Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.nrk.no/norge/spegelblanke-vegar-i-sor-noreg_-vind-og-fokksno-i-nord-1.15792850

Koster ikke så mye for kjetting, og om du kjøper samme størrelse på dekkene når du bytter bil, så kan du ha de samme kjettingene hele din levetid.

Skulle vært påbudt i Norge på alle kjøretøy med hjul på norske veier.
Det er påbudt på kjøretøy over 3,5 tonn.

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
E.C. skrev (På 17.12.2021 den 19.14):

Fikk gleden av å kjøre i Oslo i går. Kjørte nesten over en idiot fra Foodora som hadde tenkt at det er lurt å kjøre på bilvegen med sin elsparkesykkel. Han skulle kjøre forbi meg i tillegg, dette uten å ha noe som helst lys. Håper politiet bøtelegger de noe jævlig.

Det er lurt å kjøre på vei med elsparkesykkel. Man blir oppfordret til dette i appene man leier elsparkesykler fra bla., og er innafor også i følge Statens Vegvesen: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikker-pa-sma-elektriske-kjoretoy/regler-for-elsparkesykkel/

Uten lys er selvsagt ikke bra, og forbikjøring like så - men å kalle noen idiot for å kjøre på vei, når man har lov til dette, gjør vel heller deg til idioten ☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Idiotien gikk ut på at man bør la være å kjøre på vei under de forholdene og forutsetningene som var med den kjørestilen han hadde. Det øker bokstavelig talt sjansen for å omkomme. Dette klassifiserer til uaktsom ferdsel og en idiot-merknad i min bok. Det er strengt tatt ikke spesifikt ulovlig å ligge i blindsona klint inntil lastebiler heller når man f.eks. er på en sykkel, men jeg kan ikke si at jeg ser opp til den mentale kapasiteten til alle de som har blitt klemt i hjel slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
E.C. skrev (4 timer siden):

Det er strengt tatt ikke spesifikt ulovlig å ligge i blindsona klint inntil lastebiler heller når man f.eks. er på en sykkel, men jeg kan ikke si at jeg ser opp til den mentale kapasiteten til alle de som har blitt klemt i hjel slik.

Ofte er det ikke syklisten som sykler inn i blindsonen, men lastebilsjåføren som ved å kjøre opp på siden av syklisten plasserer syklisten i blindsonen. Da kan man jo lure på den mentale kapasiteten til disse lastebilsjåførene ... for hva kan syklistene gjøre i en sånn situasjon? Opphøre å eksistere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
E.C. skrev (4 timer siden):

Det er strengt tatt ikke spesifikt ulovlig å ligge i blindsona klint inntil lastebiler heller når man f.eks. er på en sykkel

Løsningen er å forby lastebiler i strøk der myke trafikanter ferdes. Og påby blindesoneteknologi/kamera i lastebiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (12 timer siden):

Ofte er det ikke syklisten som sykler inn i blindsonen, men lastebilsjåføren som ved å kjøre opp på siden av syklisten plasserer syklisten i blindsonen. Da kan man jo lure på den mentale kapasiteten til disse lastebilsjåførene ... for hva kan syklistene gjøre i en sånn situasjon? Opphøre å eksistere?

Vel, de kan jo sørge for å komme seg ut av blindsonen? 🤷🏼‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 timer siden):

Vel, de kan jo sørge for å komme seg ut av blindsonen? 🤷🏼‍♂️

Hvordan gjør man det? Hvis jeg står på rødt og skal rett fram og så kommer det en lastebilfaen og kjører opp på siden av meg, hvordan kommer jeg meg ut av blindsonen? Hva hvis jeg ikke sitter på en sykkel, men sitter i en personbil? Det hender lastebiler kjører over personbiler også, fordi "personbilen var skjult i blindsonen".

Det er sjåføren av et kjøretøy som har ansvaret for eget kjøretøys blindsoner, det er ikke tillatt å overlate dette ansvaret til andre trafikkanter, selv om NLF (Norges Lastebileierforbund) stadig vekk lager nye "nformasjonsvideoer" om de farlige lastebilene og deres gigantiske blindsoner. Hver gang jeg konfronterer NLF med dette faktum innrømmer de at jeg egentlig har rett, men de bedyrer hver gang at det er umulig for deres sjåfører å overholde dette ansvaret. Det finnes imidlertid gode blindsonevarlingssystemer og kamerasystemer som kan installeres for noen få tusenlapper per bil, som trigges av at blinklyset settes på, men NLF er ikke interessert i dette, de vil helst fortsette å leke "blindebukker" i trafikken, fordi dette er billigere for deres betalende medlemmer.

Hvis det hadde blitt forbudt å benytte lastebiler uten blindsoneutnullingssystemer i tettbygde strøk i Norge, så hadde det neppe tatt mange ukene før samtlige lastebiler i Norge hadde fått installert slikt utstyr. Som sagt finnes utstyret allerede, noen lastebileiere har brukt slike systemer i flere år og sjåførene deres skryter av hvor enkelt det er i bruk. Her er et tolv år gammelt eksempel:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (55 minutter siden):

Hvordan gjør man det? Hvis jeg står på rødt og skal rett fram og så kommer det en lastebilfaen og kjører opp på siden av meg, hvordan kommer jeg meg ut av blindsonen?

Hvis jeg satt på en sykkel og en lastebil havnet på siden av meg så jeg havnet i dens blindsone så hadde jeg enten selv bremset ned så jeg ikke lå i killboxen, jeg hadde gitt på litt ekstra for å komme foran, eller jeg hadde gått av sykkelen og gått bakover hvis vi sto i et kryss.

Å bli værende i killboxen hadde uansett vært helt uaktuelt, og det hjelper ikke meg om jeg hadde rett når jeg ligger i kista. 🤷🏼‍♂️

Det er det samme i bil, for så vidt – jeg oppholder meg så kort tid som overhodet mulig i en lastebils blindsoner. Fordi det er det smarte å gjøre.

Jeg sier ikke at lastebiler ikke trenger blindsonealarmer og den typen ting, det jeg sier er at mange av dem ikke har det og jeg er mer opptatt av å være i live enn å ha rett.

Endret av henrikwl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg sitter på en sykkel i et lyskryss og havner i noens blindsone så har jeg fornuftige valg.
- Flytte meg litt bakover til jeg ser sjåføren i speilet.
- Vente når det blir grønt til sjåføren har kjørt og jeg trygt kan sykle videre.

Man har ikke rett til å skape farlige situasjoner bare fordi man tifeldigvis er i en blindsone.  Det samme gjør jeg når jeg kjører bil. Jeg forsøker alltid å unngå blindsoner og er jeg i blindsoner så avventer jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (53 minutter siden):

Når jeg sitter på en sykkel i et lyskryss og havner i noens blindsone så har jeg fornuftige valg.
(...) 
- Vente når det blir grønt til sjåføren har kjørt og jeg trygt kan sykle videre.

 

Dette er ikke nødvendigvis så lurt, i alle fall ikke om du står helt framme ved streken. Store kjøretøy tar mye plass og uoppmerksomme sjåfører (gjerne de samme som ikke har lagt merke til deg) kutter fort over i ditt felt ved sving mot høyre/venstre. Lastebilsjåfører har blitt drapsdømte for dette i Norge men det hjelper jo ikke de forulykkede syklistene så mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Sexylubb1 said:

Dette er ikke nødvendigvis så lurt, i alle fall ikke om du står helt framme ved streken. Store kjøretøy tar mye plass og uoppmerksomme sjåfører (gjerne de samme som ikke har lagt merke til deg) kutter fort over i ditt felt ved sving mot høyre/venstre. Lastebilsjåfører har blitt drapsdømte for dette i Norge men det hjelper jo ikke de forulykkede syklistene så mye. 

Da står man for langt frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 timer siden):

Hvis jeg satt på en sykkel og en lastebil havnet på siden av meg så jeg havnet i dens blindsone så hadde jeg enten selv bremset ned så jeg ikke lå i killboxen, jeg hadde gitt på litt ekstra for å komme foran, eller jeg hadde gått av sykkelen og gått bakover hvis vi sto i et kryss.

Det tryggeste for syklisten ville antagelig vært å sykle over krysset på rødt, slik det nå ANBEFALES i Paris, av hensyn til syklistenes sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (6 minutter siden):

Det tryggeste for syklisten ville antagelig vært å sykle over krysset på rødt, slik det nå ANBEFALES i Paris, av hensyn til syklistenes sikkerhet.

Nå skal jeg ikke uttale meg om trafikkreglene i Paris, men her til lands er det like ulovlig å sykle på rødt lys som det er å kjøre på rødt lys så her til lands kan det i hvert fall ikke anbefales.

Det tryggeste er å holde seg unna blindsonene til flerfoldige tonn stål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (35 minutter siden):

Da står man for langt frem.

Begge innleggene dine bærer preg av at du ikke har syklet mye blant tung trafikk, egentlig.


Forøvrig, selvfølgelig bør man som syklist gjøre det man kan for å unngå ulykker. Ingen er uenig i dette. Så grenser mot stråmann og victim blaming at diskusjonen rundt syklister alltid føres dit.

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Matsemann said:

Begge innleggene dine bærer preg av at du ikke har syklet mye blant tung trafikk, egentlig.


Forøvrig, selvfølgelig bør man som syklist gjøre det man kan for å unngå ulykker. Ingen er uenig i dette. Så grenser mot stråmann og victim blaming at diskusjonen rundt syklister alltid føres dit.

Jeg syklet til jobb i Oslo i mange år :) Helt fra ca. 2003.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Matsemann said:

Hvem *skaper* den farlige situasjonen her? Syklisten eller lastebilsjåføren? :roll:

Jeg skjønner at vi er over på semantikken.  Som syklist må du nesten skylde deg selv om du oppholder deg et sted hvor du vet at du kan bli nedkjørt av en lastebil. Hvis du står på din rett der så fortjener man kanskje en Darwin Award.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner at vi er over på semantikken.  Som syklist må du nesten skylde deg selv om du oppholder deg et sted hvor du vet at du kan bli nedkjørt av en lastebil. Hvis du står på din rett der så fortjener man kanskje en Darwin Award.

Ingen her har sagt man skal stå på sin rett og bli påkjørt. Det er en stråmann fra din side.

Matsemann skrev (21 minutter siden):

Forøvrig, selvfølgelig bør man som syklist gjøre det man kan for å unngå ulykker. Ingen er uenig i dette. Så grenser mot stråmann og victim blaming at diskusjonen rundt syklister alltid føres dit.

Det som blir sagt er at lastebilsjåføren er ansvarlig, og det er det problemet ligger og der det må fikses.

Det er ikke å argumentere "semantikken" å påpeke at du argumenterer mot noe som ikke er relevant.

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...