Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
, så er det jo helt klart at et smidig og miljøvennlig kjøretøy skal kunne sno s

Når ble en moped et "miljøvennlig kjøretøy"? :dontgetit:

Moped og motorsykkel er miljøvennlige kjøretøy sammenlignet med om føreren hadde valgt en bil. Jeg synes det er greitt at motorsykler kan bruke kollektivfeltet, hadde flere brukt motorsykkel ville det vært mindre køproblemer og forurensning i byområder.

 

(Jeg gjør dog et unntak for de under 18 år på moped, de kan ikke bruke bil uansett så et moped er faktisk det mest forurensende de kan kjøre.)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Quote fra trafikkregler:
Kjøretøy må holdes godt innenfor kjørefeltet.

Den der gjør kjøring på midtstripen og mellom kjørefelt forbudt. Det gjør det forøvrig også forbudt å blokkere slik kjøring ved å legge seg inntil midtstripa.

Jeg ligger ikke gulstripa, men et stykke innenfor, alikevel nær nok til at en ikke kan kjøre forbi uten klaring. Og ikke misforstå, jeg presser IKKE, jeg legger meg der om jeg ser i speilet at det er en et stykke bak på moppe/sykkel som kjører slik. Jeg vil tro det er mer ulovlig å drive på slik, en å ligge litt for nær gulstripa.

Lenke til kommentar
, så er det jo helt klart at et smidig og miljøvennlig kjøretøy skal kunne sno s

Når ble en moped et "miljøvennlig kjøretøy"? :dontgetit:

Moped og motorsykkel er miljøvennlige kjøretøy sammenlignet med om føreren hadde valgt en bil. Jeg synes det er greitt at motorsykler kan bruke kollektivfeltet, hadde flere brukt motorsykkel ville det vært mindre køproblemer og forurensning i byområder.

Hvis vi tar mopeder, så har de en elendig motor som gjerne er strupet som gjør den enda mer elendig. De brenner olje og bensin i ei suppe som ikke har noen som helst styring med korrekt mengde (annet enn går den fremover = bra nok). Resultatet er ei suppe av CO, NOx-greier, og div. avfallstoffer av brent olje. Jeg kaller det i vertfall ikke miljøvennlig. Jeg påstår at en beninmotor i en gjennomsnitlig bil som har skikkelig styring med drivstoff og olje er langt mindre miljøfientlig enn en moped pr. kjørte km.

Lenke til kommentar
Hvis vi tar mopeder, så har de en elendig motor som gjerne er strupet som gjør den enda mer elendig. De brenner olje og bensin i ei suppe som ikke har noen som helst styring med korrekt mengde (annet enn går den fremover = bra nok). Resultatet er ei suppe av CO, NOx-greier, og div. avfallstoffer av brent olje. Jeg kaller det i vertfall ikke miljøvennlig. Jeg påstår at en beninmotor i en gjennomsnitlig bil som har skikkelig styring med drivstoff og olje er langt mindre miljøfientlig enn en moped pr. kjørte km.

OK, jeg kan være med på at en moped slipper ut mer av diverse avfallsstoffer som NOx og slikt. Men motoren må da være drøyt umiljøvennlig for å slippe ut mer CO2 per kjørte km enn en bil som veier mer enn 10 ganger så mye? Og det er jo først og fremst CO2 som teller selv om det selvsagt også er ønskelig å få ned NOx og andre avfallsstoffer i bymiljø.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvorfor har man da katalysator i en bil? Katalysatoren konverterer bl.a CO til CO2.. Ville det være mer miljøvennlig å fjerne katalysatoren slik at man reduserte CO2-utslippet?

 

(bare så det er sagt. CO er regnet offisielt som en mye verre "klimagass" enn CO2)

Lenke til kommentar

At mopeder og motorsykler slipper ut mye i forhold til vekt er ikke helt ukjent. Bla. EU prøver å forandre dette, men det er ikke enkelt å forandre det over natten. Se f.eks utviklingen på små 4taktsmotorer i det siste - fordi utslippskravene nå skal skjerpes har det skjedd mye.

 

Ofte finner man lite effektive 2taktsmotorer i mopeder og slikt - forbruket er ikke spesielt lavt og utslippene ekstra ille.

 

gxi: hadde ikke katalysatoren hatt en positiv effekt ville den ikke vært påbudt. Du nevner CO2 og CO - CO er veldig farlig for pustende organismer, deriblandt mennesker - siden CO tar plassen til oksygen slik at man blir kvalt. CO2 er tilstede i naturen, kjip for klimaet, men i moderate mengder relativt ufarlig lokalt.

Lenke til kommentar

Ang. katalysator/CO/CO2, så var ikke det et spørsmål, men det var et argument mot hva som ble sagt over om at CO/NOx liksom ikke spiller noen rolle. Poenget er at mopder har ingenting som begrenser mengden CO, NOx eller for den sak skyld all dritten som blir produsert av å brenne olje. Det blir lengre opp argumentert for CO2, og bare CO2, hvorav alt annet liksom ikke spiller noen rolle. Det betyr at selv om CO2-utslippet pr. mil er lavere, så betyr ikke det automatisk at de er mer "miljøvennlige" enn biler.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

gxi, mopeder har da katalysator. Men jeg er helt enig i at det er irriterende med mopedister og motorsyklister som presser seg frem, over sperrefelt, sperrelinjer og der det er snaut to meter til møtende trafikk så sykkelen akkurat får plass i mellom. Ikke er det bare irriterende for andre bilister, men også egoistisk at andre skal ta hensyn overfor tullingen på tohjulingen sin som absolutt skal fram fortest mulig.

