Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Uansett hvor mye hjelpemidler en har, så er det fortsatt et menneske som styrer. Et menneske som har kun 2 øyne og kan se 1 retning samtidig. Det er idag allerede 6 speil og 3 vinduer å følge med på, og allerede nå er det umulig å følge med på alt, eller veksle mellom hvor man ser uten å bruke flere sekunder. Flere systemer vil innebære enda mer å følge med på, så det svakeste punktet er forsatt mennesket.

Noen av systemene som vises og tilbys nå har innebygd en AI. Hvis sjåføren overser varselet, et lys- og lyd-varsel, stopper bilen automatisk til blindsonen er fri. Se på slutten av videoen hvordan dette kan oppleves fra førerplassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen av systemene som vises og tilbys nå har innebygd en AI. Hvis sjåføren overser varselet, et lys- og lyd-varsel, stopper bilen automatisk til blindsonen er fri. Se på slutten av videoen hvordan dette kan oppleves fra førerplassen.

 

Syns dette er ett godt hjelpemiddel for sikkerheten. Men tror nok det koster litt å ettermontere, hvis mulig. 

Men dette bør komme i tillegg til gode løsninger i planlegging av veinettet, spesielt med tanke på sikkerhet.

 

Edit: For hva skjer hvis denne syklisten f.eks faller av sykkelen rett foran hjulene på slep?

Endret av K.S
Lenke til kommentar

De fleste mennesker kan se mer enn en vei på en gang

Sjeldent jeg trenger å snu på hodet for å se hva som skjer på mine sider

Ut fra dine innlegg kan jeg nesten se for meg du er en fisk med øyne på sida av hodet som ikke trenger å røre seg for å se mellom speil på en 2+ meter bred lastebil ja.

Lenke til kommentar

Noen av systemene som vises og tilbys nå har innebygd en AI. Hvis sjåføren overser varselet, et lys- og lyd-varsel, stopper bilen automatisk til blindsonen er fri. Se på slutten av videoen hvordan dette kan oppleves fra førerplassen.

https://www.youtube.com/watch?v=njFlCMEGlN0

Denne har jeg faktisk ikke sett før, og heller ikke tenkt over. Det kan jo være en veldig fin mulighet. De eneste mulighetene jeg har hørt folk snakke om er stort sett kamera med skjerm. Ergo enda en ting å følge med på. Men denne løsningen var jo veldig fin. Men mon tro om det fører til mindre aktiv fører når han blir vant til at det uansett lyser og piper til vanlig..?

Lenke til kommentar

Det er en jævla uting.

Det er IKKE myke trafikanters ansvar å unngå å bli kjørt ned, det er faktisk den som har vikeplikt som har ansvar for å ikke kjøre på andre.

 

Er biler mye trafikanter? 

Tror du det har med ansvarsfraskrivelse å gjøre så tror jeg du tar totalt feil.

 

Man ser blant annet skilt langs veien med advarsel om hjort-fare. Hvorfor skal man ha det ... de kjørende har jo ansvar for å klare å stoppe. Er det for ansvarsfraskrivelse man setter opp disse skiltene? En uting med slike varsel-skilt? (samt lignende advarsler)

Endret av K.S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en jævla uting.

Det er IKKE myke trafikanters ansvar å unngå å bli kjørt ned, det er faktisk den som har vikeplikt som har ansvar for å ikke kjøre på andre.

Jo, DET ER de mykes ansvar at de unngår å bli kjørt ned

Vikeplikt vil ikke ha noe å si for deg når du ligger under hjulet på en lastebil

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er biler mye trafikanter? 

Tror du det har med ansvarsfraskrivelse å gjøre så tror jeg du tar totalt feil.

 

Man ser blant annet skilt langs veien med advarsel om hjort-fare. Hvorfor skal man ha det ... de kjørende har jo ansvar for å klare å stoppe. Er det for ansvarsfraskrivelse man setter opp disse skiltene? En uting med slike varsel-skilt? (samt lignende advarsler)

Trekker man det enda lengre så kan man hevde at det er "en jævla uting" å lære opp ungene til å se seg for når de krysser et gangfelt, det er jo bilene som har vikeplikt og ansvar for å stoppe!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er en jævla uting.

Det er IKKE myke trafikanters ansvar å unngå å bli kjørt ned, det er faktisk den som har vikeplikt som har ansvar for å ikke kjøre på andre.

Om jeg er myk trafikant så bryr det meg fint lite hvem sitt ansvar det er.

