Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Vel, jeg kjenner opptil flere norske FrP-sympatisører med samme tilnærming til livets tildragelser.

Kjekt med konstruktive kommentarer. :roll:

 

Og innlegget jeg kommenterte var i motsetning til mitt eget konstruktivt? Hehe...hårsår...?

Grusomt off topic her nå, men jeg sikta vel mer til nettopp det at man i denne tråden diskuterer trafikale hendelser, ikke politikk. Jeg har for øvrig lite å være hårsår for selv om mitt politiske ståsted nok befinner seg lengre mot høyre enn ditt. La oss stoppe her og eventuelt fortsette et annet sted. ;)

 

Dagens trafikale klage: Kan ikke nordmenn snart forstå at venstre felt på motorveien ikke er krabbefeltet? Og at forbikjøring på høyre side er forbudt, derfor må de faktisk flytte seg derfra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble litt småirritert på en gammel bil med ettermontert xenon. Totalt feilstilt, så nesten ut som om det var fjærnlys som møtte meg. Hadde sett elgen tidligere om lysene var normale. Heldigvis var elgen langt ute på jordet, men alikevel, det er ikke gøy når folk ikke gidder blende ned i elgterreng.

Lenke til kommentar
Dagens trafikale klage: Kan ikke nordmenn snart forstå at venstre felt på motorveien ikke er krabbefeltet? Og at forbikjøring på høyre side er forbudt, derfor må de faktisk flytte seg derfra?

 

Helt enig! Dette er noe av det mest irriterende jeg vet om. Svenskene er mye bedre på dette. Danskene derimot synes jeg ligger mye mer i venstre felt enn de burde, akkurat som nordmenn. Idag kjørte jeg E6 gjennom Østfold. To biler i høyre felt som holder rundt 100 km/t. Jeg kommer i høyre felt bak dem, holder rundt 120, og haler innpå. Da finner bilen foran meg ut at nå skal han kjøre forbi bilen foran, og legger seg ut. Hittil er alt greit nok. Jeg legger meg også ut i venstre felt, senker farten til 110 for å ikke komme for nære den forbikjørende bilen. Men den kjørte jo pokker meg bare 5 km/t fortere enn bilen den skulle kjøre forbi. Irriterende, skal man kjøre forbi må man nødvendigvis bryte fartsgrensa.

Dette gjelder særlig på landevei, men også på motorveien. Det som står i kjøreboka om at man ikke skal bryte fartsgrensa under forbikjøring er bare sprøyt. Hva er farligst, å ligge i 80 i 80-sone under forbikjøring og bruke flere hundre meter på å kjøre forbi en i 75 og ligge i motgående kjørefelt unødig lenge, eller kline bilen opp i 100+ og foreta en kjapp og trygg forbikjøring?

 

Tilbake til E6, så ligger jeg bak og venter (tålmodig) på at bilen foran i venstre felt skal legge seg inn. Men nei. Han bare fortsetter å krøkke i venstrefeltet i drøye 100 km/t. Jeg blinker med lysene, da pleier de aller fleste å legge seg inn (må ofte gjøre dette flere ganger daglig). Han fortsetter å ligge i venstre. Han tenker sikkert "nå kjører jeg hele 5 km over fartsgrensa, jeg har ikke behov for å kjøre fortere og det har ingen andre heller". Etter 20 sek legger jeg meg over i høyre felt, og kjører forbi. I speilet ser jeg at han legger seg inn like etter jeg har passert. Håpløst...

 

Et annet, mer ekstremt tilfelle, skjedde i vinter. Jeg kjører E18 inn mot Oslo. Selv flyter trafikken fint i 90 i 80-sona i midtre felt, og jeg ligger der. I venstre felt ligger en bil som kjører rundt 95. Bakfra kommer en sivil politibil i svært høy hastighet, tipper 140-150 km/t med blålys og sirener. Men legger bilen i venstre felt seg inn? Niks. Politibilen må bråbremse, men bilen legger seg ennå ikke inn. Politiet må dermed kjørte siksakk helt over til høyre felt for å komme forbi. Den må ha hatt et viktig oppdrag siden den ikke stoppet den som hindret. Men de må ha tatt nummeret på den, for i en lokalavis senere leste jeg at han hadde blitt anmeldt, og ville sannsynligvis få bot + inndragelse av førerkort. Rettferdigheten seiret.

Lenke til kommentar
Du klager over andre når du ligger langt over fartsgrensen? Smart.

Jeg ser ikke noen grunn til å la være. Klagen retter mot idioter som ikke flytter seg fra venstre feltet når de ikke har noen grunn til å ligge der. Dette er grusomt irriterende for oss som kommer bak og vil forbi. Jeg er ingen råkjører, men kjører nok aktivt, ja. Aldri veldig fort, men ligger stort sett 10 km/t over på speedometeret, og tar gjerne avgjørelser "raskere" enn mange andre sjåfører. Fartsforskjellen på 10 km/t er mer enn nok til at man irriterer seg over dette.

