Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Og sykt irriterende med strikk kjøring, dvs ose bensin i 80 på strekninger hvor man kan kjøre forbi, oftest midt på veien, for å bremse til daffende 60 når man kommer til en sving. Slik kjøring er jo og livsfarlig selv om man holder avstand. Er av den biltype som aldri legger meg klint i rompa på bilen foran (hornet når langt om det holdes inne lenge nok) men selv da har jeg nesten endt opp med å kysse baken til bilen forran som fikk brå panikk av en slakk høyresving.

Hør, hør.

 

Denne type kjøring gjelder ikke bare bobiler, men også noen trailere. Helt grusomt irriterende for oss andre som ligger bak. Det pleier å ende opp med at jeg, på et strekke med god oversikt, bryter fartsgrensen grovt for å komme forbi, da det er eneste mulighet for å holde mer enn 40 km/t i oppoverbakker og på svingete vei. Dersom Politiet stopper meg for dette får jeg selvsagt bot, men jeg skal love at jeg hadde lagt ut mine meninger om prioritering fra Politiets side når det kommer til hvem de tar i trafikken. Feilen ligger ikke ALLTID hos den som bryter fartsgrensen.

At du er utålmodig fratar deg ikke ansvar for dine handlinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har alle et felles ansvar når man er ute å kjører, personen forran er ansvarlig for å sørge for at personen bak får kjøre forbi om personen bak viser at han vil dette, f.eks ved å legge seg litt nært og indikere at han vil forbi. Om bilen forran da ignorerer dette, legger seg midt på veien og klinker til med fart har føreren forran opptredd uaktsomt.

 

Det er ikke et eneansvar på veien, om folk skal tenke egoistisk er de like skyld i om det skjer en ulykke eller en nesten ulykke. Om folk faktisk kunne bruke nøtta når de var ute i trafikken kunne mange ting vært annerledes. Om jeg ligger i 90 (som jeg normalt gjør) og jeg ser at der kommer en Audi rasende bak som tydeligvis ikke vil ligge i 90, så slakker jeg av når man kommer til en strekke hvor personen får kjøre forbi. Dessverre er det mange av disse fartsrypene som ikke har tid til å vente og heller raser forbi på partier som er uoversiktelige noe som igjen er direkte farlig.

 

Nei bruk nøtta når man er ute i trafikken og tenk, det er ufattelig hvor langt man kommer ved å tenke litt etter hva man gjør.

Lenke til kommentar
At du er utålmodig fratar deg ikke ansvar for dine handlinger.

Hør hør! Hvis tor_erik havnet i en alvorlig ulykke som følge av forbikjøringen, ville da han vært skyldfri fordi bilen foran var treg?

Jeg er fullstendig klar over at utålmodighet ikke fritar meg for noe som helst ansvar. Derfor venter jeg som sagt også til oversiktelige strekker før jeg drar på forbi. Dette er selvsagt ikke noe jeg gjør daglig, men etter å ha ligget bak slike jojo-sjåfører i utallige mil er jeg ikke fremmed for slike manøvre.

 

Skyldspørsmålet ved en eventuell ulykke vil vanligvis ikke påvirkes av en treg bil som sperrer trafikken.

 

Ellers synes jeg nok en gang at Bear^ uttaler seg klokt. Trafikk er et samspill, også de som ligger under fartsgrensen må samarbeide med andre trafikanter. En god måte å gjøre det på er å vike til siden, eller redusere farten og blinke mot høyre på oversiktelige strekker. Når noen sjåfører velger å gjøre det motsatte utsetter de andre for unødvendig fare når de skal ta seg forbi. Dessverre har vi få 4-felts veier i Norge, noe som krever samarbeid mellom bilen som skal forbi og bilen som blir kjørt forbi.

Lenke til kommentar

Jeg har i hovedsak to klagepunkter på andre traffikanter, og siden dette er den trafikalske klagemur skal de nå ut :)

 

1: Idioter som ikke oppdager at fartsgrensen skifter fra 60 til 80 og fortsetter i 60. Dette opplever jeg av og til på noen strekninger der det skiltes en til 60 en kort periode forbi hus for så å bli 80 igjen. De senker da farten til 60 når de skal, men legger seg aldri opp igjen etter sonen er ferdig.

