Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Ser du ikke forskjellen?

Den øvertse har cirka et 1/2 felt brolagt innerst med en markant forhøyning mellom asfalt og brostein.

Den nederste har ingen slik markant førhøyning fra brostein til asfalt samt at det brolagte feltet er et helt felt og ikke bare en liten ring.

Den nederste rundkjøringa er den utenfor Ikea i Trondheim.

Om veisjefen mener noe annet en veitrafikkloven bør han enten få det inlemmet i loven med spesielt underavsnitt om rundkjøringer med brolagt innerfel eller sette opp informativt skilt om det.

I hvertfall når jeg møter på slike tar jeg de som 2 felts rundkjøringer og plaserer meg etter det.

 

Hvordan skal man forresten forholde seg til denne rundkjøringa?

De har jo brolagt hele.

post-49175-1239192367_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He, he - rundkjøringer er alltid morsomt.

Det er daglig i avisene her i Tromsø om rundkjøringer. "Alle" "vet" hvordan det skal kjøres og "alle" kjører feil likevel.. :D

Jeg har forlengst sluttet å irritere meg over både hattekaller og "verdensmestere" i rundkjøringer.

Jeg tar som utgangspunkt at alle er idioter, og jeg må forholde meg deretter, uansett om jeg er motorsyklist (spesielt da), bilist eller lastebilist. Selvfølgelig er det lettest med lastebil, ikke så mange som ypper seg da. :cool:

Feltplassering i rundkjøringer er et kapittel for seg selv. "Ingen" ser ut til å forstå at i en 3-armet 2-felts rundkjøring, så skal en faktisk holde innerfeltet om man skal "rett frem". Debatter har vært mørkerøde i avisen, inntil vegvesenet og sjåførskolene hadde et innlegg i avisene om korrekt plassering. Likevel er det noen som "vet bedre" enne vegvesenet/sjåførlæarerne. :)

 

Her er etpar rundkjøringer å bryne seg på.. :)

 

Tilbake til linesplitting: Selvfølgelig gjør jeg det ikke til en sport å whack'e dører/speil. Les mitt første innlegg i denne tråden, så kan dere se hvor mange, og hvorfor, dører jeg har sparket. (For de av dere som ikke gidder å bla tilbake: Ingen speil hittil, men én dør siden blikkbokspiloten ikke sjekka blindsone og slengte ut bilen da jeg var på høyde med førerdøren).

 

>jonas<:

Sjekk tidligere innlegg hva jeg mener med "slenge ut bilen".

 

For min del er linesplittingdiskusjonen avsluttet.

 

tendilenz, 1. avsnitt:

Tatt til etterretning, må ut å kjøpe større e-penis for fortsettelse ;)

Lenke til kommentar
tor_erik:

Les postene om hvordan jeg evt tar dør/speil.

Jeg kan i såfall love deg også konsekvenser om jeg "treffer" sidespeilet ditt når du ikke (som 99,993% av blikkbokspilotene) sjekker blindsonen før du slenger ut bilen din som om du eier også motgående kjørefelt..

Du har i dine poster beskrevet hvordan du tråkler deg fram langs den gule linja fordi du ikke ønsker å stå i kø sammen med oss andre. Greit nok det, men det får faenmeg være ditt eget ansvar dersom en bil endrer plassering innenfor sitt kjørefelt og treffer deg. Da er det du som er idioten som ikke klarer å følge trafikken. Dersom du kjører forbi i et annet felt er det helt greit, da har jeg vikeplikt for deg. Da vil jeg også se deg, fordi jeg ALLTID sjekker speil og dødvinkel ved feltsikfte. Men jeg sjekker ikke speil og dødvinkel hver gang jeg flytter på bilen innenfor mitt eget felt, noe som heller ikke skal være nødvendig. Tar du speilet mitt i en slik situasjon skal jeg love deg at du ikke får slippe unna uten å erstatte speilet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen rundkjøringer er lett.

 

Så har man da andre versjoner som f.eks den elegante fine løsningen på Fauske som jeg vil kåre til Norges desidert mest idiotiske rundtkjøringer. Her har man et knutepunkt mellom Bodø, Fauske og resten av landet og så lager de en rundkjøring så knotete at tungtransporten, som dominerer denne delen av veinette, må opp på fortauet for å klare å smyge seg gjennom hele sulamitten.

 

Nei når det kommer til rundjkøringer følger jeg gamle tradisjoner: Frekk som flatlusa. Jeg kan dette med kjøring i rundkjøringer men dessverre er det få som egentlig kan dette. Noen tar vikeplikt til høyre, andre til venstre. Noen driter i vikeplikten mens andre behandler rundkjøringer som et vanlig veikryss (med dem på forkjørsrett i de aller fleste tilfeller). Så jeg tar bånn pinne og smyger meg inn der det er mulig. Nå er ikke Svolvær den byen med aller flest kompliserte rundkjøringer (vi kan skryte på oss hele 2 stk, 3 om man teller med en djevelsk stor snuplass oppi et boligefelt) :)

Lenke til kommentar
Også har man idioter som tror de har vikeplikt fra HØYRE i rundkjøringa! Faan jeg blir irritert på slike folk :wallbash:

Det stemmer faktisk. Man har vikeplikt for de som er på høyre side også på lik linje med de på venstre av de som er inne i rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du har vikeplikt for de som kommer fra venstre når du skal inn i rundkjøringa, og du har vikeplikt til høyre ved feltskifte i rundkjøringa. Tror det var den første delen av setningen han mente.

 

Bond007: Egentlig hadde vel bilen vikeplikt, men MCen kom tross alt i 120 km/t, og svingte faktisk mot bilen, hadde han svingt litt andre veien hadde han berga seg :p

Lenke til kommentar
Bond007: Egentlig hadde vel bilen vikeplikt, men MCen kom tross alt i 120 km/t, og svingte faktisk mot bilen, hadde han svingt litt andre veien hadde han berga seg :p

 

Bilføreren kan ikke gjette seg til at det kommer et svin i 120 km/t og kan selvfølgelig ikke lastes i det hele tatt her.

 

Denne videoen illustrerer godt hvorfor det er mange motorsyklister involvert i ulykker, altfor mange hester mellom beina og lav intelligens er ikke noen bra kombinasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forbanner meg over ungdommer i pappas nybil, som kjører i klynger, bremser opp tilfeldig og svinger som en gal, akselererer, kjører i feil felt på siden av hverandre. skal feste kamera i bilen, så jeg kan ha bevis, og anmelde slikt neste gang jeg opplever det.

 

til dere mc-folk

 

merkelig regel som kjørelereren min sa til meg, var at tohjulinger ikke har lov til å passere motorvogn med to hjul. Den var aldri blitt håndhevet, og ikke fjernet siden den ble vedtatt på 70-tallet sa han. Han viste dette til meg i en brosjyre av nyere dato, med navn veitrafikkloven.

 

hva dette angår vet jeg ikke, men ville bare høre om noen hadde hørt om dette, eller om jeg har lest og blitt fortalt helt feil?

Lenke til kommentar

Kjørte meg en tur istad og skulle svinge til venstre i ett kryss. Det gikk i for seg ganske greit, utenom en kar på MC som skulle ut i krysset der jeg svingte inn. Han hadde plassert seg på venstre side av veien akkurat der jeg skulle kjøre. Jeg klarer å svinge unna. Jeg var borti kanten på veien for å svinge unna, men han måtte stoppe og da klarer mannen å gi fra seg en tut.

 

Er jeg den eneste som har lyst til å gå ut av bilen og dytte de overende?

 

Jeg har ikke noe problem med å ta selvkritikk hvis jeg har gjort noe feil i trafikken, men akkurat der så ble jeg mektig irritert.

Lenke til kommentar
Kjørte meg en tur istad og skulle svinge til venstre i ett kryss. Det gikk i for seg ganske greit, utenom en kar på MC som skulle ut i krysset der jeg svingte inn. Han hadde plassert seg på venstre side av veien akkurat der jeg skulle kjøre. Jeg klarer å svinge unna. Jeg var borti kanten på veien for å svinge unna, men han måtte stoppe og da klarer mannen å gi fra seg en tut.

Omtrent hver eneste gang jeg skal svinge venstre i et kryss og har plassert meg riktig ut mot midten av veien (lengst ut til venstre i mitt kjørefelt), og med tydelig blinklys påslått, så kommer det *ALLTID* en idiot av en blikkbokspilot som skal kutte svingen og gjør sitt beste for å meie meg ned. :(

Det er ikke jeg som konstruerer veiene i "nårge". Ring til Liv-Signe og klag! Veiene er for smale, sånn er det bare..

 

EMiRO:

Den regelen med at tohjulinger ikke har lov å kjøre forbi tohjulinger har jeg aldri hørt, hverken da jeg kjørte opp til bil, lett lastebil, motorsykkel eller da jeg tok "tilhengerlappen".

Hmm, skal finlese trafikkreglene litt. Dere finner meg de neste par timene på lovdata.no :cool:

Lenke til kommentar

Har ikke noe problem med å skjønne at veiene er smale, men når man plasserer seg i motgående kjørefelt for å så klage at noen kjører nærme blir for dumt.

 

Har ikke noe imot folk på MC så jeg skal ikke generalisere, men det finnes noen som ødelegger.

Lenke til kommentar
Har ikke noe problem med å skjønne at veiene er smale, men når man plasserer seg i motgående kjørefelt for å så klage at noen kjører nærme blir for dumt.

 

Har ikke noe imot folk på MC så jeg skal ikke generalisere, men det finnes noen som ødelegger.

Angrep var ikke direkte til deg. Bare en "motvekt" til ditt utsagn. Jeg skal heller ikke generalisere, men svært mange "blikkbokspiloter" skulle vært tvunget til MC-opplæring og -kjøring for å se hvordan noen (mange) oppfører seg mot MC'ere i trafikken.

 

EMiRO:

Fant ikke noe om tohjulinger og forbikjøring, men her er hele §12 om forbikjøring i "forskrift om kjørende og gående i trafikk":

 

 

§ 12. Forbikjøring

 

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

 

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

 

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,

c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

 

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

 

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,

b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,

c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.

 

Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet.

 

6. Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet.

 

 

Lenke til kommentar

Idag var det like før jeg fikk en "facelift" på bilen, da en gjøk kasta seg ut i mitt felt (jeg kjørte på E6 inn mot oslo, rett etter avkjøring mot alnabru men før essostasjonen, der veien blir 4 felt i kjøreretningen, se bilde).

 

Er så lei av disse idiotene som tror at man ALLTID skal flette (dvs kaste seg uti feltet uansett hvem som ligger i feltet fra før) når man kjører inn på en flerfeltsvei. Selv om skiltet viser vikeplikt, eller at akselerasjonsfeltet fortsetter som vanlig felt og man får vikeplikt som vanlig feltskifte. En dag smeller det!!!

post-71079-1239919787_thumb.png

post-71079-1239920781.png

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Har jeg nevnt at jeg misliker idioter som kjører hardt med trimmede 2taktsmopeder og lettsykler? Det bråker og lyden er ekstra kjip med spesielt disse motorene. Tar de vekk mest mulig lyddemping for å få mer effekt?

 

Er 10m fra riksveien til huset. Ikke så ille støynivå med grei isolering, men enkelte ting er ekstra irriterende.

 

Litt tyngre sykler har mer behagelig støy, og siden man ikke akkurat må høyt opp i turtall for å holde farten i en 70-sone så er de knapt hørbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...