst crasher oftere enn godt voksne folk med nyere biler med funksjoner som:

- ABS - Mindre sjanse for å havne ut av veien ved hard oppbremsing

- ESP/ESC - Mindre sjanse for å havne ut av veien ved feilberegning av fart

- / Understeering control - Samme som over. Bilen klarer å gjenopprette når kun forhjul mister grep.

- ASC/antispinn - Mindre sjanse for å havne ut av veien ved kraftig gasspedaltrykk

- Panikkbremseassistanse - Stopper vesentlig raskere ved plutselige hindringer

- CSC - Cornering Steering Control, bilen kan ta kraftigere svinger ved å bruke bremsene til å assistere styringen. I tillegg kan bilen bremse samtidig som man foretar en sving uten å bare gå rett fremover (at ABS hjelper til det er bare en myte)

 

.. og listen kan fortsette med alle disse nye funksjonene med automatisk oppbremsing, osv.

 

.. og enda mer, ungdom topper statistikken i dødelighet når en faktisk kollisjon opptrer. Kanskje ikke så rart når følgende funksjoner mangler:

- airbags (nye biler ligger man jo godt innpakket i div airbagger ved kollisjon

- beltestrammere (slipper å smelle inn i noe pga beltet ikke er skikkelig strammet)

- automatisk nakkestøtte som spretter fremover ved kollisjon.. unngår nakkeskader pga feil justert nakkestøtte

- div oppgraderinger i strukturen på bilen som gjør at kupeen er omtrendt konstruksjonsmessig uendret etter kraftig kollisjon

 

Listene kan selvsagt fortsette i det uendelige omtrendt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Min bils nyere versjon har 2 stjerner på Euro NCAP-ratingen, jeg håper virkelig ikke jeg havner i noe seriøst kræsj med den. Jeg håper på å få litt styr på økonomien min til neste år, slik at jeg kan få råd til en skikkelig bil, gamle biler er bare skumle når det kommer til sikkerhet. Jeg lurer litt på hvordan dødsstatistikken blandt unge i trafikken hadde sett ut om alle hadde kjørt splitter nye Volvoer...

Lenke til kommentar

Jeg tipper at ulykkesstatistikken ville vært marginalt penere, med en betydelig bedring på utfallet av ulykkene, og langt færre dødsulykker. Og alt dette på tross av gjennomsnittlig høyere fart som kan komme med av at folk føler seg sikrere i bilen de kjører.

Lenke til kommentar

Mener å ha hørt om noen svensker som hadde beregnet at man i Sverige ville omtrent halvere antall dødsulykker dersom alle svenske personbiler umiddelbart ble byttet ut med Saab 9-5. Tror dette ble gjort da 9-5 var rimelig nylansert og ansett som en av verdens sikreste biler. Husker jeg riktig hadde man tatt med i beregningen at 9-5 innbyr til raskere kjøring enn mye av det svensk ungdom triller rundt med til vanlig.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke overrasket. Hadde vært fint om noen greide å spore opp denne undersøkelsen og insistert på at Liv Signe Navarsete skulle lest den fra første til siste bokstav, helst flere ganger. Hun og flere andre norske politikere virker å mene at den eneste måten ulykker kan begrenses på er ved å kjøre latterlig sakte. Lavere avgifter på biler kan altså indirekte føre til en mer trafikksikker hverdag, og det uten å sette ned fartsgrensene ytterligere. Har du sett på maken.

Lenke til kommentar
Panikkbremseassistanse kan ma mye for seg. Mange tenker ikke over hvor hardt og fort man må trykke inn bremsen for å få full bremseeffekt.

 

gxi: xc60 har noe sånt system, den klarer å unngå samtlige kollisjoner når man holder under 30; altså typiske småuhell i byen. Tror også det var snakk om noe sånt i neste generasjon av s80, det var ihvertfall en artikkel om det på slashdot for en stund tilbake.

 

Trafikkstudenten: Har noen spørsmål om trafikklærerutdanningen på hint, går det greit om jeg sender deg en pm?

 

Selvfølgelig!

 

Jeg har forresten kjørt en V70 som ikke "kan" krasje. SINTEF i Trondheim har en slik (info).

 

Liker gxis innspill. Men jeg tror ikke det bare er utstyret som gjør at godt voksne folk havner i andre typer ulykker enn ungdom, og er gjerne med på en diskusjon (i en egen tråd).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...