Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bah, kvinnfolk bak rattet. Ja, det er den største klisjeen noensinne, men noen kvinner hører rett og slett ikke hjemme som fører av en bil!

 

Dro til Evje i dag for å handle meg nye dekk til bilen. På vei nordover, rett etter Hægeland, står en Polo med kvinnelig sjåfør og venter på at veibanen skal bli klar. Hun har selvsagt vikeplikt. Jeg ligger ca 50-60 meter bak en annen bil, og i det bilen foran meg har kjørt forbi, tror tydeligvis dama at veibanen er klar og kjører ut. Med en Caravelle i motgående felt kan jeg ikke kjøre utenom henne, og ender opp med å måtte bremse for alt det remmer og tøy kan holde. En god porsjon flaks og rimelig bra reaksjonstid fra min side hindret sammenstøt. Ikke skjønte dama hvorfor jeg tuta og blinka med lysene heller. Vurderte lenge å bare følge etter henne for å gi henne en verbal omgang, men droppa det da hun lå 15 km/t under fartsgrensen og lagde kø. Angrer litt nå. :)

Lenke til kommentar

To episoder på turen Kristiansand-Stavanger på torsdag ettermiddag:

 

1. Opp lang bakke med krabbefelt. Foran meg er fire biler, den fremste er en bobil som har all verdens tid, den nest bakerste er en mellomstor Peugeot (307?). Jeg legger meg ut og trør på, bilene foran meg later til å være fornøyd med å ligge bak bobilen i høyre felt. Passerer den bakerste bilen mens farten stadig stiger, og rett før jeg skal forbi Peugeoten slenger den seg ut uten å blinke, så jeg må stå på bremsen for å ikke smelle i den bakfra. Da jeg var ung lærte jeg at man skulle bruke blinklys ved feltskifte og ikke minst at man ikke skal begynne en forbikjøring uten først å forvisse seg om at man ikke selv holder på å bli forbikjørt. Hadde Peugeoten ventet ett sekund lengre ville jeg vært forbi. Nå måtte jeg isteden vente på at en eller annen stakkars liten norgesmotor skulle dra Peugeoten opp i 62 mens høyrefeltet lå i 60, og jeg ble liggende i venstrefeltet nesten helt til endes istedenfor å kunne legge meg inn noen sekunder senere.

 

2. Er fremst i en rekke biler, kommer til et T-kryss hvor avkjørselen går til min høyre side. I møtende felt står en BMW 3-serie og venter på at jeg og de bak meg skal passere slik at den kan krysse feltet vårt og ut på avkjørselen. Den har ikke plassert seg helt heldig, så en mengde biler bak den må kjøre svært sakte og forsiktig mellom den og autovernet for å komme forbi. Plutselig er det en gammel Nissan som tydeligvis ikke har forstått hvorfor BMWen står midt i veien med blinklys mot venstre, så Nissanen kjører forbi den ved å legge seg helt ut i mitt felt. Bråbrems, heftig dunking fra ABS, jeg legger meg så langt ut at høyre side havner på grusen, hos bilene bak meg er det tilsvarende kaos og hissig tuting. I ettertid slo det meg at jeg burde unnlatt å svinge, bare bremset helt til full stopp. Ingenting hadde vært bedre enn om Nissanen ikke hadde kommet forbi og måtte rygge for å finne en plass i køen. En dårlig reserveløsning ville vært 1.7 tonn Audi rett i fronten på 1 tonn gammel Nissan, jeg tror jeg vet hvem som ville kommet minst skadet fra den smellen.

Lenke til kommentar
En dårlig reserveløsning ville vært 1.7 tonn Audi rett i fronten på 1 tonn gammel Nissan, jeg tror jeg vet hvem som ville kommet minst skadet fra den smellen.

Du hadde nok kjent det du også ;)

 

En helt annen ting er at jeg ville stoppet og fortalt Nissan-eieren akkurat hva jeg mente om saken...

Lenke til kommentar

Hadde definitivt kjent det ja, men mine odds ville vært betydelig bedre enn motpartens.

 

Merkelig opplegg det der, i fjor sommer var jeg nære å få en eldre Honda CRX i fronten da denne kuttet en sving. Hva er det med små utrygge japanere og deres dragning mot xenonlykter med fire ringer mellom?

 

Har én gang stoppet helt opp og blokkert veien for å fortelle en hva jeg synes om at han kjørte feil vei i enveiskjørt gate, men han spant bortover i revers da han så hvilken vei det bar, så har ennå til gode å få korrigert en annen bilists oppførsel verbalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Haha, nå kom jeg på noe som skjedde her forleden. Jeg skulle kjøre hjem fra jobb, og kjørte da veien ved konserthuset i Bjergsted (Stavanger, kart).Det var lang kø i motsatt kjørefelt, og tror du faen ikke det kommer en viktig kødd i en svær SUV kjørende i mitt kjørefelt? Jeg stopper sånn halvveis opp og tuter på ham, han ser bare dumt på meg og peker mot sykkelfeltet, jeg hadde jo ikke noe annet valg enn å snike meg forbi ham i sykkelfeltet. Jeg skulle bare ha nekta å flytte meg, slik at han måtte ha rygga tilbake :p

Lenke til kommentar

Tolererer vanligvis syklister i trafikken, men idag ble jeg litt småirritert.

 

I en forholdsvis uoversiktlig sving i en 80sone kom det en neger trillende midt i feil kjørebane, bremser rolig ned og han triller ut på siden uten å bry seg.

 

Er det for mye å be om at syklister ihvertfall skal klare å holde seg på rett side av veien?

Lenke til kommentar

Noen oppfordring til de som kjører i trondheim:

 

SE på skiltene, og FØLG trafikkreglene. Dersom det er påbudt å svinge til venstre i venstrefeltet så sving da for faen! Blir jo bare kaos hvis noen følger reglene og andre ikke gjør det.

 

VENT til kollektivfeltet opphører før du presser deg inn i det. Vi lovlydige (som venter til kollektivfeltet opphører før vi svinger inn i det) får jo bare mer pes hvis dere sniker dere inn lenge før feltet slutter.

 

IKKE KJØR UT I KRYSSET FØR DU VET AT DU KOMMER DEG OVER TIL ANDRE SIDEN!

 

Det er så mange apekatter i trondheimstrafikken at jeg snart mister tålmodigheten...

Lenke til kommentar

Har ikke bil her i Trondheim, men irriterer meg grundig over mangel på respekt for skilt noen bilister har. De som er kjent ved Ica på Moholt vet at det er en vei som bussen kan kjøre. Det er skiltet med at det er kun buss i rute som har lov til å kjøre der. Desverre tillater mange bileiere seg å overse det og gasser på. Så en dag ei ung dame kjøre den veien uten lys, snakket i mobiltelefonen i tillegg til at hun ikke brydde seg om skiltet. Selv politiet tar en spansk en der og kjører forbi skiltet og virker ikke som at de hadde hastverk.

 

Må også bare nevne at veldig mange synes "nødblinken" er en fin ting for å parkere hvor de vil. Enten det er i kryss eller ved siden av skilt som forbyr all stans. Ser en kombinasjon av denne så og si hver uke. Og hvor kjekt er det ikke å bare sette på lysene etter å parkert fint på en handikapparkering når du "bare " skal kjøpe en avis?

Lenke til kommentar

Da skal jeg fortsette med å klage over trondhjemmeres mangel på forståelse av trafikken.

Jeg bor i Romolslia og hver dag kjører jeg over denne lille brua.

Jeg kommer da nede fra venstre og skal videre nedover til høyre, det er også mange biler som kommer fra øverst til høyre som skal ut veien nederst til høyre.

Brua er ikke breiere en at en bil kan pasere den av gangen.

Det folk ikke forstår er at når man da kommer fra venstre i bildet og skal nedover til høyre og det kommer bil i mot som ikke stopper før brua blir man da stående i et kryss for å vente.

De som kommer nedenfra høyre kan stoppe i en naturlig lomme uten å forstyrre noen som helst men neida, man skal altså trenge seg fram selv om man rett etter brua har vikeplikt fra høyre eller at man blir skyld i at biler må stoppe midt i et kryss for å vente.

Egoismen lenge leve.

 

Skapte nok lettere frustrasjon for et blondt kvinnemenneske i fjord da jeg kom fra venstre og skulle over brua.

I mot kom kvinnemennesket og helt tydelig ser at jeg skal motsatt vei men stopper gjor hun ikke og ikke gjor jeg det heller.

Det ender med at vi stopper begge to front mot front midt på brua hvor jeg setter meg ned og venter.

Hun har biler bak seg så rygge kan hun ikke men jeg står på mitt ei stund mens hun peker og skjærer grimaser, hvor jeg rister oppgitt på hodet.

Jeg rygga tilbake etter et lite minutt men det var ikke jeg som satt der ildrød i ansiktet av frustrasjon.

post-49175-1244909577_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Utenlandske turister på norske veier er å foretrekke foran egoistiske tullete nordmenn.

 

Jeg kjørte fra mosjøen til Bodø for to uker siden. Jeg holdt meg ca 5-10km/h over fartsgrensa, og når jeg tok igjen norske biler, da bare peiste de på på langstrekkene, så jeg ikke kom forbi, og kjørte 10-20km/h under i svingene (hvor jeg tok dem igjen) Utrolig irriterende at folk skal kjøre på denne måten. De fleste tyskere og nederlendere jeg tok igjen slakket på farten på kortstrekkene, blinket meg forbi og hjalp til for å øke flyten i kjøringen, når de så at jeg tok dem igjen. Hvorfor kan ikke slik kjørekultur overføres hit og?

 

Dette virker kanskje litt selvmotsigende men,: hvorfor i pokker må nordmenn på død og liv kjøre forbi selv om fartsforskjellen er på 1km/h? Selv legger jeg meg fornøyd bak sålenge bilen foran holder minimum nåla på eller litt over fartsgrensa. (5km/h feilvisning på min bil)

Akkurat hva du forklarer her har irritert meg så uendelig mange ganger! I tillegg må jeg nesten legge til folk som kjører sakte INNTIL det blir forbikjøringsfelt, da gasser de på og ligger plutselig 10 over istedet for 10 under og for å komme forbi må man faenmeg gjerne gasse opp i en fart der man mister lappen om man blir målt.

 

Det er noe veldig galt med norsk kjørekultur på akkurat dette her.

 

Det får meg til å komme på forbikjøringsfeltet på E6 nordover ved Sessvollmoen, fotoboks i slutten av forbikjøringsfeltet er flotte saker. Får deg til å lure på om disse nissene som bestemmer dette her faktisk jobber for å gjøre trafikken tryggere eller om de gjør det for å bøtelegge mest mulig eller rett og slett på pur faen. Et MYE mer logisk sted å putte fotoboksen som ikke bryter med hva jeg vil kalle normal anstendighet ville vært å sette den kanskje 2-300 meter etter forbikjøringsfeltet. Ville fortsatt ha tatt mange, spesielt skikkelige råkjørere, men neida..

 

*For the record: Jeg har ikke blitt tatt i denne fotoboksen eller noen annen fartskontroll, dette er ikke noen personlig vendetta. Jeg er ingen råkjører selv om jeg til tider ligger litt over fartsgrensa :)

Lenke til kommentar

Mye enig med forrige taler.

Trafikketaten og trafikkpolitiet, har jeg forstått, er egentlig ikke ute etter å øke trafikksikkerheten, men heller bare passe på å tjene mest mulig penger.

Hadde de tenkt på trafikksikkerheten, hadde de satt opp fotobokser i 30-sonene og overvåkningskamera der det er skiltet stopp- eller parkeringsforbud.

Har et eksempel herfra. I gaten der mine foreldre bor er det en "Spar" butikk. Her er det svært begrenset med parkeringsplasser, kanskje 10-15 "lovlige" plasser. Tidligere var det "tillatt" å parkere på begge sidene av gaten, men etter klage fra beboerne ble det satt opp parkering-forbudt-skilt på motsatt side av butikken. Klagene fra beboerne gikk på fremkommelighet. Da det var "tillatt" på begge sider var det ofte helt umulig å passere, spesielt siden det "alltid" kom vareleveranser til butikken kl 16:05 når "alle" var parkert for å handle middag. Skilt ble satt opp, som sagt. Men folk fortsatte med idiotparkeringen, og som regel, jo større bil, desto frekkere og forhindrende parkering. Utallige telefoner til politiet og parkeringsetaten, alle med samme svar: "Ressursmangel". "Vi har dessverre ikke tid til å komme nå"..

Men de har tid til å stå med laserkontroll på en gudsforlatt strekning i 90-sonen kl 2 på natta midt i uka?? :angry:

 

En annen ting som plager vettet av meg er de her j*vla syklistene. Vi har sykkelstier omtrent overalt her i Tromsø og omegn, men de ser ut til å være til pynt. De blir iallefall ikke brukt av syklistene, de må jo selvfølgelig passe på å sykle midt i veien og helst mest mulig i rush-trafikken. De skulle faen meg vært bøtelagt for ikke å bruke sykkelstien på samme måte som bilister ville blitt om de kjørte på sykkelstien med bilene.. :realmad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...