Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jungellov her i Florida. Har mistet telling på hvor mange biler som bytter felt i siste liten eller kryper over sperret område fordi de ligger i feil felt. Det er riktig nok langt ifra det verste stedet å kjøre, men det er greit med en påminnelse om hvor godt vi har det i Norge, spesielt for fotgjengere og syklister.

Lenke til kommentar

Jeg er jo en som holder på med veteranbiler. Har noen Peugeot 505er her hos meg. Noen av dem dør her og redder de jeg ser verdien av å ta vare på. En som kanskje kunne vært ett prosjekt som kunne vært reddet om den hadde hatt papirer, men siden det mangler er den donor for sommerbilen og ett prosjekt i garasjen her. De bilene brukes bare i sommerhalvåret. Ting tar tid og man må sitte inne mye kunnskap. Mye mer enn ett verksted. Har fått feil på ting som ikke er feil til og med.

 

Må si det er mange som ikke burde kjøre med hengere. Har kjørt Drammen - Heidal - Kvam - Tønsberg siste døgnet med 2t etter bilen i last. Liggi på ca. 84km på GPS med godt sikra last. Forbikjørt av mange med hengere... jaja... morro er det og noen "must pass" som bare må forbi bare fordi det er en bil med henger. Liggi på rundt 0,86-0,90 på forbruket så noe positivt er det med alt av teknisk jeg har fått gjort på bilen i høst.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet med å kjøre forbi med tilhenger jeg, i Norge har vi av uforståelige grunner max 80 uansett mens man eksempelvis i Tyskland kan få en ekvipasje godkjent for 100km/t så lenge noen kurante forutsetninger er tilstede..

Vis du tenker fysikk og vekt så ja... det er en god grunn... Mange som kjører med hengere har ikke erfaring og kunnskap til å sikre lasta forsvarlig så er bra det kun er lov med 80km/t. Mye energi ute å går og om noe skjer så kan man fort drepe noen eller gjøre store skader på kjøretøy og andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vis du tenker fysikk og vekt så ja... det er en god grunn... Mange som kjører med hengere har ikke erfaring og kunnskap til å sikre lasta forsvarlig så er bra det kun er lov med 80km/t. Mye energi ute å går og om noe skjer så kan man fort drepe noen eller gjøre store skader på kjøretøy og andre.

Så at noen ikke kjenner til regelverket er grunnlag for å gjøre regelverket strengere enn nødvendig?

Hvis man har problemer med at regelverket ikke overholdes må det håndheves fremfor å stramme det inn.

Jeg tenker da på det du skrev om sikring av last altså.. Man kan jo lure på hvorfor det er tryggere å kjøre fort med tilhenger i Tyskland enn i Norge..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så at noen ikke kjenner til regelverket er grunnlag for å gjøre regelverket strengere enn nødvendig?

Hvis man har problemer med at regelverket ikke overholdes må det håndheves fremfor å stramme det inn.

Jeg tenker da på det du skrev om sikring av last altså.. Man kan jo lure på hvorfor det er tryggere å kjøre fort med tilhenger i Tyskland enn i Norge..

 

Det har med at de hengerne blir kontrollert mener jeg å  huske. I Norge er det ingen kontroll å bremser m.m. . Så en henger som noen har hatt stående bak huset med defekte bremser mens på papiret står det "bremser" kjører som tulling.

 

https://drm24.no/nyheter/henger-veltet-pa-e18-16102517

 

Bedre at det er strengt... Verste jeg har målt en idiot med henger er over 150km/t på motorvei... så ja, noen burde virkelig ikke kjøre med det.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Jada, den konkrete ekvipasjen må godkjennes for Tempo 100, men når så den samme ekvipasjen bøtelegges i Norge for å holde den samme hastigheten på motorveien her blir det bare for dumt.

 

Men altså, hvordan skal strenge regler hindre idioti? Du viser jo selv til folk som opptrer langt utenfor alle regler både i Norge og andre steder.

