Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er trafikken så tett at det går sakte er det jo hensiktsmessig å bruke begge feltene for å fylle opp veinettet der det er kapasitet kontra at alle holder et felt og de km med trafikk som som kunne utnyttet felt nr2 heller forplanter seg ut i sideveiene og skaper kø flere plasser.

 

Er trafikken så flytende at det ikke er et problem ser jeg heller ikke problem med folk som bruker venstrefeltet til å kjøre forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble jo bom stopp lenger fremme når alle skulle flette sammen igjen. Så alle taper på det.

Det er jo fordi nordmenn ikke vet hva fletting er og alle tenker 'meg først meg først' og kjører nærme hverandre, når hele prinsippet er å holde litt avstand og enkelt skli inn mellom hverandre uten å røre bremsepedalen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble jo bom stopp lenger fremme når alle skulle flette sammen igjen. Så alle taper på det.

90% sikker på at årsaken til bom stopp var at folk ikke ville slippe han inn. Om en person lager plass blir det ikke bom stopp med mindre trafikken lengre fremme stopper opp.

Lenke til kommentar

90% sikker på at årsaken til bom stopp var at folk ikke ville slippe han inn. Om en person lager plass blir det ikke bom stopp med mindre trafikken lengre fremme stopper opp.

Du har ikke lest alt

Det er snakk om forbikjøringsfelt, hvor køen går hele veien forbi, så de som kjører forbi flytter seg bare framover i køen, altså de sniker i køen

Lenke til kommentar

Da har du ikke forstått problemet.

Jo det har jeg, dog poengterer jeg viktigheten i å utnytte veiens potensiale om først trafikken går for en full stans.

 

Bedre med 5*2km med kø som går parallelt enn at de 5km det ene feltet utgjør fyller opp sideveiene som går inn til den aktuelle inn-/utfartsåre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo det har jeg, dog poengterer jeg viktigheten i å utnytte veiens potensiale om først trafikken går for en full stans.

 

Bedre med 5*2km med kø som går parallelt enn at de 5km det ene feltet utgjør fyller opp sideveiene som går inn til den aktuelle inn-/utfartsåre.

Her er vel litt av poenget at det ikke blir full stans med mindre noen "går for å utnytte veiens potensiale" som du så fint kaller det. Det er bedre for alles kjørekomfort at køen følger en jevn fart, sammenlignet med at enkelte kan kjøre som noen idioter i en kilometer eller to, for å så måtte ta full stans lengre fremme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er vel litt av poenget at det ikke blir full stans med mindre noen "går for å utnytte veiens potensiale" som du så fint kaller det. Det er bedre for alles kjørekomfort at køen følger en jevn fart, sammenlignet med at enkelte kan kjøre som noen idioter i en kilometer eller to, for å så måtte ta full stans lengre fremme.

Da er vi nok helst tilbake på utfordringene nordmenn har med fletting, som nevnt av Darkbill. Flyter trafikken greit og alle parter gjør sitt for å bidra til en effektiv fletting så vil ikke scenarioet beskrevet være et problem. Uavhengig om personen i venstrefeltet er en idiot eller ikke.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Du har ikke lest alt

Det er snakk om forbikjøringsfelt, hvor køen går hele veien forbi, så de som kjører forbi flytter seg bare framover i køen, altså de sniker i køen

Livet er hardt, men du kan jo bare kjøre frem og snike selv også. Jo flere som gjør det, jo bedre utnyttelse av veien, og jo mer rettferdig for alle.

 

Forbikjøringsfelt ≠ ulovlig å kjøre forbi når det er kø.

 

En god andel nordmenn er eksperter på å lage kø og å kjøre ineffektivt: Bytter felt hele tiden.. Ser på mobilen.. Følger ikke med lengre frem enn bilen foran seg.. Holder for kort avstand og bremser unødvendig.. Sjekker ikke speil.. Skjønner ikke hva fletting er.. Skjønner ikke at de egentlig burde tatt buss..

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo det har jeg, dog poengterer jeg viktigheten i å utnytte veiens potensiale om først trafikken går for en full stans.

 

Bedre med 5*2km med kø som går parallelt enn at de 5km det ene feltet utgjør fyller opp sideveiene som går inn til den aktuelle inn-/utfartsåre.

Nei du har ikke forstått problemet, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei du har ikke forstått problemet,

Flott argumenter du har her, stå på og fortsett slik så får du masse matnyttig diskusjoner fremover!

 

 

Kanskje du heller skal fortelle meg hva jeg ikke har forstått istedenfor å surre på som en fjott?

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra OP: "og så delte veien seg til to felter opp en bakke"

 

Før bakken: ett felt

I bakken: to felt

På toppen av bakken: ett felt.

På slike strekninger (i bakken) er det sjelden/aldri av/påkjøring til sideveier.

 

En kødannelse på toppen av bakken vil da ikke forplante seg bakover til noen sideveier, noe mer enn hvis det bare var ett felt opp bakken.

 

Men på generelt grunnlag er jeg enig i utnyttelse av veikapasiteten. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor enkelte ikke klarer å kjøre forbi en fotoboks i fartsgrensa.

 

I ettermiddag lå leg bak en bilist i Operatunnelen i Oslo, som for det første bare lå i venstre felt og ventet på frelse... Og når fotoboken nærmet seg, bremsa dusten ned til femti, i en søttisone..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...