Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet--et-lite-mareritt/69987977

Skjønner det kanskje er fort gjort, men om man ikke snur etter 5 meter burde man virkelig miste lappen en god stund, da har man ingenting å gjøre bak rattet. Det er jo tross alt gule streker på høyre side av han...

En kamerat har kjørt feil retning rund sentralbanestasjonen ved uhell en gang. Var sent på kvelden, når de forsatt bygde litt. Dårlige lys og ingen trafikk. Han skal rett over den nye hovedveien der det er blitt trikkeskinner, og opp brua, men presterer kjøre på feil side av skillene. Til hans forsvar er det den dag idag forsatt ikke en stor blå pil som indikerer påbudt kjøreretning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som oftest er det jo en grunn til at fartsgrenser er et sted, men ofte prioriterer dem helt feil sted å ha kontroll synes jeg.

Ble tatt her om dagen mens jeg og passasjeren snakket om fartskontroller faktisk. Kl24 på en 70 sone midt i uka der det er tilnærmet ingen trafikk den tiden av dagen. Kan ikke si noe på det, er tross alt min egen feil, men skjønner ikke hva dem oppnår med skjult fartskontroll gjemt i en busk på den tiden av dagen på et så øde sted på en rett strekning. Prioriter heller veier der folk bor og ferdes, sentrumsområder, og så videre.

Morsom baktanke etterpå var forresten 'hvor langt hadde jeg kommet før dem hadde kommet etter meg om jeg hadde gitt flatt pedal', ettersom de var kun 2 stykker, med en laser, og hadde parkert bilen cirka 200 meter unna i skogen så refleksene ikke synes.

Ikke at jeg hadde gjort det, selvfølgelig, var en spøk med passasjeren for å indikere hvor skjult dem egentlig stod.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Midt på natten og rett strekning? Skal ikke se bort ifra at de var ute etter å ta de som kjører fort nok til å miste sertifikatet der. Hvis du ikke kjørte veldig fort, er det kanskje litt underliøg at de stoppet deg.

Var ikke voldsomme greier nei, like over grensen. Ikke et sted der jeg har lest noen råkjører heller, ihvertfall ikke på en onsdagskveld når normale folk har jobb. Fulgte egentlig ikke med på speedo og var midt i samtale om laserkontroller faktisk, og plutselig så jeg et rødt lys på veien som en trafikkdirigent så lurte på om de enda ikke var ferdig med å legge ny asfalt, men dessverre...

Lenke til kommentar

Midt på natten og rett strekning? Skal ikke se bort ifra at de var ute etter å ta de som kjører fort nok til å miste sertifikatet der. Hvis du ikke kjørte veldig fort, er det kanskje litt underliøg at de stoppet deg.

Ikke underlig at han ble stoppet. Om det var UP, så har de måltall å forholde seg til. X antall bøter og forelegg skal gis i løpet av året.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så, selvtekt med andre ord? Tullinger.

Du fikk med deg at han holdt på å drepe folk?

Å skaffe seg tilstrekkelig informasjon til å få anmeldt vedkommende med et godt bevismateriale er etter mitt syn helt innafor i denne saken.

Å bli stoppet hjalp nok på også, hans adferd etter stansen var en helt annen.

Nødrett vil være et mer presist begrep enn selvtekt.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Morsom baktanke etterpå var forresten 'hvor langt hadde jeg kommet før dem hadde kommet etter meg om jeg hadde gitt flatt pedal', ettersom de var kun 2 stykker, med en laser, og hadde parkert bilen cirka 200 meter unna i skogen så refleksene ikke synes.

Ikke at jeg hadde gjort det, selvfølgelig, var en spøk med passasjeren for å indikere hvor skjult dem egentlig stod.

Jeg gjorde akkurat det engang. Gav ikke flat pedal heller. Jeg ble målt til 68 i en 60-sone. Midt på en vinternatt. Fyren med laser var svartkledd og uten refleks, plassert i en yttersving.

De to andre satt klar i en bil i en oppkjørsel til et hus.

Tror jeg kom meg et par kilometer unna før de innhentet meg, og sikkert en halv kilometer til før jeg forstod at blålysene bak meg ville at JEG skulle svinge av. Var oppriktig sikker på at det var en ambulanse.

De tok det ganske pent. Jeg påpekte at fyren med laser burde hatt refleks slik at jeg hadde sett han da han forsøkte å stoppe meg da de spurte hvorfor jeg ikke stoppet.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble også selv, stoppet av politiet fordi jeg kjørte unna noen svære hull i vegen. De tok på blålys og jeg kjørte 3-400 meter før jeg skjønte at det var meg de ville ha tak i.  De spurte hvorfor jeg ikke stoppet med en gang og hvorfor jeg svingte så mye, sa at jeg ville ikke ødelegge fjæringene på bilen og lurte på om han hadde drevet og kjørt ned i de store hullene i veien. Det ville han ikke svare på :p 

Lenke til kommentar

I gitt setting er det helt innenfor med selvtekt. Det er tross alt snakk om å få stanset en person som mangler respekt for andres og sitt eget liv og overlevere denne personen og hans ugjerninger til myndighetene før han dreper noen.

Jeg er skeptisk til at privatpersoner tar på seg politioppgaver og tvangsstopper andre biler..dette kaller vi på godt norsk "road rage".

Ta gjerne bilnummer og kontakt politi, men fysisk stoppe andre biler er helt på kanten.

Tviler på at Politiet anbefaler slik fremgangsmåte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er godt mulig de ikke anbefaler det, men i den konkrete situasjonen var det i realiteten ikke så mange andre handlingsmønstre som var forsvarlig..

Mitt fokus var å sikre menneskeliv, med dette utgangspunktet var det slik jeg så det den eneste reelle handlingsmåten.

Stansen ble foretatt uten økt risiko ved at jeg først kjørte forbi bilen og deretter satt på nødblink og reduserte hastigheten til stans på en rett og oversiktlig strekning.

Jeg registrerer at du Sheldon C anbefaler å heller la vedkommende skape en dødsulykke enn å gripe inn, det har jeg ikke etikk til selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet er uansett helt maktesløse ettersom de selv ikke så situasjonen. Med video kan jo saken bli en annen, men kjenner vi vårt eget Politi rett, så tviler jeg på at de i det hele tatt gidder å se på det.

Derfor syns jeg det var helt på sin plass. Føreren fortjener og få den kjefta. Kanskje han virkelig innser at det han gjorde var livsfarlig, og kanskje han tenker seg godt om neste gang, før han prøver på noe liknende.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...