 

Bilen i venstre felt bryter i tillegg trafikkreglene, venstre felt skal KUN brukes ved forbikjøring. Forbikjøring i høyre felt er strengt forbudt, unntatt ved svært lave hastigheter, altså hindrer også bilen trafikken. "Politimenn" som tror at de håndhever loven ved å trøkke i venstre felt bryter den altså selv!

 

En bil som ligger akkurat i 100 km/t på speedometeret, kjører IKKE i 100 km/t. Ta med deg en GPS i bilen og sjekk virkelig fart. ;)

Lenke til kommentar

Det er vel litt forskjellig, men de fleste har vel noen nedgravde sensorer som reagerer når metall/noe tungt kommer oppå. Det finnes også noen der det sitter sensorer som reagerer på bevegelse. Så mye av dette når jeg var i Blackburn. På kveldstid blinka taxisjåførene som noen gale i forkant av lyskryss, så dem flere ganger unngikk å stoppe. Kjenner meg igjen med den episoden du nevner med tohjuling. Kjipt å stå aleine i et felt med mc, og aldri få grønt. :p Skjedde noen ganger når det var lite trafikk at jeg bare kjørte videre og snudde i neste kryss for å unngå å kjøre på rødt.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Om jeg ligger alene i det høyre av tre felt, i fartsgrensen og med sinker i midtfeltet, kan jeg da ikke lovlig fortsette å kjøre i høyrefeltet i fartsgrensen, og dermed kjøre forbi sinkene?

Nei, det er strengt tatt ikke lovlig med mindre det er kø i feltet til venstre for deg.

Lenke til kommentar
Så du mener at om jeg i 100-sonen tar igjen en idiot som ligger i 75km/t i venstrefeltet skal legge meg i 75 jeg også?

 

Har du røyka eller?

Ingen har røyka noe som helst, sånn er loven. Forbikjøring skal KUN skje til venstre, forbikjøring i høyre felt er strengt forbudt. Politiet håndhever også denne loven, har sett bilister bli bøtelagt for dette. Eneste gang forbikjøring på høyre side er lov, er ved meget saktegående kø i venstre felt.

 

Skjønner du nå hvorfor vi ikke liker sinkene i venstre felt? ;)

 

gxi har også et meget godt poeng.

Lenke til kommentar
Så du mener at om jeg i 100-sonen tar igjen en idiot som ligger i 75km/t i venstrefeltet skal legge meg i 75 jeg også?

 

Har du røyka eller?

Ingen har røyka noe som helst, sånn er loven. Forbikjøring skal KUN skje til venstre, forbikjøring i høyre felt er strengt forbudt. Politiet håndhever også denne loven, har sett bilister bli bøtelagt for dette. Eneste gang forbikjøring på høyre side er lov, er ved meget saktegående kø i venstre felt.

 

Skjønner du nå hvorfor vi ikke liker sinkene i venstre felt? ;)

 

gxi har også et meget godt poeng.

 

 

Men det kan vel ikke karakteriseres som forbikjøring før bilen i høyre felt legger seg inn i venstre felt foran de saktekjørende bilene, så jeg ser ingen problemer med scenarioet som Atald viser til.

Lenke til kommentar
Så du mener at om jeg i 100-sonen tar igjen en idiot som ligger i 75km/t i venstrefeltet skal legge meg i 75 jeg også?

 

Har du røyka eller?

Ingen har røyka noe som helst, sånn er loven. Forbikjøring skal KUN skje til venstre, forbikjøring i høyre felt er strengt forbudt. Politiet håndhever også denne loven, har sett bilister bli bøtelagt for dette. Eneste gang forbikjøring på høyre side er lov, er ved meget saktegående kø i venstre felt.

 

Skjønner du nå hvorfor vi ikke liker sinkene i venstre felt? ;)

 

gxi har også et meget godt poeng.

 

 

Men det kan vel ikke karakteriseres som forbikjøring før bilen i høyre felt legger seg inn i venstre felt foran de saktekjørende bilene, så jeg ser ingen problemer med scenarioet som Atald viser til.

Hva mener du er forskjellen da mellom en "vanlig forbikjøring" når en bil kjører forbi en annen bil, og en "uvanlig forbikjøring" når en bil kjører forbi en annen bil?

Lenke til kommentar
Hva mener du er forskjellen da mellom en "vanlig forbikjøring" når en bil kjører forbi en annen bil, og en "uvanlig forbikjøring" når en bil kjører forbi en annen bil?

 

Begrepet "forbikjøring" innebærer, etter min mening, at man _midlertidig_ skifter fil for å kjøre forbi et annet kjøretøy, og da helst på venstre side. En "uvanlig forbikjøring", som du kaller det, vil i Atlads tilfelle være en bil som kontinuerlig ligger i samme felt - i lovlig fart - og som "just happens to drive faster than the rest of the cars in the lane to his left". Ser ikke problemet med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...