Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har jeg nevnt at jeg misliker idioter som kjører hardt med trimmede 2taktsmopeder og lettsykler? Det bråker og lyden er ekstra kjip med spesielt disse motorene. Tar de vekk mest mulig lyddemping for å få mer effekt?

 

Er 10m fra riksveien til huset. Ikke så ille støynivå med grei isolering, men enkelte ting er ekstra irriterende.

 

Litt tyngre sykler har mer behagelig støy, og siden man ikke akkurat må høyt opp i turtall for å holde farten i en 70-sone så er de knapt hørbare.

Man kan trimme mopeder temmelig kraftig uten at de bråker nevneverdig. Men de fleste tror at de tjener såååååå mye på å kjøre med tom potte eller helt uten lyddemper. Enten det eller så tror de at lyden er kjempetøff. Heldigvis er det disse mopedistene som blir stoppet først. :p Jeg kjørte trimma i 6 år, men hadde alltid en god lyddemper.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Må bare få lov til å le litt av hvor tragisk detta Vegvesenet vi har kan være. I dag kom bror min hjem med visningslapp på mopeden, etter å ha blitt stoppet i rutinekontroll. Problemet var at de ikke hadde klart å finne noe merke på lyddemperen som beviste at den var original. Dermed må han bestille time på trafikkstasjonen innen to uker, og kunne dokumentere at denne er original. Svanehalsen er da tydelig merket med både navn og nummer, og her er det også umulig og ikke kunne se at at det er jo gjort noe hvis det er tilfellet. Og heller ikke på festene og fargen på lyddemperen er det mulig å se at lyddemperen kommer fra et annet sted. Så hva i all verden er det de driver med? Er de så sugne på penger at de gjør hva som helst? Jeg var mopedens første eier og han kjøpte den av meg, så jeg er helt sikker på at den er helt lovlig og ingenting er byttet. Ikke bråker den mye heller. Noen som veit om en slik time koster noe, og evnt hvor mye?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Altså, de påstår at noe ikke er originalt, og han må selv betale for å bevise det motsatte? Burde ikke bevisbyrden ligget på dem?

Lenke til kommentar

Er dessverre ikke slik det fungerer. Får man påbud om visning, må man pent møte opp. Skal dette fungere på en god måte, krever det at kontrollører langs veien har litt mer innsikt enn i dette tilfellet...

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Altså, de påstår at noe ikke er originalt, og han må selv betale for å bevise det motsatte? Burde ikke bevisbyrden ligget på dem?

De påstår at siden det ikke er noe merke på selve lyddemperen så må min bror dokumentere at det er denne lyddemperen som sitter på, selv om det ikke er mulig å se at denne ikke tilhører resten av eksosanlegget.

 

Er dessverre ikke slik det fungerer. Får man påbud om visning, må man pent møte opp. Skal dette fungere på en god måte, krever det at kontrollører langs veien har litt mer innsikt enn i dette tilfellet...

Kontrollørene burde ha såpass innsikt at de vet hva lyddemperen er til da, spesielt når lyden er som den skal og lyddemperen i tillegg åpenbart hører til resten av eksosanlegget både mtp. utseende, fester og skjøt.

 

Men koster altså en slik time noe? Da er det i så fall en enkel måte for Vegvesenet å svindle til seg noen kroner på.

Lenke til kommentar

Som sagt, skal ordningen fungere må man forutsette relevant kunnskap hos kontrollører.

 

En time hos States Vegvesen kostet 400,- for et par år siden, er sikkert ikke mye dyrere i dag. Er tross alt en statlig etat vi snakker om her, endringer står ikke i kø. ;)

Lenke til kommentar

Vel, var en tur hos forhandleren og vi fant til slutt ut etter å ha ringt Vegvesenet som sitter på dokumentasjonen til sykkelen at merkingen satt på festet til lyddemperen. Slik jeg forsto det var det også de som hadde godkjent den i Norge. Så får vel stikke en tur til dem i morra. Å måtte betale flere hundre kroner for at de har en inkompetent kontrollør blir neppe aktuelt.

Lenke til kommentar
Som sagt, skal ordningen fungere må man forutsette relevant kunnskap hos kontrollører.