Lenke til kommentar
...mopedister og motorsyklister som presser seg frem, over sperrefelt, sperrelinjer...

og

 

...egoistisk at andre skal...

Det er vel ingen som har snakket om sperrefelt/linjer? Det er forbudt uansett.

Linesplitting foregår på normalt oppmerkede kjørefeltlinjer.

 

Forresten, hvorfor er det egositisk å være smidig og besparende for miljøet?

 

Eksempel (med forutsetninger), køstrekning 20km:

Moderne bil bruker ca 0,7 l/mil og rundt 1,0 l/time i kø.

Motorsykkel bruker ca 0,3-0,4 l/mil i "norske" hastigheter og ca 0,5 l/time i kø.

 

Motorsykkel kjører to mil med "køsniking" på 25 min.

Gjsnittforbruk: 0,35x2=0,7 liter. Dette gir totalt ca 1670g co2.

Bil står to timer i kø, så vi regner: 2x1=2 liter. Dette vil totalt generere ca 4750g co2.

 

Basert på ovennevnte, er det altså du som er egoisten og miljøsvinet, ikke jeg på min miljøvennlige 900ccm tunge MC.. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom du kan kjøre forbi på en normal måte har jeg ingenting i mot det, men at du skal kjøre på den gule mellom biler med liten klaring liker jeg ikke. Dessuten, de som kjører på den gule stripa driter oftest i sperrefelt og sperrelinjer også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Quote fra trafikkregler:
Kjøretøy må holdes godt innenfor kjørefeltet.

Den der gjør kjøring på midtstripen og mellom kjørefelt forbudt. Det gjør det forøvrig også forbudt å blokkere slik kjøring ved å legge seg inntil midtstripa.

 

Jeg ville heller sagt snakk om generalisering.

La nå heller motorsykkelistene kjøre forbi på gulstripa, de har lov til det.

 

Jeg vil si at det er litt i gråsonen for meg å kjøre nær gulstripa, men gulstripa er alt annet enn 'innenfor kjørefeltet'.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hele poenget mitt er jo at forbikjøringene er både ulovlige og farlige. Først kjører de på gulstripa mellom biler i begge retninger, for å så presse seg inn i en alt for liten luke når det kommer et større kjøretøy i motgående kjørefelt. Kjør gjerne forbi meg, men gjør det ordentlig.

Lenke til kommentar
Forresten, hvorfor er det egositisk å være smidig og besparende for miljøet?

Det er egoistisk at andre bilister må ta hensyn til og bli forstyrret for at du som mopedist/motorsyklisk skal komme fortere fram. Flere ganger i sommerhalvåret opplever jeg å måtte bremse ned eller svinge unna for ikke å få en tulling på to hjul inn i sida eller fangeren på bilen. Og spesielt sperrefelt med påfølgende avkjøringsfelt blir populært brukt som forbikjøringsområder, og det vitner ikke til rare intelligensen når man driver med forbikjøring i kryss. Jeg sier ikke at du nødvendigvis er sånn, men veldig mange er det.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jeg har tilgode å se noen drive uvettig forbikjøring i kryss annet enn

om de tar igjen noen biler som står og venter på rødt lys,

da kan de fort legge seg på siden for så å kjøre før noen andre rekker

å se at lyset har blitt grønt ;)

 

"Linjesplitting" er fullt lovlig, men skal ta med resten av det onkel`n (kjørelærer)

min lærte meg: Du har ikke lov til å sperre motorsyklister fra å kjøre forbi,

da du både skal være varsom og aktpågivende..

Skulle han dra i sida på bilen din er han tross alt en "myk" trafikant i forhold til deg.

 

Dette har man da forsikring til å dekke folkens?

 

Nei, slutt med denne lynsjinga av MC-folket, jeg syns, med maaange andre,

at dette er en ganske ryddig gruppe...

 

Eneste grunnen til at noen (uten og nevne navn, for dere vet hvem dere er)

tør å skvise de av stripa er fordi dere kan låse bilen om denne motorsyklisten

vil snakke ett alvorsord med deg siden han har loven på sin side i dette tilfellet..

 

De taper en evt. kamp med bilen din, så bruk huet, hjelp de heller til å komme trygt forbi!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Eneste grunnen til at noen (uten og nevne navn, for dere vet hvem dere er)

tør å skvise de av stripa er fordi dere kan låse bilen om denne motorsyklisten

vil snakke ett alvorsord med deg siden han har loven på sin side i dette tilfellet..

Og hvilken lov er det? Bilister skal liksom holde seg godt innenfor sitt felt, mens en motorsykkel kan dingle mellom begge feltene? Loven er lik for alle, og jeg gir meg ikke før du viser meg loven som sier at MCer har lov å til å kjøre på gulstripa mellom biler.

Her er et par argumenter mot den type forbikjørsler MC-førere pleier å ta (iallefall som jeg har opplevd) ... kan du vennligst gi noe tilsvarende som sier at du har lov til å utføre en forbikjøring mellom biler i begge retninger?

 

Veitrafikkloven:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Jeg vil påstå at det er forstyrrende å måtte styre ut mot kanten av sitt felt fordi det kommer en MC mot deg i ditt felt.

 

Trafikkreglene:

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

Kjøretøy må holdes godt innenfor kjørefeltet.

 

§ 12. Forbikjøring

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,

c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

 

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

 

§ 14. Signal og tegn

2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...