Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Du bør lese hva de andre skriver bør du prøver å motsi meg

Jeg vet ikke hvem "de andre" er, men vi diskuterer loven her, så jeg leser heller loven - noe du av en eller annen grunn ikke får til?

Til info er du pålagt å kjenne disse reglene om du skal kjøre, så håper du bruker kollektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det irriterer meg med folk som absolutt skal stå så langt bak bilen foran i et kryss når dem står helt stille. Ofte er det jo plass til en liten bil i luken mellom bilene! Eller i det minste en moped.

Det er selvfølgelig viktig med god avstand når man kjører på veien. Men i det man snegler seg mot et kryss og står helt stille der, ødelegger jo disse unødige avstandene bare flyten. Jeg blir dog mest av alt bare oppgitt og forundret. Noen ganger blinker jeg litt med lysene, men det er vel sjeldent noen som er våkne nok til å registrere det.

Det mest irriterende er i et lyskryss hvor det står et par biler foran meg med alt for god avstand, og dem begge er litt vel rolige med å starte opp. Da har det hendt at jeg akkurat ikke rekker trafikklyset.

Lenke til kommentar

Mange ganger blir det sånn fordi folk stopper rett bak, så flytter bilen foran seg litt lenger fram og da blir det luke, og det er bare tull å flytte bilen lengre fram for å tette den luken

Avstanden har ingenting å si, så lenge folk følger med og bruker luken til å starte tidligere

Lenke til kommentar

Mange ganger blir det sånn fordi folk stopper rett bak, så flytter bilen foran seg litt lenger fram og da blir det luke, og det er bare tull å flytte bilen lengre fram for å tette den luken

Avstanden har ingenting å si, så lenge folk følger med og bruker luken til å starte tidligere

Det har kanskje ikke alltid så mye å si, men ofte har det litt å si. Uannsett så synes jeg det ser så dumt ut og uestetisk.

Og hva er det med folk som skal stoppe så lang unna stopplinjen eller vikepliktslinjen? Man skal jo i utgangspunktet ha forhjulene eller fronten på linjen. Det er jo ikke noe poeng i å stå langt bak. Selvsagt kan det være aktuelt å stoppe litt lengre unna på vinterføre f. eks dersom man bremser i ekstra god tid da. Men i utgangspunket er det noe tull. Det er også viktig å være så nærme krysset at man får god sikt.

Sett i de tilfellene hvor et felt deler seg til to-tre i selve krysset vil jo store luker føre til kø som blokkerer for at biler lenger bak kan komme seg til sitt felt. Dette er særlig aktuelt i rushtiden.

Og om ikke det nødvendigvis blokkerer, så vil kombinasjonen av to biler i et lyskryss som har store luker, og er litt trege, kunne være nok til at en bakenfor akkurat ikke rekker det grønne lyset. Det har jeg selv opplevd. Noen lyskryss er jo raskere enn andre.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at lukene er irrelevante. Reaksjonstiden til bilene fremover derimot er mye mer irriterrende siden det skal ikke mere enn 3-4 biler til før man køen reagerer på bilen foran i stede for lyset. Og plutselig er lyskrysset med kø på 30-60 biler i rushtiden, og reaksjonstiden strekker seg mye mye lengre enn lyset skifter.
Og gjerne kombinert med dårlig plassering, hvor bilene som skal til venstre ikke makter å endre posisjon i feltet eller kjøre langt nok frem, går det ikke ann å holde feltet for å kjøre frem eller til høyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holdt på å få en Mitsu Evo i ræva ved Rælingen i dag.

