Darkbill Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 En stor grunn til at trafikken rundt Oslo stopper konstant opp vil jeg tro er fordi folk har angst for å bruke høyre felt der det er 3 felt. Så fort de kommer kjørende skal de hive seg i midterste felt så det blir en dominoeffekt med bremsing for å slippe de inn. Hadde alle bare brukt det feltet også, og holdt litt avstand (siden fletting i Norge er et ukjent fenomen) hadde det hjulpet vil jeg trom 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Jeg kjørte rundt i Oslo 19 år selv, så fant jeg ut at det var på tide å migrere mens det enda var mulig. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 (endret) Kjørt til og fra jobb (inn og ut av oslo) i nevnte områder i hele arbeidsdyktig alder. Ingen sympati Men jeg gleder meg til alle biler inn og ut av Olso er autonome. Endret 29. november 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 (endret) Har kjørelys på biler blitt mye lysere bare siste året? Den siste måneden har jeg vært nødt til å bruke solskjerming både foran og bak for å ikke bli blendet ned over alt. Noen kjørelys er så skarpe at man sliter med å se om de blinker da blinklyset drukner i strålekasterne. På tide at folk skjønner at det ikke blir bedre sikt med mer lys, men helt omvendt, mindre lys på bilene? Mer lys fører bare til at alle blender hverandre mer og ingen ser en dritt. Endret 29. november 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Glad jeg kjører firmabil og har betalt til og fra hjemmet. Da er det liksom ikke like ille å stå i kø inn og ut de gangene jeg må til Oslo... Ellers kjører jeg mye på motorvei og gjengangerne er de som ligger i venstrefeltet når det er klart i høyre, og de som hiver seg rett ut i venstrefeltet like før når jeg skal kjøre forbi. Bruker ikke folk speil? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Holdt på å kræsje i dag. Kjører langs veien og opp fra høyre lengre fremme ser jeg en bil komme. Han har såklart vikeplikt på denne veien. Jeg ser han triller svært sakte men jeg tenker likevel "nå stopper han." Tror dere han gjør det? Nei. Jeg nærmer meg og han velger å kjøre ut over til motgående felt. Jeg er nødt til å bråbremse. 1m fra å kjøre inn i siden hans. For en jævla idiot. Det var klart for han/hun lenge før jeg nærmet meg, også velger vedkommende å hive seg ut når jeg er så og si rett foran han. Godt det var lav fartsgrense der sier bare jeg. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Har kjørelys på biler blitt mye lysere bare siste året? Den siste måneden har jeg vært nødt til å bruke solskjerming både foran og bak for å ikke bli blendet ned over alt. Noen kjørelys er så skarpe at man sliter med å se om de blinker da blinklyset drukner i strålekasterne. På tide at folk skjønner at det ikke blir bedre sikt med mer lys, men helt omvendt, mindre lys på bilene? Mer lys fører bare til at alle blender hverandre mer og ingen ser en dritt. Nye biler har LED kjørelys, som er for skarp om en sitter lavt, derfor er det en fordel med høy bil Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 (endret) Jepp klar over den, men da er det jo noe galt med regelverket eller justering av kjørelys. Man kan ikke ha det slik at alle skal kjøre SUV eller varebil for å se noe. Men eks. i går var det helt vanlige personbiler som blendet helt vilt i kryss. Så har man dette kombinert med mørkkledde som krysser veien utenfor gangfelt. Endret 30. november 2018 av Theo343 2 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Har kjørelys på biler blitt mye lysere bare siste året? Den siste måneden har jeg vært nødt til å bruke solskjerming både foran og bak for å ikke bli blendet ned over alt. Noen kjørelys er så skarpe at man sliter med å se om de blinker da blinklyset drukner i strålekasterne. På tide at folk skjønner at det ikke blir bedre sikt med mer lys, men helt omvendt, mindre lys på bilene? Mer lys fører bare til at alle blender hverandre mer og ingen ser en dritt. Opplever det samme, synes det blir stadig vanskeligere å kjøre i mørket. Men, jeg skylder på alderen og øynene... 3 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 (endret) BMW i3 sine lys er helt AIDSgivende. De blender UANSETT. Hva er det med de lysa ... sitter i SUV så sitter ikke lavt heller. Edit: mente i3 og ikke i4 hehehe. Endret 30. november 2018 av Lami 2 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 BMW i4 sine lys er helt AIDSgivende. De blender UANSETT. Hva er det med de lysa ... sitter i SUV så sitter ikke lavt heller. Jeg får hjertet i halsen og tror jeg har blålys bak meg hver gang... 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 (endret) Opplever det samme, synes det blir stadig vanskeligere å kjøre i mørket. Men, jeg skylder på alderen og øynene... Haha fullstendig klar over at alder er en faktor Men jeg går til jevnlig synstest hvert år pga. kontaktlinser. Så lenge synet og mørkesynet ikke blir dårligere så er jo ikke det forklaringen Men at det skjer ting med kjørelys på bilene er helt klart. EDIT: Har i4 kommet ennå? Men ja flere biler som har skarpt blått lys også. Endret 30. november 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
noxon Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Jeg kjører noen ganger innover til Oslo fra Drammen, gjerne i rushen. Det er stort sett jevn trafikk i begge felt hele veien. Bruker adaptiv cruise controll, setter den ca 10km/t over fartsgrensa og suser stort sett forbi høyrefeltet frem til trafikken mer eller mindre går til krypefart rundt Slependen. Selv om jeg følger trafikken foran meg 100% (eller rettere sagt, cruise controllen følger trafikken), så er det noen som bare MÅ kjøre forbi meg. Gjerne kommer bak meg, så opp forbi høyresiden om det er en luke, og inn foran meg. Bare fordi jeg har en liten luke foran meg som er stilt inn på cruiskontrollen - 3 "lengder". Er det virkelig så tergende at jeg ikke ligger HELT i ræva på bilen foran at man MÅ kjøre forbi, selv om jeg følger bilen foran i nøyaktig samme fart - og det er 100 biler foran der igjen? Jeg fatter ikke hvorfor det er nødvendig å gjøre sånn - det er jo ikke som at noen av oss kommer noe raskere frem, for det er jo faktisk i rushen, og trafikken står jo omtrent bom stille bare noen få kilometere frem. 1 Lenke til kommentar
dårligelbil-golf Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Jeg kjører noen ganger innover til Oslo fra Drammen, gjerne i rushen. Det er stort sett jevn trafikk i begge felt hele veien. Bruker adaptiv cruise controll, setter den ca 10km/t over fartsgrensa og suser stort sett forbi høyrefeltet frem til trafikken mer eller mindre går til krypefart rundt Slependen. Selv om jeg følger trafikken foran meg 100% (eller rettere sagt, cruise controllen følger trafikken), så er det noen som bare MÅ kjøre forbi meg. Gjerne kommer bak meg, så opp forbi høyresiden om det er en luke, og inn foran meg. Bare fordi jeg har en liten luke foran meg som er stilt inn på cruiskontrollen - 3 "lengder". Er det virkelig så tergende at jeg ikke ligger HELT i ræva på bilen foran at man MÅ kjøre forbi, selv om jeg følger bilen foran i nøyaktig samme fart - og det er 100 biler foran der igjen? Jeg fatter ikke hvorfor det er nødvendig å gjøre sånn - det er jo ikke som at noen av oss kommer noe raskere frem, for det er jo faktisk i rushen, og trafikken står jo omtrent bom stille bare noen få kilometere frem. Jeg selv er ikke aggresiv i trafikken, men de som holder lang avstand i kø burde lese litt om køkjøring. Køen blir lengre og det er det svært få som ønsker. Jeg kjører e-golf og benytter ikke aac i kø. 4 Lenke til kommentar
dårligelbil-golf Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Kjørt til og fra jobb (inn og ut av oslo) i nevnte områder i hele arbeidsdyktig alder. Ingen sympati Men jeg gleder meg til alle biler inn og ut av Olso er autonome. Ikke gled deg for tidlig:) Selvkjørende og autonome blir bilene når de oppdager at du har glemt å låse døra eller har glemt å ta ut søpla. Før du oppdager det selv. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Jeg selv er ikke aggresiv i trafikken, men de som holder lang avstand i kø burde lese litt om køkjøring. Køen blir lengre og det er det svært få som ønsker. Jeg kjører e-golf og benytter ikke aac i kø. Det gjør ikke saken bedre at noen skal inn foran en annen bil, som fører til at den bilen må sakke farten, og den bilen bak igjen kanskje må bremse. Det er DET som lager stillestående kø. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Hvorfor ha 3 billengder når køen er saktegående? Du kan irritere deg om du har 2+ billengder og kjører vogntog, da alle skal forbi og er det en luke foran så skal de inn og nei, kan ikke kjøre nærmere, så da havner jeg/vi lengre bak i køen 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Man skal ikke ha 3 billengder i saktegående kø. Dette har Vegvesenet selv sagt og funnet ut at det ikke skaper effektiv flyt. 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Hm, nå har jeg lite erfaring med adaptiv cruise control, men ... 3 billengder? Er det det man stiller den inn på, avstand altså? Tenker nå at 3 sekunder er en god regel uansett fart. Da minsker avstanden når farta går ned, naturlig nok. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå