Dubious Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Problemet med blinking til venstre er at mesteparten av rundkjøringene i Norge er idiotisk laget med hager i midten, så de på andre siden ser ikke hvilken retning du skal Det kan hjelpe litt for de som er til høyre for deg, og skal til høyre 1 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Blinking ut er fordi du skifter felt Hvis du ligger i ytterste eller eneste feltet så blir det ikke mer feltskifte om man kjører inn eller ut av den. (Du trenger ikke tilegne meg dine egne påstander) Har ikke gjort det, jeg stilte ett spørsmål for å få klarhet i hva du mente. I en rundkjøring kjører du i teorien rett frem helt til du skal ut av rundkjøringen, hvor du foretar en høyresving hvor du skal gi tegn. Så du vil si eksemplet jeg ga deg er en høyresving når man skal rett fram, ok. Poenget er vel også at man ikke skal begynne å blinke når man er i rundkjøringen(i det vi diskuterer), man starter dette før rundkjøringen. For å veilede om man skal høyre eller venstre etc - altså før man er inn på den 'nye veien'. Man forteller/veileder hvor man skal på den 'nye veien' Som eksemplet jeg ga deg - det var ikke mye til sving der nei gitt - det var det dog til venstre. Fjern det skiltet og knappnålsøya så ser man hvor naturlig det er å blinke for å svinge til venstre. Forskriftens intensjon - å veilede andre trafikanter. Endret 6. mai 2019 av K.S Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Det er ikke noe nytt at politiet gir bøter på sviktende grunnlag, rett og slett fordi de ikke kan (alle) trafikkreglene. https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/10/10/Politiet-trekker-tilbake-18-b%C3%B8ter-gitt-til-syklister-i-Trondheim-15432138.ece Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Dette begynner bare å bli dumt når du på din egen måte vrir på det jeg har skrevet, og tilegner dine egne påstander på meg. Spesielt dumt er det faktisk at du redigerer innholdet i innleggene dine etter at du har fått svar... Jeg ser du enda har hengt deg opp i at "alt skal være til veiledning", i praksis kan du se bort i fra at det i det hele tatt står i forskriften, for dette er ganske enkelt: du vet aldri sikkert om du er alene i trafikken, så du kan derfor alltid gå ut i fra at det er påbudt å gi tegn. Å kjøre inn i en rundkjøring er ikke et feltskifte eller endring i kjøretøyets sideretning. Å svinge av veien og å bytte felt, uavhengig av om du svinger av til høyre eller venstre er å foreta en sving eller en endring i kjøretøyets sideretning og er derfor situasjoner der er påbudt å gi tegn. Anser dette som ferdig diskutert fra min side nå. 2 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Dette begynner bare å bli dumt når du på din egen måte vrir på det jeg har skrevet, og tilegner dine egne påstander på meg. Spesielt dumt er det faktisk at du redigerer innholdet i innleggene dine etter at du har fått svar...Redigeringen er retting av skrivefeil - essensen og innhold er akkurat det samme. Det var vel du som sa å kjøre ut av rundkjøring er å svinge til høyre. Dumt å ikke vite hva man selv sier og da er det lettere å skylde på andre? Ja, jeg ga deg eksempel på en rundkjøring i den linken. Hvordan har jeg vridd på det? I en rundkjøring kjører du i teorien rett frem helt til du skal ut av rundkjøringen, hvor du foretar en høyresving hvor du skal gi tegn. Jeg ser du enda har hengt deg opp i at "alt skal være til veiledning", i praksis kan du se bort i fra at det i det hele tatt står i forskriften, for dette er ganske enkelt: du vet aldri sikkert om du er alene i trafikken, så du kan derfor alltid gå ut i fra at det er påbudt å gi tegn. Virkelig synd jeg hadde slettet mail om akkurat dette (Okstadbakken-situasjonen) fra vegvesenet - der stod det ganske godt forklart. De (han/hun) var ikke enig med deg. Jeg vil tro de er de rette til å svare på akkurat dette og har litt kompetanse på det. Endret 6. mai 2019 av K.S Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Hva er greie når du kommer i et kryss Skal til venstre Har motgående traffik Og så bestemmer du deg for at å stå og vente på neste røde lys er tingen? Uten å kjøre frem Bonus: Kjører kun langt nok til å komme over streken, ikke inn i krysset. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Hva er greie når du kommer i et kryss Skal til venstre Har motgående traffik Og så bestemmer du deg for at å stå og vente på neste røde lys er tingen? Uten å kjøre frem Bonus: Kjører kun langt nok til å komme over streken, ikke inn i krysset. Nå skal man egentlig ikke kjøre inn i et kryss og sperre trafikk om du tror du kommer til å bli stående der når lyset blir rødt. Feks om det er kø på veien han skal inn på til venstre. 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 ? Har du kommet deg over sperrelinjen inn, er du ofte good to go når traffiken mot minsker(f.eks flere lyskryss lengre frem) eller at lyset endelig skifter. En bonus er at mange lyskryss er designet sånn at man må kjøre frem for at bilen bak kan kjøre forbi. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 1 bil per lys runde Så du kjører forbi stolpene og svinger når det er klart, som ofte er på rødt lys Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 3. juni 2019 Del Skrevet 3. juni 2019 Jeg fatter ikke hvordan billister i Oslo kan være så ufattelig dårlig på å planlegge, samtidig som de tilsynelatende planlegger flere kilometer fremover... Jeg opplever daglig å kjøre bak biler som plutselig skal ta en avkjøring, og som kaster seg fra venstre eller midtre felt for å rekke det, når de i utganspunktet skulle vært i høyre felt fra starten av. Samtidig er det utrolig mange som bare ligger i venstre eller midtre felt gjennom hele Oslo fordi "høyre felt forsvinner jo 12km lengre fram, så da er det enklest å bare kjøre i midten"... 2 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 3. juni 2019 Del Skrevet 3. juni 2019 Det er ingen konsekvenser for å ligge feil i trafikken. Hvorfor skal man da ikke bare være egoist? Lenke til kommentar
