Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hva er det du klager på? At du får bot for å gjøre noe ulovlig?

Han klager vel heller på bøtenivået, noe jeg for så vidt kan være enig med ham i at er kunstig høyt for en slik type forseelse. Jeg reagerer også på at dette skjer kl 12 på kvelden natt til en fridag. Da burde Politiet ha andre prioriteter, som f.eks. å sikre ro og orden rundt utelivet. Når det er sagt har han selvsagt brutt loven, og fortjener straff. Men 4200 kr..? Jeg vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er det du klager på? At du får bot for å gjøre noe ulovlig?

Han klager vel heller på bøtenivået, noe jeg for så vidt kan være enig med ham i at er kunstig høyt for en slik type forseelse. Jeg reagerer også på at dette skjer kl 12 på kvelden natt til en fridag. Da burde Politiet ha andre prioriteter, som f.eks. å sikre ro og orden rundt utelivet. Når det er sagt har han selvsagt brutt loven, og fortjener straff. Men 4200 kr..? Jeg vet ikke jeg...

Tipper også det er størrelsen på forelegget han klager på.

Bøte og foreleggsnivået er helt hinsides sykt i Norge. "Skal virke preventivt" heter det så fint. My Ass sier nå jeg, det er kun fordi staten tyner oss.

Ett er med biler som blir huket inn, men jeg ser en ekstremt utbredt tendens til at politiet/purken/staten/AP-diktaturet bevisst skal "ta" oss motorsyklister. Eksempel, en bil kjører 10-15km/t for fort (forbikjøring av en motorsykkel). Denne blir *ikke* stoppet, men motorsyklisten "skal tas" og blir stoppet i 3km/t for fort. Dette hendte heldigvis ikke meg, men vedkommende som ble stoppet kranglet med purken hvor han stilte spørsmål til deres vurderingsevne siden bilisten var den som hadde foretatt den farligste manøveren. Min venn tar så frem mobilen og spør politiet om de vet nummeret til avisene. Saken ble henlagt der og da og min venn fikk "bare" en advarsel.. :)

 

Ikke direkte trafikalsk, men jeg ble stoppet på grensen mellom Sverige og Norge her engang. Det var helga før påsken det aktuelle året, og *alle* ble vinket inn. Jeg hadde mitt på det tørre (reiser så ofte utenlands at jeg gidder ikke å smugle), men kunne ikke dy meg for å spørre om de kun drev med å finansiere påskefesten. Tolleren ble litt sur og flau samtidig, men innrømte at de var pålagt sentralt å "ta" alle som hadde litt ekstra påskebagasje..

Lenke til kommentar
Hva er det du klager på? At du får bot for å gjøre noe ulovlig?

Synes kanskje størrelsen på bota burde stå i samsvar med lovbruddet. 4200 er helt vilt for det der.

Jeg gjorde det ikke bevist engang, jeg var kanskje uoppmerksom men ja, det er liksom ikke noe trafikkfare i bilde eller noe..

 

Kunne jo solgt dop til mindreårige og sluppet unna med nesten samme straff...

 

Hadde du blitt så happy hvis du hadde fått en bot på 10 000 kroner etter å bli stoppa i 51km/t i 50 sona for å sette det litt på spissen.

 

 

 

 

På veien ned møtte vi også en tulling av en bilist. Jeg kjørte forbi en bil og lå i kanskje 110-115 på meteret i 100 sona, han jeg tok igjen lå i rundt hundre. Jeg la meg inn forran, men han tålte tydeligvis ikke å bli forbikjørt og dro forbi og la seg forran meg igjen. Plutselig er det en gamling i en audi a4 som ser oss og han legger seg først bak meg, han hadde MAKS 2 meter fra rumpa på bilen min, ble helt nervøs jeg da og byttet felt, han byttet felt samtidig som meg og fortsette å ligge bak slik en stund. Var litt trafikk da og han fortsatte videre bortover med forbikjøringer i både høyre og venstre fil, han kjørte sikk sakk gjennom trafikken med kun 1-2 meters margin på alle bilene i en 100 sone! Og jeg kan love dere at det gikk vesentlig mye fortere en 100 km/t også. Værste tullingen jeg noensinne har vært borti, det var rett og slett farlig og jeg ble nervøs av å ha han så tett oppi meg, og når han byttet felt samtidig som meg fordi han skulle forbi i høyre felt kunne jo han lett ha kommi borti rumpa mi. En reaksjonstid på 0.1 sek hjelper ikke der engang, flaks jeg ikke måtte bremse ned eller noe, da er jeg ganske sikker på at det hadde smelt. Han der lever ikke lenge tror jeg...

 

Værste var at det var en gammal gubbe på kanskje rundt 40 år.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

En ting jeg alltid irriterer meg over er at når man blir forbikjørt når det er regnvær eller sørpe/snøvær så det er skikkelig sølete på veien (ellers og, men da spruter det ikke) så legger bilene seg inn rett foran en så hele fronten på bilen blir tilgriset. Hvorfor kjører de inn rett foran en selv når det er 4-felt og ingen biler eller hindringer rundt, heller ingen som ligger og presser dem bak.

 

Hva er vitsen? Hadde det ikke vært bedre og sikrere om de hadde kjørt et stykke forbi før dem la seg inn? Er de redde for å ligge i venstre fil eller?

Endret av W202
Lenke til kommentar
En ting jeg alltid irriterer meg over er at når man blir forbikjørt når det er regnvær eller sørpe/snøvær så det er skikkelig sølete på veien (ellers og, men da spruter det ikke) så legger bilene seg inn rett foran en så hele fronten på bilen blir tilgriset. Hvorfor kjører de inn rett foran en selv når det er 4-felt og ingen biler eller hindringer rundt, heller ingen som ligger og presser dem bak.

 

Hva er vitsen? Hadde det ikke vært bedre og sikrere om de hadde kjørt et stykke forbi før dem la seg inn? Er de redde for å ligge i venstre fil eller?

De gjør helt korrekt. Høyre felt SKAL brukes så fremt man ikke gjør en forbikjøring. Der er vi nordmenn dessverre forferdelig slappe i forhold til resten av Europa, hvor man helt korrekt blinker seg tilbake i høyre felt med en gang forbikjøringen er foretatt.

Lenke til kommentar

Er det lite/ingen annen trafikk venter jeg til jeg er godt forbi..

Med godt mener jeg at jeg kan vente noen hundre meter etter passering.

 

Følger da mye med i speilene siden jeg vet noen tester bilene sine på mptorveien,

og da er det ikke moro å måtte svinge "brått" i 200km/t++ for å kjøre forbi på høyre side..

 

Ja, jeg vet det ikke er lov, men hjelper heller til enn å skape en mer uheldig situasjon :)

Lenke til kommentar
Syklister.. klager over at de ikke blir tatt seriøst av de andre trafikantene for så å bryte alt av trafikkregler for å spare noen sekunder her og der. Ene øyeblikket syter de over at de er trafikanter de og, andre øyeblikket er de visst ikke det når man får rødt lys og de fyker gjennom krysset.

Selv på steder det er sykkelfelt velger enkelte syklister å ligge midt i veien og skape kø, NULL empati for de andre i trafikken. 30 km/t midt i veien i en 50 sone, masse kø danner seg fort bak, ikkeno problem..

 

Hvis jeg ikke husker feil, så er et av hovedpunktene i bil og MC lappen "sørge for flyt i trafikken", et annet "vise hensyn", begge deler noe mange syklister feiler hardt på.

 

Synes det er på tide at det blir rettet litt oppmerksomhet mot syklistene og deres oppførsel på veien. Slik det er i dag trenger man ikke førerkort for å sykle, noe som er greit, men det får være en grense for hvor mye idiotoppførsel man skal godta.

Problemet er at syklister aldri har blitt behandlet som en gruppe i trafikken slik som fotgjengere og bilister blir. Man har endel sykkelstier rundt omkring, men de er enten bare på korte strekk eller så er de helt latterlig lagt opp (I Bergen har det kommet sykkelfortau som følger fortauet med overgangsfelt og det hele). Og ikke skal syklister sykle på gangfelt med mindre de er på rolig søndagstur. Bilistene respekterer ikke at syklister hører hjemme på veien og i det hele tatt. Det er sant at noen syklister er klin kokos, men mesteparten av syklingen som bilister klager på er av ren nødvendighet.

 

Og om du spør en syklist om bilister så regner jeg med at du får samme regla tilbake som du leverte i dette innlegget.

Lenke til kommentar

Tok en kjøretur til Strömstad og Göteborg. Veldig fine og brede veier, det var ikke motorvei hele veien, men det er under bygging. Digg å kunne ligge i 120-130 uten problem. Folk følger med i speil og flytter seg om du kommer bak. Ingen idioter som blir liggende i venstre fil eller kaster seg ut foran deg. Det var derfor utrolig trist å komme tilbake til Norge og Oslo. Satt med facepalm store deler av veien hjemover...

 

Forresten hadde Göteborg et veldig bra sykkelveinett av det jeg kunne se, med egne filer for gående på fortauet. Og egne trafikklys for syklistene . Såvidt jeg vet fins det ETT slikt sykkeltrafikklys i Oslo. Tragisk sykkeltilbud her i Norge.

Lenke til kommentar

Her om dagen var det en fyr som elegant prøvde å kjøre forbi meg på høyre side. Det han ikke hadde fått med seg var at det var et aksellerasjonsfelt til en påkjørsel til E18. Han holdt på å kjøre rett ut i geografien. :p

 

Skjedd lignende tidligere også. Folk legger seg pent og pyntlig i høyre felt som man skal men så oppdager de plutselig at det ikke var et ekstra kjørefelt men en avkjørsel, og VRENGER inn på E18 igjen, nesten rett i døra mi.

Lenke til kommentar
Tok en kjøretur til Strömstad og Göteborg. Veldig fine og brede veier, det var ikke motorvei hele veien, men det er under bygging. Digg å kunne ligge i 120-130 uten problem. Folk følger med i speil og flytter seg om du kommer bak. Ingen idioter som blir liggende i venstre fil eller kaster seg ut foran deg. Det var derfor utrolig trist å komme tilbake til Norge og Oslo. Satt med facepalm store deler av veien hjemover...

Jeg kjenner meg så godt igjen! Etter nesten 5000 km på veiene i Europa i fjor sommer, slo den norske realiteten meg hardt i ansiktet da jeg kjørte av ferga i Kristiansand... Skulle ønske at flere nordmenn visste hvordan man bruker veier med flere felt i samme retning. Nei, det er ikke bedre for trafikkflyten at man ligger i venstre felt... :roll:

Lenke til kommentar

Utenlandske turister på norske veier er å foretrekke foran egoistiske tullete nordmenn.

 

Jeg kjørte fra mosjøen til Bodø for to uker siden. Jeg holdt meg ca 5-10km/h over fartsgrensa, og når jeg tok igjen norske biler, da bare peiste de på på langstrekkene, så jeg ikke kom forbi, og kjørte 10-20km/h under i svingene (hvor jeg tok dem igjen) Utrolig irriterende at folk skal kjøre på denne måten. De fleste tyskere og nederlendere jeg tok igjen slakket på farten på kortstrekkene, blinket meg forbi og hjalp til for å øke flyten i kjøringen, når de så at jeg tok dem igjen. Hvorfor kan ikke slik kjørekultur overføres hit og?

 

Dette virker kanskje litt selvmotsigende men,: hvorfor i pokker må nordmenn på død og liv kjøre forbi selv om fartsforskjellen er på 1km/h? Selv legger jeg meg fornøyd bak sålenge bilen foran holder minimum nåla på eller litt over fartsgrensa. (5km/h feilvisning på min bil)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...