Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har begynt å irritere meg mer og mer over folk som ikke holder avstand til bilen foran. Spesielt på motorveien i 90-100, så ligger folk med knapt en billengde avstand til bilen foran. Det er for det første sinnssykt risikabelt, og for det andre så gjør det trafikkflyten dårligere fordi det gjør det unødvendig vanskelig å skifte fil.

Likt som setebeltevarsler skulle det vært en avstandsvarsler som slo inn ved hastigheter over 30km/t og som ikke kunne skrus av. 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 timer siden):

Jeg har begynt å irritere meg mer og mer over folk som ikke holder avstand til bilen foran. Spesielt på motorveien i 90-100, så ligger folk med knapt en billengde avstand til bilen foran. Det er for det første sinnssykt risikabelt, ...

Egentlig er det mindre farlig å ligge en halvmeter bak forankjørende enn f.eks to billengder bak, sånn rent fysikkmessig. Det beste er selvsagt å holde omtrent tre sekunders avstand, men hvis man absolutt må ligge nærmere bør man legge seg nærmest oppe på støtfangeren av bilen foran. Da er det selvsagt stor fare for småbulking, men faren for alvorlige skader er minimale. Hvis bilen foran bremser blir hastighetsforskjellen når man treffer bilen foran minimal og man vil bli bremset ned samtidig. Det er kun hvis bilen foran krasjer, og derfor bråstopper at "tilhenger"-kjøring kan gi alvorlige skader.

Teknikken med å legge seg helt oppe i rumpa på bilen foran brukes aktivt innen baneracing, da kalles det "slipstreaming". Men misforstå meg rett, jeg anbefaler ikke sånn kjøring ute i trafikken, men bare poengterer at sånn rent fysikkmessig er det tryggere å ligge mindre enn én meter bak forankjørende enn litt lengre bak. Det beste er selvsagt fortsatt å holde en trygg avstand, altså tre sekunder bak eller mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (1 minutt siden):

Det er kun hvis bilen foran krasjer, og derfor bråstopper at "tilhenger"-kjøring kan gi alvorlige skader.

Eller hvis det plutselig løper ett eller annet over veibanen sånn at de må bråbremse. Kanskje ikke ekstremt relevant på en typisk klasse A motorvei som jo ofte er fullstendig gjerdet inn.

Uansett: konklusjonen er at man bør holde god avstand virker det som om vi er enige om. 😄 Og, etter at jeg fikk en bil som har avstandsmåler lærte jeg at i 90+ km/t så er det veldig mye større avstand enn man skulle tro. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vært noen uker i Danmark nå og det var helt utrolig hvor behagelig det var å både kjøre bil og sykle der i forhold til i Norge.

Vært en uke tilbake i Norge og det første som møtte oss allerede første dagen er hvor gretne nordmenn er i trafikken. Faktisk meget slående forskjelle på de to landene. Tenker da på Oslo til Jessheim området i Norge kontra det meste av danmar (København til hirtshals).

Og bare på 10 min i dag har jeg sett 2 nordmenn som hiver seg rundt biler som venter på trafikk de har vikeplikt for, skjærer inn foran disse for å nesten forårsaket ulykker. De sparte ca. 2 sekunder på det.

Og i går folk som mener de har ventet lenger enn deg på elbillader når de ikke en gang har sett at du har stått der lenger og de har oppholdt seg utenfor ladeområdet mens de "ventet". Folk som går fra bilen i fergekøen så alle blir ventende en halvtime ekstra.

Og en haug andre ting i "meg meg meg" landet 😛

forskjellen på nordmenn og dansker slo også samboeren.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Dubious said:

Det er vel fordi i Danmark så får syklister bot, mens i Norge så har jeg aldri sett at noen syklister får bot. 

Så bilister oppfører seg bedre ovenfor syklister i Danmark fordi syklister får bot i Danmark? Den logikken virker ikke helt vanntett. 

Forøvrig sett og lest mange artikler om syklister i Norge som får bot for manglende lys, refleks, påkjøring av gående og mye annet. Har også sett elsykler bli beslaglagt pga. feil/mangler på fariseerne.

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Så bilister oppfører seg bedre ovenfor syklister i Danmark fordi syklister får bot i Danmark? Den logikken virker ikke helt vanntett. 

Billister liker ikke syklister fordi de kan sykle på rødt uten å få bot, eller andre ulovlige ting.

Jeg har mer problemer med trege billister enn syklister. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Dubious said:

Billister liker ikke syklister fordi de kan sykle på rødt uten å få bot, eller andre ulovlige ting.

Jeg har mer problemer med trege billister enn syklister. 

Er både bilist og syklist og folk som ikke klarer å vente på at en bil som skal lukeparkere eller slippe frem biler man har vikeplikt for bør heller ta bussen.

At enkelte har fått lappen når de tror det er lurt å fylle etthvert tomrom sier litt om nivået.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Retroman skrev (På 29.6.2022 den 23.53):

Og for hver måned som går får vi flere og flere (el)biler med 300+ hestekrefter på veiene. I samme åndedrag nedjusteres fartsgrenser og veiene blir smalere. Er usikker på om dette er en samstemt utvikling..

Blir veiene smalere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veien blir "smalere" vis du ettermonterer f.eks autovern. Kan fort bli redusert en halvmeter om veiskulderen er skikkelig bred, og autovernet havner på asfaltkanten.
Tunnelene er og et tema, da vedlikeholdt gjerne gjøres via å forsterke veggene, noe som etter flere tiår med vedlikehold gjør at de til slutt blir farlig å kjøre i for alt av gods. 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (9 timer siden):

Blir veiene smalere? 

Jepp. Ytterligere trafikksikringstiltak tar plass fra effektiv kjørebane gjør at veiene snevres inn istedetfor at de tar regninga for å utvide veiene for å få god nok plass til en sikker vei. Nye prosjekter skal bygges på smale veier med lav fartsgrense istedetfor bredere veier.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Sexylubb1 said:

Blir veiene smalere? 

Definitivt i enkelte sentrale strøk og byområder. Såvidt jeg vet er dette også noen steder bevisst for å ha mer fokus på "gående" og gjøre det mindre tilgjengelig for kjørende. For en stund siden kom man med de høye, skarpkantede fortaussteinene som kvester de fleste bilhjul og jeg har mange steder sett tendensen til å ta stadig mer areal fra veiarealet.

Muligens også på andre områder men der har jeg ikke lagt like godt merke til det gjennom siste 30 år.
Det er en bevisst politikk som noen partier går hardere inn for enn andre.

Et eksempel av de titusenvis er når man i en bekjents boligfelt utvidet arealet rundt GSV opp i et boligfelt og satt opp en så håpløs autovernordning at bussene ikke lenger kan møtes på veien.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Å endre en fartsgrense fra 50 til 30 endrer ingenting, folk kjører som før da veien oppleves trygg å kjøre fort på. Så i en del tilfeller er det bevisst innsnevring, ja. For å tvinge bilister til å ta det roligere. En bra greie, altså.

En annen ting er at bilparken blir bredere og bredere. ( data feks https://mobile.twitter.com/ulriken1/status/1492077295607193625  )

Veier og parkeringsplasser dimensjoneres derimot utifra gamle mål. Så i gateparkeringer nå er det ikke uvanlig at biler stikker langt ut i veien eller sykkelfelt.

Folk behøver stort sett ikke at bilene er så mye større og tyngre enn før. Så en uting, mulig avgifter burde se på det i stedet for motorkraft når elbiler etter hvert tar over. Håper ikke på amerikanske tilstander der folk kjører rundt i enorme biler uten grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo helt utrolig hvor håpløse myndigheter vi har. For det første vil de sammenligne det første normalåret etter pandemien med en periode under pandemien..

For det andre tror de et par måneders hendelser er å anse som en utvikling, det er kun statistisk variasjon. Ulykkestall går opp og ned,  antall dødsfall i trafikken har de siste årene gått betydelig ned og DET er en utvikling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På torsdag ble jeg påkjørt bakfra i en rundkjøring, rett i høyre hjørne på tilhengeren . 

Og kjerringa som var mer opptatt med mobilen sin kjørte bare bort fra stedet. I stedet for å følge etter meg tjue meter ut av rundkjøringa hvor vi kunne stansa uten å holde igjen hele rushen ut fra Billingstad/Slependen.. Takk, ditt drittmenneske.

Uheldigvis hadde jeg ikke video bak, bilen var skjult bak hengeren og forsvant før jeg rakk å gjøre noe som helst. Den var grå. Så 65 % av den norske bilparken er herved mistenkt. 😅

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
steinrawr skrev (På 2.7.2022 den 20.48):

På torsdag ble jeg påkjørt bakfra i en rundkjøring, rett i høyre hjørne på tilhengeren . 

Og kjerringa som var mer opptatt med mobilen sin kjørte bare bort fra stedet. I stedet for å følge etter meg tjue meter ut av rundkjøringa hvor vi kunne stansa uten å holde igjen hele rushen ut fra Billingstad/Slependen.. Takk, ditt drittmenneske.

Uheldigvis hadde jeg ikke video bak, bilen var skjult bak hengeren og forsvant før jeg rakk å gjøre noe som helst. Den var grå. Så 65 % av den norske bilparken er herved mistenkt. 😅

Kjipt. Får i det minste håpe hun fikk dyre skader på egen bil...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...