Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

...og jeg gir meg ikke før du viser meg loven som sier at MCer har lov å til å kjøre på gulstripa...

Kanskje du i såfall kan henvise til loven som gir deg rett til å bevisst hindre, og eskalere sikkerhetsrisikoen for motorsyklister når du presser bilen ut mot midtstripa uten annen grunn enn å være surmaget blikkbokspilot?

 

Selv her i Nord-Norge, hvor ikke akkurat samferdselsministeren har strødd mest penger om seg, er det minst 2 meter klaring mellom køstående biler i begge retninger. Min sykkel er 80 cm, så jeg har over 1/2-meteren klaring på begge sider ved linesplitting.

 

Pluggen:

Vet ikke helt hva du henviser til med forbikjøring for rødt lys. I byen gjør jeg det ikke. Selvfølgelig finnes det utskudd som gjør det i trange bygater, men de er "utenfor klikken".

Derimot anser jeg det nesten som min plikt å gjøre dette på landeveien der veiarbeid er lysregulert. Kan jeg kjøre forbi 20-30 (tyske bo)biler i et rolig tempo, slik at jeg (vi motorsyklister) er først ut på grønt lys er derved en hel masse frustrasjon og farlige forbikjøringer, "sjansetaking" eliminert. Jeg har veien foran meg og kan "rette ut svinger" og kose meg med kjøringen istedet for å irritere meg over bilene som gjør hva de kan for å hindre motorsyklister i å komme forbi på en fornuftig måte.

 

Tyske bobiler og busser er absolutt verste sort og burde vært forbudt i MC-sesongen.

Norske og finske vogntog og busser derimot, de er svært hensynsfulle og veldig flinke til å varsle og hjelpe tilretteleggingen for oss tohjulinger. Den samme cred til de fleste norske bobilkusker også.

Keep up the good work, vi er snart på veiene igjen, og vi vil helst bli sett en stund før vi sitter fast i grillen deres.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kiire, du siterer Veitrafikkloven § 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Du gjør det stikk motsatte ved å legge deg mot den gule stripa,

og bryter også i samme slengen §5. Pkt. 1 om plassering av kjøretøy..

 

Så ja, hvem gjør f***skap i dette tilfelle?

Slutt med det, hjelp de heller fram på en trygg måte, eller du vil få noen

mindre pene dører i løpet av sommersesongen..

Lenke til kommentar
Selv her i Nord-Norge, hvor ikke akkurat samferdselsministeren har strødd mest penger om seg, er det minst 2 meter klaring mellom køstående biler i begge retninger. Min sykkel er 80 cm, så jeg har over 1/2-meteren klaring på begge sider ved linesplitting.

En halvmeter klaring mellom møtende og medgående trafikk mener du er å kjøre aktsomt og hensynsfullt? Hva om det kommer en dump så du vingler litt, eller at en bil velger å svinge utenom et hull i veien, er det da fremdeles klaring nok?

 

Jeg har ikke noe imot de som kjører forbi der det er god plass, men blir irritert over de som kun tenker på seg selv og kjører ulovlig og forstyrrer annen trafikk.

 

Og Pluggen, hvilken rett har motorsyklistene til å sparke i dørene til bilister?

Lenke til kommentar
Og Pluggen, hvilken rett har motorsyklistene til å sparke i dørene til bilister?

 

 

Motorsykkeljævlene skal fram uansett pris

 

Drittsekkene tror de har spesialrettigheter i trafikken og at alle og enhver må vike for dem.

 

Det er et sant helvete nå på vårparten når disse egoistene kryper ut av hulene sine og inn i trafikkbildet..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bikeridr: De tilfellene jeg har opplevd er det saktegående kø i mitt felt og 60/70-sone i andre retningen, UTEN kø. Som Jonas sier, en halvmeter klaring er ikke nok. Nyser du er du ferdig.

 

Pluggen: Jeg er kanskje i en gråsone ang. §5 pkt. 1, det står ingen definitiv grense på hva som er lov og ikke. Når jeg sier jeg legger meg mot gulstripa kjører jeg ikke på den, bare litt nærmere enn normalt. For alt du vet kjører jeg en ny/uvant bil og vet ikke helt hvordan den er plassert på veien...

 

Og hvem av oss eskalerer risikoen mest? Jeg er ikke interesert i å vaske ditt blod av min bil, derfor forhindrer jeg deg i å foreta en forbikjøring jeg mener er farlig. Du blir nødt å holde deg bak meg til det er mulig å foreta en skikkelig forbikjøring. Hvor er risikoen? Dø av kjedsomhet?

 

Vi er tydeligvis like arrogante og sta begge to, men å mene at bobiler burde være forbudt er vel å dra den litt langt. Ja, de er irriterende, men de har da like mye rett til å være der.

Lenke til kommentar
Vi er tydeligvis like arrogante og sta begge to, men å mene at bobiler burde være forbudt er vel å dra den litt langt. Ja, de er irriterende, men de har da like mye rett til å være der.

He he, ja.. Nå tok du det litt ut av sammenhengen. Mulig jeg ikke la på nok smileyer.

Men ta det for det det er.. Bobiler/turisme skal selvsagt ikke forbys. Hva jeg mener er at spesielt tyske bobiler og busser tror de fortsatt eier Norge.

 

Hvis du slenger ut bilen din mot gulstripa slik du forklarer, så har jeg god tid til å kompensere og avpasse meg til en luke i motgående trafikk for å komme meg forbi deg. Men da er jeg like "hensynsløs" og passer på å gire ned ett eller to hakk for å "frese" forbi.

 

Resten av den stillestående køen kan jeg lunke meg forbi i 30-40km/t de 2-300 meterne frem til krysset/rundkjøringen. Da har jeg somregel etpar kilometer før neste kø og prosedyren gjentas.

 

Og ja, i 30-40km/t er halvmeteren plenty massevis nok klaring, selv om jeg nyser. ;)

Skulle jeg treffe på en motkommende linesplitter er det (ihvertfall her i Nord-Norge) greie nok bilister til å hjelpe avpasniningen slik at vi passerer hverandre smertefritt. Skulle vi derimot begge være så uheldige å ha surpomper på vår side under passering, så går det også, blir bare litt mindre klaring..

 

La oss håpe at både du og alle andre slipper å tørke mitt eller andre sitt blod av bilene, så får vi noke en trivelig sommer alle sammen.

 

@Bond007:

Det var jo skikkelig saklig argumentasjon.. NOT!

Fikk du ikke lov av mamma å ta MC-lappen selv? ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvis du slenger ut bilen din mot gulstripa slik du forklarer, (...)

 

Jeg tror du har misforstått meg, jeg ville ALDRI ha gjort det, kun om jeg hadde sett deg et godt stykke bak, så kunne jeg ha trilla litt nærmere gulstripa (men det er ikke noe jeg ofte heller).

Lenke til kommentar
Hvis du slenger ut bilen din mot gulstripa slik du forklarer, (...)

 

Jeg tror du har misforstått meg, jeg ville ALDRI ha gjort det, kun om jeg hadde sett deg et godt stykke bak, så kunne jeg ha trilla litt nærmere gulstripa (men det er ikke noe jeg ofte heller).

Neida, jeg har ikke misforstått.

"Slenge ut bilen" er vel egentlig basert i Nord-Norsk uttrykk, og jeg leste dine tidligere poster med at "om du ser meg lengere bak, så legger jeg meg ut". Det var det jeg mente med at jeg hadde "god tid". Ser jeg at du (eller hvilken som helst) bilist "legger seg ut" (slenger ut bilen), så tar jeg høyde for det.

Du er nemlig ikke alene. Svært mange gjør det, og basert på måten det gjøres på, blir det vurdert dørspark og/eller sidespeil-"ulykke". :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For what it's worth, jeg har bare gjort det en gang, og da var det en irriterende kid på moppe (les: scooter) som surra frem og tilbake mellom biler. Speilet må du gjerne ta, kjører firmabil, "noen må ha dulta borti bilen da jeg var hos kunde X" ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Du er nemlig ikke alene. Svært mange gjør det, og basert på måten det gjøres på, blir det vurdert dørspark og/eller sidespeil-"ulykke". :)

Jeg kan love deg at dersom du eller en annen motorsyklist hadde sparka til døra mi, eller tatt sidespeilet mitt, hadde det fått konsekvenser. Makan til oppførsel, tror du at dere eier veien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

>Jonas<:

Jeg stikker ikke av etter ulykke. Men jeg får det til å se ut som bilisten sin feil ;)

 

tor_erik:

Les postene om hvordan jeg evt tar dør/speil.

Jeg kan i såfall love deg også konsekvenser om jeg "treffer" sidespeilet ditt når du ikke (som 99,993% av blikkbokspilotene) sjekker blindsonen før du slenger ut bilen din som om du eier også motgående kjørefelt..

 

Og ja. Pr avgift/vekt med sykkel, så eier vi mye høyere andel av veien enn ikke-motorsyklister gjør. ;)

Lenke til kommentar
>Jonas<:

Jeg stikker ikke av etter ulykke. Men jeg får det til å se ut som bilisten sin feil ;)

Jaha? Hvordan har du tenkt til å få til det? Du stopper vel også da etter å ha gjort skade på bilen, for så å skrive skademelding/gjøre opp for deg?

 

 

tor_erik:

Les postene om hvordan jeg evt tar dør/speil.

Jeg kan i såfall love deg også konsekvenser om jeg "treffer" sidespeilet ditt når du ikke (som 99,993% av blikkbokspilotene) sjekker blindsonen før du slenger ut bilen din som om du eier også motgående kjørefelt..

 

Og ja. Pr avgift/vekt med sykkel, så eier vi mye høyere andel av veien enn ikke-motorsyklister gjør. ;)

Hva mener du med å slenge ut bilen? Forbikjøring skal jo ikke skje i samme felt, så om du kjører inn i en bil bakfra fordi den svingte utenom et hull i veien, men allikevel holdt seg godt innenfor kjørefeltet sitt, så er det jo din egen feil med slik idiotkjøring.

 

Det kommer godt fram på kjøringa til mange av dere at dere tror dere eier veien ja, samt fartsgrensene.

Lenke til kommentar

Kan ikke dere drite i å være så jævla tøffe i trynet der dere sitter og hakker på tastaturet. Gå og mål e-penis et annet sted. Det er delte meninger om linesplitting, men slutt å dele ut trusler om konsekvenser osv osv.

 

EDIT: Den var ikke til farfars da. Han snek seg inn med en post rett før meg :)

 

Tilbake til tema: der jeg bor er det en knøttliten rundkjøring på størrelse med en femmer og der virker det som folk etterhvert overser reglene for rundkjøring. Biler som skal til venstre står midt oppå rundkjøringen (en malt kladd på veien) og venter på motgående trafikk.... Folk kjører ikke rundt, men legger seg rett over mot venstre. Mye tullekjøring. Må innrømme at jeg kutter den rundkjøringen når det ikke er andre biler der, men i morgentrafikken blir det temmelig dårlig avvikling der.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar

Jeg har en genial løsning på slike tullerundkjøringer.

Om den er så forferdelig seriøs kan sikkert diskuteres men tror Kristin Halvorsen ville likt den.

Hva med å montere ei vindmølle midt i rundkjøringa?

Gratis tomt plus at man har 100% ren og fornybar energi tiljengelig og ingen ville forsøke seg på å kjøre over den.

 

Tull til side, ei helt vanlig trafikkøy ville løst problemet.

Bare se hvordan folk kjører i rundkjøringer med brolagt innerfelt, nesten ingen våger seg inn i innerste ringen selv om broleggingen og asfalten holder samme høyde uten noe markant kant mellom, så ei malt rundkjøring i et kryss må jo være forferdelig.

Lenke til kommentar
Bare se hvordan folk kjører i rundkjøringer med brolagt innerfelt, nesten ingen våger seg inn i innerste ringen selv om broleggingen og asfalten holder samme høyde uten noe markant kant mellom, så ei malt rundkjøring i et kryss må jo være forferdelig.

Når jeg øvelseskjørte fikk jeg beskjed om at brolagt innerfelt hovedsakelig var for å hjelpe store kjøretøy, så jeg trengte ikke å bruke innerfeltet når jeg kjørte i vanlig bil. Og dette forholder jeg meg fortsatt til. Trafikkavviklingen går tross alt ganske greitt i disse rundkjøringene selv om de færreste bruker innerfeltet.

Lenke til kommentar

Jeg tror du missforstår litt, det er forskjell på rundkjløringer.

Her er ei rundkjøring med brolagt innerring, denne holder jeg meg unna for den er åpenbart ikke beregnet for å kjøre på til vanlig men som du sier for å avhjelpe større kjøretøyer.

klepp_stasjon_jpg_206576b.jpg

Runkjøringa under kjører jeg som en vanlig rundkjøring ettersom det tydelig er et helt brolagt felt her.

At undelagene i indre og ytre ring skal ikke bety noe ettersom det er i 2 felts rundkjøring.

Om det er denne typen rundkjøringer kjørelæreren din henviser til driver han med vranglære for rundkjøringer er trafikkmaskiner som kan spytte unna store mengder trafikk, og legge restriksjoner på allerede brukte arealer i ei rundkjøring er bare tåpelig.

Tviler på at det finnes noe restriksjoner i veitrafikkloven heller, istendefor er det bare til forvirrelse for trafikkantene.

post-49175-1239187388_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt skjønne forskjellen på disse to rundkjøringene. Begge har brolegging på innsiden, sant?

 

Den nederste har jeg iallefall kjørt i tidligere, og alltid brukt ytterste felt. Om du mener at det burde vært annerleders, får du ta det opp med veiplanleggerne. Hadde de ment den som en ordinær tofelters rundkjøring hadde de ikke hatt brolegging på innsiden.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...