Barny Aråstad Skrevet 13. mars 2021 Del Skrevet 13. mars 2021 Sexylubb1 skrev (9 timer siden): Så lenge du holder fartsgrensen og ikke aktivt legger deg inn i høyre bare for å kjøre forbi (sikksakkjøring) så vil neppe politiet stoppe deg. Hen er jo ekte arisk norsk. Ligger på fartsgrensa i venstre felt. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 13. mars 2021 Del Skrevet 13. mars 2021 Barny Aråstad skrev (5 timer siden): Hen er jo ekte arisk norsk. Ligger på fartsgrensa i venstre felt. Sto 10-20 under i posten jeg siterte... Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. mars 2021 Del Skrevet 13. mars 2021 Jeg girte ned og ga gass når jeg kjørte forbi, så jeg tipper jeg var litt over fartsgrensen akkurat i forbikjøringsøyeblikket, men la meg pent ned igjen etter at jeg var forbi. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. mars 2021 Del Skrevet 13. mars 2021 (endret) 15 hours ago, Sexylubb1 said: https://www2.helsinki.fi/en/news/nordic-welfare-news/the-fast-and-the-furious-research-shows-that-owners-of-high-status-cars-are-on-a-collision-course-with-traffic?permanent=2&temporary=1 Relevant til diskusjonen et par poster lenger opp. Quote The answers were unambiguous: self-centred men who are argumentative, stubborn, disagreeable and unempathetic are much more likely to own a high-status car such as an Audi, BMW or Mercedes. 🤣. Det forklarer de fleste av disse meget godt, der ser man også på ledere som kjører disse bilene. Endret 13. mars 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 13. mars 2021 Del Skrevet 13. mars 2021 FrihetensRegn skrev (5 timer siden): Jeg girte ned og ga gass når jeg kjørte forbi, Hvorfor? Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 13. mars 2021 Del Skrevet 13. mars 2021 Når dere tok kjøretimer, hva ble dere lært om det med lang/nær-lys på bilen på opplyst strekke? Jeg er ikke interessert i hva som står i forskrift her og der, jeg spør fordi jeg ser en del eldre som kjører med langlys på i fullt opplyst veg når det nærmer seg/er kveld. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 13. mars 2021 Del Skrevet 13. mars 2021 Min kjørelærer sa at det er ingen vits i å se mindre enn man kan, så han var pådriver for langlys på kveldstid uansett. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. mars 2021 Del Skrevet 13. mars 2021 Eldre har gjerne dårligere mørkesyn enn oss young whippersnappers. Jeg er enig i at det ikke skader noe å ha på fjernlysene så lenge man er varsom med å ikke blende, men jeg vet ikke helt om jeg ser poenget om jeg allerede har optimalt syn av hva som skjer foran meg. Det er litt sånn "hvorfor ikke?" som motsvares med "hvorfor da?" Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. mars 2021 Del Skrevet 13. mars 2021 Sexylubb1 skrev (38 minutter siden): Hvorfor? Fordi jeg fikk lyst. NAVer skrev (28 minutter siden): Når dere tok kjøretimer, hva ble dere lært om det med lang/nær-lys på bilen på opplyst strekke? Jeg er ikke interessert i hva som står i forskrift her og der, jeg spør fordi jeg ser en del eldre som kjører med langlys på i fullt opplyst veg når det nærmer seg/er kveld. De mest irriterende lys-missbrukerne er unge menn i 20 år gamle BMWer som kjører rundt med blendende tåkelys i mørket. Det jeg ble lært var å se ned til høyre i vegkanten når noen kommer i mot med blendende lys. Selv setter jeg også alltid ned til parklys når jeg står i ro langs veien for ikke å blende andre. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 13. mars 2021 Del Skrevet 13. mars 2021 Gavekort skrev (32 minutter siden): Eldre har gjerne dårligere mørkesyn enn oss young whippersnappers. Jeg er enig i at det ikke skader noe å ha på fjernlysene så lenge man er varsom med å ikke blende, men jeg vet ikke helt om jeg ser poenget om jeg allerede har optimalt syn av hva som skjer foran meg. Det er litt sånn "hvorfor ikke?" som motsvares med "hvorfor da?" Ser reflekser og skilter på lengre avstand/bedre. Kan være en fordel. Men jeg bruker stort sett lite langlys selv om det er greit belyst på skikkelige veier. Det blir egentlig en vurderingssak. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 13. mars 2021 Del Skrevet 13. mars 2021 Gatelys belyser ting ovenfra og ned, så selv om det ser veldig opplyst ut er det egentlig bare asfalten som er opplyst. Et menneske med mørke klær på er fortsatt vanskelig å se. Moderne biler har vel også gjerne automatisk avblendende fjernlys, så det er stadig mindre å tenke på i den forbindelse. 2 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 13. mars 2021 Del Skrevet 13. mars 2021 Bruker fjernlys for å se refleksjoner, for da reflekteres lyset mot meg i motsetning til når ting er opplyst med lyskilder andre steder. Mye lettere å spotte f.eks. en katt når det begynner å bli mørkt med fjernlys, selv om det generelt er relativt lyst ute. 1 1 Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Sexylubb1 skrev (16 timer siden): Sto 10-20 under i posten jeg siterte... Ja på en TOM motorvei. Typisk norsk 2 stykk på veien og begge ligger i venstre felt. En dust og en dust som gjør akkurat det samme, men som i tillegg klager. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 henrikwl skrev (På 13.3.2021 den 22.40): Moderne biler har vel også gjerne automatisk avblendende fjernlys, så det er stadig mindre å tenke på i den forbindelse. Biler som selv hindrer blending tar også å slår av langlysa når det er opplyst vei. For så vidt gleder jeg meg til alle biler har dette, er utrolig irritabelt med alle som slår på langlysa for tidlig og blender motgående i siste sekund. Det verste er at jeg har hørt fra folk som gjør dette at kjørelærere aktivt lærer opp folk til å gjøre det 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) Civilix skrev (12 minutter siden): Biler som selv hindrer blending tar også å slår av langlysa når det er opplyst vei. For så vidt gleder jeg meg til alle biler har dette, er utrolig irritabelt med alle som slår på langlysa for tidlig og blender motgående i siste sekund. Det verste er at jeg har hørt fra folk som gjør dette at kjørelærere aktivt lærer opp folk til å gjøre det Det henger nok som sagt sammen med det faktum at når det er mørkt og gatelys er det som lyser opp, så ser man egentlig ikke så bra som man tror. Gatelys lyser rett ovenfra og ned og lyser dermed opp selve asfalten og veimerkingen, men folk og dyr som går langs veien er ikke nødvendigvis veldig mye mer synlig. Fjernlys er den eneste måten å øke synligheten på ting langs veien på, det er nok derfor kjørelærere oppfordrer til å bruke fjernlys så mye som mulig. Tilsvarende med å skru på langlys for tidlig – man er nødt til å skru dem på før man passerer den motgående bilen, ellers kjører man inn i et bekmørkt hull. Og da er det dessverre lett å være hakket for tidlig ute. Jeg har matrix LED lys på bilen min, og det er fascinerende å se hvordan motgående bil kjører i en "lomme" mens lysene konstant tilpasser seg og lyser opp alt rundt bilen. Det skulle vel egentlig vært påbudt standard på linje med blinklys spør du meg. Endret 15. mars 2021 av henrikwl 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Har selv adaptiv LED og det er definitivt framtiden, men her er det vel stort sett tyskerane som har fått til dette. Selv teslaene som mange hyller som tekniske underverk har ikke fått til dette enda. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Tesla Model 3 fikk vel LED-matriselys i siste modelloppdatering nå rundt juletider, i samme sveiv som varmepumpe og redesignet midtkonsoll. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Skavold skrev (16 minutter siden): Tesla Model 3 fikk vel LED-matriselys i siste modelloppdatering nå rundt juletider, i samme sveiv som varmepumpe og redesignet midtkonsoll. I følge TB i en video fra februar i år har hans 2019 lys også mulighet til å justere hvor lyset går, men ingen software som gjør. Av det jeg har lest har 2021 model3 nye lys med en annen og bedre profil, men har ikke sett noen påstå at de har software tilsvarende adaptiv led/matrix led/multibeam led. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Ser ut til at du har rett i det. Jeg har nok blitt lurt av ryktebørsen. Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 Folk som tror de er usynlig i trafikken.. Enten de hiver seg ut rett foran biler med forskjørsrett eller kjører ut så fort de har sett til høyre å bare kjører ut.. 🙃 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå