Jakke Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 (endret) Slik du ordlegger deg med at du konstant blir forbikjørt om du ligger i høyrefila så vil jeg tippe at du burde reise innom et verksted og få sjekket opp i hvor mye feil ditt speedometer viser. Og det kan faktisk være en aktuell faktor selv om ditt speedometer ikke viser voldsomt feil all den tid det ikke er unormalt å ha feilvisning på opp mot +-10km/t på hastighetsoner man som oftest finner på motorveier. Så om ditt speedometer viser 100km/t kan reell fart være 95km/t mens de som kjørerforbi deg kanskje har reell fart på 110km/t selv om speedometer viser 100km/t hos dem. Såfremst folk ikke har alt for store dekk på, så viser ikke speedometer lavere enn reell fart. Det er gjort 100% bevisst av produsentene at det viser mer enn reell, for at folk ikke skal kjøre for fort ubevisst. Endret 13. november 2018 av Jakke Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Så hvorfor viser lastebiler alltid nøyaktig fart? Når det er 80 på hastighetsmåleren, så kjører jeg i 80 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Så hvorfor viser lastebiler alltid nøyaktig fart? Når det er 80 på hastighetsmåleren, så kjører jeg i 80 Er forskjell på produsenter, leste en test for noen år siden. Var vel audi en av de eneste tyske produsentene som viste nøyaktig hastighet. Lastebiler regner jeg med er riktig kalibrert. Litt viktig og vite hvor mye moment en har med så tunge saker 1 Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Ja, og mange personbiler har en viss feilgivning så om man kjører i det som speedo angir til 100 så kan det fort være at man ligger i alt fra 93-97km/t. Alt igjen avhengig av dekk og alt. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Toyota har på biler med speedometervaier en feilmargin på 10%. 55=50, 66=60 osv. Har testa under trygge omgivelser, toppfart var oppgitt til 172, jeg hadde 190 på speedometeret. Trekk fra 10% av 190, og du har 171. Det positive med dette er det kan jeg rette med større hjul, så det er jo en lett fiks, kontra å måtte kalibrere speedometeret manuelt ved å flytte nåla f.eks Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 (endret) Jeg har et problem med at fartsgrensene på motorveier er tilpasset biler, dekk og teknologi fra hva da? 60-70-tallet? Dagens biler kan stoppe på kortere avstand enn da, og noen også helt automatisk og reagerer raskere på en bestemt trussel enn menneskets fatteevne Fartsgrensene burde derfor gjenspeile moderne biler i større grad. Skal vi ha en nullvisjon må mennesker uansett fartsgrense slutte å kontrollere bilene totalt da det er våre menneskelige feilvurderinger og mangel på oversikt/erfaring som forårsaker ulykkene. Men jeg kan forsiktig tenke meg at dersom det er større risiko for kollisjon setter de 70 som fartsgrense fordi dette gjerne er farten vi ikke overlever en kollisjon i ved full stans. Men i to-tre felts der vi idag har 100/110 kan vi fint ha 130-140 minst. Det er jo også det som praktiseres. MEN Der hvor myke trafikanter ferdes i større grad, slik som bymiljø, skole/barnehage osv er jeg 100% for de lave fartsgrensene og jeg mener 30-50 er fine å ha. Endret 14. november 2018 av Retroman Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Fartsgrensene burde derfor gjenspeile moderne biler i større grad. Skal vi ha en nullvisjon må mennesker uansett fartsgrense slutte å kontrollere bilene totalt da det er våre menneskelige feilvurderinger og mangel på oversikt/erfaring som forårsaker ulykkene. Prinsipielt relativt enig med deg her, men nei - ikke nå. Ikke så lenge det fortsatt ruller biler fra 60- og 70- og 80-tallet på veiene, kan vi satse på dette. 3-sekunders regelen for eksempel, bør og må og skal fortsatt gjelde i lang tid framover. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 ja det kan du si! jeg har mistet håpet på menneskeheten for lenge siden. men når rett skal være rett så burde du ha bremset ned å lagt deg bak igjenn når du nådde 80.. det er ikke lov å bryte fartsgrensen ved forbikjøring, uansett hvor hjernedød personen fremfor måtte være. Det er formildende omstendigheter hvis man blir tatt for fartsovertredelse ved en ellers aktsom forbikjøring, det viser at lovgivers intensjon ikke var å straffe de som kjører forbi sinkene unødig hardt. jeg elsker å kjøre i fartsgrensen i venstre fil å blokkere de som tror vi har noe som heter "fast lane" her til lands. susende bmw'er eller audier som kommer opp i bakspeilet og blinker med lysene som om det skulle bety noe.. god følelse. Folk som deg har ingenting på veien å gjøre. Jeg er en av de som gjerne kjører raskere enn fartsgrensen, det er ikke din business å stoppe meg i mine bagatellmessige lovbrudd. hva mener du? har du et stort behov for å bryte loven? Har du et stort behov for å være politi? Det er opptak ved skolen en gang i året, du er sikkert velkommen til å søke. Så om ditt speedometer viser 100km/t kan reell fart være 95km/t mens de som kjørerforbi deg kanskje har reell fart på 110km/t selv om speedometer viser 100km/t hos dem. Speedometer som viser for lav hastighet betyr at det er en feil ved kjøretøyet. Så hvorfor viser lastebiler alltid nøyaktig fart? Når det er 80 på hastighetsmåleren, så kjører jeg i 80 Det er andre krav til speedometer på lastebiler enn personbiler. Prinsipielt relativt enig med deg her, men nei - ikke nå. Ikke så lenge det fortsatt ruller biler fra 60- og 70- og 80-tallet på veiene, kan vi satse på dette. 3-sekunders regelen for eksempel, bør og må og skal fortsatt gjelde i lang tid framover. Jeg setter gjerne bilen til å kjøre på distronicen, den holder sjelden så mye som 3 sekunder avstand men stopper fint hver eneste gang. Det er ingen grunn til å bøtelegge sjåfører som kjører trygt med moderne hjelpemidler. Kanskje man heller bør ha differensierte regler. 3 sekunder er det vel ingen som holder uansett, det er faktisk ganske god avstand (66 meter i 80km/t, 33m i 40km/t, ihvertfall ikke i rushtrafikk. Lenke til kommentar
toth Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Prinsipielt relativt enig med deg her, men nei - ikke nå. Ikke så lenge det fortsatt ruller biler fra 60- og 70- og 80-tallet på veiene, kan vi satse på dette. 3-sekunders regelen for eksempel, bør og må og skal fortsatt gjelde i lang tid framover.3sek-regel er ikke bare for bremselengdens skyld, men minst like viktig for oppmerksomhetens skyld - du skal ha tid til å i det hele tatt flytte foten over på bremsen, det har man ikke med 1 sek om man tilfeldigvis sjekket bakspeilet akkurat da. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Er nok litt for forenklet tankemåte på dere her, ny bil løser ikke problemet med front mot front f.eks. «Det går en grense ved 70 km/t for hva kroppen tåler. Du kan se hel og fin ut på utsiden, men ha alvorlige indre skader. Sannsynligheten for å overleve en frontkollisjon synker dramatisk når farten passerer 70 km/t.» saksa fra SVV Dette er jo grunnen til at mange veier har denne fartgrensen også i 2018. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Fartsgrensene i Norge er tilfeldig og stort sett ikke basert på noe Kjører på veier med 80 sone som burde vært 60 og 60 soner hvor det fint går an å kjøre i 80 Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Ja beklager, du kan nok mer om dette enn de som jobber med det. 3 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Er nok litt for forenklet tankemåte på dere her, ny bil løser ikke problemet med front mot front f.eks. «Det går en grense ved 70 km/t for hva kroppen tåler. Du kan se hel og fin ut på utsiden, men ha alvorlige indre skader. Sannsynligheten for å overleve en frontkollisjon synker dramatisk når farten passerer 70 km/t.» saksa fra SVV Dette er jo grunnen til at mange veier har denne fartgrensen også i 2018. Da burde de fleste kollisjoner i f.eks. Formel 1 eller Nascar ha dødelig utfall. Det har de ikke. Faktisk skjer det ytterst sjelden, men kollisjoner i over 200 km/t skjer i hvert eneste løp. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 (endret) Da burde de fleste kollisjoner i f.eks. Formel 1 eller Nascar ha dødelig utfall. Det har de ikke. Faktisk skjer det ytterst sjelden, men kollisjoner i over 200 km/t skjer i hvert eneste løp. Ja, nascar og f1 er jo også stort sett prega av front mot front, som det står i det saksete inlegget mitt. Så der har du nok rett. Videre er jo også en norsk familiebil sikret mot kollisjon med bur og 6-punktssele slik som nascar bilene. Endret 14. november 2018 av SKAÐI 4 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 (endret) Da burde de fleste kollisjoner i f.eks. Formel 1 eller Nascar ha dødelig utfall. Det har de ikke. Faktisk skjer det ytterst sjelden, men kollisjoner i over 200 km/t skjer i hvert eneste løp. Da føler jeg at det er verdt å poengtere at Schumacher ikke ligger i koma grunnet noen av kollisjonene i klippet under her, men fordi han dulta borti en stein