Snylter Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Mythbusters har testa mye rart men å teste at de fysiske lover gjelder virker ikke særlig nyttig. Sikkert artig dog. Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 jeg elsker å kjøre i fartsgrensen i venstre fil å blokkere de som tror vi har noe som heter "fast lane" her til lands. susende bmw'er eller audier som kommer opp i bakspeilet og blinker med lysene som om det skulle bety noe.. god følelse. Jeg blokkerer ikke farlige sjåfører i venstrefilen, men når jeg allerede ligger 10-15 km/t over når jeg kjører forbi og en tysk bil fra tidlig 2000 seint 1900 blinker på meg og kommer i 160 tar jeg meg litt lenger tid på å bli ferdig 1 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Kjapt spørsmål. Du svinger ut på en vei med fartsgrense 80, men etter en kvart kilometer blir det 60. Gidder du å gasse opp i 80 da eller holder du bare 60 frem til 60-skiltet selv om det kommer en bil bakfra som vil nå deg igjen? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Bilen som kommer bak kan kjøre forbi Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Hva vet du om det? Og det var ikke det jeg spurte om. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Hadde mest sannsynlig bare gasset opp til 80, og når 60-skiltet kommer, bare slippe gassen og "cruise" inn i fartsgrensen. Forskjellen på og gasse opp 20 km/t fra 60 til 80 er jo ekstremt liten, både i tid og forbruk. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Jeg drar nok på til ca 100 før jeg slipper gassen så jeg har under 86 i det jeg kommer inn i 60-sona. 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Prinsipielt relativt enig med deg her, men nei - ikke nå. Ikke så lenge det fortsatt ruller biler fra 60- og 70- og 80-tallet på veiene, kan vi satse på dette. 3-sekunders regelen for eksempel, bør og må og skal fortsatt gjelde i lang tid framover. Da får de forholde seg til veitrafikklovens regler om å kjøre etter forholdene. Har du en ræva bil med dårlige bremser og null (pro)aktivt sikkerhetsutstyr så får du kjøre defensivt og kanskje tro at din 72 Datsun reagerer like bra på en nødmanøver som en 2018 av ett eller annet merke. Men jeg tar poenget ditt også. Tenkte overhodet ikke på de gamle bilene her i Norge, og dem er det jo en del av...dessverre.. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Mythbusters har testa mye rart men å teste at de fysiske lover gjelder virker ikke særlig nyttig. Sikkert artig dog. Det er derfor de også testa det. Folk skjønner ikke at den ene bilen ikke blir hard som en vegg for den andre. Ikke en myte, simpel fysikk, men det er det også alt for få som kan. 1 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Ja beklager, du kan nok mer om dette enn de som jobber med det. Altså, det er mange fartsgrenser her til lands som ikke henger på grep og man trenger ikke å jobbe med det for å forstå det. 80 på en svingete og bratt grusvei hvor det er livsfarlig å kjøre fortere enn 50 er jo helt høl i hue, og ja, jeg vet at 80 ikke betyr at man MÅ kjøre i 80. Fartsgrensen bør likevel reduseres der det ikke er forsvarlig å holde den. Lange åpne strekninger med brei og fin vei og lite trafikk som kun har 60 eller 70 er også temmelig meningsløst. Slike har gjerne 90 eller 100 i Sverige og mange andre land uten at veien nødvendigvis er bedre. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) Altså, det er mange fartsgrenser her til lands som ikke henger på grep og man trenger ikke å jobbe med det for å forstå det. 80 på en svingete og bratt grusvei hvor det er livsfarlig å kjøre fortere enn 50 er jo helt høl i hue, og ja, jeg vet at 80 ikke betyr at man MÅ kjøre i 80. Fartsgrensen bør likevel reduseres der det ikke er forsvarlig å holde den. Lange åpne strekninger med brei og fin vei og lite trafikk som kun har 60 eller 70 er også temmelig meningsløst. Slike har gjerne 90 eller 100 i Sverige og mange andre land uten at veien nødvendigvis er bedre. Det heter at man skal kjøre etter forholdene, men Politiet har blitt mer aktiv i å gi bøter til sinker. Spesielt der jeg bor (Lofoten), da vi har enorme mengder bobiler om sommeren, på veier som er like breie som ett felt på motorveiene rundt Oslo. Bra, og samtidig dårlig, for det betyr at du kan si at forholdene er der, og likevel få bot, rent teoretisk. Sklei i/mot autovernet for 10 år siden, var snøskavler mellom, lå i 40 i 70-sona. Jeg kjørte ikke etter forholdene, tydeligvis. Hvem som bestemmer hva som er etter forholdene vet jeg ikke, men kl 13 på en vinterdag var det 10cm ubrøyta slush på en europavei Endret 15. november 2018 av Jakke Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Hva vet du om det? Og det var ikke det jeg spurte om. Jo, det var nettopp det du spurte om.. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Jo, det var nettopp det du spurte om.. Nei, kinda var ikke det? Si at det er så svingete at det går ikke å kjøre forbi. Ta det helt ut, det er fysisk umulig å kjøre forbi. Svar på nytt Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Nei, kinda var ikke det? Si at det er så svingete at det går ikke å kjøre forbi. Ta det helt ut, det er fysisk umulig å kjøre forbi. Svar på nytt Det var ikke i spørsmålet, så jo, det er bare å kjøre forbi Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Spørsmålet var om folk gidder å gasse opp til en bestemt fartsgrense når den reduseres like etterpå. Det er også et sted hvor det er slutt på 50, men etter 200 meter er det et kryss hvor jeg pleier jeg å svinge av. Da gidder jeg aldri opp i 80 først, og der er det ingen muligheter for å kjøre forbi. Lenke til kommentar
Samara Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Men jeg tar poenget ditt også. Tenkte overhodet ikke på de gamle bilene her i Norge, og dem er det jo en del av...dessverre.. Veteranbiler er glede Det er ikke noe dessverre med at folk tar vare på og koser seg med disse. 4 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Veteranbiler er glede Det er ikke noe dessverre med at folk tar vare på og koser seg med disse. Det er jo folk som kjøpe gamle og oppbrukt biler pga dette er det eneste de kan ta seg råd til og. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Det er jo folk som kjøpe gamle og oppbrukt biler pga dette er det eneste de kan ta seg råd til og.Var dette jeg tenkte mest på, men gjør meg personlig ingenting å bli kvitt gamle forurensende flak fra 50-60-tallet også. Let it go, Elvis er død og verden går videre og det der.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Akkurat som vi like gjerne bare kan skrote og dumpe vikingskipene på Bygdøy da? De fleste med en viss evne til refleksjon ser en viss verdi i å ta vare på historie. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Akkurat som vi like gjerne bare kan skrote og dumpe vikingskipene på Bygdøy da? De fleste med en viss evne til refleksjon ser en viss verdi i å ta vare på historie. De fleste med en viss evne til refleksjon ser forskjellene på kjøretøy pusset opp og stilt ut på et museum av historiske årsaker og kjøretøy som holdes sammen av strips og nåde, gjerne uten historisk verdi. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå