Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg anbefaler egentlig å lese trafikkbildet og oppførselen til de andre traffikantene såpass godt at man skjønner hva de prøver på, selv uten bruk av blinklys. Det er faktisk mulig.

 

Egentlig høres dere ut som en gjeng apekatter som ikke skjønner noen ting med mindre det kommer på et blinklys som viser hva bilisten skal.

Ja, man kan strengt tatt ofte "lese" seg til hva de andre skal til å gjøre. Men ikke alltid. Blinking er med på å gjøre trafikken tryggere ved å fjerne all tvil om hvor man har tenkt seg.

 

Kommunikasjon i trafikken er faktisk en to-veis greie. Det handler om å både gi og ta til seg signaler slik at man vet hva de andre gjør til enhver tid og kan tilpasse seg etter det. Blinking er i så fall gull verdt og har sikkert hindret mang en ulykke der det har blitt brukt riktig her til lands. Så da synes jeg det blir veldig feil av deg å angripe andre bilførere fordi de faktisk ikke har telepatiske evner når det skal så lite til for å bruke blinklyset riktig på din side.

 

Først og fremst så blinker de inn i rundkjøringer, noe som er et svært sjeldent syn på østlandet, og helt unødvendig i mine øyne.

 

Synd at du ikke har sett lyset ennå. Blinking inn i rundkjøring er fantastisk. Du har imidlertid rett i at det er fælt når man skal rett frem, innblinking er bare bra når det gjelder sving til venstre eller u-sving.

"Alle" er da noenlunde enige om at man skal blinke til høyre? Det er til venstre som skaper store kontroverser?

 

Men ellers er jeg enig med deg i at innblinking i rundkjøringer øker trafikksikkerheten, men at man ikke skal blinke inn hvis man skal rett fram. Man skal tenke som om rundkjøringen var et vanlig kryss. Blink venstre når du skal til venstre ut av "krysset", til høyre om du skal ut til høyre. Og ikke blink om du skal rett fram. Enkelt og greitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men jeg syntes selv jeg ser det bra nok på farten om de skal til venstre, eventuellt u-sving.

 

Blinking inn i rundkjøring (4.armet) hjelper de som kommer fra vei 2 og skal til 3. Disse kan stort sett kjøre samtidig som den som kommer fra 1 og skal til 4, hvis han blinker til venstre. Men det er jo et sært fåtall som faktisk TØRR å benytte seg av denne sjansen. Folk flest venter til det er ledig uansett.

 

Men siden over halvparten av folk heromkring blinker til venstre når de skal rett frem, så kan man jo ikke stole på dette heller, og da er hele poenget med blinkinga inn i rundkjøringa borte, og folk kunne heller latt være.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men siden over halvparten av folk heromkring blinker til venstre når de skal rett frem, så kan man jo ikke stole på dette heller, og da er hele poenget med blinkinga inn i rundkjøringa borte, og folk kunne heller latt være.

Jeg har en liten mistanke om at dette er "gammeldagse" personer som blinker seg inn i rundkjøringer, og ikke blinker seg ut, men lar blinklyset stå på til venstre. Da tenker jeg såklart ved en situasjon hvor de kommer til en rundkjøring og skal til venstre, hvorfor noen skal blinke inn når de skal rett frem fatter jeg ikke, da skal man kun blinke seg ut.

Lenke til kommentar

Blir en gjenganger dette (i likhet med klager over skrotinger som ikke fikser det der med å gi tegn): Jeg må nesten daglig bremse og vike unna bilister som velger å kjøre forbi gående/syklister eller mopeder. Disse idiotene kommer godt over i motsatt (mitt) kjørefelt og ser som regel ut som kyr med glassøyne når jeg tuter/blinker med lys når jeg må bråstoppe eller vike unna. Helvetes trafikk-zombies! Hadde jeg kjørt Hummer eller noe annet blod-kraftig skulle jeg ha holdt feltet, men det ville sannsynligvis bare gått ut over den stakkaren som ble forbikjørt. Og jeg har da hjerte, om ikke annet.

 

Man har ALLTID vikeplikt for motgående kjørefelt om det oppstår hindringer i eget felt. Hvor vanskelig skal det være, torsketryner?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jammen, jeg har jo dyr Mercedes/Audi/BMW, du har bare med å vike med den der kjerra di! (Sakrasme, dersom det skulle være noen tvil...)

 

Jeg er helt enig med deg, uheldigvis må jeg innrømme at jeg gjor nærmest det samme her om dagen, jeg fomla litt med giret akkurat i det jeg skulle kjøre forbi en moped, dermed ble forbikjøringsstrekningen litt lengre enn jeg hadde tenkt. Jeg kom meg inn før jeg møtte bilen i det andre feltet, men han la seg ut mot kanten, naturlig nok. Etterpå ble jeg sinna på meg selv og tenkte over hvor jævla idiotisk jeg var, det er nokså ulikt meg å gjøre noe sånt, jeg er alltid veldig forsiktig med forbikjøringer. Men, jeg lærte av det, og ingenting skjedde, og jeg kommer til å tenke meg om to ganger neste gang hvertfall.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Så om dere ser en syklist i møte lager kø, så trekker dere ikke ut til kanten for å gi møtende biler nok plass til å komme forbi syklisten, dersom det er mulig?

 

På veier med heltrukken kantlinje har man oppimot 3 meter veibredde. Normale biler er under 1,80 brede, og dermed over en meters spillerom.

Og når man kjører bil så følger man godt nok med til å se at det er en sykkel med kø bak seg i motgående, og er dermed mer aktsom mot at folk faktisk kan kjøre forbi han.

Så det burde ikke komme som noe spark i balla at det kommer biler på gulstripa, og muligens litt over. Men du har god plass.

 

Og ja, møtende bil har vikeplikt. Og jeg tipper politiet hadde stoppen han på stede og. Men overraskende at det skjer? Absolutt ikke. Sykkelsalget skyter til værs, og dermed tilsvarende mange fler tilfeller hvor syklister lager kø. Men du har fortsatt ikke påkjørsplikt, og får du ikke med deg at møtende trafikant kommer litt over stripa, så følger du for dårlig med.

 

Så ser du syklister i møte, vær en god og snill trafikant og slipp møtende bilister over i din veibane, slik at de kommer forbi.

 

Jeg irriterer meg nemlig over bilister som tviholder på kjørefeltet sitt og ikke lar møtende trafikk komme forbi syklister. ;)

 

Edit:

Angående skademelding er det vel ikke verre enn å legge ved et ark som informerer om at bileier var feil oppført. Skal ikke nødvendig med underskrift eller noe på det.

Endret av lockdog
  • Liker 1
Lenke til kommentar

lockdog: Det er de som har hinderet på sin side som skal vike, og syklisten har også delvis et ansvar for å slippe fram om det blir lang kø bak denne.

 

Jeg ser poenget ditt om å slippe forbi biler som er i gang med å forbikjøre. Men ideelt sett er det ikke slik ting skulle fungere. Det er en mer risikofylt måte å avvike trafikken på, enn om de hadde vært litt mer tålmodige, og/eller syklisten hadde sluppet dem forbi.

Lenke til kommentar
En god del ego-synsing

 

Jeg forholder meg til trafikkreglene, og forventer at andre trafikanter også gjør det. Jeg forventer overhodet ikke at mine med-trafikanter skal forholde seg greit og uproblematisk til at jeg bryter reglene.

 

Det skal dog sies at jeg er forberedt på trafikanter som deg når jeg ferdes langs veien, men "forberedt" betyr ikke at jeg godtar brudd på reglene pga andres forgodtbefinnende. Selvsagt unngår jeg for alt i verden å forvolde uskyldig part skade selv om jeg skulle ha retten på min side, her er det snakk om å dele ut kjeft til alle dere som driter i alt som heter trafikkregler fordi det medfører mindre ubehag for dere selv uten å tenke på medtrafikanter. (som feks å måtte vente på motgående trafikk før man kjører forbi, og forvente at motgående trafikk har forståelse for at dere driter i det, og regner med at motgående trafikk har medfølelse for deres ubehag og selvsagt viker, fordi ellers ville dere kanskje synes at livet er vanskelig)

 

Og det at en bilist kommer "litt over stripa" ved passering av hinder i eget kjørefelt er en ubetalelig og symptomatisk uttalelse fra deg og dine likesinnede. Skal man passere noe/noen skal det skje med sikker avstand til objektet. Les og lær.

Lenke til kommentar
Jeg forholder meg til trafikkreglene, og forventer at andre trafikanter også gjør det.

Er du en av de som oppfører seg helt bananas dersom jeg legger meg over gulstripa for å svinge av veien (slik at det ikke hoper seg opp kø bak meg)? Finnes folk som gjør det, selv om det er kjempegod plass for både de bak meg og de som kommer imot, på tross av at jeg okkuperer en liten del av den kjørebanen.

 

Sunn fornuft er noe dritt... Å være litt smidig og hjelpsom er farlig.

Endret av eab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sunn fornuft er noe dritt... Å være litt smidig og hjelpsom er farlig.

Hehe, tenker ofte det samme når jeg leser innlegg her på forumet der regler og paragrafer blir ramset opp i hytt og pine - det er ikke farlig å tenke litt selv. ;)

 

Angående syklister og motgående trafikk legger jeg meg alltid godt ut til høyre slik at møtende trafikk kan komme forbi. Det skulle da igrunn bare mangle, koster meg ikke en halv kalori engang. Ja til god trafikkflyt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg påstå at du er egoisten her, Thumbleweed.

 

Jeg slipper møtende biler over i mitt felt så de får slippe forbi syklister, fordi det ikke koster meg noe å legge meg litt ut mot den hvite stripen.

Du derimot vil tviholde på kjørefeltet ditt, slik at de stakkars bilistene i møte ikke får sjansen til å komme forbi syklisten.

Og du kaller MEG egoistisk?

 

Jeg forholder meg til trafikkreglene, og forventer at andre trafikanter også gjør det. Jeg forventer overhodet ikke at mine med-trafikanter skal forholde seg greit og uproblematisk til at jeg bryter reglene.

Vel, det er en forventning du sjelden får innfridd. Min erfaring er i hvertfall at langt over halvparten av trafikantene ikke overholder trafikkreglene til punkt og prikke (heldigvis).

Dessuten er det vel en gråsone når du passerer et hinder på denne måten.

Møtene bilister har vikeplikt for deg i ditt eget felt, men de har ikke noe forbud mot å kjøre i det feltet.

Så etter hva jeg kan skjønne så er det ikke ulovlig så lenge man ikke er uforsvarlig nærme møtende biler.

 

Jeg sier ikke at man skal kaste seg over, når det kommer møtende trafikk. Det er tross alt en del skvettene bilister der ute.

Men om du legger deg ut slik at de i møte ser at du skal forbi syklisten, så burde de i møte være oppegående nok til at de legger seg litt ut til sides.

 

Og det at en bilist kommer "litt over stripa" ved passering av hinder i eget kjørefelt er en ubetalelig og symptomatisk uttalelse fra deg og dine likesinnede. Skal man passere noe/noen skal det skje med sikker avstand til objektet. Les og lær.

 

Og med sikker avstand mener du hva?

Det finnes mange veier rundt om kring i vårt land hvor veibredden er så smal at møte med andre biler gir deg langt mindre klaring enn forbipassering av syklister med møtende trafikk, på veier med heltrukken linje.

Så to biler og en syklist ved siden av hverandre på en vei som er 6m bred burde være mer enn sikkert nok.

Lenke til kommentar

For noen sider tilbake i denne tråden var det mye "krangel" om "linesplitting" med motorsykkel. Dette er "hverken lovlig eller ulovlig" ifølge politi og advokatkilder.

Men jeg tror at Tumbleweed vil være en av de personer med bulk i førerdøren hvis vi skulle møtes.. ;)

 

Forøvrig er det helt og fullstendig lovlig å krysse kjørefeltlinjer og varsellinjer "gulstripa", men det er *ikke* lov å krysse sperrelinje (heltrukket gulstripe).

Hva som irriterer meg grenseløst er syklister på vei som absolutt på død og liv skal sykle "midt i veien" i rushtrafikken. Spesielt når det er sykkelstier tilgjengelig. Skulle ønske politiet kunne få myndighet til å bøtelegge slike sykkelfantaster så kraftig at barnebarna måtte betale. :mad:

Forresten, når vi er inne på det; Mopedbiler burde vært *FORBUDT*. De svemlingene som ikke klarer å ta lappen (eller har mistet den) har ikkenoe på veiene å gjøre i et motorkjøretøy. Helsike hvor mange ganger jeg har måttet bråstoppe (spesielt med motorsykkel) fordi slike lavpanna mopedførerpiloter med kamikazeinstinkt ikke fatter begrepet "avstand / fart = for kort strekning for din lille mopedbildritt".

Lenke til kommentar

Idag ble jeg provosert av en idiot i en ny Daihatsu Terios. Høy, jålete blå SUV av værste sort, med takboks. (Forøvrig har den omtrennt det styggeste jeg har sett av reservehjulbeskyttelse, metallboks i bilens farge med kromlist som ikke engang går helt irundt, sprekk på 2-4cm nederst.)

 

Kom kjørende i 60-sone. Han lå i 40. Oj, der kommer avkjøringsfeltet, da senker han farten til 30 i god tid før avkjøringsfeltet begynner, for så å gli inn i det uten å blinke. Ved slutten av dette avkjøringsfeltet er det et kryss. Han stopper helt, selv om det ikke er noe trafikk imot, kjører sakte, uten å blinke inn i en ny 60-sone. Igjen opp til 40. I ren frustrassjon blinker jeg med lyshornet tre ganger, ser at det er fri vei fremover og ingen motgående trafikk, slik at det verken skaper farlige situasjoner for han eller annen trafikk.

 

Noen hundre meter etterpå ble det 80-sone. Greit, da går det ann å kjøre 60... Sakte nærmer vi oss 70. Jeg orker ikke mer, kjører forbi på nærmeste langstrekning. Når jeg blinker og plasserer meg for å kjøre forbi finner han plutselig et gir ekstra og hopper opp i nesten 80. Jeg kjører forbi og legger meg i 80 framover.

 

Nå begynner morroa virkelig. På slutten av denne langstrekningen bruker han lyshornet et par dusin ganger mot meg, og vingler litt frem og tilbake utenfor gulstripen. Jeg holder fartsgrensen og kjører ifra gjennom et svingete parti. Neste langstrekning ser jeg at han gjør et forsøk på å ta innpå igjen. Nå har han funnet fram tåkelysene, og blinker med disse samtidig som han bruker lyshornet noen få ganger.

 

Han når nesten igjen meg før det blir svingete igjen. I en totalt uoversiktlig sving legger han seg så en meter utenfor gulstripen og blinker med lyshorn+tåkelys. Siden dette er en strekning blottet for forbikjøringsmuligheter er dette bare jåleri fra hans side. Han er tydeligvis fornærmet over at jeg i min lille astra klarer å kjøre ifra han.

 

Hva er det som gjør at enkelte blir idioter som ikke skjønner noe når de plutselig har fått råd til å kjøpe seg høy og "stor" bil? Hvorfor blir de slik selv om de ikke engang har råd til en skikkelig stor bil? Jeg blir frustrert over hvor jålete disse kan være.

 

(Og som en liten disclaimer: jeg var ikke til hinder for han, hadde han hatt en gyldig grunn til å skulle komme seg fort fram hadde han ikke kjørt som en sau i utgangspunktet, og han hadde hatt flere gode muligheter til å kjøre forbi uten problemer. Det hadde forsåvidt ikke hjulpet mye siden trafikken fremover uansett lå akkurat i fartsgrensen. Husker jeg fikk pepper for dette sist jeg fortalte at jeg lå i fartsgrensen med noen bak meg her i tråden :p )

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
*Big ass qoute*

Noen takler ikke å bli forbikjørt, og ser tydeligvis på dette som et slags "nederlag". Ufattelig irriterende disse idiotene som ikke klarer å holde stabil fart på egen hånd, og som legger seg HELT opp i ræva på deg når du endelig klarer å komme deg forbi. Hadde dette skjedd med meg tror jeg faktisk at jeg hadde stilt bilen blokkerende midt i veien og tatt et alvorsord med karen bak. Og det er ikke noe jeg bare sier.

 

Angående syklister som sykler midt i veien med sykkelsti ved siden av, så har dette eksplodert (som vanlig) nå som Tour de France går på TV. Overraskende mange tror at de kjører på stengte veier slik som rytterne i Touren gjør. En kveld jeg var ute traff jeg på en møtende syklist som kuttet svingen over i mitt felt! Det var ikke mange centimetrene før verden hadde hatt en syklist mindre... Kamikazepilot.

 

Sist men ikke minst, jeg kjører en del i jobben om dagen, og da gjerne i bytrafikk. Hvordan har det seg at foreldre ikke klarer å passe bedre på ungene sine når de er ute i byen? Unger løper fram og tilbake uten stans, ut i veien og foran biler. Helt utrolig. Når man så må bråstoppe for en idiotisk unge, får man kjeft av foreldrene fordi man nesten kjørte på ungen deres. "Dette er en bilvei", sa jeg. "Den er for biler. Ikke unger." :roll:

Lenke til kommentar

Min metode når folk er vanskelig etter å ha blitt forbikjørt er å plutselig svinge over i venstre kjørefelt når bilen er ganske nært bak, smelle inn bremsen, vente til vedkommende kjører forbi (på høyre side .. før vedkommende rekker å reagere omtrendt) og så gi samme lekse tilbake.

 

De færreste endrer kjørestil av slike stunts der og da, men når de deretter går og forteller alle vennene sine om "han idioten", så blir det fort noe annet.

 

.. og det gjelder når jeg kjører forbi en enslig bil, og så kan fortsette i samme fart som jeg hadde under forbikjøringen og ikke dra fra vedkommende i det hele tatt.

 

Adaptiv cruisecontrol med automatisk holde-farten-til-forankjørende burde forresten vært forbudt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Adaptiv cruisecontrol med automatisk holde-farten-til-forankjørende burde forresten vært forbudt.

Ikke nødvendigvis, den er kjempekjekk om man meget sakte tar igjen noen for deretter å bare følge etter istedenfor å på liv og død måtte kjøre forbi bare for å fortsett i eget tempo 2-5 km/t raskere en bilen man kjørte forbi.

Lenke til kommentar
For noen sider tilbake i denne tråden var det mye "krangel" om "linesplitting" med motorsykkel. Dette er "hverken lovlig eller ulovlig" ifølge politi og advokatkilder.

Men jeg tror at Tumbleweed vil være en av de personer med bulk i førerdøren hvis vi skulle møtes.. ;)

 

Da tror du feil. Jeg kjører selv motorsykkel, og selv om jeg ikke driver med lanesplitting (fordi reglene oppfattes som uklare, og fordi det finnes noen helt utrolig stupide bilførere der ute) trekker jeg (som bilist) alltid til høyre om jeg ser mcer som lurer seg frem. Noen ganger tenker jeg at jeg kanskje ikke burde, kanskje bilisten foran meg er en komplett idiot som presser mot venstre, eller slenger opp døra eller noe annet neanderthalsk.

 

@lockdog: jeg gidder simpelthen ikke diskutere med deg. Jeg konstaterer kun at du mangler forståelse og perspektiv i trafikken, og du er dessverre ikke alene. I stedet for å gå inn i en lang diskusjon med deg med henvisninger til lovverk og greier (som du tydeligvis har dine egne tolkninger av) innser jeg at jeg neppe klarer å overbevise deg til å tenke anderledes.

 

Så til dagens klage:

I dag måtte jeg bråbremse og kaste bilen mot grøfta IGJEN pga ei dame som absolutt skulle forbi en mopedist. Dama måtte kaste bilen inn rett foran mopedisten (som måtte bremse kraftig, og nesten kjørte i grøftta selv).

 

Dama vinka unnskyldende, og kjørte videre.

 

For ordens skyld: Dette var en oversiktlig strekning og 50-sone. Ingen kø bak verken moped eller dama.

Lenke til kommentar

Leser du i det heletatt hva jeg har skrevet?

 

Det jeg prøver å få frem er at når en ser kø bak syklister så bør man klare å slippe de som ligger i køen forbi syklisten ved å trekke ut til kanten.

Om du mener det er helt høl i hue feil bare fordi det muligens strider i mot trafikkreglene så er jeg forbanna glad at det er få av deg på veien.

Og selv skriver du som du om du er den flinkeste sjåføren i gata. Kanskje det stemmer, for all del.

 

Tidligere har jeg kjørt distribusjon i både lastebil og varebil, hovedsaklig Oslo -> Drammen, og vet selv at jeg kunne unngått mange ekle situasjoner om jeg hadde kjørt anderledes. Men jeg viker for andre, og prøver å få trafikken til å flyte så godt som mulig. Blant annet som nevnt ved å la møtende trafikk kunne benytte seg av mitt felt til forbikjøring av syklister og andre mindre hindringer i veien.

Mopeder er i største laget, men er veien bred nok, hvorfor ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er alltid spennende med diskusjoner rundt trafikk, for en del har en tendens til å bli litt vel engasjerte. Når det gjelder den syklisten, tar jeg hensyn til to ting:

  • Syklisten er to meter høy, også når han faller mot venstre
  • Jeg skal alltid ha en utvei

Adaptiv cruisecontrol med automatisk holde-farten-til-forankjørende bør forresten være lovlig dersom to kriterier oppfylles: Minste avstand til bilen foran > 10 s, og mulighet til å stille maks ønsket hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...