Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Retroman skrev (9 timer siden):

Folk stanser for å ta selfie i Ryfylketunnelen, og går gjerne ut av bilen i samme slengen. Når man ikke tror mennesker kan bli dummere, å etableres det ny standard.

https://www.aftenposten.no/norge/i/opmyR0/alarmen-utloeses-fordi-folk-stanser-for-aa-ta-selfie-i-ny-tunnel

Den i tidligere Sogn og Fjordane, Lerdal?, er det jo egne felt til å stoppe i? 

Lenke til kommentar

Lå bak en Audi idag som terroriserte bilen foran over en lang strekning.  Rævkjørte og la seg flere ganger ut på midtlinjen for å markere at han ønsket å kjøre fortere.

Terrorofferet hadde en stor rød L klistret på bakruta.

Skammelig hvordan noen oppfører seg ute i trafikken!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Sheldon C said:

Lå bak en Audi idag som terroriserte bilen foran over en lang strekning.  Rævkjørte og la seg flere ganger ut på midtlinjen for å markere at han ønsket å kjøre fortere.

Terrorofferet hadde en stor rød L klistret på bakruta.

Skammelig hvordan noen oppfører seg ute i trafikken!

Kanskje han la seg ut på midtlinjen for å se om det var klart til å kjøre forbi. 
Det er uansett også helt rævva oppførsel å ikke slippe ham forbi.
Da kan de bare ha det så godt. 

Hadde det vært meg som hadden en på støtfangeren hadde jeg sluppet forbi ved første anledning. Problem no more. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (6 timer siden):

Kanskje han la seg ut på midtlinjen for å se om det var klart til å kjøre forbi. 
Det er uansett også helt rævva oppførsel å ikke slippe ham forbi.
Da kan de bare ha det så godt. 

Hadde det vært meg som hadden en på støtfangeren hadde jeg sluppet forbi ved første anledning. Problem no more. 

Du vet ingen verdens ting om omstendighetene,  veistrekning, hastighet, trafikkmengde, osv..

Alikevel konkluderer du med at denne "eleven" har utvist "rævva oppførsel" i trafikken??   Litt av en type du!

Selv mener jeg vi trafikanter bør utvise ekstra toleranse og hensyn overfor de som øvelsekjører på veiene. Vi har alle vært i den situasjonen og det er unødvendig å stresse disse sjåførene.

Anbefaler å legge inn ekstra avstand og akseptere at det går litt tregere fremover enn ønskelig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sheldon C skrev (7 timer siden):

Lå bak en Audi idag som terroriserte bilen foran over en lang strekning.  Rævkjørte og la seg flere ganger ut på midtlinjen for å markere at han ønsket å kjøre fortere.

Terrorofferet hadde en stor rød L klistret på bakruta.

Skammelig hvordan noen oppfører seg ute i trafikken!

Der hadde vedkommende i hvert fall gjort en stor tabbe. Man skal ha fri sikt bakover. Det skulle ledsageren ha sørget for. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Sheldon C said:

Lå bak en Audi idag som terroriserte bilen foran over en lang strekning.  Rævkjørte og la seg flere ganger ut på midtlinjen for å markere at han ønsket å kjøre fortere.

Terrorofferet hadde en stor rød L klistret på bakruta.

Skammelig hvordan noen oppfører seg ute i trafikken!

Joda man skal ikke oppføre seg som en drittsekk samme hvor provosert man blir i trafikken, men så skal det også sies at i trafikkreglene står det at du ikke skal være til hinder for andre. Nå vet jeg ikke hvordan øvelseskjøringen foregikk, men var den langt under fartsgrensa så er de begge like hensynsløse i mine øyne.

Opplevde selv en gang en øvelseskjører som lå i 10-15 km/t i 40-sonen like ved her jeg bor. Ingen mulighet til å kjøre forbi da det var på en veldig traffikert vei. Brukte hornet som en påminnelse om at de er i veien for alle bak seg, og da stoppet de midt i veien og ledsager kom ut av bilen for å kjefte på meg. Fikk høre at jeg var en idiot og måtte ha forståelse om at alle må begynne et sted. Ga han beskjed om at om ungen er så utrygg på veien at han/hun må ligge i 15 km/t i 40-sonen så er kanskje ikke en av de mest traffikerte veiene ved et av kjøpesentrene kl 15 på dagen det beste stedet å begynne. Føler meg ganske sikker på at det ikke var jeg som var idioten i denne situasjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og jeg er enig i at det er bølleoppførsel samme om det gikk treigt eller ikke.

Men jeg kan forstå frustrasjonen om det gikk veldig seint. Om sjåføren er så usikker at man ikke klarer å holde fartsgrensen så bør man holde seg til tomme parkeringsplasser og veldig lavttraffikerte veier frem til man er sikker nok til å kjøre sammen med andre.

Selv om man kan vise hensyn til en L bakpå bilen, så er det ingen unnskyldning til å lage kø selv om mange tror det.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Sheldon C said:

Du vet ingen verdens ting om omstendighetene,  veistrekning, hastighet, trafikkmengde, osv..

Alikevel konkluderer du med at denne "eleven" har utvist "rævva oppførsel" i trafikken??   Litt av en type du!

Ikke eleven, men ledsageren som er den ansvarlige. Eleven er ikke ansvarlig.
Her er hva Vegvesenet skriver om øvelseskjøring.

Quote

Hvor du øvelseskjører må velges etter hvor langt du er kommet i opplæringen. Unngå øving i tett trafikk og høy fart før du er god nok til å følge trafikkrytmen. På øvingsbane eller avsperret område kan du kjøre alene når den som er med deg ser deg hele tiden og kan instruere deg.

Man plikter å ikke unødig hindre trafikk. 
Å drive å sinke trafikken unødig er respektløst og skaper farlige trafikksituasjoner. 

Og ja, dette er en tråd om trafikk og jeg mine tanker om trafikk jeg også. Så kall meg en type eller hva du vil, det er likegyldig for meg. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Øving bør foregå utpå kvelden, på sommeren, Mandag til Torsdag, for da er det minst trafikk
Eller finne seg en vei med lite trafikk hele døgnet

Forøvrig mange 30 soner å øve i om de ikke liker å kjøre fort

Øving bør kanskje bare skje på forkjørsvei uten fotgjengeroverganger også?

Hadde blitt et artig sirkus når alle de som ikke får øve på krevende situasjoner plutselig skal slippes løs i trafikken med eget førerkort..

 

hermosa skrev (14 timer siden):

Her lærte jeg noe nytt. I innlegget jeg siterte, står det "en stor, rød L". Da forestilte jeg meg at den dekket halve bakruten minst.

Slik reglene praktiseres reageres det ikke dersom bakruten er tildekket, f.eks. av snø og is (eller en L, uavhengig av størrelse). Du skal ha utsyn i vindusviskerfeltet i frontruten, samt siderutene foran. 

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hermosa skrev (14 timer siden):

Her lærte jeg noe nytt. I innlegget jeg siterte, står det "en stor, rød L". Da forestilte jeg meg at den dekket halve bakruten minst.

Mange kjøretøy har ikke bakrute engang, så man skal ha full oversikt via speilene. Men klart, det er greit å ikke dekke til unødig, men altså ikke en forskrift på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vegard# skrev (1 time siden):

Øving bør kanskje bare skje på forkjørsvei uten fotgjengeroverganger også?

Hadde blitt et artig sirkus når alle de som ikke får øve på krevende situasjoner plutselig skal slippes løs i trafikken med eget førerkort..

 

Slik reglene praktiseres reageres det ikke dersom bakruten er tildekket, f.eks. av snø og is (eller en L, uavhengig av størrelse). Du skal ha utsyn i vindusviskerfeltet i frontruten, samt siderutene foran. 

Var tiletenkt denne saken hvor den som øver er usikker på trafikken og ikke klarer å holde fartsgrensen

Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Var tiletenkt denne saken hvor den som øver er usikker på trafikken og ikke klarer å holde fartsgrensen

Man kan øve i årevis der man ikke har innviklet trafikkbilde, uten at dette hjelper i nettopp dette - naturlig nok. Hva skjer når man får innviklet trafikkbilde da? Selvfølgelig bør disse ha litt tid på å bli sikrere også i denne situasjonen - så vi alle bør ha litt tålmodighet med disse.

Lenke til kommentar
Vegard# skrev (2 timer siden):

Øving bør kanskje bare skje på forkjørsvei uten fotgjengeroverganger også?

Hadde blitt et artig sirkus når alle de som ikke får øve på krevende situasjoner plutselig skal slippes løs i trafikken med eget førerkort..

 

Slik reglene praktiseres reageres det ikke dersom bakruten er tildekket, f.eks. av snø og is (eller en L, uavhengig av størrelse). Du skal ha utsyn i vindusviskerfeltet i frontruten, samt siderutene foran. 

Hva skal vi med bakspeilet da, hvis det ikke er nødvendig/påbudt å kunne se ut gjennom bakruten? Da jeg hadde kjøretimer i forrige årtusen, ble jeg innprentet viktigheten av å kaste et blikk i dette speilet med jevne mellomrom.

Når du ser blålys i innerspeilet - NAF

Endret av hermosa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...