med hodet sitt når han kjørte på ski. https://www.youtube.com/watch?v=DgS6t7s2MeE Jeg håper du selv skjønner at F1, nascar og andre bilsportgrener som innebærer høyere hastigheter ofte har helt andre sikkerhetssoner og -marginer enn det Ola Nordmann har når han kjører rundt i sin familiebil grunnet hastighet. Nå er jo det heller sjeldent at det foregår en bråstopp fra 200km/t til 0km/t i noen av disse grenene du nevner, men heller en gradvis og tildels dramatisk reduksjon av hastighet som på ingen måte fører samme energi inn i kroppen din som det to biler i 60km/t fronter mot hverandre har. Endret 14. november 2018 av Hansien Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Ja beklager, du kan nok mer om dette enn de som jobber med det. Ja desverre så har jeg nok det 1 Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 (endret) Det hender jeg ligger på cruiscontrollen i 105 km (på GPS) på motorveien med 100 km/t-grenseTar feks igjen en lang rekke i høyrefeltet som ligger i 100Jeg blinker da ut til venstre og kjører forbiSå kommer det en audiot og legger seg helt oppi rasshølet mitt og blinker med fulltlysene.Hva får denne personen til å tro at jeg skal avblåse min forbikjøring, fordi at han bryter loven mer enn meg?? Endret 14. november 2018 av Autofil Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Det hender jeg ligger på cruiscontrollen i 105 km (på GPS) på motorveien med 100 km/t-grense Tar feks igjen en lang rekke i høyrefeltet som ligger i 100 Jeg blinker da ut til venstre og kjører forbi Så kommer det en audiot og legger seg helt oppi rasshølet mitt og blinker med fulltlysene. Hva får denne personen til å tro at jeg skal avblåse min forbikjøring, fordi at han bryter loven mer enn meg?? Du skal legge deg inn i høyre felt mellom disse bilene når det er plass til det... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Er nok litt for forenklet tankemåte på dere her, ny bil løser ikke problemet med front mot front f.eks. «Det går en grense ved 70 km/t for hva kroppen tåler. Du kan se hel og fin ut på utsiden, men ha alvorlige indre skader. Sannsynligheten for å overleve en frontkollisjon synker dramatisk når farten passerer 70 km/t.» saksa fra SVV Dette er jo grunnen til at mange veier har denne fartgrensen også i 2018. Hva du sakser fra SVV er ikke så viktig, det er politikk som er årsaken til at det er 70-sone på så mange veier, mange av disse strekningene var det 80-sone på for få år siden. Problemet er heller ikke hastigheten men det faktum at myndighetene har bygd alt for dårlige veier gjennom mange tiår, hovedfartsårer bør absolutt ha midtdeler og flere felt. Ja, nascar og f1 er jo også stort sett prega av front mot front, som det står i det saksete inlegget mitt. Så der har du nok rett. Videre er jo også en norsk familiebil sikret mot kollisjon med bur og 6-punktssele slik som nascar bilene. Front mot front eller rett i fjellveggen i samme hastighet gir samme belastning på kroppen. (altså vil to biler som hver holder 70km/t og treffer rett på hverandre gi samme belastning som om man kjører rett i fjellveggen i samme hastighet forutsatt at bilene er like) 6-punktssele er det tilnærmet håpløst å få lov til å ha i norskregistrert kjøretøy, akkurat som bur.. Det hender jeg ligger på cruiscontrollen i 105 km (på GPS) på motorveien med 100 km/t-grense Tar feks igjen en lang rekke i høyrefeltet som ligger i 100 Jeg blinker da ut til venstre og kjører forbi Så kommer det en audiot og legger seg helt oppi rasshølet mitt og blinker med fulltlysene. Hva får denne personen til å tro at jeg skal avblåse min forbikjøring, fordi at han bryter loven mer enn meg?? Trafikkreglene? Forbikjøringer bør gjøres effektivt, slik defensiv dustekjøring som du beskriver her kan du jo bare slutte med. 1 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Front mot front eller rett i fjellveggen i samme hastighet gir samme belastning på kroppen. (altså vil to biler som hver holder 70km/t og treffer rett på hverandre gi samme belastning som om man kjører rett i fjellveggen i samme hastighet forutsatt at bilene er like) 6-punktssele er det tilnærmet håpløst å få lov til å ha i norskregistrert kjøretøy, akkurat som bur.. Takk! Det er alt for få som vet det. De testa det vel på Mythbusters, en rett i en vegg, og to i samme hastighet mot hverandre. Siden begge bilene gir etter (cirka) like mye, så blir det som å sette en vegg mellom bilene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå