Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Var ikke jeg som ble irritert, men jeg følte på frustrasjonen til de som lå bak denne tufsen som skulle eie venstre felt og nekte køen å bruke venstrefeltet i stillestående kø fra Vøyenenga til vegarbeidet v/Isi på E16 kl 16 på en fredag. 

157179295_Screenshot_20220205-141842_Photos2.thumb.jpg.e48135a884ac7707661b73bcc7d3482e.jpg

Jeg fikk kikka godt på ham når han passerte, og han så ekstremt selvopptatt og fornøyd ut mens han nistirret i bakspeilet. 🥳

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Retroman skrev (14 timer siden):

Sånne selvutnevnte trafikkpoliti-tullinger skaper ofte verre situasjoner enn det de selv oppriktig tror at de forhindrer.

Uenig. Ikke at jeg forsvarer deres kjøring, men det er så dust at bilister gjør dumme ting i trafikken og så skylder på at andre "tvang dem" til å gjøre en farlig manøver.

Samme folk klager på folk som kjører 70 i 80 sona, og sier at det er de som kjører sakte som da har skyld i at det blir farlige forbikjøringer. Fordi det er vanskelig å kjøre forbi noen som ligger tett opptil fartsgrensa. Hva med å da bare ikke kjøre forbi..? Det er noe som koker i hodet på folk når de setter seg bak rattet.

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 time siden):

Uenig. Ikke at jeg forsvarer deres kjøring, men det er så dust at bilister gjør dumme ting i trafikken og så skylder på at andre "tvang dem" til å gjøre en farlig manøver.

Samme folk klager på folk som kjører 70 i 80 sona, og sier at det er de som kjører sakte som da har skyld i at det blir farlige forbikjøringer. Fordi det er vanskelig å kjøre forbi noen som ligger tett opptil fartsgrensa. Hva med å da bare ikke kjøre forbi..? Det er noe som koker i hodet på folk når de setter seg bak rattet.

Deg om det. Mennesker er mennesker, og mange tenker først og fremst på seg selv, spesielt i trafikken. En erfaren sjåfør vet dette og legger seg heller inn til siden dersom de kjører et saktegående kjøretøy fordi de vet at det før eller siden kommer noen som ikke finner seg i det.

Å moralisere løser ikke disse situasjonene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Matsemann said:

Ja det er dumt å skylde på andre, men samtidig skal det så utrolig lite til å ta hensyn til andre dersom man kjører sakte av en eller annen grunn. Det er bare å slippe folk forbi fremfor å stå på "retten" til å irritere de som kommer bak. 

Minner meg litt om en annen "pet peeve" som er nordmenn i rulletrapper o.l som stiller seg opp slik at ingen kommer forbi og ofte må gjøre et stort nummer ut av det hvis noen med dårlig tid vil komme fram. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Når man ligger bak folk som kjører 15% under fartsgrensa under gode kjøreforhold så er det kun en ting som går gjennom hodet mitt. Hvorfor har vedkommende førerkort?

Det som var poenget mitt. Det koker fort i hodet på bilister. Helt irrasjonelt, ass.

Retroman skrev (5 timer siden):

Deg om det. Mennesker er mennesker, og mange tenker først og fremst på seg selv, spesielt i trafikken. (...)

Å moralisere løser ikke disse situasjonene.

Og å bli irritert og gjøre dumme ting i trafikken løser heller ikke situasjonene. Pust ut, ta det rolig, kom heller noen sekunder for sent frem. Om noen tenker på seg selv her, er det jo de som er villige til å ofre andre sine liv med en stygg forbikjøring?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 time siden):

Det som var poenget mitt. Det koker fort i hodet på bilister. Helt irrasjonelt, ass.

Og å bli irritert og gjøre dumme ting i trafikken løser heller ikke situasjonene. Pust ut, ta det rolig, kom heller noen sekunder for sent frem. Om noen tenker på seg selv her, er det jo de som er villige til å ofre andre sine liv med en stygg forbikjøring?

Dersom alle tenkte slik så hadde det jo vært greit. Men det er ikke slik i praksis. Stell deg med en laser og mål farten på bilene på en gitt landevei. Sjansen er stor for at en stor andel kjører fortere enn fartsgrensen.

Vil si at det også er ansvarsløst å være paragrafrytter og moralpoliti i trafikken, og å stå på at «nei, her er det 80, og jeg betaler liiike mye skatt som alle andre, så at jeg ligger i venstrefeltet i 75 er helt i min rett. Han utålmodige fyren bak meg får pent vente, og jeg bryr meg ikke om at han blinker og har dårlig tid»..

I ettermiddag lå jeg bak en Mercedes som igjen lå bak en RAV 4 som lå i 50-60 i 70-sonen. Han i Merca hadde sinnsykt dårlig tid, limte seg opp i ræva på Rav’en og gjorde alle tegn på å ville forbi, tydelig irritert og oppgitt over Rav’en. Sistnevnte trunter avgårde uten en bekymring i verden, helt tydelig upåvirket av bilen bak. Til sist kommer vi til en strekning vi kan komme forbi og da har jeg tre fire biler bak meg som «presser på». Alle skal forbi, og selvfølgelig DA skal Toyotaen gi på også, og er oppe i 80 (fortsatt i 70-sonen her) og rett før svingen kommer det en lastebil i mot. Det var vel såvidt det gikk greit for sistemann som IKKE skulle tilbringe de neste ti minuttene bak en bil som igjen legger seg 10-20 under fartsgrensa. Han i Rav’en var godt gammel mann og etter min mening skapte situasjonen.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (37 minutter siden):

Han i Rav’en var godt gammel mann og etter min mening skapte situasjonen.

Nei, de som kjørte forbi skapte den farlige situasjonen. Ikke skyld din dårlige dømmekraft på andre.

Sjørøver skrev (16 minutter siden):

I dag møtte jeg årets første syklist. Det skal bli helt nydelig når de kommer tilbake for fult. Elsker når de skaper hundrevis av meter med kø. 

Jeg har allerede syklet hundrevis av kilometer i år. All køen jeg har sett har vært forårsaket av andre biler. Du burde være glad for at flere sykler, det er det eneste som vil føre til mindre kø.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (3 minutter siden):

Tror du dine opplevelser i trafikken automagisk gjelder for alle?

Poenget var at det har vært mye kø selv uten masse syklister i vinter. Jeg sykler forbi tusenvis av biler stående i stampe på ring3 hver dag. Syklister står for promiller av køene en bilist opplever. Kø er det bilister (ergo en selv) som er skyld i. ;)

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (Akkurat nå):

Poenget var at det har vært mye kø selv uten masse syklister i vinter. Jeg sykler forbi tusenvis av biler stående i stampe på ring3 hver dag. Syklister står for promiller av køene en bilist opplever. Kø er det bilister (ergo en selv) som er skyld i. ;)

Jeg spør deg igjen jeg. Tror du automatisk at dine opplevelser er det alle har?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (5 timer siden):

det er det eneste som vil føre til mindre kø.

Nå er det veldig sjeldent jeg opplever kø, men er somregel syklist eller traktor i 80 sonen som lager det. Veiarbeid skaper også noe kø, men det blir en annen kategori igjen. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De minuttene en lastebil blir liggende bak en treg bil, kan være forskjellen mellom å måtte stoppe for å hvile, og fra å levere varene.
Eller å ikke nå fergen, så blir jeg liggende bak en bil som kjører i 70 i 80 sonen, så kjører jeg forbi i 90.

Vi har alle sett vogntog kjøre forbi på farlige måter, og når mennesker blir desperate nok, så gjør vi dumme ting.

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (18 timer siden):

Nei.

Så bra. Da kan det jo kanskje være enklere å forstå, spesielt i områder utenfor bykjerne hvor rush ikke er normalt, at man gjerne kan bli frustrert over tregere trafikanter som ikke viser interesse for å samarbeide i trafikken. Blir det hundre meter kø etter en syklist (eller andre trege trafikanter for den saks skyld) så sier det seg selv at personen da er en egoist. 

Matsemann skrev (19 timer siden):

Tror du jeg tar feil når jeg sier størstedelen av all trafikk er pga andre bilister..?

Nei. Og det faller ganske naturlig at det er slik og da mange veier hvor det blir rushtrafikk er feil-/underdimensjonerte i forhold til de trafikale behovene i nærområdet. Jeg er helt for at mange av disse finner seg alternativer til fremkomstmiddel. 

Men hva er poenget bak ditt behov for å skrive om denne type kø? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/6/2022 at 4:47 PM, Matsemann said:

Det er nå ikke en irrasjonell tanke å lure på hvordan enkelte har klart å få seg førerkort. Det er en meget legitim tanke i mye av det man ser i trafikken. 

Man får ikke pusteproblemer av å ha den tanken i hodet :) Ei heller fører det til paniske handlinger som du forespeiler her. Vi snakker nok ikke om det samme. Det har også liten mening å konstruere opp slike handlingsmønstre rundt en enkel tanke - det virker irrasjonelt.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...