Darkbill Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 C Ikke at jeg aner hvorfor det har noe med saken å gjøre da CE kun er henger og ikke vil utgjøre noe på sikten En henger gjør jo bilen naturligvis lenger og har som oftest ikke kamera og da har du naturligvis mindre mulighet å se hva som befinner seg bak en. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 La du merke til ordene jeg har uthevet? Lovparagrafen som gjelder dette sier ingenting om fartsgrensen, den sier bare noe om å unødig hindre trafikken bak. Hvis masse trafikk ligger bak deg og venter på å komme forbi skal du slippe forbi, uavhengig av om du ligger over grensen selv. Jeg vil påstå at å kjøre i fartsgrensen ikke er å 'unødig' eller 'hindre' trafikken bak. 2 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 La du merke til ordene jeg har uthevet? Lovparagrafen som gjelder dette sier ingenting om fartsgrensen, den sier bare noe om å unødig hindre trafikken bak. Hvis masse trafikk ligger bak deg og venter på å komme forbi skal du slippe forbi, uavhengig av om du ligger over grensen selv. Ligger jeg i fartsgrensa og bilen bak begynner å ligge helt oppi støtfangeren så kommer bremselysa fort. Helt uakseptabelt for min del, og jeg tolker regelverket slik at så lenge jeg holder fartsgrensa så er det jo ikke jeg som får problemer uansett. Hva tror du politiet sier om de stopper en som ligger farlig nærme bilen foran? At det er bilen foran sin skyld som ligger i fartsgrensa? Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Kanskje jeg da samtidig kan anbefale en liten refresh i norsk på grunnskolen? "Hvis man ønsker å kjøre saktere enn fartsgrensa" Eller er det for vanskelig å lese begge setningene for å få konteksten og den rimelig avgjørende betingelsen? Du har førerkort? Vis meg advokaten som klarer å vinne gjennom en sak med den håpløse tolkningen av lovparagrafen Du klarer tydeligvis ikke å lese hva politibetjenten skriver, uavhengig av fartsgrensen, vet du hva det betyr? Deretter presterer du å anbefale meg refresh i norsk, du vet kanskje ikke hva "ironisk" betyr heller? Det er slike folk som tenker som deg som ligger i 70-sone med speedometeret som viser 70, ingen trafikk foran seg og 15+ biler i tett trafikk bak. Dette skaper frustrasjon for de som ligger bak og bidrar til trafikkfarlige situasjoner. Dette hindrer unødig trafikken bak. Gjør meg en tjeneste og les gjennom Vegtrafikklovens paragraf 3. At Politiet ikke slår ned på slike saker og de ikke havner i retten får være deres problem, ikke mitt. Det er mange lover Politiet ikke håndhever. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Ligger jeg i fartsgrensa og bilen bak begynner å ligge helt oppi støtfangeren så kommer bremselysa fort. Helt uakseptabelt for min del, og jeg tolker regelverket slik at så lenge jeg holder fartsgrensa så er det jo ikke jeg som får problemer uansett. Hva tror du politiet sier om de stopper en som ligger farlig nærme bilen foran? At det er bilen foran sin skyld som ligger i fartsgrensa? Her ser du et tilfelle fra virkeligheten: https://www.tv2.no/a/6530173/ Det var den som bråbremset uten grunn som fikk skylden i trafikkuhellet. Det riktige å gjøre i situasjonen du beskriver er ikke å bremse, men å slippe forbi trafikken bak ved neste anledning. Da slipper du å ha en bil ved støtfangeren, og bilen bak kan kjøre fortere. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Ligger jeg i fartsgrensa og bilen bak begynner å ligge helt oppi støtfangeren så kommer bremselysa fort. Helt uakseptabelt for min del, og jeg tolker regelverket slik at så lenge jeg holder fartsgrensa så er det jo ikke jeg som får problemer uansett. Hva tror du politiet sier om de stopper en som ligger farlig nærme bilen foran? At det er bilen foran sin skyld som ligger i fartsgrensa? Den største kilden til irritasjon bak rattet er at bilen bak ligger altfor nær, viser en fersk undersøkelse utført av InFact på vegne av Codan Forsikring. Ikke bråbrems - Mange blir irriterte og bråbremser for å signalisere for føreren bak at han ligger for nært. Men hvis en kollisjon skjer på grunn av at bilen foran bråbremser uten grunn, kan det ende med skylddeling mellom de to sjåførene. Det er en del som bli overrasket over dette og vi vil derfor henstille folk til å ta det rolig, og kanskje heller legge seg inn i høyre fil og slippe forbi den stressede sjåføren, sier Arild Lund skadesjef for motor i Codan