koots Skrevet 3. juni 2019 Del Skrevet 3. juni 2019 Ut av Oslo på E18 sydover er det jo en god del enklere å ligge i midten enn i høyrefeltet når det er litt travelt, men ikke kø. Er mange av- og påkjøringer der og busser som kjører inn og ut av holdeplasser, så enklere og mer behagelig og holde jevnere fart i midten. Samboeren min fra Tyskland hater å kjøre mellom Skedsmo og Asker pga hvordan nordmenn kjører. 2 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 (endret) Jeg fatter ikke hvordan billister i Oslo kan være så ufattelig dårlig på å planlegge, samtidig som de tilsynelatende planlegger flere kilometer fremover... Jeg opplever daglig å kjøre bak biler som plutselig skal ta en avkjøring, og som kaster seg fra venstre eller midtre felt for å rekke det, når de i utganspunktet skulle vært i høyre felt fra starten av. Samtidig er det utrolig mange som bare ligger i venstre eller midtre felt gjennom hele Oslo fordi "høyre felt forsvinner jo 12km lengre fram, så da er det enklest å bare kjøre i midten"... Sshh.. ikke si det så høyt da. Noen av oss har skjønt at man gjerne kommer raskere fram om man holder høyre felt overalt, slik det er nå. Ikke ødelegg det Men seriøst ... kjører fra tid til annen fra Sandvika og E18 gjennom byen og utover Mosseveien i rushtida. Hele operatunnellen går gjerne i 60-70 km/t i høyre felt mens køa står stille i venstre og midtre felt. Først de siste få hundre metrene før avkjøringa mot Mosseveien begynner det å gli biler over i høyrefila. Helt merkelig, egentlig. Endret 11. juni 2019 av jonlem 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 (endret) Hvis du noen gang har syklet birken så vil du finne samme mentalitet der. Nordmenn er typiske "meg først, fløtt deg" mennesker. Det var en nytelse å kjøre bil i København kontra Oslo. PS. Ja jeg ligger også mest til høyre på enkelte veier i Oslo, så mye at politiet stoppet meg for å mistenke meg for drive "forbikjøring til høyre" hvorpå jeg svarte "men alle ligger jo i midten og venstre så da ligger jeg i høyre". Endret 12. juni 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Mandag som var møtte jeg på en motorsyklist som hadde strammet hakestroppen så mye at han måtte ha mistet blodomløpet til hode. Det virket ihvertfall slik med tanke på avgjørelsen han tok rett før jeg rundet en høyresving i et uoversiktlig parti. For jeg møtte selvfølgelig tosken på feil side av veien, midt i en påbegynt forbikjøring hvor han ikke hadde rom til å legge seg inn igjen i rett felt, for der lå det nemmelig bilen han prøvde å kjøre forbi. Herren skal prise seg lykkelig for at jeg også kom på motorsykkel så det faktisk var mulig for meg å gi han plass. Håper virkelig dette var en tankevekker slik at vi slipper å møtes på tilsvarende vis når jeg er ute å kjører bil eller lastebil. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Geez. Ser en som rygger rolig ut av en parkeringsplass, halvveis ute minst, så kommer en idiot i full fart forbi han og han som rygger bremser i siste lite... Han som kjører full fart forbi parkerer og går ut og har ikke merket hendelsen en gang.... 'forkjørsrett' er ikke påkjørsrett.. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 (endret) Så en bil som stod stille på tvers bak en annen på en større parkeringsplass hvor førstnevnte rygget veldig sakte ut. Jeg så at de ville treffe hverandre så jeg tuta for å avverge det. Når jeg gikk ut for å snakke med dem så sa de at de var brødre og at "alt var ok". Altså opplagt forsikringssvindel eller forsøk på det. Endret 13. juni 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Biler av typen Tesla har ganske god akselerasjon. Jeg har derimot en bil med veldig dårlig akselerasjon. Ja, kanskje blant de dårligste i landet. Likevel har jeg flere ganger opplevd å måtte holde igjen på gassen på vei ut fra kryss når jeg har ligget bak en Tesla. Kan noen forklare dette fenomenet? Er folk virkelig så redde for å bruke batterikapasiteten sin? 2 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Biler av typen Tesla har ganske god akselerasjon. Jeg har derimot en bil med veldig dårlig akselerasjon. Ja, kanskje blant de dårligste i landet. Likevel har jeg flere ganger opplevd å måtte holde igjen på gassen på vei ut fra kryss når jeg har ligget bak en Tesla. Kan noen forklare dette fenomenet? Er folk virkelig så redde for å bruke batterikapasiteten sin? Ja. Derfor ligger de også i 80-90 i 110-sonen når ingenting ved vær og/eller føre tilsier at man må kjøre sakte. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Aldri kjørt ELbil, men de har sikkert en måler som viser hvor effektivt de utnytter kapasiteten, sånn som de hadde på noen eldre fossilbiler.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå