Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Legger til de som tror at når de bruker blinklyset sitt, så betyr også dette at de har forkjørsrett ved feltskifte. 

Dette er en svært utbredt oppfatning, dessverre. For oss som kjører mye på flerfeltsveier med fartsgrense 100+ kan det føre til farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger til de som tror at når noen bruker blinklyset for å skifte felt inn i en ledig luke så er det deres plikt å gi gass for å tette den luka raskest mulig for så å reagere som en 5-åring når man ikke lar det skje.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis dette er parkeringsplass beregnet for butikken sine kunder, ville jeg tolket skiltet dithen at det er parkering forbudt for de som ikke er kunder mellom 8-17, mellom 11-17 er det max 30 minutter parkering også for kundene. Tidspunkt i parentes for dager med redusert åpningstid.

Lenke til kommentar

Legger til de som tror at når noen bruker blinklyset for å skifte felt inn i en ledig luke så er det deres plikt å gi gass for å tette den luka raskest mulig for så å reagere som en 5-åring når man ikke lar det skje.

Det er sikkert de samme personene som tvinger seg frem ref mitt eksempel..
Lenke til kommentar

Det er sikkert de samme personene som tvinger seg frem ref mitt eksempel..

Dog mange steder spesielt ofte i Oslo er det ikke skilta før lenge etter køen man skal 'snike' seg inn for folk som er ukjente. Selv vært en av de jeg også, dog kan jeg sette ned farta litt og finne en fin luke å smekke meg kanskje litt brutalt inn i, men da slipper jeg ihvertfall sperre feltet fordi jeg ikke visste jeg lå i feil felt

Lenke til kommentar

Kjørte Asker - Sandvika i går ettermiddag, litt kø og treg trafikk mesteparten av strekket. Fascinerende mange uten EX skilter som mener det er greit å legge seg inn i kollektivfeltet ved Slependen fordi de skal ta av ved Sandvika. For de som ikke er så lokalkjente så er det vel 1-2 km til avkjøringen og man er ikke engang i riktig kommune enda...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp. Ser dette også ved normal trafikkflyt i 80-100 km/t. Særlig når de som ligger i kollektivfeltet i tillegg gir på litt slik at de som ligger lovlig i riktig felt da må ta ekstra hensyn til "lovbryterne" i kollektivfeltet når de skal inn i høyrefeltet for å ta av.. Ser det mye på E6 inn mot Oslo ved avkjøring til Alnabruterminalene. Til å få mark av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt off-topic husker jeg en episode av Mythbusters der de testet skifting av fil. Kari lå i venstre fil hele veien, Grant i den høyre, og Tory skiftet fil så ofte som mulig. Både Kari og Grant brukte ganske nøyaktig en time. Tory bruke ca 55 minutter. Han sparte dermed hele fem minutter, men til gjengjeld var han svært stresset. Kari og Grant hadde en mye mer behagelig kjøretur. Det er jo noe å tenke på. :)

Lenke til kommentar

Faen altså.... Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan folk klarer å gi på alt de har når de blir forbikjørt. På MC tor-søn denne uka har kanskje annenhver bil vi har kjørt forbi gitt alt de har hatt for at vi ikke skal komme forbi. Tenker ikke folk, eller er de bare tilbakestående?

Ikke nok med det, men dæven så mange som kjører med hodet ned i fanget og kommer sjenende over midten av veien... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at du kan prøve og feile utallige ganger før du ved et mirakel får lappen, men når du først har den, har du den på livstid. Ser ikke helt logikken der. For min del kunne man gjerne ha vært tvunget til å ta en liten test hvert femte til tiende år for å få beholde sertifikattet. Trenger ikke være noe stort, bare en liten oppkjøring eller noe for å vise at man fortsatt kan sakene. Trafikkbildet endrer seg stort hele tiden, men sjåførene gjør det ikke. Fikk du lappen for femti år siden er bybildet neppe detsamme nå som da, men lappen har du jo fortsatt.

Lenke til kommentar

Der har man jo bare økonomikjørings-oppdatering når det gjelder kjøre-delen. Ingen bestått/ikke bestått.

Personbil må aldri på kurs, og det er de som har behov for å være på kurs, så de lærer hvordan de bruker blinklys og hvordan de skal oppføre seg rundt store biler

Lenke til kommentar

De fleste som kjører personbil hadde greid å møte opp til den ekstra førerprøven edru, tatt på seg setebeltet, sikret last forsvarlig den ene gangen, brukt blinklys, holdt fartsgrensen, god avstand til bilen foran, ikke stirret i mobilen eller spist i det de kjører. Problemet er vel heller at at folk finner enkelte regler som "veiledende" og egentlig ikke så farlige å bryte. Det går jo så fint dag inn og dag ut. Når førerprøven hadde vært bestått på nytt er man tilbake der man var.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...