Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir opp til politiet å vurdere om det er riktig eller ei å gripe inn i situasjoner for å bremse ned råkjørere da jeg vil tro at både utgangspunkt og risiko vil variere fra sak til sak. Det er ingen her som kan påstå noe annet.

Men som samfunn er vi nødt til å reagere når folk bryter loven, ellers vil det bare bli verre. Jeg hadde gjort akkurat det samme, og jeg håper flest mulig bryr seg når ting som dette skjer for da vil veiene være tryggere for oss andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså.

Adferden var fortsatt av en slik art at det var nødvendig å få slutt på den.

Det var ingen biljakt, det var kun en trygg og god forbikjøring for å komme foran vedkommende og stoppe han.

 

For ordens skyld er jeg ikke en som legger meg veldig opp i andres atferd i trafikken.

Jeg aksepterer at andre kjører for fort mm. og jeg har gjentatte ganger blitt angrepet på dette forumet for mine liberale holdninger til trafikal atferd. Når jeg så griper inn er det i den verste atferden jeg har observert de siste 10årene gjennom et par hundre tusen kilometer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bestrider fremstillingen til snylter. Den famøse forbikjøringen er gjennomført, da er det ikke alfa omega for andres sikkerhet å ta på seg politilua og starte en biljakt for å stoppe synderen.

Slike forbikjøringer kommer sjelden alene
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=5b54dadb5152f74903b5cdef

 

Mye idiotkjøring fra bussene i Oslo, spesielt de leddbussene. Noen uker siden gikk jeg og noen kamerater på rød mann siden veien var klar, eller det kom buss imot, vi var dog allerede over i motsatt felt før han kom, men han svingte faktisk brått helt over i feil kjørefelt som om han skulle kjøre oss ned for å skremme oss..

Lenke til kommentar

Ble vitne til det som lett kunne blitt en frontkollisjon i dag.

En bil med campingvogn ble forbikjørt av en utålmodig og frustrert fyr som tynet alle sine 143hk for det de var gode for.. Mot kom en lastebil og den forbikjørende rakk ikke komme seg inn igjen..

Heldigvis la både motgående lastebil og føreren med campingvogn seg helt ut på sin side slik at de lå tre i bredden på et tidspunkt.

 

Det var så grovt at jeg rett og slett følte behov for å stoppe fyren og gjorde det ved å kjøre forbi og bremse ned.

Han med vogna la seg på siden av han, noterte info og lovet å sende videoen fra kameraet sitt til onkel sammen informasjon om føreren som kjørte forbi.

I utgangspunktet skal jo den som blir forbikjørt slippen gassen, eller om nødvendig bremse for å slippe frem den bak som vil forbi. Jeg har vært vitne til flere episoder der den som blir forbikjørt, ikke bare lar vær å slippe gassen, men gjerne gir på litt. Kanskje siden de blir påminnet om lav fart..?

 

Uansett, i en slik situasjon som du beskriver, er jeg usikker på hva som er riktig. La oss tenke oss at det ikke var plass til tre i bredden, og at det ikke var nok tid til å gjennomføre forbikjøringen. Hva om campingvognsjåføren bremser for å slippe forbi 143hk-fyren? Og hva om forbikjøreren samtidig bremser for å komme bak vogna indet han innser at han ikke kommer seg forbi. Kan han med campingvogn bli straffeforfulgt da?

 

Forøvrig synes jeg det er helt greit at du stoppet vedkommende. Politiet hadde etter all sannsynlighet ikke gjort noe utav det. (du kunne jo ikke vite at campingvognmannen hadde dashbordkamera)

Endret av Minus
Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal jo den som blir forbikjørt slippen gassen, eller om nødvendig bremse for å slippe frem den bak som vil forbi. Jeg har vært vitne til flere episoder der den som blir forbikjørt, ikke bare lar vær å slippe gassen, men gjerne gir på litt. Kanskje siden de blir påminnet om lav fart..?

I dette tilfellet var det en det var greit å komme seg forbi, han var ikke til noe voldsomt hinder selv om han muligens kunne vært flinkere til å slippe forbi aktivt.

