Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det som er så vanskelig med å si at når man faktisk kjører forbi en annen bil, så er det "forbikjøring"? Ordet sier alt her.

 

Her er hele den delen av forskriften som dekker forbikjøring. Jeg har boldet ut alle deler som isåfall er overflødig dersom det ikke er "forbikjøring" når man passerer biler på en flerfeltsvei. Trafikkreglene er vel ikke akkurat veldig kjent for å ha overflødige regler, eller litt for få.

§ 12. Forbikjøring

 

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,

c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

 

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,

b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,

c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.

 

Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet.

 

6. Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet.

Lenke til kommentar

I mitt eksempel, som faktisk er noe jeg opplavde for et par uker siden, var det fullt i det midtre feltet, en og annen bil i det venstre feltet og meg og en annen i feltet til høyre. Jeg lå i fartsgrensen og endte opp med å kjøre forbi flere av bilene som lå i det midtre feltet. Utfra det du uthevet vil jeg karakterisere dette som lovlig. Stemmer dette, eller tolket jeg det helt feil?

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke lovlig. Dersom det skal være lovlig må _alle_ felt i kjøreretningen være helt opptatt. Ett tomt felt er nok til at all forbikjøring av trafikk i noen av feltene til venstre er forbudt.

 

Det er en grunn til at det er forbudt å ligge i både midtre og venstre felt uten grunn. Det er forøvrig etter min mening absolutt grunnlag for å drite i den regelen når man er omringet av folk som ikke klarer å legge seg i rett felt. Man har da valget mellom å legge seg bak de i midtre og venstre felt hvor man selv ligger i høyre felt, eller å kjøre forbi ulovlig. Jeg vil alltid velge å kjøre forbi, fordi det er eneste måten jeg kan oppfylle regelen i vegtrafikkloven om å "ikke unødvendig være til hinder" uten å samtidig bryte regel om at det er forbudt å ligge i venstre felt.

Lenke til kommentar

Det er noen som ikke klarer å se at et felt kan være tomt... bare absolutt vil kjøre i totalt sin egen fart uten alle de ulempene en forbikjøring iblandt gir og faktisk tror at det ikke spiller noen rolle hvilket felt. Istedet ender det opp med x antall biler som kjører i sin egen fart, med y antall bak seg som ikke kommer forbi. Hvor x utgjør antall felt veien har.

Lenke til kommentar

Hmmja, 50-sone nå nettopp: sur gråhåret mann i fullpakket gammel toyota. Jeg holder fartsgrensa, han ser på meg med et surt blikk og kommer nærmere og nærmere. Hele 4 ganger måtte jeg blinke med bremselyset før han reagerte overhodet. At det ikke skal gå ann å skjønne at man ikke skal plassere seg som om man satt i tilhengeren.

Lenke til kommentar
Hmmja, 50-sone nå nettopp: sur gråhåret mann i fullpakket gammel toyota. Jeg holder fartsgrensa, han ser på meg med et surt blikk og kommer nærmere og nærmere. Hele 4 ganger måtte jeg blinke med bremselyset før han reagerte overhodet. At det ikke skal gå ann å skjønne at man ikke skal plassere seg som om man satt i tilhengeren.

Uten å kjenne til den eksakte situasjonen du var i: Var det absolutt ingen muligheter for å blinke deg ut og slippe ham forbi?

 

Er man til hinder for trafikken bak skal man hjelpe til med å slippe dem forbi på en trygg måte. Hvorvidt du selv holder fartsgrensen er irrelevant.

Lenke til kommentar

http://kvasir.no/kart#lat%3D7151726.87849%...49%26offset%3D0

 

RV17, 50-sone fra svingen før markert punkt frem forbi Hunn. Uoversiktlig nedoverbakke etterfulgt av oppoverbakke + fotgjengerovergang nesten umiddelbart, alt gjennom et tettsted. Knapt mulig å kjøre forbi en traktor på normalt vis.

 

Hadde det stått om liv, etc. så hadde det vært mulig å kjøre forbi forsvarlig etter bakketoppen. Ingen avkjøringsmuligheter før det.

 

Vil påstå at det å holde fartsgrensen er relevant for om man skal ta seg bryet med å kjøre ut for å slippe forbi andre på de veiene som er her lokalt. Mye fine 80-soner med oversiktlige langstrekninger. Vil man forbi så kommer man forbi. Terskelen for å kjøre ut skal være større om man ligger i fartsgrensen, spesielt i tettbygde strøk.

 

Har ingenting imot de som kjører såpass nærme at de markerer at de vil forbi, for så å slakke av til nærmeste forsvarlige forbikjøringsmulighet, men å ligge alt for nære når nærmeste forbikjøringsmulighet er så langt unna at man ikke ser den, det blir for dumt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er man til hinder for trafikken bak skal man hjelpe til med å slippe dem forbi på en trygg måte. Hvorvidt du selv holder fartsgrensen er irrelevant.

Det er det teiteste jeg har hørt i hele dag. Jeg skal ikke måtte svinge inn på hver eneste busslomme fordi noen ikke er interessert i å holde fartsgrensen, da hadde jeg vært parkert i busslommer ettersom "alle" ligger over farstgrensen. Å si at jeg er et hinder for trafikken når jeg holder fartsgrensen blir bare dumt, vil noen forbi så får de vente til de har muligheten til å foreta en lovlig forbikjøring.

 

Har de derimot blålys (altså de kjører et utrykkningskjøretøy) blir det noe annet, da er jeg et hinder om jeg ikke slipper deg frem så fort som mulig. En annen mulighet er at vedkommende tydelig viser at han må forbi (må til legevakt/sykehus/whatever) ved bruk av lys-/lydhorn, men ikke forvent at jeg skal slippe noen forbi bare fordi de leker tilhenger.

Lenke til kommentar

Kiire: Man trenger ikke å svinge ut og stoppe helt for å hjelpe til. Å dempe farten litt når man kommer til et forbikjøringsstrekke holder ofte i lange baner (men ser man at det blir lang kø bak en må man nok vurdere mer drastiske tiltak).

 

Selv har jeg brukt denne teknikken med folk som liker å leke tilhenger. Når jeg ser at det er perfekte forhold for forbikjøring slakker jeg av på farten, og da tar det ikke mange sekundene før de er i gang med forbikjøring, og jeg er kvitt dem en gang for alle. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

hadde jeg vært rik hadde jeg fått motoren plombert til maks 100km/t slik at jeg kunne være til hinder på veien. generelt sett er jeg en dust i andres øyne uansett åssen jeg kjører. jeg har et snev av road-rage i meg, bruker ikke blinklys når det ikke er andre biler tilstede, filbytte, og kjører med et lys foran.

Bikeridr: vi er i samme by men jeg håper jeg ikke treffer på deg. bilen min er så bulkete at noen til sikkert ikke gjør noe

Lenke til kommentar

Død over de forgrømmete bobil turistene

 

Følte for en uthevelse her.

 

Jeg er så forbanna lei av de egosentriske egoistiske knølhuene av noen kålhuer som daffer avgårde på den infernalske dritten av en kassebil de har kjøpt seg uten å overhode tenke at der faktisk er annen trafikk på veien. Jeg vet hat er et sterkt ord, men jeg kan med handa på hjerte si at jeg hater bobiler og bobiltursiter.

 

Bor i Lofoten, og greit det er kanskje pent her og det er verd å ta det litt med ro for å se naturen, men når du har en rekke på 22 biler bak deg (møtte en bobil med dette antallet bak seg) så sier det seg selv at noe er forferdelig galt. Det værste er at det finnes utalje plasser å kjøre den forgrømma dritten av veien (foretrekkende; i havet) og la folk passere men neida, her er det vi som er på veien og det er vi som eier veien, drit i andre folk, bare vi kommer frem så er det ingen problem.

 

Det gjør meg så eitrende forbanna som det lar seg gjøre, de skaper så mange farlige situasjoner med egoismen deres ved at de ikke lar folk slippe forbi samt kjøre ut der det lar seg gjøre. De daffer heller avgårde, foretrukket mitt på veien, i sitt eget tempo. Hva som tar 20 minutter på vinterstid tar nesten en time på sommerstid. Her om dagen måtte jeg fysisk stoppe bilen fordi en idioti av en bobilsame fant et pent lofotsk motive som måtte foreviges, at der fantes en utkjørsel bare 250 meter lengere opp bakken med et skilt like klart som dagen estemerte de ikke. Tok meg ikke lange tiden før jeg åpnet døren, strebet ut og på god diplomatisk måte ba dem jeple kassejævelen sin av veien på en slik måte at de takket for hjelpen. Idioter.

 

Hvor er politiet egentlig? Om de kunne vært ute på veien kunne de dirigert disse knølene inn (og forhåpentligvis gitt dem bot for å sakke trafikken) og latt trafikken passere. Men jeg har ikke sett en eneste politi ute på veien, er vel for varmt for onkel politi som nå sikkert sitter inne med kald iste under air conditionen.

 

Nei forby salg av disse infernalske idoitiene, forby dem å kjøre på vanlige norske veien, forby dem, send dem til skogs, spreng dem. Og det samme gjelder knøler med campingvogn som ikke har bil nok til å holde et respektabelt tempo eller har hode nok til å slippe folk forbi.

 

Dette er ikke ment til dem som faktisk klarer å holde et respektabelt tempo eller slipper folk forbi der det lar seg gjøre, dette er ment til alle egoistiske caravan idioter der ute. Om du er en av dem tenk neste gang at de bilene bak deg tuter fordi de vil forbi, ikke fordi de synes elgen på vogna di er tøff.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Hvor er politiet egentlig? Om de kunne vært ute på veien kunne de dirigert disse knølene inn (og forhåpentligvis gitt dem bot for å sakke trafikken) og latt trafikken passere. Men jeg har ikke sett en eneste politi ute på veien, er vel for varmt for onkel politi som nå sikkert sitter inne med kald iste under air conditionen.

Bare E10 gjennom Lofoten er 160 km lang (205 km inkludert Lofast). For ikke å snakke om diverse riksveier og kommunale veier. Jeg håper virkelig ikke at du venter at politiet skal være overalt på disse veiene til enhver tid.

 

Ellers er UP relativt ofte å se på lofotske veier om sommeren, regner med og håper at de griper inn hvis de er til stede og ser slike situasjoner.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kiire: Man trenger ikke å svinge ut og stoppe helt for å hjelpe til. Å dempe farten litt når man kommer til et forbikjøringsstrekke holder ofte i lange baner (men ser man at det blir lang kø bak en må man nok vurdere mer drastiske tiltak).

Selv har jeg brukt denne teknikken med folk som liker å leke tilhenger. Når jeg ser at det er perfekte forhold for forbikjøring slakker jeg av på farten, og da tar det ikke mange sekundene før de er i gang med forbikjøring, og jeg er kvitt dem en gang for alle. :)

Selvsagt, jeg er ikke helt knøl, og slipper folk forbi med glede der hvor det er tilgjengelig (jeg hater når folk ligger helt i ræva på meg, og jeg slipper ofte gassen og blinker dem forbi).

 

Bear^: Bobiler ja ... jævla bobiler! Jeg kjørte for en uke siden fra Stavanger til Oslo (og så tilbake et par dager senere), heldigvis er ikke bobilsesongen helt igang enda (starter oftest litt senere på sommeren), men jeg traff på et par. Det var spesielt en jeg ble fly forbanna på, ei Nederlandsk gammal kjerre, jeg ble liggende bak uendelig lenge i en sky av regn-sprut og skikkelig sur eksos, og ikke faen om de ville slippe oss forbi (ja, det var en del biler bak kø).

Jeg lå bak dem i minst 15-20 minutter, og etter å ha sittet i bilen i 6 timer var jeg rimelig kort i lunta. Jeg er ingen råkjører, holder meg til fartsgrensa, men jeg blir fort irritert om jeg har noen foran meg som ikke klarer å holde den og som ikke vil slippe meg forbi.

 

En annen ting som irriterer er folk som kjører gamle Ford Fiestaer og lignende strikkmotor-biler, som tror det er mulig å holde 5. gir opp de bratteste fjellveiene uten at farten senkes dramatisk.

 

Men men, en fin tur hadde jeg, kjørte 110 mil totalt, det holdt akkurat med en tank diesel, så ca. 0.5l på mila, det er ikke ille for det gamle vraket mitt :p

Lenke til kommentar

Ang. bobiler, så må jeg nesten fortelle om en tur til oslo for noen år siden..

 

Jeg kjørte en Ford Escort av sein 80-årgang som før Lierbakkane "mista"

en sylinder, så da blei jeg forbikjørt av halve tysklands bobiler :p

 

Klage på meg selv og sjekken av det tekniske før jeg kjørte for venninna mi..

(bilen kom aldri til Skien igjen, bare for å ta med det)

Lenke til kommentar

Og sykt irriterende med strikk kjøring, dvs ose bensin i 80 på strekninger hvor man kan kjøre forbi, oftest midt på veien, for å bremse til daffende 60 når man kommer til en sving. Slik kjøring er jo og livsfarlig selv om man holder avstand. Er av den biltype som aldri legger meg klint i rompa på bilen foran (hornet når langt om det holdes inne lenge nok) men selv da har jeg nesten endt opp med å kysse baken til bilen forran som fikk brå panikk av en slakk høyresving.

Lenke til kommentar
Og sykt irriterende med strikk kjøring, dvs ose bensin i 80 på strekninger hvor man kan kjøre forbi, oftest midt på veien, for å bremse til daffende 60 når man kommer til en sving. Slik kjøring er jo og livsfarlig selv om man holder avstand. Er av den biltype som aldri legger meg klint i rompa på bilen foran (hornet når langt om det holdes inne lenge nok) men selv da har jeg nesten endt opp med å kysse baken til bilen forran som fikk brå panikk av en slakk høyresving.

Hør, hør.

 

Denne type kjøring gjelder ikke bare bobiler, men også noen trailere. Helt grusomt irriterende for oss andre som ligger bak. Det pleier å ende opp med at jeg, på et strekke med god oversikt, bryter fartsgrensen grovt for å komme forbi, da det er eneste mulighet for å holde mer enn 40 km/t i oppoverbakker og på svingete vei. Dersom Politiet stopper meg for dette får jeg selvsagt bot, men jeg skal love at jeg hadde lagt ut mine meninger om prioritering fra Politiets side når det kommer til hvem de tar i trafikken. Feilen ligger ikke ALLTID hos den som bryter fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...