 

2: Idioter som ikke skjønner poenget med 4 felts vei. Ligger du i lavere hastighet enn noen bak deg i venstre felt så skal du legge deg over i høyre så den bak slipper frem. Det er ikke din oppgave å forhindre andre i å kjøre for fort. Overlat det til politiet. I tillegg finnes det idioter som når det ligger biler i 70 i høyre legger seg i 75 i venstre (i 80 sone) og synes de har all verdens rett til å ligge der å sperre trafikken. HAT!

 

Takk for meg :)

Lenke til kommentar

I dag så jeg den verste idiotkjøringen jeg noensinne har sett.

 

Jeg kommer på e6, tar av derfra og er på vei ned mot en rundkjøring med en bil foran meg. Rett før rundkjøringen ser jeg i speilet at det kommer en bil bak meg i full fart. Og da mener jeg full fart! Og plutselig bråbremser den.

Jeg og bilen foran meg kjører til venstre i rundkjøringen, mens idioten bak meg gjør det samme, men plutslig kjører utrolig sakte.

 

Så kommer vi til nok en rundkjøring hvor jeg og bilen foran meg skal rett frem. Idioten ligger et godt stykke bak meg, men plutslig gir han på noe jævlig og prøver å lure seg foran meg på innsiden i rundkjøringen. Det ender med at han nok en gng må bråbremse.

 

Så fortsetter vi på innfarten hvor jeg og bilen foran meg tar av. Idioten bak meg ligger litt bak meg, før han plutslig bestemmer seg for å gi bånn gass igjen. Han sneier sidevinduet mitt og til den foran og er på vei rett mot et veiskille-skilt i veldig høy fart før han får hivd seg inn. Han bremser ned bittelitt før han kjører inn på en nny vei uten å bry seg det minste om at han har vikeplikt for den kommende trafikken. Full fart inn i en ny rundkjøring før han kjører inn i et boligområde og gir bånn gass igjen. Garantert over 100km/t inn i dette boligområdet!

Lenke til kommentar

Hva må egentlig til for at det skal bli ordentlig oppmerking av veier i Trondheim områdene? Og for ikke å snakke om å få lokale folk til å bruke blinklyset når de skal svinge? Rødt lys tror vist også de fleste betyr grønt.

 

For en uvant bykjører er det nesten håpløst å kjøre i Trondheim sentrum når det ikke er ordentlig oppmerket og de lokale bilistene generelt kjører som tullinger. (kan virke som om de selv ikke er helt sikker på hvor på veien de skal kjøre av og til....)

 

All cred til de som hjelper en nykommer frem og er hensynsfulle!

Lenke til kommentar

Grunnet stor mangel på blinklysolje er bruk av blinklys forbudt frem til lagrene fylles opp igjen.

 

Yup, tenker det er noen som sitter og tenker at det overstående låter logisk nok til å unngå å bruke blinklys. Er så forferdelig irriterende å ha en dott fremfor seg som plutselig bare slakker totalt ned uten å gi noen indikasjon hvor han har tenkt seg.

Lenke til kommentar
Grunnet stor mangel på blinklysolje er bruk av blinklys forbudt frem til lagrene fylles opp igjen.

 

Yup, tenker det er noen som sitter og tenker at det overstående låter logisk nok til å unngå å bruke blinklys. Er så forferdelig irriterende å ha en dott fremfor seg som plutselig bare slakker totalt ned uten å gi noen indikasjon hvor han har tenkt seg.

Heeerreguuud... tsk, tsk, tsk.. Jeg trenger da ikke å blinke her hjemme. Jeg vet jo hvor jeg skal.. ;)

Men sant. Samtidig er det svært påfallende at et som oftest er unge gutter i Pappas BMW eller Mercedes som ikke har råd til blinklysolje. Faktisk tror jeg ikke de har råd til speilvæske heller samtidig som de sliter med ekstremt stiv nakke og 358° blindsone.

Lenke til kommentar

Enda værre er det med gamle oldinger som skrur av høreapparatet og ikke hører fløyta på bilen bak der de slakker av og stiller seg midt på veien mens de ser seg rundt og lurer på hvor de skal. Når du da endelig klarer å snike deg forbi og er nesten forbi trykker de gassen i bånn og begynner å kjøre.

 

Livsfarlige gamle fosiler spør du meg, noen har jeg bare lyst å stoppe og nøkke lappen fra først som sist.

Lenke til kommentar

Jeg har en nyhet jeg gjerne vil dele med bilistnorge. Det skal visstnok være en sak som forteller andre bilister hvor du skal og hva du vil i trafikken. Det hjelper andre trafikanter med å se hvordan de bør forholde seg til deg. Blinklys, kalles det visst. Anbefales.

Lenke til kommentar

Det er helt ufattelig så lite respekt det er for handicapparkeringsplasser. Så en fjott som klarte å prestere å blokkere 2 handicap-plasser med bilen sin. Og andre steder har jeg sett stakkarer som parkerer bilen heeeeelt i andre enden av parkeringsplassen (der ingen andre gidder å parkere) så ingen skal parkere klin oppi døra (så de ikke kommer seg ut/inn av bilen). Er en grunn til at handicapplasser er så brede som de er. Mange har rullestolheisen i siden og ikke bak.

 

Og de som bruker plassene hyppigst er rånere og sosser med dyre, fete sportsbiler. :|

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler egentlig å lese trafikkbildet og oppførselen til de andre traffikantene såpass godt at man skjønner hva de prøver på, selv uten bruk av blinklys. Det er faktisk mulig.

 

Egentlig høres dere ut som en gjeng apekatter som ikke skjønner noen ting med mindre det kommer på et blinklys som viser hva bilisten skal.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat flyttet til Stavanger, og opplever nå at folk her overhode ikke kan blinke riktig i rundkjøringer.

 

Først og fremst så blinker de inn i rundkjøringer, noe som er et svært sjeldent syn på østlandet, og helt unødvendig i mine øyne.

Og atpåtil så blinker de til venstre inn i fire-armede rundkjøringer enda de skal rett frem! Hva faen?

Ikke nok med at det er unødvendig, det er jo spik spenna feil og.

 

Og det verste er at nesten alle gjør det. Sikker 3 av 5, om ikke mer.

 

 

Skjerp dere!

Lenke til kommentar
Og andre steder har jeg sett stakkarer som parkerer bilen heeeeelt i andre enden av parkeringsplassen (der ingen andre gidder å parkere) så ingen skal parkere klin oppi døra (så de ikke kommer seg ut/inn av bilen).

Hehe, det gjør jeg også. Dog av en HELT annen årsak... Parkeringsplasser er jo det reneste Destruction Derby, parkeringsbulker blir det ut i hytt og pine.

 

Herved klager jeg på tankeløse idioter som ikke har kontroll på bilens fire hjørner.

Lenke til kommentar
Først og fremst så blinker de inn i rundkjøringer, noe som er et svært sjeldent syn på østlandet, og helt unødvendig i mine øyne.

 

Synd at du ikke har sett lyset ennå. Blinking inn i rundkjøring er fantastisk. Du har imidlertid rett i at det er fælt når man skal rett frem, innblinking er bare bra når det gjelder sving til venstre eller u-sving.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg anbefaler egentlig å lese trafikkbildet og oppførselen til de andre traffikantene såpass godt at man skjønner hva de prøver på, selv uten bruk av blinklys. Det er faktisk mulig.

 

Egentlig høres dere ut som en gjeng apekatter som ikke skjønner noen ting med mindre det kommer på et blinklys som viser hva bilisten skal.

Faktisk er det ikke mulig når en bil plutselig bremser hardt foran deg og så slenger seg inn på en eller annen vei. Dessuten hjelper blinklys mye på trafikkflyten i rundkjøringer, du kan kjøre ut tidligere om du vet at den andre personen er på vei ut av rundkjøringen. Apropo rundkjøringer, her i Stavanger har vi en del små rundkjøringer hvor trafikken hovedsaklig går rett gjennom, og med fartsgrense på 50. Når noen skal til venstre i rundkjøringen er det vanskelig å finne ut av dette med mindre de blinker, og du får en kraftig oppbremsing.

 

Blinklys er ikke til pynt.

 

EDIT: lockdog: Binking inn i rundkjøringer er bra, da ser de andre hvor du skal, og de får tid til å foreta en normal oppbremsing. Blinking inn når du skal rett frem er feil, ja.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...