*fjernet*

 

Skulle tro fyren hadde stjælt både bil og bensin slik som han kjørte, helt uberørt av at det var andre i trafikken og begreper som blindsoner og genrell trafikkforståelse var helt fraværende. Slalom, bånn gass, tvinger seg inn foran andre, bremser brått ned for å komme inn i trange lommer i andre feltet osv. Ego drittsekk med andre ord (og du er ikke tøff i en ti år gammel Evo uansett hvor mye den bråker med loffovn under bakfangeren og strykebrett over bagasjelokket)

 

Hvis du som kjørte bilen leser dette: jeg vet hvor du jobber - skjerp deg og skam deg! Jeg kjenner sjefen din svært godt og har null problemer med å informere ham om hvordan hans ansatte kjører i trafikken!! Du setter flere enn bare deg i risiko når du grisekjører på kryss og tvers i trafikken, og det kan hende at noen av disse faktisk er kunder av dere og får med seg hvor du jobber..

Endret av Gavekort
Fjernet identifiserende informasjon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner sjefen din svært godt og har null problemer med å informere ham om hvordan hans ansatte kjører i trafikken!!

Forsvarer ikke idiotkjøringen her, men så lenge bilen ikke er uniformert i bedriftens navn eller eid av disse har vel strengt tatt ikke denne sjefen noe med dette å gjøre.

 

 

Det er det nok mange som har tenkt om meg gjennom årene også, de har selvsagt tatt feil.

Det er og mange som har hatt denne holdningen som ikke er blant oss lengre eller enda verre, tatt en annens liv.

Poenget ditt var egentlig?

Endret av Hansien
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Forsvarer ikke idiotkjøringen her, men så lenge bilen ikke er uniformert i bedriftens navn eller eid av disse har vel strengt tatt ikke denne sjefen noe med dette å gjøre.

 

 

Kunne sikkert nevnt at han er ansatt på verkstedet hos en bilforhandler. Innlegget mitt ble redigert fordi eieren av bilen kunne bli identifisert - det var korttenkt av meg..

 

Med utgangspunkt i at jeg ikke hadde visst at han eide bilen ved oppslag på regnr: For alt en (ikke) vet kunne dette vært en kundebil. Vil si at det er svært relevant at slike trafikkholdninger mest sannsynlig følger sjåføren og ikke bilen han sitter i og jeg hadde nok gjort sjefen hans en tjeneste ved å rapportere dette inn til ham.

 

Jeg personlig ville ikke latt denne fyren testkjøre bilen min dersom jeg hadde levert den inn på verksted dersom den var en bil med litt futt i. Ikke du heller?

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne sikkert nevnt at han er ansatt på verkstedet hos en bilforhandler. Innlegget mitt ble redigert fordi eieren av bilen kunne bli identifisert - det var korttenkt av meg..

 

Med utgangspunkt i at jeg ikke hadde visst at han eide bilen ved oppslag på regnr: For alt en (ikke) vet kunne dette vært en kundebil. Vil si at det er svært relevant at slike trafikkholdninger mest sannsynlig følger sjåføren og ikke bilen han sitter i og jeg hadde nok gjort sjefen hans en tjeneste ved å rapportere dette inn til ham.

 

Jeg personlig ville ikke latt denne fyren testkjøre bilen min dersom jeg hadde levert den inn på verksted dersom den var en bil med litt futt i. Ikke du heller?

At bilen blir grisekjørt på verksted er egentlig noe man (dessverre) må regne med... Lov eller ei. Jeg pleier å si når jeg leverer bilen spøkende 'vent ihvertfall til motoren er varm før du gir på'

Lenke til kommentar

Bla bla ikke noe regel mot dette bla bla.

 

Syns folk som kjører nedover på en trang veg kan vike for de som kjører oppover på vinterføre, spesielt her jeg bor, det er veldig trangt og man må rygge ganske langt før man finner et sted med nok grep. Det går som regel bra, men de er dårlige på å strø og brøyte her. De lokale stopper som regel og viker for trafikken opp, men det er forbanna mye folk som har hytter her og de kan ikke å kjøre på snø...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Harstad har de en vei (ihvertfall i 2002) hvor folk som kommer opp bakken har forkjørsrett fra alle retninger, altså at folk som kommer fra høyre har vikeplikt om vinteren

 

veien er der ennå :)  Harstadgårdsveien, og det er forkjørsrett hele året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...