Skavold Skrevet 14. september 2021 Del Skrevet 14. september 2021 17 hours ago, E.C. said: Parker ved pumpa for å lete etter panteflasker i søppelskassene på hele bensinstasjonen og området rundt. Fantastisk. Parkering ved pumpa for å gjøre hva som helst annet enn å fylle drivstoff er utilgivelig - med et smalt unntak dersom man må gå inn for å betale. Unntaket gjelder derimot ikke om det bestilles en feit burger det tar evigheter å lage, eller om det er kø for å fylle drivstoff. Dette gjelder naturligvis ladestasjoner også, bare så det er sagt. 4 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 14. september 2021 Del Skrevet 14. september 2021 Og vaskehaller. Opplevde en gang å stå bak en bil der idioten som eide bilen parkerte foran porten for så å gå inn og kjøpe vaskebillett, pølse og brus og sånn. Jeg som hadde billett måtte pent vente til han var ferdig med shoppingturen sin.. 3 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 14. september 2021 Del Skrevet 14. september 2021 Jeg måtte inn og veksle poletter om dagen etter å ha kjørt inn i selvvasken, men det får gå på stasjonens regning ettersom de hadde byttet hele systemet og polettene siden forrige vask. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. september 2021 Del Skrevet 23. september 2021 https://www.adressa.no/nyhetsstudio/2021/09/23/Trailer-havnet-i-en-åker-24620060.ece (Betalingsmur) Er jo ikke rart at vogntog kjører av veien når det ikke finnes veiskulder, og her har de ikke tegnet på hvitstriper ennå heller. Ofte så er det kun på grunn av hellingen på veien at vi ikke kræsjer med hverandre. Her er det masse plass å lage veiskulder. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Hornet mitt fungerer. Folk tror de har forkjørsrett når de bruker blinklys ved filskifte. Flesteparten bremser og slipper inn folk, og dermed får vi domino effekt hvor trafikken til slutt står stille. 3 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 På E18 fra Oslo til Drammen ved Holmen er det et sted hvor det er 3 felt, hvor et av de er avkjøringen til Holmen. På denne 400meter avkjøringen legger det seg en hel masse biler, disse kjører helt frem i avkjøringsfeltet og så står de stille med blinklys for å komme seg inn på E18 igjen. De taper mest sannsynlig tid, og det lager samme problemet Dubious nevner over her. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Her kjører jeg daglig. De som kommer fra avkjøringsrampen stopper opp ved fletteskiltet og blinker seg inn i køen fra rundkjøringen. Dermed hoper det seg opp bakover, slik at hele avkjøringsrampa fylles med stillestående biler der det går i 100 på E18. Kjør frem, folkens! Bruk begge feltene og flett sammen i enden. 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 (endret) Samma skjedde på vei opp til Trysil på fredag. Skiltet veiarbeid på RV3 i to felts retning og at feltene flettes om 2 km. Allerede da begynner folk å legge seg inn i køen i høyre felt. Fint for meg, da - fri vei i venstre felt helt frem til der de faktisk skilter at vi skal flette. Mange irriterte bilister i høyre felt, og noen selværklærte trafikkbetjenter som ligger litt mot midten av veien slik at det skal bli litt ekstra synlig at de faktisk står i kø der og at de bestemt mener at jeg sniker. Tullinger. Endret 28. september 2021 av Retroman 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Kjent fenomen i Bergen og. Her i Bergen velger man helst fil flere kilometer før og. Skal man fra Flesland mot Sotra/Askøy så kjører man da i venstre felt helt fra Dolvilen, må vite. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 DrAlban3000 skrev (2 timer siden): På E18 fra Oslo til Drammen ved Holmen er det et sted hvor det er 3 felt, hvor et av de er avkjøringen til Holmen. På denne 400meter avkjøringen legger det seg en hel masse biler, disse kjører helt frem i avkjøringsfeltet og så står de stille med blinklys for å komme seg inn på E18 igjen. De taper mest sannsynlig tid, og det lager samme problemet Dubious nevner over her. Hvis det er stillestående kø så anbefales det jo å kjøre påkjøringsfeltet helt til endes før man fletter inn, for å utnytte all veiplassen. Flyter trafikken bedre er det selvsagt best å finne seg en luke og flette inn så tidlig som mulig. 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 henrikwl skrev (3 minutter siden): Hvis det er stillestående kø så anbefales det jo å kjøre påkjøringsfeltet helt til endes før man fletter inn, for å utnytte all veiplassen. Flyter trafikken bedre er det selvsagt best å finne seg en luke og flette inn så tidlig som mulig. Mulig jeg ordla meg litt merkelig. Dette er folk som legger seg i AVkjøringsfeltet og kjører helt til veien skiller seg fra E18, der står de og blinker seg inn i en stillestående kø. Dette gjør de for å snike seg forbi en 200-300 meter kø, for så å entre samme felt lenger fremme og lage krøll. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 DrAlban3000 skrev (11 minutter siden): Mulig jeg ordla meg litt merkelig. Dette er folk som legger seg i AVkjøringsfeltet og kjører helt til veien skiller seg fra E18, der står de og blinker seg inn i en stillestående kø. Dette gjør de for å snike seg forbi en 200-300 meter kø, for så å entre samme felt lenger fremme og lage krøll. Ah! Det er jo bare helt nedsnødd. 