Dubious Skrevet 18. juli 2019 Del Skrevet 18. juli 2019 Ikke mange veier i Norge hvor CC fungerer, da må en ihvertfall ha adaptiv CC Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 18. juli 2019 Del Skrevet 18. juli 2019 Tja, jeg kjører nå med Cruise så ofte jeg kan og synes det går greit, og jeg kjører stort sett på lokale veier med 50-60-70-80 soner. Men det er klart, ACC hadde vært å foretrekke. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 18. juli 2019 Del Skrevet 18. juli 2019 CC er fint, så lengde det brukes riktig. Lå bak ei som åpenbart hadde satt CC til 90 på speedometeret i 100 og 110-sonen på E6 og plasserte seg permanent i venstre felt. Tok vel 5-7km før vedkommende fant en "stor nok luke" i høyre felt før hun byttet over. Nå er det ikke CC sin feil, men det finnes folk som setter på CC og glemmer bakspeil, for da har de gjort "det de kan" når de skrur på CC. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. juli 2019 Del Skrevet 18. juli 2019 Jeg har mer kontroll uten CC og kjører mer økonomisk Gasser ikke på mer enn nødvendig så lenge det ikke er noen bak meg Eneste gangene jeg har brukt CC er på langturer hvor jeg har behov for å strekke på beina, uten å stoppe CC er også farlig, da jeg sovner om jeg ikke gjør noe Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 18. juli 2019 Del Skrevet 18. juli 2019 Jeg bruker CC daglig, spesielt i områder med redusert hastighet, skal nesten ingen ting til før man er langt over oppgitt hastighet hvis veien går litt opp og ned uten CC. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 18. juli 2019 Del Skrevet 18. juli 2019 Cruisecontrol øker trafikksikkerheten. Bilførere kan flytte mer fokus over på trafikkbildet fremfor å bruke så mye oppmerksomhet på speedometernåla. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. juli 2019 Del Skrevet 18. juli 2019 For noen Det gjelder ikke meg Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 18. juli 2019 Del Skrevet 18. juli 2019 (endret) At noen klarer å sovne bak et bilratt er for meg et mysterium, jeg kjørte Avis som ungutt og var ofte trøtt som en dupp, men sovna aldri, heller ikke da jeg skulle til skola da avisruta var ferdig. Men vi er vel alle forskjellige. Endret 18. juli 2019 av Simkin Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 18. juli 2019 Del Skrevet 18. juli 2019 (endret) Ikke mange veier i Norge hvor CC fungerer, da må en ihvertfall ha adaptiv CC Nja, jeg kjører hver dag med CC og har ikke adaptiv. Savner adaptiv av og til dog, men det går også helt greit å slå av f.eks når man blir forbikjørt rett før tunneler av personer som absolutt må presse seg forbi, for så å senke hastigheten i tunnel. Endret 18. juli 2019 av K.S 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 18. juli 2019 Del Skrevet 18. juli 2019 CC er gull, men helt utrolig at Scania ikke har levert adaptiv enda. Savner CC på privatbil Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 CC er greit på motorvei, men ellers havner jeg bare bak noen til slutt og det blir useless. Like forøvrig speed limit bedre. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 (endret) Hverken adaptiv CC eller CC føler jeg har liten hensikt i Bergen ihvertfall. Mye jojo-kjøring og under fartsgrenser på motorveien. Men i Oslo er det nok gull! Endret 19. juli 2019 av Lami Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Hverken adaptiv CC eller CC føler jeg har liten hensikt i Bergen ihvertfall. Mye jojo-kjøring og under fartsgrenser på motorveien. Men i Oslo er det nok gull! Kjører på veiene i Bergen hele dagen. CC er gull. 2 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 20. juli 2019 Del Skrevet 20. juli 2019 Kjører på veiene i Bergen hele dagen. CC er gull. Samme i Trøndelag ++ Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 (endret) Prøvde CC igjen i helga og konklusjonen er at jeg er en bedre sjåfør enn bilen Billigere blir det også når jeg har full kontroll, da jeg vet hvor mye jeg kan presse bilen før den girer ned (Automat) Med CC så girer den unødvendig og farten er mindre stabil enn når jeg kjører selv Et eksempel er før bakker, bilen vil kjøre i samme fart før bakken og først gire ned når den begynner å miste fart og da er det for sent, da faller en under fartsgrensen Kjører jeg manuelt er jeg litt over grensen i starten av bakken og klarer som regel å dra opp bakken uten å gire ned, CC vil alltid gire ned Vil også tippe at reaksjonstiden faller drastisk når man ikke har foten på pedalen, både for å gasse på og for å bremse Endret 22. juli 2019 av Dubious Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 (endret) Kjørte opp til 5 over grensen i 15 mil i dag (Aldri under), uten at det var noe køkjøring, hadde en bil foran og en bil bak Så kommer vi til lokaltrafikken, som kjører på og under grensen (Mest under), og det blir køkjøring med 10 biler bak Når de bilene svingte av etter noen mil så forsvant køen Edit: Kjørte ~22 mil totalt Endret 22. juli 2019 av Dubious Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Prøvde CC igjen i helga og konklusjonen er at jeg er en bedre sjåfør enn bilen Billigere blir det også når jeg har full kontroll, da jeg vet hvor mye jeg kan presse bilen før den girer ned (Automat) Med CC så girer den unødvendig og farten er mindre stabil enn når jeg kjører selv Et eksempel er før bakker, bilen vil kjøre i samme fart før bakken og først gire ned når den begynner å miste fart og da er det for sent, da faller en under fartsgrensen Kjører jeg manuelt er jeg litt over grensen i starten av bakken og klarer som regel å dra opp bakken uten å gire ned, CC vil alltid gire ned Vil også tippe at reaksjonstiden faller drastisk når man ikke har foten på pedalen, både for å gasse på og for å bremse Det kommer an på hvilket kjøretøy du bruker, du har f.eks CC som tar hensyn til bakker mm Selv kjører jeg uten dette, men ja, man kan bare koble over på manuell osv - man tilpasser seg naturligvis. Men det er jo ikke mye annerledes enn bakker man tar uten CC - enkelte bakker girer det jo nesten hele tiden opp og ned - man går inn manuelt, tilpasser naturligvis. Har reaksjonstiden falt drastisk så hadde ikke CC vært tillatt. 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Det er jo ikke verre enn at du legger litt press på pedalen selv før bakken, med CC på, og så slipper du den over bakketoppen. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 (endret) Enig i at CC suger i bakker. Iaf på min Scania. Men nå bruker jeg ikke CC til bakkekjøring eller kjøring hvor det er mye giring Og det han over skrev. Endret 23. juli 2019 av Sexylubb1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Lærer man seg å bruke CC riktig og tilpasser seg mens man kjører er det ingen stress å kjøre langt hvor man primært kjører på CC. Selv har jeg bil med ACC og kjører vel primært på dette med unntak i tettbebygde strøk og sentrumsområder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå