Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Ahh, du forsøkte å gjøre en forbikjøring på høyresiden i en rundkjøring, gjerne da forbi en bil med større blindsoner enn vanlig.. Så forsøker du å fremstille det som at den du forsøkte å kjøre forbi på høyresiden er en idiot?

Jeg regnet med at noen skulle kommentere noe likt som det der men ikke fra deg Snylter.

 

Ikke en eneste gang nevnte jeg forbikjøring på innlegget mitt, ettersom det var ikke snakk om forbikjøring i det heletatt hele den situasjonen. Kun passering. Passering er lov og stor forskjell fra forbikjøring. Jeg foretok ikke en eneste forbikjøring.

 

I kryss så har du lov til å passere på høyre under noen omstendigheter. Jeg er ganske sikker på at mitt eksempel så er dette 100% tillatt ettersom det er 2 felt som går hver sin vei. Rundkjøring regnes som kryss.

 

Varebilen skal forsikre seg ved å se i speil og fysisk snu seg og se på blindsonen før en bytter felt. Dette gjorde ikke denne personen, ellers hadde han sett meg. Mislykles du på dette så får du ikke lappen når du kjører med sensor.

 

Ved kollisjon, så hadde nok vikeplikt regelen gjeldt her. Du skal vike for de som kjører på feltet du skal bytte til.

 

Jeg har vanskeligheter med å tro at av alle Snylter så hadde du ligget "bak" eller unnlatt og passere denne varebilen når vedkommende kjører utrolig sakte i en rundkjøring, på samme nivå som gamle bestemødre :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regnet med at noen skulle kommentere noe likt som det der men ikke fra deg Snylter.

 

Ikke en eneste gang nevnte jeg forbikjøring på innlegget mitt, ettersom det var ikke snakk om forbikjøring i det heletatt hele den situasjonen. Kun passering. Passering er lov og stor forskjell fra forbikjøring. Jeg foretok ikke en eneste forbikjøring.

 

I kryss så har du lov til å passere på høyre under noen omstendigheter. Jeg er ganske sikker på at mitt eksempel så er dette 100% tillatt ettersom det er 2 felt som går hver sin vei. Rundkjøring regnes som kryss.

 

Varebilen skal forsikre seg ved å se i speil og fysisk snu seg og se på blindsonen før en bytter felt. Dette gjorde ikke denne personen, ellers hadde han sett meg. Mislykles du på dette så får du ikke lappen når du kjører med sensor.

 

Ved kollisjon, så hadde nok vikeplikt regelen gjeldt her. Du skal vike for de som kjører på feltet du skal bytte til.

 

Jeg har vanskeligheter med å tro at av alle Snylter så hadde du ligget "bak" eller unnlatt og passere denne varebilen når vedkommende kjører utrolig sakte i en rundkjøring, på samme nivå som gamle bestemødre :p

 

Noe som er svært misforstått i trafikken, er hva som er "lov", og hva som er kjøring som ikke skaper farlige situasjoner og potensielt ulykker. 

 

I ditt tilfelle har du kanskje retten på din side til å passere i høyre felt i en rundkjøring, men når du allerede var klar over at kjøretøyet foran ikke kjørte på en forutsigbar måte burde du latt vær for å unngå å skape en farlig situasjon. Du skapte selv muligheten for sammenstøt, og du kunne enkelt unngått det ved å gi deg selv og varebilen handlingsrom: Altså ved å ligge bak den og/eller vente på en mer egnet mulighet til å komme forbi.

 

Alle kan gjøre feil, men det blir for dumt å bevisst gjøre feil med overlegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som er svært misforstått i trafikken, er hva som er "lov", og hva som er kjøring som ikke skaper farlige situasjoner og potensielt ulykker.

