Dubious Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Det er folk som kjører forbi på 2-felts vei bare for å komme en billengde lengre fram på veier med milevis kø Så de risikerer andres liv uten grunn Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Det er folk som kjører forbi på 2-felts vei bare for å komme en billengde lengre fram på veier med milevis kø Så de risikerer andres liv uten grunn Vel, 0-100 på under 4 sekunder er jo også en grunn ... Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Er trafikken så tett at det går sakte er det jo hensiktsmessig å bruke begge feltene for å fylle opp veinettet der det er kapasitet kontra at alle holder et felt og de km med trafikk som som kunne utnyttet felt nr2 heller forplanter seg ut i sideveiene og skaper kø flere plasser. Er trafikken så flytende at det ikke er et problem ser jeg heller ikke problem med folk som bruker venstrefeltet til å kjøre forbi. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Er trafikken så flytende at det ikke er et problem ser jeg heller ikke problem med folk som bruker venstrefeltet til å kjøre forbi. Ble jo bom stopp lenger fremme når alle skulle flette sammen igjen. Så alle taper på det. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Ble jo bom stopp lenger fremme når alle skulle flette sammen igjen. Så alle taper på det. Det er jo fordi nordmenn ikke vet hva fletting er og alle tenker 'meg først meg først' og kjører nærme hverandre, når hele prinsippet er å holde litt avstand og enkelt skli inn mellom hverandre uten å røre bremsepedalen.. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Ble jo bom stopp lenger fremme når alle skulle flette sammen igjen. Så alle taper på det. 90% sikker på at årsaken til bom stopp var at folk ikke ville slippe han inn. Om en person lager plass blir det ikke bom stopp med mindre trafikken lengre fremme stopper opp. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 90% sikker på at årsaken til bom stopp var at folk ikke ville slippe han inn. Om en person lager plass blir det ikke bom stopp med mindre trafikken lengre fremme stopper opp. Du har ikke lest alt Det er snakk om forbikjøringsfelt, hvor køen går hele veien forbi, så de som kjører forbi flytter seg bare framover i køen, altså de sniker i køen Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Les hva jeg skriver i mitt første innlegg i denne saken. Jo jeg har lest alt. 1 Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Les hva jeg skriver i mitt første innlegg i denne saken. Jo jeg har lest alt. Da har du ikke forstått problemet. Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Les hva jeg skriver i mitt første innlegg i denne saken. Jo jeg har lest alt. Da har du ikke forstått problemet. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Da har du ikke forstått problemet. Jo det har jeg, dog poengterer jeg viktigheten i å utnytte veiens potensiale om først trafikken går for en full stans. Bedre med 5*2km med kø som går parallelt enn at de 5km det ene feltet utgjør fyller opp sideveiene som går inn til den aktuelle inn-/utfartsåre. 2 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Jo det har jeg, dog poengterer jeg viktigheten i å utnytte veiens potensiale om først trafikken går for en full stans. Bedre med 5*2km med kø som går parallelt enn at de 5km det ene feltet utgjør fyller opp sideveiene som går inn til den aktuelle inn-/utfartsåre. Her er vel litt av poenget at det ikke blir full stans med mindre noen "går for å utnytte veiens potensiale" som du så fint kaller det. Det er bedre for alles kjørekomfort at køen følger en jevn fart, sammenlignet med at enkelte kan kjøre som noen idioter i en kilometer eller to, for å så måtte ta full stans lengre fremme. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Har til gode å kjøre på veier med forbikjøringsfelt som har inn/ut i nærheten, hvor kø kan bli et problem.. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 (endret) Her er vel litt av poenget at det ikke blir full stans med mindre noen "går for å utnytte veiens potensiale" som du så fint kaller det. Det er bedre for alles kjørekomfort at køen følger en jevn fart, sammenlignet med at enkelte kan kjøre som noen idioter i en kilometer eller to, for å så måtte ta full stans lengre fremme. Da er vi nok helst tilbake på utfordringene nordmenn har med fletting, som nevnt av Darkbill. Flyter trafikken greit og alle parter gjør sitt for å bidra til en effektiv fletting så vil ikke scenarioet beskrevet være et problem. Uavhengig om personen i venstrefeltet er en idiot eller ikke. Endret 26. mars 2019 av Hansien Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 (endret) Du har ikke lest alt Det er snakk om forbikjøringsfelt, hvor køen går hele veien forbi, så de som kjører forbi flytter seg bare framover i køen, altså de sniker i køen Livet er hardt, men du kan jo bare kjøre frem og snike selv også. Jo flere som gjør det, jo bedre utnyttelse av veien, og jo mer rettferdig for alle. Forbikjøringsfelt ≠ ulovlig å kjøre forbi når det er kø. En god andel nordmenn er eksperter på å lage kø og å kjøre ineffektivt: Bytter felt hele tiden.. Ser på mobilen.. Følger ikke med lengre frem enn bilen foran seg.. Holder for kort avstand og bremser unødvendig.. Sjekker ikke speil.. Skjønner ikke hva fletting er.. Skjønner ikke at de egentlig burde tatt buss.. Endret 26. mars 2019 av steinrawr 1 Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Jo det har jeg, dog poengterer jeg viktigheten i å utnytte veiens potensiale om først trafikken går for en full stans. Bedre med 5*2km med kø som går parallelt enn at de 5km det ene feltet utgjør fyller opp sideveiene som går inn til den aktuelle inn-/utfartsåre. Nei du har ikke forstått problemet, 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 (endret) Nei du har ikke forstått problemet,Flott argumenter du har her, stå på og fortsett slik så får du masse matnyttig diskusjoner fremover! Kanskje du heller skal fortelle meg hva jeg ikke har forstått istedenfor å surre på som en fjott? Endret 26. mars 2019 av Hansien 1 Lenke til kommentar
hightow Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Fra OP: "og så delte veien seg til to felter opp en bakke" Før bakken: ett felt I bakken: to felt På toppen av bakken: ett felt. På slike strekninger (i bakken) er det sjelden/aldri av/påkjøring til sideveier. En kødannelse på toppen av bakken vil da ikke forplante seg bakover til noen sideveier, noe mer enn hvis det bare var ett felt opp bakken. Men på generelt grunnlag er jeg enig i utnyttelse av veikapasiteten. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Jeg klarer ikke å forstå hvorfor enkelte ikke klarer å kjøre forbi en fotoboks i fartsgrensa. I ettermiddag lå leg bak en bilist i Operatunnelen i Oslo, som for det første bare lå i venstre felt og ventet på frelse... Og når fotoboken nærmet seg, bremsa dusten ned til femti, i en søttisone.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Mange som ikke vet hvor fort de kjører Jeg kjører forbi fotoboksene i 70, i 70-sonen (75 på fartsmåleren) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå