Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, skaftetryne32 said:

Fint om man ofte er på Rudskogen, trenger jo ekstra sikkerhet der. 

Eller på strekninger med fri fart i Tyskland, da er det jo digg å kunne dra på litt slik at man merker at man lever, da er sikkerhetssystemene også viktige.

Fint til forbikjøringer også med litt ekstra ytelse.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (Akkurat nå):

Fint til forbikjøringer også med litt ekstra ytelse.

Selv ved forbikjøringer så er det ikke lov og kjøre over fartsgrensa, utgjør liten forskjell for meg og min skrotbil, ned i tredje kjøre forbi, ekstra ytelse ikke egentlig nødvendig. Men altså liker du skrot dyrere enn gjennomsnittet så er det greit for meg. Sikkerhetssystemer, crumple zones osv har så si alle biler nå til dags, selv skrotet mitt. Dyrere skrot havner ikke alltid øverst på NCAP ratinga, mye japansk skrot på de listene.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Det morsomme med det billigste skrotet er at det varer akkurat like lenge som det dyreste skrotet, om ikke lenger, ikke noe ekstra skrot, ekstra skrot er bare mer skrot deler som må skrotes. Noe av det dyreste skrotet ser litt finere ut, men egentlig er det øyet som ser å mye dyrt skrot ser like skrotete ut som resten av skrotet. 

Og fortsatt må noen kjøpe nytt så fremtiden din forblir fullt av skrot. 

Lenke til kommentar

At syklister tror de eier veien, og ikke skal slippe kollektivtrafikken frem:
https://www.amta.no/her-nekter-rutebussen-a-stoppe-jeg-ble-pakjort/s/5-3-1193362

Ja, bussen presser nok syklisten mer enn han burde, så oppførselen til bussjåføren er ikke god.
Men samtidig fremprovoserer også syklisten det som skjer ved ikke å bremse ned.
Han ser jo bussen komme, men vil ikke slippe bussen frem. Han har jo klart mye lavere hastighet enn bussen som kommer bak.

Litt smidighet i trafikken må til, særlig når man er den svake part.
I tillegg: Slipp bussen frem!

Lenke til kommentar

Uten at vi vet mer enn at begge kjørte samme retning og lastebilen svingte ned en vei så antar jeg at syklisten var i blindsonen til lastebilen og/eller ikke fikk med seg at lastebilen skulle svinge av slik at syklisten prøvde å sykle forbi.. Forferdelig tragisk, og en påminnelse om at man må følge med så godt man kan i trafikken.

Men jeg støter ofte på syklister som ikke vet at de har vikeplikt i en del situasjoner, blant annet når de sykler over fotgjengerfelt. Tuta på en som bare sykla rett ut i veien foran meg så jeg måtte bråbremse - fikk fingern tilbake og gestikulering "ser du ikke at det er fotgjengerfelt her, dumme bilist?". Djevelen i meg var klar for å dra opp på siden av idioten og tvinge ham ned i grøfta.
Og la meg ikke begynne med 12-åringer på elscooter uten hjelm som uten særlig respekt for liv og helse plutselig drar ut i veien fra fortauet, gjerne med et kult lite hopp og en kompis/venninne bakpå.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Guffent med blindsone for store kjøretøy og myke trafikanter. Og man må ha erfaring som myk trafikant for å forstå farene.

Da jeg var liten hadde naboskolen sykkelprøve, og langs ruta skulle elevene krysse en trafikkert vei med lysregulering. En av elevene gikk av sykkelen, ventet på grønn mann og trillet sykkelen ut i fotgjengerfeltet. 

Lastebilen som skulle til høyre i krysset fikk grønt lys samtidig, hadde eleven i blindsona på sin høyre side, svingte over og kvestet og drepte barnet rett foran øynene på en lærer som var der for å observere.

Det var en vanvittig tragedie, ikke minst for sjåføren som ble drapsmann på en helt vanlig formiddag.

Nå kjører jeg ikke stort kjøretøy, men det å skade noen som går eller sykler er en iboende frykt. Mange, spesielt barn, forstår ikke farene ved å opptre uforutsigbart, og jeg har hatt et par episoder i løpet av de 17 årene jeg har kjørt bil der jeg har måtte bremse hardt for å unngå å treffe noen som plutselig seiler ut i veien fra bak en hekk eller parkert bil.

§ 13.1: "Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring."

Det er mitt ansvar som bilist å ikke kjøre raskere enn at jeg skal kunne klare å stanse dersom noen springer ut i veien, men man må ned i gangfart for å kunne stanse for alt. Noen er bra kreative i uforutsigbarhet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, 1Dr.E said:

Guffent med blindsone for store kjøretøy og myke trafikanter. Og man må ha erfaring som myk trafikant for å forstå farene.

Da jeg var liten hadde naboskolen sykkelprøve, og langs ruta skulle elevene krysse en trafikkert vei med lysregulering. En av elevene gikk av sykkelen, ventet på grønn mann og trillet sykkelen ut i fotgjengerfeltet. 

Lastebilen som skulle til høyre i krysset fikk grønt lys samtidig, hadde eleven i blindsona på sin høyre side, svingte over og kvestet og drepte barnet rett foran øynene på en lærer som var der for å observere.

Det var en vanvittig tragedie, ikke minst for sjåføren som ble drapsmann på en helt vanlig formiddag.

Nå kjører jeg ikke stort kjøretøy, men det å skade noen som går eller sykler er en iboende frykt. Mange, spesielt barn, forstår ikke farene ved å opptre uforutsigbart, og jeg har hatt et par episoder i løpet av de 17 årene jeg har kjørt bil der jeg har måtte bremse hardt for å unngå å treffe noen som plutselig seiler ut i veien fra bak en hekk eller parkert bil.

§ 13.1: "Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring."

Det er mitt ansvar som bilist å ikke kjøre raskere enn at jeg skal kunne klare å stanse dersom noen springer ut i veien, men man må ned i gangfart for å kunne stanse for alt. Noen er bra kreative i uforutsigbarhet.

Fullstendig enig i dette. Det ble til tider uholdbart å kjøre bil i Oslo fordi store mengder gående og syklister gir totalt f. og forstår ikke at det er dem selv det vil gå ut over fremfor "jeg gjør som jeg vil og du-bilen må vise hensyn til meg" mentaliteten.

Jeg er veldig glad for at jeg ikke lenger kjører bil i en by hvor mentaliteten er at man tror at hvis man ser stygt nok på bilen så kan man gjøre som man vil.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (7 timer siden):

At syklister tror de eier veien, og ikke skal slippe kollektivtrafikken frem:
https://www.amta.no/her-nekter-rutebussen-a-stoppe-jeg-ble-pakjort/s/5-3-1193362

- Om du ser den videoen der og tenker syklisten er problemet bør du be kjørelæreren din om pengene tilbake. For da er du helt uegnet i trafikken ute blant andre.

Sitat

Men samtidig fremprovoserer også syklisten det som skjer ved ikke å bremse ned.

- Syklisten bremser ned, se videoen på nytt. Hadde han ikke gjort det, hadde han havnet under bussen.
- Syklisten fremprovoserer ikke noe som helst. Om det er provoserende for deg at andre eksisterer i trafikken bør du vurdere sinnemestringskurs.

Sitat

Litt smidighet i trafikken må til, særlig når man er den svake part.

- Litt smidighet må til, ja, så bussen kunne jo vært smidig og ventet 5 sekunder med forbikjøringen sin til etter krysset.
- Og særlig den profesjonelle part er de som bør vise varsomhet.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Jeg er veldig glad for at jeg ikke lenger kjører bil i en by hvor mentaliteten er at man tror at hvis man ser stygt nok på bilen så kan man gjøre som man vil.

Jeg synes det sjukeste er egentlig hvordan bilister ikke bare tror de eier veien, men at de eier hele byen. Her må folk og fe vike, bilister skal frem! Og 90% av alt areal som ikke er boliger skal dem ha for å dure rundt i sine metallbokser. Tenk så dumme fotgjengerne er, som tror det er greit de beveger seg rundt i byen de bor i! :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (7 timer siden):

At syklister tror de eier veien, og ikke skal slippe kollektivtrafikken frem:

Du har en helbom i dette tilfellet

Edit: Her bryter bussen helt klart lovverket og bussjåfør bør egentlig miste jobben og også førerkortet etter min mening.

Endret av D0vendyret
  • Liker 2
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (8 timer siden):

At syklister tror de eier veien

Er dette projisering ? Er det noen som faktisk tror de eier veien så er det nok bilister, forståelig til en viss grad, men man må selvfølgelig fremdeles oppføre seg som folk og faktisk forstå, at syklister har rett til og bruke enkelte veier like mye som bilister uten at de helt uten grunn skal la seg provosere til og presse noen ut av feltet som faktisk er i bruk. Alle har en plikt til og følge reglene både harde og myke trafikanter, da kan man ikke rettferdiggjøre denne profesjonelle sjåførens uansvarlige kjøring med innbilt provokasjon, regler er regler for alle, det er ikke enkelte utvalgte som skal slippe unna fordi de kan finne på og la seg provoseres, veitrafikkreglene gjelder for alle.   

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (2 timer siden):

- Om du ser den videoen der og tenker syklisten er problemet bør du be kjørelæreren din om pengene tilbake. For da er du helt uegnet i trafikken ute blant andre.

- Syklisten bremser ned, se videoen på nytt. Hadde han ikke gjort det, hadde han havnet under bussen.
- Syklisten fremprovoserer ikke noe som helst. Om det er provoserende for deg at andre eksisterer i trafikken bør du vurdere sinnemestringskurs.

- Litt smidighet må til, ja, så bussen kunne jo vært smidig og ventet 5 sekunder med forbikjøringen sin til etter krysset.
- Og særlig den profesjonelle part er de som bør vise varsomhet.

Ja, syklisten bremser ned, men bare akkurat nok til at han havner på siden av bussen. Han fremprovoserer selve "sammenstøtet". Hadde han bremset ned mer hadde han fint unngått det.

Og hvis du ser kommentaren min synes jeg ikke oppførselen til bussjåføren er bra den heller, han er alt for agressiv han også.
Men saken har to sider. Syklister bør være flinkere til å være smidige DE OGSÅ. Alt for ofte står de på "retten sin".  Det er utrolig at det ikke skjer flere ulykker enn det gjør, med så mye hasardiøs sykling man ser i bybildet. 

Men selvsagt finnes det idioter også bland bilister. Det ene utelukker ikke det andre. Men som myk trafikant hjelper det ikke å "ha rett" hvis du ligger under en bil.

Ja, bussen kunne sikker ventet i noen ekstra sekunder, men når jeg er ute i trafikken slipper jeg alltid bussen frem.
Det er jo DET man lærer av sin kjørelærer. Vis hensyn og slipp kollektivtrafikken frem, ikke stå på retten din for enhver pris.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (40 minutter siden):

Ja, bussen kunne sikker ventet i noen ekstra sekunder, men når jeg er ute i trafikken slipper jeg alltid bussen frem.
Det er jo DET man lærer av sin kjørelærer. Vis hensyn og slipp kollektivtrafikken frem, ikke stå på retten din for enhver pris.

Kunne sikkert bussen det? - Den er PÅLAGT det ihht loven. Sjåfører av tyngre kjøretøy har ett ekstra aktsomhetskrav som er ufravikelig, altså høyere krav enn en 'vanlig' bil. At noen må bremse kraftig for å unngå smell er helt på siden av det å vise hensyn og slippe fram kollektivtrafikken. Det er ikke å vise hensyn for annet enn å unngå ulykke. Bussjåfør har 100% feil i denne situasjonen.
 

Endret av D0vendyret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (11 minutter siden):

Kunne sikkert bussen det? - Den er PÅLAGT det ihht loven. Sjåfører av tyngre kjøretøy har ett ekstra aktsomhetskrav som er ufravikelig, altså høyere krav enn en 'vanlig' bil. At noen må bremse kraftig for å unngå smell er helt på siden av det å vise hensyn og slippe fram kollektivtrafikken. Det er ikke å vise hensyn for annet enn å unngå ulykke. Bussjåfør har 100% feil i denne situasjonen.
 

Når bussen innså at syklisten ikke ville slippe frem bussen, så burde han gitt seg.

Men jeg vil fortsatt ikke fullstendig frifinne syklisten. Når bussen ikke viser aktsomhet bør man som syklist "gi seg". DA hadde han fått min fulle støtte. Nå laget syklisten situasjonen mer farlig enn den trengte å være.

Hvis jeg er ute å kjører enten bil eller sykkel og jeg møter en som ikke overholder vikeplikten (og i tillegg gestikulerer mot meg som kom brått på ham), gir jeg meg, prøver jeg ikke å fremprovosere ytterligere konflikt.

Holdninger som at KUN 1 part har ALL skyld, at det er 100% skyld til en part, er det som gir farlige situasjoner og konflikt. 
Noen ganger bør man gi seg, uansett hvor "rett" man har.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...