 

Jeg er i bunn og grunn liberalist selv og mener vi bør ha mykere regler men også at man holdes til personlig ansvar i større grad enn i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde være mer synlig politi som faktisk tar tak i dette... Og ikke tar en som kjører en bil i f.eks. 120km i en 100 sone som de skryter av innnimellom. Jeg personlig kjører over 10k km med henger i løpet av ett år så kjører nok mer enn gjennomsnittet.. jeg personlig ligger som oftest i ca. 80-85km/t på GPS med henger etter bilen og da hengere med høy vekt. Hadde en gang hvor lasta ikke føltes trygg over 60km/t og lå i det fremfor at noe skulle skje. Hengern som jeg bruker blir jo holdt nøye vedlikehold på og skal få en fullstendig overhaling neste år. Bremser m.m. da. Folk flest han ikke lastsikring og bruker hyssing m.m. for å sikre last som igjen ikke holder igjen for noe som helst om noe skulle skje.

Lenke til kommentar

Med campingvogna vi har (Cabby 582) nå for tiden kjører jeg gjerne i ca 95km/t (reell hastighet ja), med den forrige (Kabe 590 deluxe elns) var det uaktuelt å kjøre i mer enn ca 84km/t fordi den ikke var stabil i høy hastighet.

Mye av kjøringen av begge disse har vært med Mercedes S211 (240 4Matic og 500 4Matic)

 

Jeg har kjørt svært mye med tilhenger selv men nå for tiden blir det mindre. Bilen min har ikke tilhengerfeste og de få turene jeg trenger tilhenger låner jeg meg en og bruker bil vi har på jobben. Ikke er det så aktuelt å bruke tilhenger over lengre strekninger heller med tanke på at det aldri er over 1,5 mil til enden av veien. (Campingvognkjøringa foregår et annet sted et par hundre mil hefra da)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Kommer nok en ny klasse etterhvert, BEE, for kjøring med henger opp til 100 km/t

De skal ha 10k for kurset og 5k for å fornye kortet hvert 5 år

 

 

Røde Kors i Oslo (eller noe sånt) har blålys på henger og har lov til å kjøre i 100 km/t

(Leste det en gang så kan ikke vise til kilde)

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Folk som "behersket men bestemt" ber om jeg ikke kan plassere bilen lengre bak neste gang fordi de ikke kommer seg ut av garasjen.

 

1. Nei. Og det burde du se at er fysisk umulig for meg.

2. Det er plass for deg å kjøre ut. Jeg bruker ekstra god tid slik at jeg verken blokkerer inngangen til garasjen eller parkeringsplassen i bakkant.

3. Dine mannlige naboer klarer helt fint å kjøre ut av garasjen mens du brukte tiden din på å stirre sint på meg.

4. Oppdraget mitt er for bygget du har garasjeplass i. Byggherren som i sin tid valgte løsningene var klar over at jeg måtte stå på den måten jeg gjør, og det er godt merket med skilt. Klag til de. Eller huseier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjører inn og ut av oslo hver dag og siste året har jeg praktisert følgende på motoveien.

 

- De som blinker for å skifte felt slipper jeg alltid inn om jeg så må senke farten litt

- De som forsøker å legge seg over uten å blinke eller begynner å blinke etter de skjønte at de ikke klarte å presse seg inn får vente til jeg har passert.

 

Samt noen som som jeg ikke praktiserer ofte men når man blir litt lei rasshøl som bare tenker "meg meg meg" i trafikken.

- De som gir gass for å tette luka når jeg har blinket i god tid for å skifte felt - får lov å bremse, bli litt dødlig fornærma fordi jeg våget å legge meg foran dem for deretter å blinke med fjernlysa og gjerne tute litt osv. til de har kommet over saken.

- Tuter litt når jeg ser folk glaner på mobilen i bilen og er i full tastemodus. Det får de fleste til å legge fra seg mobilen ganske så fort. Denne skal man dog være litt forsiktig med da ei dame skvatt så hun kasta mobilen i frontruta så den spratt ned på gulvet hvorpå dama bøyde seg ned mot gulvet og kavet for å finne den, i full fart på motorveien... i en dyr SUV.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Finnes mange som tror blinklys er lik forkjøpsrett og forventer man skal slippe dem inn og lage en luke dog.

 

En stund siden kjørte jeg i høyre felt der det er 3 felt på E6. En bil i venstre felt, midten er ledig. Kommer en bil jeg skal forbi så blinker pent til midterste feltet og legger meg ut. Ser mens jeg skifter at bilen litt bak og til venstre for meg også legger seg inn i midterste fil, og han må bremse opp, også våger han å tute og blinke på meg.

 

Skriver våger, for han brukte ikke blinklys mens eller før han skiftet felt. Det gjorde jeg. Jeg så jo selvfølgelig han kjørte der, men hvordan skal jeg vite han har tenkt å bytte felt samtidig med meg når han ikke blinker..? Følger godt med i speila jeg...

Lenke til kommentar

Jeg kjører nesten daglig motorsykkel hele året på alt av veier i og rundt Oslo: en observasjon jeg har gjort, er frykten for å ligge i høyre felt når det er to felt eller mer. Hvorfor er vi så utrolig redde for å kjøre der? Ja, om 9 km må du bytte til midtre felt fordi høyre svinger av, men frem til da, så kan du fint ligge i det feltet.

 

Mangel på blinklys, og ikke minst å sjekke blindsoner stiller jeg meg bak. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært halvveis gjennom et feltskifte når plutselig en dust bestemmer seg for å fylle luka jeg er på vei inn i. 

 

Når jeg ser folk som åpenbart sitter på telefonen tilpasser jeg bare farten, ruser motoren litt og ser på dem. Det er litt fint med MC, man blir veldig anonym, og de fleste føler seg nok litt "tatt på fersken". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes mange som tror blinklys er lik forkjøpsrett og forventer man skal slippe dem inn og lage en luke dog.

 

En stund siden kjørte jeg i høyre felt der det er 3 felt på E6. En bil i venstre felt, midten er ledig. Kommer en bil jeg skal forbi så blinker pent til midterste feltet og legger meg ut. Ser mens jeg skifter at bilen litt bak og til venstre for meg også legger seg inn i midterste fil, og han må bremse opp, også våger han å tute og blinke på meg.

 

Skriver våger, for han brukte ikke blinklys mens eller før han skiftet felt. Det gjorde jeg. Jeg så jo selvfølgelig han kjørte der, men hvordan skal jeg vite han har tenkt å bytte felt samtidig med meg når han ikke blinker..? Følger godt med i speila jeg...

Årsaken til at jeg gjør det jeg nevnte er for å belønne de som faktisk klarer å bruke blinklys i dag. De er en utryddingstruet art.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Motorsykler er verstingene i manglende blinklysbruk der de kjører slalom mellom feltene.

 

Forøvrig er det fryktelig mange trafikanter som ikke har skjønt poengetmed blinklys....det er IKKE for å få kjøretøyet til å svinge.

Så man kan med fordel starte blinkingen litt før feltskiftet foretas.

Lenke til kommentar

Helt korrekt Sheldon. Du har dessverre en stor andel som bruker blinklyset enten akkurat når de svinger eller i etterkant at de har begynt manøveren.

 

Men jeg kan tildels forstå at noen har utviklet denne angsten når man ser hvor mange som gir full gass for å tette luka når noen er flink og blinker i god tid før de bytter felt ;)

"Herregud han blinker?! Har han virkelig tenkt til å legge seg ut i luka jeg har for å ha tilstrekkelig bremseklaring til bilen foran meg? Herregud, krise! Jeg gir full gass for å tette luka og få dotten til å komme på andre tanker. Makan, tenk så frekk å legge seg foran meg da? Nei jaggu, det skulle tatt seg ut!"

 

Forøvrig elsker jeg videoen der en morsom og litt ondkapsfull far sender døtrene sine inn på bensinstasjonen for å kjøpe blinklysvæske. Tidenes :D

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...