Jeg lå bak denne campingvogna ca 2km i 80-sona, hastigheten var i følge GPS ca 82km/t.

 

Uansett, i en slik situasjon som du beskriver, er jeg usikker på hva som er riktig. La oss tenke oss at det ikke var plass til tre i bredden, og at det ikke var nok tid til å gjennomføre forbikjøringen. Hva om campingvognsjåføren bremser for å slippe forbi 143hk-fyren? Og hva om forbikjøreren samtidig bremser for å komme bak vogna indet han innser at han ikke kommer seg forbi. Kan han med campingvogn bli straffeforfulgt da?

Det er den som kjører forbi som har ansvaret for at dette skjer på et forsvarlig vis, frem til vedkommende er på høyre med den han kjører forbi er det nok best at den forbikjørende bremser.

Den som ble forbikjørt bremset selvsagt, men ikke før det var nødvendig og riktig. At den forbikjørende rett og slett ikke hadde motor til å gjøre forbikjøringen sin gjorde det ikke så greit..

Forbikjørende forsøkte seg på å ta flere biler i ett, det går ofte dårlig med en såpass undermotorisert bil (E-klasse E220CDI)

 

Forøvrig synes jeg det er helt greit at du stoppet vedkommende. Politiet hadde etter all sannsynlighet ikke gjort noe utav det. (du kunne jo ikke vite at campingvognmannen hadde dashbordkamera)

Stemmer, jeg visste ikke det. Tenker han fikk et kult opptak av at jeg kjørte forbi også men jeg gjorde det på et tryggere sett og hadde definitivt motor til det.

Lenke til kommentar

Er vel få ting som irriterer meg like mye i trafikken som fartshumper. Er noen av de innenfor standarden i det hele tatt? 

Når det er 50-sone og jeg må være helt nede i rundt 20 km/t for å komme meg over fartshumpen, uten at det skal skrangle og slå?

 

Videre så er jo fartshumpene gjerne helt ødelagte. De legger fliser eller brostein oppå, noe som bare gjør de dobbelt så ille når slitasjen tar tak. I tillegg når de bygger nye humper, istedenfor å "gli" humpene ut med asfalten fra veien, så lager de store kanter der humpen begynner og slutter. Fører til at du får en skarp topp som slår ordentlig når du kommer oppå, og slår like mye på vei ned.

Lenke til kommentar

Er vel få ting som irriterer meg like mye i trafikken som fartshumper. Er noen av de innenfor standarden i det hele tatt?

Når det er 50-sone og jeg må være helt nede i rundt 20 km/t for å komme meg over fartshumpen, uten at det skal skrangle og slå?

 

Videre så er jo fartshumpene gjerne helt ødelagte. De legger fliser eller brostein oppå, noe som bare gjør de dobbelt så ille når slitasjen tar tak. I tillegg når de bygger nye humper, istedenfor å "gli" humpene ut med asfalten fra veien, så lager de store kanter der humpen begynner og slutter. Fører til at du får en skarp topp som slår ordentlig når du kommer oppå, og slår like mye på vei ned.

Kom på denne: https://youtu.be/abjMXfmGtdw

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De sier de følger en mal, men 90% av humpene er feil laget og det er et egen kontrollgruppe for humper, som har sagt det samme, men det blir ikke gjort noe

Brosteinhumpene er de verste, og de har fått mange klager, ikke bare fra billistene, men også fra beboere, da de bråker mye mer enn humper uten brostein

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg reduserer farten til gangfart over elendigheta, så er det i racemode og med bra pådrag til jeg når fartsgrensen +mva.Tenker de som bor i området setter pris på fartshumpene da.

Jepp. Disse humpene øker nok utslippene drastisk. Jevn fart er viktig for et lavt forbruk.

I Oslo skal man bygge mer enn 400 nye humper, men det er jo en kjent sak at de driter i miljøet...:

https://www.aftenposten.no/osloby/i/0E7xvM/Bygger-420-nye-fartshumper-over-hele-byen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...