Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unasett hvordan man snur og vender på det funnes det en legitim grunn til å ha kontroller for hvasomhelst hvorsomhelst men det kan jo virke som politiet av og til er ute kun for å ta folk.

I nedoverbakke på motorveien kan selv den mest lovlydige bilist komme til og kjøre for fort nesten uvitende.

Det er nok av samme grunn de på fine sommerdager kan finne på å ha fartskontroller midt på saltfjellet.

Joda det kjøres fort der men grunnet god oversikt i flere mil og liten trafikk så er ikke her ulykkene skjer.

Det kan virke på meg og en del andre som at politiet kun er ute etter å ta folk.

 

Politiet har begrensede resursjer så jeg skulle foretrekke at de brukte dem på å løse innbruddet hos naboen istedenfor å ha tullekontroller for å håve inn penger til statskassa

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet gjelder fartsgrensene i utforbakke på 4-felts motorvei også...

Joda, men det heter seg at laserkontroller skal øke trafikksikkerhet. Jeg har ingenting imot kontroller på ulykkesbelastede strekninger, foran skoler og i tettbygde strøk, fordi de har en god effekt for trafikksikkerhet. Men hvor ofte smeller det på 4-felts motorveier? Det er IKKE her ulykkene skjer! Derimot ligger mange noen kilometer over grensa, uten at dette er farligere enn å kjøre på en 2-felts vei. Med denne strategien er virker det rimelig håpløst, inntjeningen har helt klart blitt det viktigste. Derfor reagerer jeg også voldsomt på UPs siste utspill, som omhandler strategien i sommer:

"Skal ta de som bare kjører litt over fartsgrensen"

Kombinert med en plassering av kontrollen omtalt i denne artikkelen, hvor de faktisk plasserte seg et sted hvor veien ENDELIG får et forbikjøringsfelt etter mange mil med null forbikjøringsmuligheter, blir dette bare latterlig.

 

EDIT:

Politiet har begrensede resursjer så jeg skulle foretrekke at de brukte dem på å løse innbruddet hos naboen istedenfor å ha tullekontroller for å håve inn penger til statskassa

Et veldig godt poeng. Folk har innbrudd hjemme, men får beskjed om at "det ikke er ressurser til etterforskning". Den samme beskjeden blir gitt i utallige andre tilfeller. Men laserkontroller, det har man tid til! Gjerne på kveld- og nattestid, hvor personalkosten er ekstra høy. Pytt-pytt, da er det også litt mer fart på veiene, så det tjener man fort inn igjen! :roll:

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet driver ikke UP med bevissikring etter innbrudd?

 

Politi er ikke bare politi, det er forskjellige avdelinger som har forskjellige ansvarsområder. Hvor ofte ser du narkosnuten holde fartskontroller? Hvor ofte ser du UP stoppe festbråk?

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet driver ikke UP med bevissikring etter innbrudd?

 

Politi er ikke bare politi, det er forskjellige avdelinger som har forskjellige ansvarsområder. Hvor ofte ser du narkosnuten holde fartskontroller? Hvor ofte ser du UP stoppe festbråk?

Det å forflytte folk og resursser mellom ulike avdelinger er relativt enkel personalpolitikk, og bør ikke by på utfordringer av det store slaget. Hvis det skulle bli brukt som "unnskyldning" er den i så fall syltynn.

Lenke til kommentar

Er så veldig enige i det mange av dere sier her, synes også det virker som om politiet legger opp til å dra mest penger inn i kassa. Storkontroller som tar ruskjørere, folk uten førekort ol. synes jeg er kjempebra, fartskontroller er i og får seg bra det og, men når hovedformålet er å dra inn mest mulig penger, som ikke akkurat er vanskelig og gjennomskue blir jeg bare irritert. På ulykkesbelastede områder er det bra med kontroller, samt utenfor skoler og slikt, men ved forbikjøringsfiler osv er det jo bare tull....

Lenke til kommentar

Mulig dette er diskutert tidligere, men prøver alikevel...

 

Hvordan er egentlig vikeplikt-regelen i rundkjøringer?

Har man vikeplikt for alle som kommer fra venstre, selv om man står på vikelinja og det kommer 200 biler?

Er det ikke noe som heter at "førstemann over vikelinja har 'forkjørsrett'"?

 

Poenget er at jeg HATER å bli stående i 10 minutt å bare se på at bilene som kommer fra venstre legger seg i halen på bilen foran og kjører, uten å noen gang slippe oss andre (som kommer fra deres høyre) igjennom!! :@

Lenke til kommentar

Du har aldri forkjørsrett (det finnes ingen forkjørsrett), men vikepliktskiltet gjelder over alt annet av regler (det finnes urelevante unntak), hvorav vikelinjen bestemmer hvem du har vikeplikt for. Du har vikeplikt når du står foran vikelinjen for alle de som befinner seg bak vikelinjen (dvs. inne i runkjøringen). Fart eller felt spiller ingen rolle.

 

Når èn vei inn i rundkjøringen har vesentlig mer trafikk enn de andre blir det venting for alle de som kommer inn fra andre veier. Det er enkelt og greit bare måten en rundkjøring fungerer på.

 

Det er generelt sett ikke anbefalt å presse seg ut selv om man har loven på sin side, siden det er ca. komplett umulig å bevise hvem som først var over vikelinjen om det blir aktuelt. Det er de færreste som egentlig vet hva som gjelder av regler (pga. de færreste vet hva et vikepliktskilt betyr, samt i det hele tatt hva som gjelder når skilt sier noe annet enn regler).

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I slike tilfeller pleier jeg å gli litt frem og "presse" meg ut på en måte, før eller siden er det alltid en som slipper gassen litt og lar meg komme ut. Det som er mer kjedelig er når folk kjører ut i rundkjøringen når de vet at de ikke kommer seg over uten å blokkere hele rundkjøringen (altså stillestående kø gjennom rundkjøringen).

 

EDIT: I morgen skal jeg kjøre fra Stavanger til Oslo, kommer til å kjede meg i hel! :p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Igjen: Hvorfor kan ikke folk skjønne at de har vikeplikt for motgående trafikk når de møter hindringer i eget kjørefelt? Holdt på å ende i grøfta i dag fordi en Audi (goes without saying) absolutt skulle forbi en syklist, og kom over i mitt kjørefelt.

 

Vel, jeg kjenner opptil flere norske FrP-sympatisører med samme tilnærming til livets tildragelser.

Kjekt med konstruktive kommentarer. :roll:

 

Og innlegget jeg kommenterte var i motsetning til mitt eget konstruktivt? Hehe...hårsår...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...