Forsikring. https://www.dagbladet.no/tema/dette-irriterer-oss-mest-i-trafikken/63188202 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 (endret) Her ser du et tilfelle fra virkeligheten: https://www.tv2.no/a/6530173/ Det var den som bråbremset uten grunn som fikk skylden i trafikkuhellet. Det riktige å gjøre i situasjonen du beskriver er ikke å bremse, men å slippe forbi trafikken bak ved neste anledning. Da slipper du å ha en bil ved støtfangeren, og bilen bak kan kjøre fortere. Det er bilen bak sitt problem om han vil forbi, ikke mitt så lenge jeg holder fartsgrensa. Jeg snakker heller ikke om å bråbremse. Hva om det ikke er noen avkjøringsmuligheter da? Det er jo uansett den som tailgater som får bot eller mister førerkortet. Går trafikken eller bilen foran i fartsgrensa, så er det den som skal forbi som får legge opp til at forbikjøring skjer på en riktig og lovlig måte. Jeg øker jo selfølgelig ikke farten eller noe annet som hindrer den som skal forbi. Endret 4. oktober 2019 av Simkin Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Går trafikken eller bilen foran i fartsgrensa, så er det den som skal forbi som får legge opp til at forbikjøring skjer på en riktig og lovlig måte. Jeg øker jo selfølgelig ikke farten eller noe annet som hindrer den som skal forbi. Noen steder er det svært vanskelig å kjøre forbi, og hvis du ligger i fartsgrensa med trafikk bak deg i lang tid med mange muligheter for å slippe forbi trafikk, så hindrer du unødig de bak som vil kjøre fortere, uavhengig av fartsgrensa, som politibetjenten sier. Da irriterer du de bak og kan bidra til at de blir så hissig at de tar uforsvarlige forbikjøringer. Hvis det ikke er mulighet for å slippe forbi trafikk på veistrekningen stiller det jo selvsagt annerledes. De bak bør selvfølgelig ikke tailgate, men å bremse med vilje for å irritere de er ikke lurt og du risikerer å få delt straff, som jeg har linket til, hvis det skjer et uhell. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 (endret) Noen steder er det svært vanskelig å kjøre forbi, og hvis du ligger i fartsgrensa med trafikk bak deg i lang tid med mange muligheter for å slippe forbi trafikk, så hindrer du unødig de bak som vil kjøre fortere, uavhengig av fartsgrensa, som politibetjenten sier. Hva en politibetjent sier er ikke nødvendigvis korrekt. Slik jeg tolker forskriften så er man ikke til unødig hinder hvis man ligger på max-grensen. Bare ett eksempel på uttalelser: - Hver sommer forsøker vi gjennom medier og informasjonsarbeid å fortelle ferieturistene at de må være flinke til å titte i speilet, og unngå at det danner seg kø bak dem. Hvis det går sakte, må man kjøre til siden og la folk slippe forbi, sier distriktsleder i Vest-Agder og Rogaland politidistrikter, Jon Steven Hasseldal. Til tross for at trafikksinkene i noen tilfeller kan være en fare i trafikken, blir de ikke bøtelagt av UP.- Det er ikke ulovlig å kjøre sakte, men det er ulovlig å være til hinder, sier konstituert distriktsleder Frode Henriksen i Romerike, Hedmark, Vestoppland og Gudbrandsdal politidistrikter. Hvis det går sakte så må man slippe fram = riktig Det er ulovlig å være til hinder = Feil (det er «unødig hinder» som er ulovlig) Endret 4. oktober 2019 av K.S Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Hva en politibetjent sier er ikke nødvendigvis korrekt. Slik jeg tolker forskriften så er man ikke til unødig hinder hvis man ligger på max-grensen. Så hvis du kjører med speedometeret på 80 i 80-sonen med fri vegbane foran deg og 10 biler i kø bak deg som vil kjøre fortere men ikke kommer forbi, det er ikke unødig hindring av trafikken bak? Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Så hvis du kjører med speedometeret på 80 i 80-sonen med fri vegbane foran deg og 10 biler i kø bak deg som vil kjøre fortere men ikke kommer forbi, det er ikke unødig hindring av trafikken bak? Jeg sa, ligger i max-grensen. (oppdaterte forrige innlegg btw) Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 (endret) Det er ulovlig å være til hinder = Feil (det er «unødig hinder» som er ulovlig) Hvis trafikken bak ønsker å kjøre fortere og ikke kommer forbi, samtidig som det er mulig å slippe dem forbi, så er det en "unødig hindring" etter min oppfatning. Selv om bilen ligger i fartsgrensen. Èn ting som er sikkert, er at hvis trafikken bak føler at bilen foran hindrer dem, så blir de irritert og dette kan bidra til å føre til farlige trafikksituasjoner. Endret 4. oktober 2019 av debattklovn Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Hvis trafikken bak ønsker å kjøre fortere og ikke kommer forbi, samtidig som det er mulig å slippe dem forbi, så er det en "unødig hindring" etter min oppfatning. Selv om bilen ligger i fartsgrensen. Èn ting som er sikkert, er at hvis trafikken bak føler at bilen foran hindrer dem, så blir de irritert og dette kan bidra til å føre til farlige trafikksituasjoner. Så hvis du ligger i 120-130 elns i 80 sona og det kommer noen biler bak, så er man til unødig hinder - tror ikke vi blir enige i tolkningen av forskriften 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Ja, det er merkelig tolkning av trafikkreglene...at det legges opp til bølleoppførsel i trafikken. Kommer noen bakfra og roper "løype" må man bare blinke seg ut på neste busslomme slik at de kan brøyte seg videre i trafikken. 4 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Eh, nei, det er en ganske hensynsfull og uhellsforebyggende tolkning av trafikkreglene. En tolkning som også er støttet av kildene jeg lenket til... Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Eh, nei, det er en ganske hensynsfull og uhellsforebyggende tolkning av trafikkreglene. En tolkning som også er støttet av kildene jeg lenket til... Men ikke teksten jeg siterte - som man finner kilden til ved å søke etter teksten. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Men ikke teksten jeg siterte - som man finner kilden til ved å søke etter teksten. Jeg har ikke hevdet at det du siterte støtter mitt syn. Det du siterte motsier heller ikke min oppfatning av loven. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 (endret) Jeg har ikke hevdet at det du siterte støtter mitt syn. Det du siterte motsier heller ikke min oppfatning av loven. Jeg har ikke hevdet det støtter ditt syn heller. Det motsier selvfølgelig det iom man sier klart ifra at det er saktegående som er til (unødig)hinder, ikke de som kjører i maks-hastigheten. Edit: samtidig var det det at uttalelser fra enkel-personer som de du linket til og det jeg siterte ikke nødvendigvis er mer riktig enn hva du og jeg mener/tolker. Det er kun jussen/domstol som kan si hva som er riktig måte å tolke forskriftene på. Meg bekjent er det ikke en eneste sak eller dom på det, så det støtter vel ikke din tolkning så mye? Endret 4. oktober 2019 av K.S Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 (endret) Noen steder er det svært vanskelig å kjøre forbi, og hvis du ligger i fartsgrensa med trafikk bak deg i lang tid med mange muligheter for å slippe forbi trafikk, så hindrer du unødig de bak som vil kjøre fortere, uavhengig av fartsgrensa, som politibetjenten sier. Da irriterer du de bak og kan bidra til at de blir så hissig at de tar uforsvarlige forbikjøringer. Hvis det ikke er mulighet for å slippe forbi trafikk på veistrekningen stiller det jo selvsagt annerledes. De bak bør selvfølgelig ikke tailgate, men å bremse med vilje for å irritere de er ikke lurt og du risikerer å få delt straff, som jeg har linket til, hvis det skjer et uhell. Så hvis det kommer en remse med biler, og den fremste ligger i 80 i 80 sona, og flere biler bak ligger for tett, så er det altså den fremste som kjører i 80 sin "feil"? Hvor fort ønsker da Politiet at det skal gå? Hva skal de si til vedkommende? Hei du, det er flere biler bak deg som ønsker å bryte fartsgrensa, så du må vike? Som sagt, ønsker man å kjøre over fartsgrensa og vil forbi, vær så god, men jeg kjører ikke av, og kommer bilen bak for nærme så bremser jeg (Nei, jeg bråbremser ikke) At folk skal hjem å rekke fotbalkampen eller farmen er ikke mitt problem så lenge jeg holder fartsgrensa Kjører man under fartsgrensa, så er saken en helt annen. Endret 4. oktober 2019 av Simkin 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Det motsier selvfølgelig det iom man sier klart ifra at det er saktegående som er til (unødig)hinder, ikke de som kjører i maks-hastigheten. Nei, det er feil. Han sier ikke noe av effekt "de som kjører i fartsgrensen trenger ikke å slippe forbi biler fra den lange køen bak seg". Han sier kanskje spesifikt saktegående fordi det er problemet Politiet sliter mest med. Dessuten støtter setningen før det mitt syn. Hver sommer forsøker vi gjennom medier og informasjonsarbeid å fortelle ferieturistene at de må være flinke til å titte i speilet, og unngå at det danner seg kø bak dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå