Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik blir det når Statens Vegvesen skal ha sommerføre året rundt, og man skal ut å salte selv i plussgrader så fort det kommer noen snøfjon.

Helt ubegripelig at dette fortsatt pågår, når man vet at salting ikke bidrar til mindre ulykker (Rapport TØI-1171/11)

 

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (8 timer siden):

Pigg har nada effekt på skikkelig snøføre sammenlignet med piggfritt. Da kunne man heller ha forventet at flere og flere hadde gått over på piggfritt med alle de godene det bringer med seg. 

Pigg har absolutt god effekt på hard og kompakt snø som det er på veiene her vinteren rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, RaptorStrike said:

Piggfritt er godt det også, er nok farget av å ha bodd et sted der det blir holke ukentlig og alt annet enn pigg er uforsvarlig.

Poenget er uansett at denne saltingen er håpløs. Pakket snø er langt bedre.

Heller ikke glad i saltinga. Det ødelegger bilen og er ikke bra for miljøet.

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (2 timer siden):

Pigg har absolutt god effekt på hard og kompakt snø som det er på veiene her vinteren rundt. 

Piggfritt har like godt grep som pigg på skikkelig snøføre. Faktisk har det kommet mye frem de senere årene at det kun er spesielt føre pigg har bedre egenskaper enn piggfritt, og det er i all hovedsak holkeføre.

 

  

RaptorStrike skrev (7 timer siden):

Piggfritt er godt det også, er nok farget av å ha bodd et sted der det blir holke ukentlig og alt annet enn pigg er uforsvarlig.

Poenget er uansett at denne saltingen er håpløs. Pakket snø er langt bedre.

Har du regemessig holkeføre er pigg veien å gå

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (31 minutter siden):

Piggfritt har like godt grep som pigg på skikkelig snøføre. Faktisk har det kommet mye frem de senere årene at det kun er spesielt føre pigg har bedre egenskaper enn piggfritt, og det er i all hovedsak holkeføre.

 

  

Har du regemessig holkeføre er pigg veien å gå

Har du noe dokumentasjon på det? Det jeg har sett av tester osv og hos Tyre reviews(Egen kanal) på YouTube så kommer piggdekk alltid best ut. 

Ser du på veiene her så ser du faktisk jobben piggen gjør på føret. Uten de hadde veien vært blankpolert. 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (29 minutter siden):

Har du noe dokumentasjon på det? Det jeg har sett av tester osv og hos Tyre reviews(Egen kanal) på YouTube så kommer piggdekk alltid best ut. 

Ser du på veiene her så ser du faktisk jobben piggen gjør på føret. Uten de hadde veien vært blankpolert. 

Henviser du til aktuell test? Det eneste relevante jeg fant i farta sammenlignet kun pigg vs piggfritt på isføre, noe som faller ganske naturlig i piggdekk sitt favør. 

Nei, da hadde brøytemannskapet bare byttet ut slitestålet sitt til noe som river opp snøen istedenfor et som er flatt.

https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/sikkerhet/piggdekk-eller-piggfrie-dekk/

Her har du litt lesning i fra en av de mange produsentene av dekk rundt temaet om pigg vs piggfritt

 

For å sitere ut det som er relevant:

Sitat

På snø gir piggfrie dekk like godt, eller bedre grep enn piggdekk. På isete underlag må man kjøre mer forsiktig og mer forutseende enn med piggdekk.

 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

NYE piggdekk kommer best ut i tester, men neste år så er de like bra som piggfrie, så blir de verre og verre, så skal du kjøre pigg så bør du bytte dekk hvert 2. år, eller blir det 3.?  (Du bruker dekkene 2 sesonger)

Kommer selvfølgelig an på hvor mye du kjører

Har ikke merket noen forskjell på mine piggfrie dekk og de er 5 år gamle nå
De sklir fortsatt på is...

Lenke til kommentar
Hansien skrev (14 timer siden):

Henviser du til aktuell test? Det eneste relevante jeg fant i farta sammenlignet kun pigg vs piggfritt på isføre, noe som faller ganske naturlig i piggdekk sitt favør. 

Nei, da hadde brøytemannskapet bare byttet ut slitestålet sitt til noe som river opp snøen istedenfor et som er flatt.

https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/sikkerhet/piggdekk-eller-piggfrie-dekk/

Her har du litt lesning i fra en av de mange produsentene av dekk rundt temaet om pigg vs piggfritt

 

For å sitere ut det som er relevant:

 

Det er ikke så enkelt. En brøytebil klarer ikke å fjerne den kompakte harde snøen/isen på veiene. Og hvordan veit jeg det? Har brøytet kommunalt med traktor tidligere i flere år. 
 

Veit ikke hvor du kommer fra og kjører med bil, men bor du i kaldt klima så blir den kompakte snøen knallhard, tilsvarende is. De har ut en veihøvel noen få ganger på vinteren for skrape ned, da brøytebilene ikke klarer å ta unna snøen/isen som blir sporete etter hvert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (2 timer siden):

Det er ikke så enkelt. En brøytebil klarer ikke å fjerne den kompakte harde snøen/isen på veiene. Og hvordan veit jeg det? Har brøytet kommunalt med traktor tidligere i flere år. 
 

Veit ikke hvor du kommer fra og kjører med bil, men bor du i kaldt klima så blir den kompakte snøen knallhard, tilsvarende is. De har ut en veihøvel noen få ganger på vinteren for skrape ned, da brøytebilene ikke klarer å ta unna snøen/isen som blir sporete etter hvert. 

Brøytemannskapet som kjører med traktor her i området bytter utstyret sitt etter behov. Som oftest kommer de med fres eller snøplog for å få bukt med snøen som legger seg på veiene her, men når det har vært lite snø og dette får tid til å bli kompakt er de plutselig ute med bakmontert brøyteskjær for å nettopp rive det opp.

Jeg ser og på lastebiler som blir bygd med veivedlikehold i fokus ofte får midtmontert skjær med riflet slitestål, og det ser ut til at flere og flere vil ha dette montert på bilene sine.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Var en tufs i dag som brake checket meg etter å ha vært misfornøyd med forbikjøring, noe som medførte at jeg ble påkjørt bakfra av en eldre herremann. Glimrende start på helga.

Fikk bare overfladiske skader og er uansett utelukket fra skyldsspørsmålet, men jeg håper det det er sinnataggen som blir ansvarlig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I jevn og fin trafikk, 80-sone på firefelts vei med bred midtdeler. Utrykningskjøretøy kommer i motgående kjørefelt, og bilen foran meg - i venstrefeltet! - presterer å bremse til nesten null, og kjøre sakte inntil sykebilen hadde passert.

Altså ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Skavold said:

I jevn og fin trafikk, 80-sone på firefelts vei med bred midtdeler. Utrykningskjøretøy kommer i motgående kjørefelt, og bilen foran meg - i venstrefeltet! - presterer å bremse til nesten null, og kjøre sakte inntil sykebilen hadde passert.

Altså ...

Da kjører man forbi med tuten inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...