Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
D0vendyret skrev (1 time siden):

Aldri er vel å ta i, for det er noe som heter vinter også og der MC fører være veldig obs på at man stopper langt raskere enn andre uten samme pigger.

Hæ? 

Vel, nå har jeg kjørt MC på vinteren i 4 år.. og jeg har aldri beregnet mindre bremsestrekning på vinteren. Min erfaring er at den stort sett er lengre, og hvor mye lengre avhenger av forhold som, dekk, lengde på pigger, underlag, dekktrykk, fart, kjørestil osv. Mulig den har vært kort når jeg har bremsa med venstre lår og sidebøyla på sykkelen 😅

Og for å gjøre noe som er det motsatte av å klage: Å kjøre MC på vinteren er ganske fantastisk, for folk er MYE mer hensynsfull mot motorsyklister da; Muligens i sjokk over å se meg i -20° på en svær MC etter veiene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (1 time siden):

Min erfaring er at den stort sett er lengre

Min erfaring med skikkelig pigger er at jeg stopper utrolig mye raskere på snø og is. Har flere ganger måtte gitt på og kommet meg unna når biler bak har glidd. (ca 5 år siden jeg kjørte på vinter sist dog)

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Fant en god video om dette med bremselengde på motorsykkel vs bil, har timestampet det fra når bremsetesten startet. 

*video*

Og føreren er i toppsjiktet i WSBK, han kan altså regnes som en av de aller beste motorsykkelførerne på denne kloden. En "dødelig" person hadde med stor sannsynlighet gått på trynet i forsøket på nødbrems i en slik fart. Og hvis man er dyktig nok til å holde seg over bakkenivå, så kunne du sikkert lagt på dobbel bremselengde en hva Chaz fikk til her.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (11 timer siden):

Min erfaring med skikkelig pigger er at jeg stopper utrolig mye raskere på snø og is. Har flere ganger måtte gitt på og kommet meg unna når biler bak har glidd. (ca 5 år siden jeg kjørte på vinter sist dog)

Haha, ja! Når jeg skrev det jeg gjorde så jeg for meg ganske standard saltede og isete veier med gatepigger på MC. Med ispigg på snø- og isdekt landevei er det jo noe helt annet mtp grep som du sier. Ispigg på asfalt, derimot 🥶

Lenke til kommentar

Etter drøyt en måned med førekort i oslotrafikken har jeg notert ned følgende irritasjonsmoment...

 

 

1: Folk som lar bilen stå på tomgang midt i veien hvor det kun er plass til en bil om gangen uten at sjåfør er tilstede.

2: Folk som parkerer midt i oppkjørselen til andre og hindrer at folk kommer seg til og fra eiendommene sine.

3: Folk som parkerer på fortauet for å slippe av barn i barnehagen enda det er kurant parkeringsplass 20-30 meter lenger bort.

4: Folk som leker politi ved å vinke,peke på oss som kommer kjørende bare vi gjør den minste lille ting de ikke liker.

5: Motorsykelister som parkerer i sykkelbanen

6: Folk som bruker lyshorn bare fordi man blinket seg inn i demmes felt, enda man har god avstand.

 

Oslo er en narsissistby.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da brenner du forbi på høyresiden. Skal du rett frem lenge så kan du evt holde deg på høyresiden av denne bilen istedetfor å passere slik at de ikke har anledning til å bytte felt eller ta av når de skal. Bilene bak dem blir fly forbanna på dem, og du kan kose deg over kaoset med litt popcorn og Kim Larsen på stereoen.

Lenke til kommentar

Lastebiler skal være sperret på 90 km/t, men har kun lov å kjøre i 80

Det er enkelt å koble seg rundt denne sperren og mange vogntog har egen bryter så de kan kjøre fortere
Det er i dag ikke lov å gi bøter selv om fartsskriveren viser at de har kjørt i 100 km/t

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nordmenn har fortsatt elendig forståelse over hvordan man skal plassere seg på motorveien. I omtrent alle land i Europa legger man seg til høyre så fort man kommer på motorveien. Her i Norge ligger man å ruger i venstrefeltet på tom motorvei i ti-tjue km/t under fartsgrensen og nekter å legge seg over. Typisk små lekebiler ala Leaf og e-Golf. Jeg kjører forbi i høyrefeltet og satser på at snuten ikke ser meg.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Nordmenn har fortsatt elendig forståelse over hvordan man skal plassere seg på motorveien. I omtrent alle land i Europa legger man seg til høyre så fort man kommer på motorveien. Her i Norge ligger man å ruger i høyrefeltet på tom motorvei i ti-tjue km/t under fartsgrensen og nekter å legge seg over. Typisk små lekebiler ala Leaf og e-Golf. Jeg kjører forbi i høyrefeltet og satser på at snuten ikke ser meg.

Så lenge du holder fartsgrensen og ikke aktivt legger deg inn i høyre bare for å kjøre forbi (sikksakkjøring) så vil neppe politiet stoppe deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...