 

Jeg vet at selv meg på 100kg taper glatt mot 20 tonn. Så da er det ikke en jævla uting med ei lita påminnelse, nei. Juss hjelper deg lite når du er flat som en pannekake, da har du ingen finger å peke ut sjåføren med heller forsåvidt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trekker man det enda lengre så kan man hevde at det er "en jævla uting" å lære opp ungene til å se seg for når de krysser et gangfelt, det er jo bilene som har vikeplikt og ansvar for å stoppe!

Er det ikke det sistnevnte man blir lært opp til i Norge uansett? 'de må jo stoppe, de får skylda osv'

Lenke til kommentar

Om jeg er myk trafikant så bryr det meg fint lite hvem sitt ansvar det er.

 

Jeg vet at selv meg på 100kg taper glatt mot 20 tonn. Så da er det ikke en jævla uting med ei lita påminnelse, nei. Juss hjelper deg lite når du er flat som en pannekake, da har du ingen finger å peke ut sjåføren med heller forsåvidt.

VEEEELDIG fornuftig måte å tenke på. La oss glemme trafikkregler og heller benytte regelen om de sterkestes rett. En sånn trafikkordning løser alt, dessuten sparer vi MASSSSSE penger på utdanning, for de fleste snørrungene omkommer fordi de jo ikke hadde en sjanse mot de store lastebilene, som alltid er størst og derfor alltid har rett, uansett. Dessuten ville logistikken i samfunnet vinne på en sånn ordning, fordi ingen dyrt utdannede sjåfører lengre ble tiltalt for å mose noen fotgjengere, syklister eller personbiler. Dette bør være offerbart i et moderne samfunn.

(ironi)

Lenke til kommentar

Det er ikke mitt ansvar. Hvis logistikken krever trafikkfarlige løsninger så er det noe grunnleggende feil med logistikken.

Det vil faktisk bli et problem om det ikke foreligger et alternativ til logistikken bak før et slikt forbud. Frem til da må vi bare godta hvordan ting er og prøve å gjøre dette alternativet/alternativene bedre og tryggere. Enten det er noe som påvirker regelverket for logistikkarbeiderene eller den myke trafikant.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

VEEEELDIG fornuftig måte å tenke på. La oss glemme trafikkregler og heller benytte regelen om de sterkestes rett. En sånn trafikkordning løser alt, dessuten sparer vi MASSSSSE penger på utdanning, for de fleste snørrungene omkommer fordi de jo ikke hadde en sjanse mot de store lastebilene, som alltid er størst og derfor alltid har rett, uansett. Dessuten ville logistikken i samfunnet vinne på en sånn ordning, fordi ingen dyrt utdannede sjåfører lengre ble tiltalt for å mose noen fotgjengere, syklister eller personbiler. Dette bør være offerbart i et moderne samfunn.

(ironi)

Jeg sa ingen steder det er slik det skal være. Jeg sa det er slik jeg oppfører meg om jeg ferdes rundt i trafikken til fots selv :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å skjønne den setningen du siterte skjønner jeg.

 

Vi er enige på at det bør løses og varsling som du nevner kan være ett godt forslag til å bedre sikkerheten.

Men du har ikke rett i at en vikepliktsituasjon så kan ikke ansvar flyttes. (generelt)

 

Dette vet sjåførene fra før - det er ikke alle svake trafikanter som vet om eller tenker seg om på at de kommer inn i disse blind-sonene. De vet ikke at de kan risikere livet - de vet ikke at de setter sin lit til en persons evner. Kanskje greit at de får en advarsel .... eller skader det? (edit: Jeg personlig har liten tro på at det hjelper noe særlig - folk er dårlig til å lese slikt)

Jeg har alltid tenkt at skal man sykle i trafikken (utenom sykkel/gangvei til skole) så bør det være krav til:

 

1. Minimum 16 år

2. At man har førerkort på bil, moped eller motorsykkel

3. Har man ikke dette bør man ha bestått en form for førerprøve og praktisk prøve i trafikk med sensor.

4. Samme regler som førekort ift. høy alder med legeerklæring på syn osv.

 

Jeg har selv syklet mange år i trafikken men når man ser hvordan en del oppfører seg på sykkel i Oslo så blir man mildt sagt skremt. Ikke at gående med øretelefoner, caps og solbriller i sin egen ego-verden er så veldig mye bedre.

 

Alle kan ha en dårlig dag og glemme enkle sikkerhetsregler i øyeblikket. Men hver dag jeg kjører bil tenker jeg aktivt på om jeg er i blindsonen til en lastebil, trailer, buss ol. og det samme gjør jeg når jeg er på sykkel. Det er nemlig ditt liv det gjelder.

 

Ja det er ingen som har lov til å kjøre på deg, men en lastebil som har deg i blindsonen er til fare for deg og da må du ta din del av ansvaret og sørge for at du blir sett og helst holde deg unna blindsonen. Sørg for at du ser sjåføren i hans sidespeil. Står du i et kryss, stopp der sjåføren ser deg (speiltesten) fremfor å måtte "stå på streken".

 

Denne ulykken var tragisk men det er vanskelig å tenke at hun var uten skyld i dette selv.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har alltid tenkt at skal man sykle i trafikken (utenom sykkel/gangvei til skole) så bør det være krav til:

 

1. Minimum 16 år

2. At man har førerkort på bil, moped eller motorsykkel

3. Har man ikke dette bør man ha bestått en form for førerprøve og praktisk prøve i trafikk med sensor.

4. Samme regler som førekort ift. høy alder med legeerklæring på syn osv.

 

Jeg har selv syklet mange år i trafikken men når man ser hvordan en del oppfører seg på sykkel i Oslo så blir man mildt sagt skremt. Ikke at gående med øretelefoner, caps og solbriller i sin egen ego-verden er så veldig mye bedre.

 

Alle kan ha en dårlig dag og glemme enkle sikkerhetsregler i øyeblikket. Men hver dag jeg kjører bil tenker jeg aktivt på om jeg er i blindsonen til en lastebil, trailer, buss ol. og det samme gjør jeg når jeg er på sykkel. Det er nemlig ditt liv det gjelder.

 

Ja det er ingen som har lov til å kjøre på deg, men en lastebil som har deg i blindsonen er til fare for deg og da må du ta din del av ansvaret og sørge for at du blir sett og helst holde deg unna blindsonen. Sørg for at du ser sjåføren i hans sidespeil. Står du i et kryss, stopp der sjåføren ser deg (speiltesten) fremfor å måtte "stå på streken".

 

Denne ulykken var tragisk men det er vanskelig å tenke at hun var uten skyld i dette selv.

Virker som mange her inne er helt uenige med oss med at man selv også bør ta ansvar for egen sikkerhet i trafikken, for lastebiler har tross alt ikke lov å kjøre på deg.

Lenke til kommentar

Folk blander altfor ofte ansvar med funksjon, altså juss og dagliglivet. 

Det ER lastebilsjåførens ansvar. Men det hjelper jo så lite at han havnet i buret, mens du og sykkelen din ble kondemnert...

 

Selv om det kan bli andres feil, gjør det du kan for å unngå kondemnering. 

Endret av Pop
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er rød strek, motparten med henger i blå.

Jeg kjører i rundkjøringen og i det jeg er i det jeg kjører på området mellom den rundingen i rundkjøringen og veiskille på høyre sida mi begynner han å kjøre ut.

Jeg bråbremser og blir utrolig overrasket over bremse evnene til bilen min.

Ikke snakk om en meter før kollisjon og han kjører bare videre,

Han hadde henger så om bilen hans rakk den umulige luka hadde ikke hengeren hans det, uansett så hadde panseret mitt truffet bakdekket på bilen hans.

Greit nok at jeg ikke la helt innerst i rundkjøringen, men jeg lå ikke ytterste heller men er det allikevel min skyld?

 

Det var forresten null trafikk.

 

Det er jo plass til to biler i denne rundkjøringen, men begge skulle samme veien ut av rundkjøringen, hvor det kun er et felt.

 

Hvis jeg ikke hadde reagert på milisekundet kunne det gætt gærent..

Fy faen så jævlig irriterende, nesten så jeg koker av sinne.

 

Forresten strekene er ingen indikasjoner på at det var presist slikt begge parter kjørte, det er kun enden av strekene som er aktuelle. Enden av steken min er der jeg stod helt stille pga. Bråbremsing.

post-418812-1052_thumb.jpg

Endret av Magician16
Lenke til kommentar

Det er veldig lite hensiktsmessig for blå å kjøre ut når han burde forstå det kan bli konflikt på vei ut, men teknisk sett, slik jeg forstår tegninga, har han retten på sin side. Du har vikeplikt ved feltskifte, og det virker på tegningen som du har lagt deg i venstre felt for å ta til venstre i rundkjøringen. For å komme ut av rundkjøringen må du derfor først bytte felt til det høyre, og så kjøre ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...