 

I ditt tilfelle har du kanskje retten på din side til å passere i høyre felt i en rundkjøring, men når du allerede var klar over at kjøretøyet foran ikke kjørte på en forutsigbar måte burde du latt vær for å unngå å skape en farlig situasjon. Du skapte selv muligheten for sammenstøt, og du kunne enkelt unngått det ved å gi deg selv og varebilen handlingsrom: Altså ved å ligge bak den og/eller vente på en mer egnet mulighet til å komme forbi.

 

Alle kan gjøre feil, men det blir for dumt å bevisst gjøre feil med overlegg.

 

Det er mer fair å si.. for å være helt ærlig skjer dette minst en gang i uka, hvor jeg ALLTID er våken på at det kan skje sammenstøt, og alltid unngår det ved å reagere kjapt nok hver gang dette skjer. I det siste har jeg ikke sett endringer hos folk så jeg prøver å nesten yppe folk til å prøve seg, slik at jeg kan ta dem på fersken og de ser hva de har gjort og ikke gjør dette fremover uten å forsikre seg om at det ikke er biler. Hvis jeg gjør som før at jeg ser de bytter felt og slakker ned farta og lar vær å tute slik at de ikke innser at de ikke gjorde noe feil, kommer de til å gjøre det neste gang. Det er helt idioti å bytte felt midt inne i en rundkjøring på grunn av situasjoner som dette, når rundkjøringer ender kan du fint bytte felt i tryggere og mer oversiktlig område.

 

Mulig jeg skulle ha ligget bak denne varebilen, men han kjørte veldig tregt og det var en annen bil (Porschen) som også passerte han når varebilen startetn før, og til og med jeg også i tillegg. Det sier jo litt hvor sakte han kjørte.

 

I det siste så har jeg hatt mentaliteten på noen av de kryssa jeg kjører i det siste hvor folk driter i alt og alle rundt seg at jeg skal unngå å passe på andre sine dårlige vaner og heller at forsikringa gir dem en vekker. Er så lei av folk som ødelegger for min og andres kjøring uten at de engang er klare over det.

 

Edit: Det skal jo sies at jeg ikke bevisst legger meg i blindsona til folk... Før noen prøver å ta meg på det. Om jeg passerer deg i høyre feltet i akseptabelt fart og forsvarlig, så får det være motparten sin skyld og ansvar å forsikre seg om det skulle ligge en bil i "blindsonen" eller ikke akkurat i det man bytter felt.

 

Jeg ligger i mitt felt og det er det, du skal ikke forstyrre meg hvis du skal inn i mitt felt med mindre det er spesielle forhold. Dette strøk varebilen i.

 

Jeg tør å påstå at det er etisk ikke kanskje beste handling fra min side at jeg ikke lar vær å kjøre samtidig med de i innerste feltet, når jeg bevisst vet at folk har en tendens til å bytte felt uten å se seg for, men det er mer uetisk å oppforde meg til å bevisst ligge bak bilen som kjører innerst fordi den personen ikke klarer å se seg for..

Endret av Magician16
Lenke til kommentar

OK...

 

 

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

 

Når noen kjører på en slik måte at du forstår at det kan oppstå fare, er det altså din plikt å unngå å kjøre slik at faren oppstår/eskalerer. Noen ganger er det umulig å unngå, andre ganger skjer det fullstendig uforutsett, og i enkelte situasjoner tar vi et bevisst valg om å trosse signalene og lager den farlige situasjonen selv. At andre ikke kjører aktpågivende og varsomt gir ikke deg/meg/oss fritak fra å gjøre det.

 

Magician16: Du skriver at du ikke ønsker å bli forstyrret i feltet ditt, men likevel skal du selv ha/ta deg retten til å sanksjonere og irettesette andre trafikkanter? Dobbeltmoral er vel greit så lenge det er din dobbeltmoral, antar jeg.

 

Jeg er helt enig i at varebilen var "synderen" i denne situasjonen, men med litt smart tenking og planlegging kunne hele situasjonen vært unngått. Ja, du kommer litt senere fram en planlagt ved å ligge bak noen som er trege, men sorry: At det kan skje aksepterte du da du valgte å kjøre bilen ut fra parkeringsplassen din.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

OK...

 

 

 

Når noen kjører på en slik måte at du forstår at det kan oppstå fare, er det altså din plikt å unngå å kjøre slik at faren oppstår/eskalerer. Noen ganger er det umulig å unngå, andre ganger skjer det fullstendig uforutsett, og i enkelte situasjoner tar vi et bevisst valg om å trosse signalene og lager den farlige situasjonen selv. At andre ikke kjører aktpågivende og varsomt gir ikke deg/meg/oss fritak fra å gjøre det.

 

Magician16: Du skriver at du ikke ønsker å bli forstyrret i feltet ditt, men likevel skal du selv ha/ta deg retten til å sanksjonere og irettesette andre trafikkanter? Dobbeltmoral er vel greit så lenge det er din dobbeltmoral, antar jeg.

 

Jeg er helt enig i at varebilen var "synderen" i denne situasjonen, men med litt smart tenking og planlegging kunne hele situasjonen vært unngått. Ja, du kommer litt senere fram en planlagt ved å ligge bak noen som er trege, men sorry: At det kan skje aksepterte du da du valgte å kjøre bilen ut fra parkeringsplassen din.

Nå er jeg ikke sikker på hvilken del av svaret mitt du svarer på men uansett så det du har sitert av regler støtter ikke utsagnet ditt videre? Det eneste jeg får ut av den er at varebilen kjørte uaksomt, hensynsløst og uvarsomt. Ikke at jeg gjorde noen av de delene? Det eneste jeg har gjort galt å kan bli rettferdig tatt på er at jeg kjørte lovlig og slik som forventet en skal kjøre i trafikken, og tok sjansen på at noen ikke skulle plutselig hoppe inni meg? Jeg skrev at jeg "ypper" meg ved gjentakende ganger at jeg tør å ta en luke samtidig som innerste feltet i rundkjøringen, ikke noe om at jeg f.eks. ligger i blindsonen på folk i håp om at de skam få seg en lærepenge.

Jeg rett og slett kjører på samme måte som jeg ville ha gjort i enhver rundkjøring og om noen ikke skjønner hvordan de skal bruke en rundkjøring så får jeg bare tute om det er fare for ulykke.

 

Jeg har ikke ligget bak denne varebilen under noen som helst omstendigheter som kan relateres til denne jævla varebilen og nesten ulykken som skjedde.

 

Hvis jeg skal kjøre så inni helvettes aktsomt som du da mener så skal faen meg ingen av dere komme her å klage på dette forumet at en eller annen tulling kjørte f.eks. midten av både innerste og ytterst feltet, for å hindre at det er plass til 2 biler. For det kommer jeg til å nemlig gjøre neste gang jrg er i en rundkjøring som er ikke langr unna rundkjøring som jeg møtte på denne varebilen på. I den andre rundkjøringen så er det to felt og to arma rundkjøring, innerst og ytterst. Et felt når man kjører rett frem (alrså når man har kjørt ut av rundkjøringen).Jeg legger meg innerst, siden jeg skal rett frem. En jævla gjøk legger seg ytterst, og skal også rett frem, når det er ment til høyre, siden det er kun høyre og rett frem i denne rundkjøringen. her har jeg faktisk i flere måneder telt hvor mange som gjør det den jævla feilen med å ligge ytterst og kjøre rett frem, så dette skjer hver eneste jævla gang!!

 

Hvis jeg møter pp deg i denne rundkjøringen så skal jeg ike høre sutring om at en gjøk la seg på midten og tok opp to felt for at du måtte ligge bak istedenfor feltet ved siden av, for da gjør jeg det nemlig forid idioter bak meg som alltid kjører feil, og skaper nesten kollisjoner hver gang, og fordi jeg er aktsom og varsom og er klar over at folk har en tendens til å kjøre rett frem og legger seg ytterst.

 

 

Jippi.

 

Uansett så kommer man ingen vei med denne diskusjonen. Rundkjøringen er noe folk må lære seg og staten jobbe bedre med å få det inni huet på folk.

Endret av Magician16
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du forstår poenget mitt: Ved å kjøre mer defensivt og uten å "kreve sin rett" kan vi unngå potensielle ulykkessituasjoner. Hvis flere hadde gjort det, ville vi hatt færre ulykker og ubehagelige situasjoner i trafikken..

 

--

 

Appropo uheldige situasjoner..Fy faen så mange som sitter å ser på telefonen når de kjører... På MC i går fikk jeg helt plutselig en semitrailer halvveis over i mitt felt i operatunnellen. På høyde med hytta ser jeg at dusten sitter og ser på telefonen sin. På strekningen Aker Brygge til Helsfyr talte jeg over 30 stk med telefonen synlig i hånda mens de kjørte.

Lenke til kommentar

Syns det er synd at kun sjåfør får straffen for at man lager løsninger som er trafikkfarlig i seg selv, slik som dødsulykken i Bjørvika.

Slike saker er veldig triste. Egentlig har ingen skyld i saken. Sjåføren er uansett straffet resten av livet. Det eneste han kunne gjort ville vært å stoppe like før gangfeltet, gå ut av setet hans, se ut passasjervindu, sette seg igjen. På den tida har det kommet noen nye.

 

Mye mentalitet i Norge er 'du har vikeplikt så du må stoppe' - men jeg er oppvokst med å lære det ikke hjelper ha den retten på sin side når man er dau.

 

Jeg som kjører renovasjon opplever dette jo daglig, men heldigvis er våres biler litt lavere og kjører ikke så fult i sentrum at det dukker opp nye ting mens jeg står stille i blindsonen. Men opplever daglig folk som går rett foran bilen uten øyekontakt, folk som vandrer rett ut i gangfelt, folk som går(!) noen få meter bak bilen mens jeg rygger osvosv. Det er idiotisk, og gambling med livet. Jeg nærmer meg ikke lastebiler uten å ha øyekontakt med sjåføren veldig tydelig. Jeg vet hvor fort ting kan skje, og det går veldig galt med 18+ tonn over 75kg kjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike saker er veldig triste. Egentlig har ingen skyld i saken. Sjåføren er uansett straffet resten av livet. 

 

Ja, det er veldig trist for alle parter. Selv er jeg livredd for det samme og har nesten for mye oppmerksomhet mot høyre side i slike situasjoner. Selv da er det umulig å få med seg alt. 

 

Så disse sykkelfeltene til høyre for felt som kan svinge til høyre er trafikkfarlig - likt med forskriften om at syklister har lov å kjøre forbi på høyre side (også uten sykkelfelt) Man burde endret forskriften og på sykkelfelt burde man gjort noe - f.eks hatt egne lys for sykkelfelt elns - ikke latt sykkelfelt og trafikk forøvrig fått grønt samtidig.

 

Endret av K.S
Lenke til kommentar

Dersom syklisten har fulgt sykkelfeltet vil sjåføren ha sett henne på vei inn i blindsonen. Det blir for enkelt å frita sjåføren for all skyld.

"Sjåføren kjørte i nordgående felt nedover Langkaia mot krysset Operagata. Her stoppet han på rødt lys og hadde et opphold der på rundt 40 sekunder, ifølge dommen. Et videokamera fanget opp at Wang kom opp i sykkelfeltet på høyre siden av lastebilen på sin elsykkel."

Dette kommer nå til å skje igjen med jevne mellomrom så lenge vi har tungtransport med for store blindsoner til reel kjøring som deler veien  med andre. Og så lenge vi er i det moderne samfunnet så vil ikke behovet for tungtransport gå bort.

Lenke til kommentar

"Sjåføren kjørte i nordgående felt nedover Langkaia mot krysset Operagata. Her stoppet han på rødt lys og hadde et opphold der på rundt 40 sekunder, ifølge dommen. Et videokamera fanget opp at Wang kom opp i sykkelfeltet på høyre siden av lastebilen på sin elsykkel."

Dette kommer nå til å skje igjen med jevne mellomrom så lenge vi har tungtransport med for store blindsoner til reel kjøring som deler veien med andre. Og så lenge vi er i det moderne samfunnet så vil ikke behovet for tungtransport gå bort.

Blindsonen kan aldri fjernes. Bilen er forsatt høy og 2 meter bred. Det er ikke som personbil der en får med sidesyn og alt foran bilen. Man må velge, enten se til venstre, høyre, eller rett frem. Uansett hvor mange skjermer, sensorer, og speil man får, nå er det allerede 6 speil, så kan man uansett ikke se på alle speil samtidig at mennesket får flere øyne eller noe lignende.

 

Det eneste eller beste alternativet er å endre trafikksituasjoner for å unngå at slikt i det hele tatt kan skje, og opplæring og oppmerksomhet rundt akkurat dette. En syklist bruker ikke mer enn 5 sekunder ekstra på å stoppe, tenke, se og la lastebilen få ekstra plass. Men mange skal ha vikeplikt på sin side, men alle vet hvem som vinner uavhengig av jussen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som legger sykkelfelt på høyre side og lar de sykle rett fram når biler skal svinge, er noen idioter, og det er bare flaks at ikke flere blir drept

 

Gjør som i andre land, legg de adskilt og begge retningene på samme side

Ingen grunn for at sykkelfeltene trenger å ligge på hver sin side av veien

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du forstår poenget mitt: Ved å kjøre mer defensivt og uten å "kreve sin rett" kan vi unngå potensielle ulykkessituasjoner. Hvis flere hadde gjort det, ville vi hatt færre ulykker og ubehagelige situasjoner i trafikken..

 

 

Okei men kan du da komme med konkrete eksempler på hvordan denne situasjonen kunne blitt løst, og fremtidige, mens du tar i betrakning alle punkter som har blitt tatt opp i denne diskusjonen?

 

Det skal være såpass bra at jeg kan kjøre slik som du foreslår i enhver lignende rundkjøringer med samme system og som skaper best mulig trafikk avvikling.

Lenke til kommentar

At det er så vanskelig å gjøre som Amsterdam, der er sykkelfeltene ofte separert fra veien, og har ofte egne trafikklys.

Koster for mye tid og penger tipper jeg.

 

Men det fikk meg til å tenke, de kan jo bare sette et skilt ved slike kryss for syklister med 'OBS: Blindsone for lastebil, er du sikker på du har blitt sett?'

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er synd at kun sjåfør får straffen for at man lager løsninger som er trafikkfarlig i seg selv, slik som dødsulykken i Bjørvika.

Så du synes den avdøde syklisten også burde fått sin del av straffen? Post mortem? Eller burde man straffeforfølge familien hennes?

 

Retten kom til at sjåføren ikke hadde sjekket blindsonen tilstrekkelig. Anvaret kan ikke flyttes, dette er en vikepliktsituasjon, da har én av partene vikeplikt. Å endre veier vil ta årevis. Dette må derfor løses på andre måter.

 

Den mest logiske og fornuftige løsningen må bli at det opprettes et betinget kjøreforbud i byer og bynære strøk for lastebiler uten blindsonevarsling. Dette kjøreforbudet kan løses på to måter, enten ved å ansette en assistent som sjekker blindsoner ved feltskifter, svinging og rygging (slik det var pålagt tidligere), eller at det installeres et godkjent blindsonevarslingssystem i bilene.

 

Altså ikke enda et speil eller flere, men systemer som varsler hvis det befinner seg noen/noe i bilens blindsoner. Utstyret finnes allerede, mange norske lastebileiere har allerede installert det. Noen store kunder, bl.a Equinor, krever at de som kjører for dem har installert denne typen systemer. Systemet koster noen få tusenlapper per kjøretøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...