 

En time hos States Vegvesen kostet 400,- for et par år siden, er sikkert ikke mye dyrere i dag. Er tross alt en statlig etat vi snakker om her, endringer står ikke i kø. ;)

Når det kommer til penger så... :ermm:

Lenke til kommentar

Var hos Vegvesenet i dag og da tok de mopeden på rulla, og den viste 59 km/t. Problemet er at rulla ikke har noe motstand og at sykkelen i den virkelige verden går 10 km/t saktere (målt på flat mark i rolige vindforhold og med GPS). Men å ta den med på en prøvetur nektet de, for de hadde fått utdelt rulla og brukte visstnok en del penger på å sende den til kalibrering i Danmark hvert år. GPS-måling hadde visstnok for høy feilmargin også så det var uaktuelt, selv om retningslinjene deres for måling av hastighet på moped sier noe helt annet. Selv om den er typegodkjent og godkjent av Veidirektoratet for bruk her i landet hjalp det ikke. Da måtte vi ta med mopeden tilbake til forhandler så måtte de gjøre endringer på den slik at den gikk saktere, men da kan ikke jeg skjønne at den kan være typegodkjent lenger? Skal den ikke gå mer enn 45 km/t på rulla vil den heller aldri klare 45 km/t annet enn i nedoverbakker heller..

 

Etter å ha lest gjennom utekontrollveiledninga deres kan jeg ikke skjønne annet enn at de ikke har fulgt alle punktene.

5. Hastighetsgrenser ved kontroll

1. Ved hastighetsmåling som nevnt i pkt. 3 målemetode skal det reageres etter

følgende målte overskridelser av tillatt hastighet:

a) BM–testbenk; 10 -14 km/t mangellapp og ny godkjenning, over 15 km/t

avregistrering, ny godkjenning og anmeldelse.

b) GPS- test; 6 – 9 km/t mangellapp og ny godkjenning, over 10 km/t

avregistrering, ny godkjenning og anmeldelse.

c) Hastighetsmåling på oppmålt strekning; 6 – 9 km/t mangellapp og ny

godkjenning, over 10 km/t avregistrering, ny godkjenning og

anmeldelse.

Hvordan kan de da nekte å utføre noen av de andre kontrollmedtodene, og hvordan i all verden kan de påstå at GPS-måling har større feilmargin da det til og med kommer tydelig frem i deres egen veiledning at feilmarginen er mindre?

 

Videre står det:

6. Teknisk endring

Det skal avdekkes hvilke tekniske endringer som er foretatt på mopeden for å øke dens

hastighet. Dette for å underbygge en gitt hastighetsmåling. Aktuelle tekniske endringer kan

være:

1. Endring av utveksling.

2. Skiftet sylinder og forgasser.

3. Skiftet eksosanlegg (foran/bak).

Dette har de ikke gjort, ikke prøvd en gang. De vil uansett ikke klare å avdekke noe da mopeden er som den skal, altså slik den kommer godkjent.

 

I tillegg, når man påstår at det er Vegdirektoratet som sitter på godkjennelsen her, og at det ikke har noe med Vegvesenet å gjøre, begynner jeg virkelig å lure. På Vegvesenet sine hjemmesider står det jo:

Vegdirektoratet skal sørge for at etaten når de mål og forvalter de ressurser som Storting og Regjering fastsetter og stiller til disposisjon. Direktoratets hovedfunksjon er overordnet ledelse og styring av etaten, blant annet:

 

Når man i tillegg kommer med argumentasjonen at det ikke er noe vits å motsi den ansatte fordi han har jobbet der i over 30 år, lurer jeg virkelig på om man er skikket til jobben.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

 

Hvordan gikk det?

 

Kan ikke fatte og begripe hvorfor folk

 

* ikke kan bruke blinklyset, evt bruker det samtidig som de svinger (hva er vitsen?)

 

* må ligge under fartsgrensa når det er nydelig føre og vær

 

* legger ut på veiene i traktorer etc midt i rushtida

 

* må ligge klistra i ræva på en selv om en kjører mer enn fort nok

 

* er så forbanna treige med å kjøre ut i rundkjøringer etc (når to-tre biler kunne kommet seg ut på den tida)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
* er så forbanna treige med å kjøre ut i rundkjøringer etc (når to-tre biler kunne kommet seg ut på den tida)
Huff, den der er jeg veldig enig i, pluss at jeg hater å ligge bak noen som skal bremse ned til 30 i en stor og oversiktlig rundkjøring i en 60-sone, for å så bruke 15 minutter på å komme seg opp i 60 igjen.
Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg over E18 forbi Skjelsvik i Porsgrunn.

 

Når "nye" E18 ble bygget for mange år siden, kunne vi kjøre forbi Skjelsvik i 90 km/t (lovlig)

 

Etter noen år ble det 80 km/t (husker ikke hvor lenge det varte).

 

I fjor ble det pinadø 70 km/t !!!!

 

Og hva skjer nå??? Trur dere faen ikke de har satt opp 50 km/t skilter der !!!! ???

Lenke til kommentar

Syklister.. klager over at de ikke blir tatt seriøst av de andre trafikantene for så å bryte alt av trafikkregler for å spare noen sekunder her og der. Ene øyeblikket syter de over at de er trafikanter de og, andre øyeblikket er de visst ikke det når man får rødt lys og de fyker gjennom krysset.

Selv på steder det er sykkelfelt velger enkelte syklister å ligge midt i veien og skape kø, NULL empati for de andre i trafikken. 30 km/t midt i veien i en 50 sone, masse kø danner seg fort bak, ikkeno problem..

 

Hvis jeg ikke husker feil, så er et av hovedpunktene i bil og MC lappen "sørge for flyt i trafikken", et annet "vise hensyn", begge deler noe mange syklister feiler hardt på.

 

Synes det er på tide at det blir rettet litt oppmerksomhet mot syklistene og deres oppførsel på veien. Slik det er i dag trenger man ikke førerkort for å sykle, noe som er greit, men det får være en grense for hvor mye idiotoppførsel man skal godta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man trenger ikke førerkort for å sykle nei, men de fleste som sykler på veien har førerkort og burde vite bedre. Som du sier, så snart det er rødt lys er det plutselig ikke så viktig å sykle på veien lenger. Det verste jeg har opplevd er en syklist som kom flyvende ut foran meg fra et fortau, ut av en busslomme. Jeg er langt fra perfekt, men mange syklister er enda lengre unna.

Lenke til kommentar

Jessda, var på tur til tønsberg idag og skulle møte noen kvinnfolk nede ved kinoen eller noe. Jeg er ikke noe kjent der, mens en kompis som var med meg forklarte vei. Innkjørslen der var selvfølgelig kun for taxi/buss og det var en slags bom i det ene kjørefeltet, men bilene forran kjørte bare rundt så jeg fulgte etter uten å tenke over det en gang. Med en gang vi har rundet bommen popper det frem 2-3 politifolk som vinker oss inn. Jeg tenkte først det kanskje var promillekontroll eller noe, men neida de kontrollerte at biler ikke kjørte inn den innkjørselen. Altså fy faen, de sier de mangler ressurser, men å kontrollere en jævla innkjørsel har de liksom tid til. Greit nok jeg var uoppmerksom, hørte egentlig bare på hvor kompisen min sa vi skulle kjøre, uten at det unnskylder noe.

 

Jeg prater med ei politidame, som faktisk er den eneste fra politiet som har klart å være saklige og høflige når jeg har vært i kontakt med dem. Skjønner at jeg kommer til å få bot og tenker greit nok, helt til jeg får den jævla lappen da. 4200,- skulle de ha for det greiene der. Er så jævli åpenlyst at det kun er for å dra inn penger at jeg blir kvalm. Jævlig sure penger, mtp på at det var kun snakk om 10-15 meter ekstra og gå hvis vi hadde parkert bortenfor og jeg kjørte sånn halveis på autopilot.

 

Nei hvis politiet har tid til dette kl 12 en lørdagskveld har de faen ikke noe å klage over, nå ødela de hele dagen min, og alt av ferier går til helvete, jessda-.-

 

Synes det der var alt for drøyt ass, er jo på lik linje med en parkeringsbot dette her egentlig. Synes det er helt sykt at bota for det pisset der kan være så høy.

 

Politidama var jævli digg da^^

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...