🤣 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 henrikwl skrev (Akkurat nå): Ah! Det er jo bare helt nedsnødd. 🤣 Jepp, de som kjører der er fullstendig klar over det, så det blir tuting og surring når de skal inn igjen. Det fører til at folk ikke vil slippe de inn igjen - mer kø. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 Jeg bytta jobb for litt siden, og oppdaga i dag at det går buss mellom min by og byen jeg jobber i. Det er til og med samme rute som stopper ca. 200 meters gange fra både huset og kontoret mitt. Tenkte at det kanskje var en anledning til endelig å prøve kollektivt. Alle andre steder jeg har jobba har det innebært opptil flere byttet med ventetid. Men: 1. Det tar 50 minutter med bussen. 22 minutter med bil. 2. Rutetabellen sier at jeg må ta bussen 06.47 for å rekke jobben. Barnehagen åpner ikke så tidlig. 3. Det vil koste meg 37 kr dagen å ta buss, med månedskort. Det er ganske mye mer enn de 12 kWh Leafen bruker tur/retur. Jeg kan lade gratis på jobb også. Jeg blir ikke kollektivbruker denne gangen heller. Hadde man for alvor satsa på kollektivt så hadde det vært mye, mye billigere. Så billig at det ville vært dumt å velge bilen. Når det er hundrelapper i måneden billigere å ta bilen så gjør man det. Sånn det er nå føler jeg at det går en haug av nesten tomme busser rundt i distriktene i tillegg til alle bilene som kjøres av de som ikke benytter seg av et dårlig busstilbud. 3 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Står ca i samme leia. Er fysisk umulig her jeg bor å levere barn, reise til jobb og deretter komme hjem i dugelig tid. Beregna dette en gang just for fun og raskeste alternativ hvis jeg ikke skulle vente altfor lenge på kollektivt: da måtte vi stå opp ca fem, ta buss og vente utenfor barnehage i 30 min (buss går en gang i timen om morgenen), gå 3km til SFO med det andre barnet (raskere enn å vente på neste buss), gå 4km til tog (igjen raskere enn buss), bytte tog, og så ta buss/bane til jobb (ca like raskt). Jobbe åtte timer etter å ha kommet godt over en time for seint. Så hjem igjen. Begge barna hadde da måttet vente over en time på meg etter stengetid, hjemme ca halv åtte. Middag, lekser og to trøtte unger, og så går jeg ut i garasjen og henger meg. Bestilt ny elbil nå. Er på jobb på 30 minutter med bil, og er hjemme med begge barna før barne-TV. Fullt mulig å bo i distrikt og jobbe i by, men da kan du i noen tilfeller drite i kollektivt. Dette blir sikkert lettere når barna er større, men bil må vi fortsatt ha her. Kollektivt er en urban luksus. Endret 12. oktober 2021 av Retroman Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 1Dr.E skrev (1 time siden): 3. Det vil koste meg 37 kr dagen å ta buss, med månedskort. Det er ganske mye mer enn de 12 kWh Leafen bruker tur/retur. Jeg kan lade gratis på jobb også. Jeg er ikke uenig med poenget i innlegget ditt, men hvis du skal sammenligne kostnader må du ta med mer av kostnadene i forbindelse med bilholdet enn bare strømmen du bruker til å lade batteriet. Ellers er det så klart et tankekors at det legges opp veldig til at folk skal la bilen stå på steder med ikke-fungerende kollektivtransport. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 BaronSlask skrev (44 minutter siden): Jeg er ikke uenig med poenget i innlegget ditt, men hvis du skal sammenligne kostnader må du ta med mer av kostnadene i forbindelse med bilholdet enn bare strømmen du bruker til å lade batteriet. Hvilke andre kostnader? Om man uansett må ha bil til andre ting så er det kun "drivstoffet" som teller. Mye billigere for meg å ta bussen, men mye mer praktisk å ta bilen. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 Det er jeg ikke enig i. Selv om man må ha bil til andre ting, vil det fortsatt være økte kostnader ved å benytte denne til jobb istedenfor å la den stå. 2 Lenke til kommentar
koots Skrevet 13. oktober 2021 Del Skrevet 13. oktober 2021 Økt kjørelengde gir dyrere forsikring og mer slitasje av deler (selv om det er mindre relevant på elbil enn ICE). Generelt verditap pga bruk er vanskeligere å sette en sum på, men det er en faktor det også. I mange tilfeller vil det være bompenger. F.eks for min del, i Oslo-området så er det rundt 1100 kroner i bompenger og strøm per måned om jeg skulle brukt bil til jobb daglig. Tar ikke hensyn til at jeg måtte ha nesten doblet kjørelengden på forsikringen f.eks. Det er også til tider mye rar kjøring i Oslo, vil stort sett treffe kø i begge retninger, og jeg hater køkjøring, Bedre for sjelen min og heller sløve på tog/buss og bruke litt lenger tid, enn å kjøre i kø 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 13. oktober 2021 Del Skrevet 13. oktober 2021 Mener statens reiseregulativ er ca. 4kr pr. kjørte kilometer for ICE bil – det inkluderer da alle kostnader så vidt jeg har forstått: drivstoff, vedlikehold, forsikring og verditap. For elbil blir det jo et litt annet tall skulle jeg tro, men hver eneste kjørte kilometer med bil har en kostnad uavhengig av hvor mange gode grunner man har til å ha bilen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå