Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

D0vendyret skrev (39 minutter siden):

Stopplinje betyr altså ikke det jeg trodde - forklar gjerne med kildehenvisning

"1020 Stopplinje Linjen angir hvor kjøretøy skal stanses når offentlige trafikkskilt eller trafikklyssignal påbyr stans. Stopplinjen er en bred, heltrukken linje. Den kan bare anvendes i kombinasjon med skilt 204 «Stopp» eller trafikklyssignal"

Står ikke noe om at du må stanse foran linjen, men..

1080 Hovedsignal
Ved rødt lys må kjørende ikke passere signal eller stopplinje. Gående må ikke begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare.
Rødt lys sammen med gult lys varsler at veksling til grønt lys vil skje straks.
Ved grønt lys kan kjørende passere signal eller stopplinje dersom vegen er fri. Gående kan krysse kjørebane.
Gult lys alene varsler at veksling til rødt lys vil skje straks, og at kjørende skal stanse. Kjørende kan likevel passere signalet eller stopplinjen hvis kjøretøyet er nådd så langt fram at stans ikke kan skje uten fare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (6 minutter siden):

Står ikke noe om at du må stanse foran linjen, men..

Første linje i ditt eget sitat av reglen ved rødt lys.

Dubious skrev (6 minutter siden):

1080 Hovedsignal
Ved rødt lys må kjørende ikke passere signal eller stopplinje.

 

E: Uthevet for enkelthetens skyld

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (1 time siden):

Ble forbikjørt av et vogntog når jeg kjørte 120ish i 110 sonen, han kjørte vel 125 forbi meg.. Er ikke sperren på vogntog 90 eller noe?

Kjørte tilbake fra sverige på forrige onsdag eller tirsdag.

Er bare å ta en telefon til politiet om du har skiltnummeret. 

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (7 timer siden):

Så du tror man kan kjøre nesten forbi lyssignal-stolpe og/eller stopplinje og det er fullt lovlig?

 

Hansien skrev (7 timer siden):

Første linje i ditt eget sitat av reglen ved rødt lys.

 

E: Uthevet for enkelthetens skyld

Dere må lese hele paragrafen
Med mindre det er en politibil bak med kamera, så blir det vanskelig å bevise at det ikke var gult når de passerte linjen, og når har dere sett noen få bot for dette?

Leser aldri om folk som får bot for å kjøre på rødt heller

 

Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (6 timer siden):

Ble forbikjørt av et vogntog når jeg kjørte 120ish i 110 sonen, han kjørte vel 125 forbi meg.. Er ikke sperren på vogntog 90 eller noe?

Kjørte tilbake fra sverige på forrige onsdag eller tirsdag.

Flat mark eller nedover?
Sperren er kun på pedalen,  så de kan trille mye fortere
Men som også nevnt, så er det noen som har en egen bryter som kobler ut fartssperren 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

Dere må lese hele paragrafen
Med mindre det er en politibil bak med kamera, så blir det vanskelig å bevise at det ikke var gult når de passerte linjen, og når har dere sett noen få bot for dette?

Er det "Kjørende kan likevel passere signalet eller stopplinjen hvis kjøretøyet er nådd så langt fram at stans ikke kan skje uten fare." du mener?

Det betyr at man ikke skal stanse i krysset/forbi stopplinje, men kjøre videre - elementært og noe du lærte på kjøreskolen. Les: Passere, ikke stoppe

For å vise lovdata på det, igjen:

1020 Stopplinje
Linjen angir hvor kjøretøy skal stanses når offentlig trafikkskilt eller trafikklyssignal påbyr stans.

Du får spørre kjørelærer neste gang du har YSK - for du trenger tydeligvis endel opplæring.

Endret av D0vendyret
Lovdata
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 timer siden):

Dere må lese hele paragrafen

Gjort før du poengterte dette. Kommer fortsatt klart frem at man skal stoppe før sperrelinjen ved rødt lys. Å tolke det noen annen vei er i beste fall å legge godviljen til å overtenke.

