Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Men det er jo logisk kjøremønster, gasse på når man kommer til slette og slakke av når sving nærmer seg.

Så det er ikke sikkert det sikkert de prøver å sabotere forbikjøring.

 

Er ikke logisk kjøremønster å nærmest nekte folk å kjøre forbi når det er mulig å kjøre forbi, når enn selv kjører sakte.

 

Enn bør da ikke sperre for forbikjøring av å å gasse på, for deretter trykke på bremsen og slakke farten når det ikke er mulig å kjøre forbi.På begge punkter er det ikke mulig å kjøre forbi.

 

Istedt for å gasse på og hindre forbikjøring på de 2-3 stedene så bør den personen som "kjører veldig forsiktig" legge til rette for at enn kan kjøre forbi på de stedene.

 

Som jeg har nevnt så går det fint mulig å kjøre i 80 der det er sving på denne 80 sonen. Så ikke naturlig å bremse. Hadde selvsagt nevnt det om det ikke var hensynsfult å kjøre i 80 i svingene.

 

 

Opplever det mest mest eldre pensjonister. At dem kjører "ulovlig sakte og  forsiktig" og hindrer trafikken på den måten. 

 

Også. Som jeg nevnte tidligere også så hender det ofte  at dem er ikke oppe i 80 før 80 sonen er slutt.  Trykker nesten ikke på gasspedalen med andre ord slik at kjører i 50-60-70 nesten hele 80 sone strekningen.

Endret av spetter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke alltid lett å vite om biler bak ønsker å kjøre forbi uten å være tankeleser.

Dessverre har veldig mange trafikanter et innarbeidet kjøremønster der de legger seg helt i hekken på forankjørende og blir liggende der.

Kommer man til et rettstrekke der det er gode muligheter for å smette forbi så griper de ikke sjansen.

Skal da forankjørende legge seg ut til høyre og slakke av litt, eventuelt prøve å blinke de forbi?

Jeg synes det er krevende i trafikken å forholde seg til disse rævdilterne!

Lenke til kommentar

Er ikke logisk kjøremønster å nærmest nekte folk å kjøre forbi når det er mulig å kjøre forbi, når enn selv kjører sakte.

 

Enn bør da ikke sperre for forbikjøring av å å gasse på, for deretter trykke på bremsen og slakke farten når det ikke er mulig å kjøre forbi.På begge punkter er det ikke mulig å kjøre forbi.

 

Istedt for å gasse på og hindre forbikjøring på de 2-3 stedene så bør den personen som "kjører veldig forsiktig" legge til rette for at enn kan kjøre forbi på de stedene.

 

Som jeg har nevnt så går det fint mulig å kjøre i 80 der det er sving på denne 80 sonen. Så ikke naturlig å bremse. Hadde selvsagt nevnt det om det ikke var hensynsfult å kjøre i 80 i svingene.

 

 

Opplever det mest mest eldre pensjonister. At dem kjører "ulovlig sakte og forsiktig" og hindrer trafikken på den måten.

 

Også. Som jeg nevnte tidligere også så hender det ofte at dem er ikke oppe i 80 før 80 sonen er slutt. Trykker nesten ikke på gasspedalen med andre ord slik at kjører i 50-60-70 nesten hele 80 sone strekningen.

Har du forsøkt å sette på blinklys i god tid før sletta, så de kanskje vet du vil forbi?
Lenke til kommentar

De blir beordret ut av politikere

 

:rofl:

 

Hvorfor gjøre en nyttig jobb, som å gi bot for å ikke blinke ut av rundkjøringen, når de kan ta de som kjører forsvarlig over fartsgrensen?

 

Man må ha et (klart) rettslig grunnlag for å kunne skrive ut bøter/forelegg. Å blinke ut av rundkjøring er såvidt jeg vet ikke nedfelt i noen lov eller forskrift.

 

Aldri lest saker om folk som har blitt drept fordi noen kjørte 10-20 over i soner hvor det e forsvarlig å kjøre så "fort"

 

Hva som er forsvarlig vil være avhengig av hvem man spør .. Samt hvor mye erfaring man har bak rattet, hvilken bil man kjører, kvalitet på dekk, type underlag o.s.v. Det blir mer en vurdering, som politiet uansett gir blaffen i.

Lenke til kommentar

Har du forsøkt å sette på blinklys i god tid før sletta, så de kanskje vet du vil forbi?

Folk som kjører slik pleier ofte å være veldig ufokuserte. Så blinklys er gjerne meningsløst for å informere disse om at man ønsker å kjøre forbi.

 

Har ved flere anledninger opplevd at slike trafikanter skvetter til når de plutselig har en bil ved siden av seg. Og det ekstra skumle her er at enkelte av disse har jeg til og med blinket med fjernlys for å prøve å få oppmerksomheten til sjåføren av bilen før jeg begynner på forbikjøringen.

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...disse har jeg til og med blinket med fjernlys for å prøve å få oppmerksomheten til sjåføren av bilen før jeg begynner på forbikjøringen.

 

Har stadig gode opplevelser fra Sverige på dette. Svenskene er flinke til å varsle at de vil forbi og det beste er at nordmenn da også gjør dette. Men tilbake i Norge: nix.

Lenke til kommentar

Man må ha et (klart) rettslig grunnlag for å kunne skrive ut bøter/forelegg. Å blinke ut av rundkjøring er såvidt jeg vet ikke nedfelt i noen lov eller forskrift.

 

 

 

Bruk av blinklys
Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."
 
I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:
 
Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.
 
Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.
 
Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.
Lenke til kommentar

Hahahahahahahahahaha!

 

 

Ja, jeg ler alltid litt inni meg når jeg hører folk mener de kan kjøre "forsvarlig" over fartsgrensen og samtidig mene at de ikke burde vært tatt for det. 

Svært mange veier som har feil fartsgrense, både de som har for høy og de som har for lav

 

Hva er egeentlig forskjellen på Okstadbakken og den nye veien fra Sandmoen til Melhus? Bortsett fra at Okstad har 80 og nye veien har 110

Lenke til kommentar

Svært mange veier som har feil fartsgrense, både de som har for høy og de som har for lav

 

Hva er egeentlig forskjellen på Okstadbakken og den nye veien fra Sandmoen til Melhus? Bortsett fra at Okstad har 80 og nye veien har 110

 

Aner ikke. Umulig for meg å mene noe om hva som er riktig fartsgrense på veier jeg ikke kjenner. Men er det du eller veimyndighetene som avgjør hva som er riktig fartsgrense? Har du kunnskapen som kreves, vet du hvilke vurderinger som må gjøres? 

 

Det er litt som når jeg forbanner meg over saltinga langs veien her jeg bor. Noen ganger virker det helt merkelig hvordan de prioriterer, men jeg er også nødt til å innse at dette ikke er mitt fagområde, det er ikke der min ekspertise er - jeg er altså nødt til å overlate de vurderingene til de som faktisk kan noe om sånt. 

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke å klage altså...faktisk.

 

...men etter at artikkelen til VG ble postet for en liten stund tilbake, over de 10 mest irriterende tingene i trafikken - er det ikke slik at det blinkes mer pr idag i kontrast til for noen uker siden - da blinket INGEN.

 

Positivt!

 

Mulig det bare er meg som har fått føle på denne positiviteten?

Lenke til kommentar

Apropos blinking hadde jeg en diskusjon med en fyr en gang. Kjørte bak han på parkeringsplass, og brått stoppa han og begynte rygge inn en luke.

 

Spurte han etterpå, men han mente man aldri trenger å blinke når man skal parkere. Det burde jeg jo bare skjønne.

 

Skjønner han skal parkere når du begynner å rygge sa jeg, men hadde du blinket hadde jeg kunne gitt deg mer plass uten å brått stoppe.

 

Var helt umulig å få fram dette til han dog...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svært mange veier som har feil fartsgrense, både de som har for høy og de som har for lav

 

Hva er egeentlig forskjellen på Okstadbakken og den nye veien fra Sandmoen til Melhus? Bortsett fra at Okstad har 80 og nye veien har 110

Hvorfor ikke melder du ikke i fra til rett instans om du oppdager veistrekning hvor skiltingen er feil?

Lenke til kommentar

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

 
I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:
 
Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.
 
Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.
 
Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

 

Dette blir din (og andres) tolkning da det ikke står noe som helst om blinklys, bare at man skal gi tegn. Og hva er egentlig et tegn? Jo, det kommer an på hvem man spør. Man kan enkelt argumentere for at filskifte / posisjonering av kjøretøyet, samt fartstilpasning er å «gi tegn», om enn et litt uklart et.

 

Direkte sitat: "2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn." (trafikkregler § 14)

 

Kunne man hevdet at å «gi tegn» egentlig betyr bruk av blinklys ville politiet helt sikkert hatt en praksis for å bøtelegge manglende blinklysbruk. For da ville de fakket folk hele tiden og sopt inn penger til statskassa hver eneste time.

Lenke til kommentar

Mener du at politiet ikke har hjemmel for å bøtelegge manglende blinklysbruk?

 

Regelverket som hersker i praksis, og som det bøtelegges etter, virker ikke å være så klart som det f.eks. er for fartsgrenseoverskridelse. Fordi politiet virker å vegre seg for-, eller frastå fra-, å bøtelegge noen av alle de tusen som hver dag ikke blinker skikkelig blant annet i rundkjøringer. Og selv om det riktignok skjer at det deles ut forelegg/bøter noen ganger for manglende blinklysbruk, f.eks. i rundkjøring, betyr ikke det at det likevel er godt nok rettslig grunnlag. Det vet man ikke sikkert før noen slike saker er kjørt gjennom domstolen noen ganger. Og såvidt jeg vet er ikke det gjort. I hvertfall kan jeg ikke huske å ha lest noe om det.

 

Før eller senere dukker det sikkert opp en kranglefant som nekter å akseptere bot/forelegg for manglende blinklysbruk, og da er prosessen igang. Så lenge vedkommende finner en tilsvarende god kranglefantadvokat til å ta saken for seg i retten.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...