Dubious skrev (13 timer siden):

Med mindre det er en politibil bak med kamera, så blir det vanskelig å bevise at det ikke var gult når de passerte linjen, og når har dere sett noen få bot for dette?

Passerte de linjen mens det var gult kunne fint ha kjørt videre istedenfor å stoppe på feil side av stopplinjen. Dessuten var det ikke gult når disse stoppet. Det var faktisk rødt i begge tilfeller. Og det er dette jeg ble imponert over.

 

Ved flere anledninger har jeg sett blålys bli skrudd på når noen har dristet seg og kjørt på rødt lys. Dette inkluderer på svarte natta når det kun var en bil i selve lyskrysset. Hvorvidt samtlige har fått bot aner jeg ikke, men er skeptisk til at ingen tilfeller ikke har ført til bøtelegging.

Dubious skrev (13 timer siden):

Leser aldri om folk som får bot for å kjøre på rødt heller

Leser dette rett som det er i lokalaviser i områder der det er en del trafikklys. Gjerne i en oppsummering om flere lovbrudd i løpet av helg/ukedag eller lignende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Retroman said:

Ikke uventet at en ettermiddagsøkt i busslomma på E6 ved Furuset ut av Oslo tok mange elbiler. Rett i fella, og staten ble 726.000,- rikere.

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-fikk-132-bilister-bot/72040918

Så bra! Dette har jeg ventet på siden jeg kjøpte elbil i 2012 (alltid kjørt denne strekningen og i irritert meg over elbilsnikerne). Har vel hørt om aksjon her kun 1 gang tidligere.

Mer av dette UP så kanskje man kan dempe den "roadrage" oppførselen man kan oppleve fra andre når man kjører elbil helt lovlig :).

Det samme med syklister. Som syklist (også klubb i mange år) er jeg sjokkert over hvor mye dårlig oppførsel jeg ser fra andre hverdagsyklister. Aksjoner mer mot disse! Det er ikke greit å sykle på rødt så lenge det bryter med trafikkreglene (unntak i noen situasjoner, noen steder i verden)

Holdt på å kjøre ned en svartkleddsyklist på racer uten lys kl. 07:45 i oslos bygater denne uka når jeg kjørte bil på grønt. Folk i Oslo er ille til tider.

Så kan man gjerne plassere gående politipatruljer i de mest travle fotgjenger områdene i rushen og ta og bøtelegge alle gående som gir en lang f. i alle rundt seg. Jeg frykter dagen jeg sitter med et liv på samvittigheten fordi noen valgte å krysse gaten på rødt uten refleks i håpløse lysforhold.

UP og Politiet spiller en viktig rolle i trafikkbildet.

 

EDIT:
Og til syklister. Den hvite lampen foran behover man ikke sette på blink når det er mørkt ute, la den lyse normalt. Det er baklyset som skal blinke. Under vanskelige solforhold er det fint om også lampen foran står på blink.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (På 18.1.2020 den 0.08):

Ikke uventet at en ettermiddagsøkt i busslomma på E6 ved Furuset ut av Oslo tok mange elbiler. Rett i fella, og staten ble 726.000,- rikere.

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-fikk-132-bilister-bot/72040918

De har også relativt hyppige kontroller i kollektivfeltet på E18 inn mot Oslo. De stopper stort sett alltid så mange de har kapasitet til å stoppe

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 13.1.2020 den 5.36):

Flat mark eller nedover?
Sperren er kun på pedalen,  så de kan trille mye fortere
Men som også nevnt, så er det noen som har en egen bryter som kobler ut fartssperren 

Var flat og dobbelt felt.. men han kjørte sakte forbi meg.. Egentlig litt komisk ettersom det ble 90 og så 80 litt nedenfor senere -_-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...