Darkbill Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Nå er det også veldig lite spesifikt å si 'USA', det blir som å si 'i Europa'. Stor forskjell fra stat til stat akkurat som det er stor forskjell fra land til land her. I noen stater er det feks lov å kjøre hvilket som helst felt, og tanten min som bodde der en stund sa det var helt vanlig å se 4 biler I bredden med akkurat samme fart uten at noen bryr seg. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 (endret) Selvsagt vil det være lokale forskjeller. Og hovedbudskapet i posten jeg svarte på var jo at det uansett er mye det samme overalt. Noen er drittsekker/uoppmerksomme uansett. Men min opplevelse etter å ha kjørt i ca 20 stater (Fra Texas, rundt Mississippi og oppover østkysten fra Florida) er at det var bedre. En anekdotisk opplevelse, altså. Jeg synes også folk i Sverige og Tyskland er bedre på det enn vestlendinger. Endret 10. juni 2018 av Sexylubb1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Hva tenker folk om denne saken her? Vi går ut ifra at det faktisk var en katt som bilføreren svingte unna. Kommentarfeltet virker stort sett å være jublende for at personen ikke kjørte på katten. Jeg heller mer mot at man er direkte farlig om man har reflekser som gjør at man mister såpass kontroll i det som antageligvis er en 50-sone. Hva hvis tilsvarende hendelse skjer der det er folk på fortauet eller i et boligfelt der det kan være mennesker og ikke toglinjer bak gjerdet? Jeg mener at om man ikke er sikker på sin bil og/eller kjøreferdigheter og reaksjonsevne så bør man ha i bakhodet at man ikke skal bruke annet enn bremsepedalen. Det er selvfølgelig slik at man ikke kan overstyre det som går på ren refleks, men i dette tilfellet endte det opp med at skadepotensialet ble ganske mye høye enn en overkjørt katt. 2 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 (endret) Jeg hadde lett kjørt over katten dersom alle andre alternativer hadde endt med at jeg hadde totalskadd bilen min og/eller risikert å dundre inn i et tog. Sorry cat people... Endret 11. juni 2018 av H.A.M. 5 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Katt > bil & andre konsekvenser 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 (endret) Må ha trykket på feil pedal for sånt skal ikke gå an Regner med at jeg ville rukket å stoppe, men om ikke så hadde det muligens blitt en flat katt Ringer man da viltnemda? ... Endret 11. juni 2018 av Dubious Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 (endret) Kynisk, men hadde heller kjørt på noens kjæledyr en å ødelegge min egen bil + risikere og miste lappen. Sånn er det bare. Når det er sagt, så er jeg alltid litt tvilsom til slike historier. For alt vi vet kan føreren ha sovnet bak rattet og dratt en unnskyldning. Endret 11. juni 2018 av Vertical^ Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Katt > bil & andre konsekvenser Så hvis noen kjører over mora di i forgjengerfeltet, men unngår en katt så kommer du og sier "takk"? 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Må ha trykket på feil pedal for sånt skal ikke gå an Regner med at jeg ville rukket å stoppe, men om ikke så hadde det muligens blitt en flat katt Ringer man da viltnemda? ... Politiet i Bergen har en fyr som tar seg av slik iaf. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Jeg tror ikke på katteforklaringen, det der skjer ikke fordi man svinger unna en katt. Soleklar sak som bør ende med førerkortbeslag. 3 Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 For det er ikke sannsynlig at fører ikke oppdaget svingen og sa det var en katt i veien, for å prøve å slippe førerkortbeslag? Lenke til kommentar
hightow Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Jeg betviler sterkt alle som mener de analyserer hindringer som kommer, før de velger om de skal bremse, svinge unna, eller bare kjøre på. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 (endret) Har selv måttet hive meg over i motgående kjørefelt (uten møtende trafikk selvsagt) for å unngå katt men ville ikke hevet meg over på fotgjengerfelt eller lignende. Da måtte nødbrems vært nok, med mindre jeg forsøkte å unngå et menneske. At det var en katt rakk jeg ikke å vurdere, men gjorde vurderingen utifra at det var et mørkt lite dyr i veien. Så joda, det skjer en lynrask vurdering av "kommer det trafikk mot? kan jeg svinge unna eller må jeg hugge inn bremsen og håpe det holder". Det er såpass kort tid siden at jeg fortsatt husker hva som "løp gjennom hodet" før reflekshandlingen ble utført. Det jeg ikke rakk å vurdere var om det lå bil tett bak ift. nødbrems. Det rakk jeg ikke eller var hvertfall ikke "bevisst" på om jeg gjorde det. Jeg svingte som sagt unna og traff ikke katten men den var desverre allerede påkjørt og hardt skadet og vimset rundt i veien rett rundt en blind-sving. Jeg stoppet på en bussholdeplass 30m lenger opp for å få katten ut av veien og ta meg av den. Mens jeg var på vei ned fra bilen kom 1 bil til som bråbremset og stoppet rett etter svingen midt i veien (uten møtende trafikk). Hun gikk ut av bilen mens den fortsatt stod midt i veien rett rundt blind-svingen... veldig smart. Dette var en hysterisk blondine som på toppen av det helee beskyldte meg for å ha kjørt på katten siden jeg kom før de. Katten overlevde ikke og jeg sørget for å få identifisert og meldt fra til eier og rette instanser. Den hysteriske blondinen bare raste fra stedet når hun skjønte at jeg ikke var synderen og fant meg i slike beskyldninger. Endret 12. juni 2018 av Theo343 5 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Eg har køyrt på ein katt ein gong i heile mitt liv, og det var den verste opplevinga eg har hatt på vegen nokonsinne. Om eg kunne gå tilbake og velje om igjen, ville eg gladeleg køyrt ned i næraste togspor eller elv eller kva som helst for å unngå den katten. 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Har aldri kjørt på en katt, men ekorn, duer, hoggorm og et snes frosker har møtt sitt endelikt under mine hjul. Er man på toppen av næringskjeden så skal man leve opp til det. ? Så får folk som vil risikere sitt eget liv og helse ved å dundre ut på en toglinje for å spare livet til et dyr gjøre det. Hun får sikkert et takkekort av katten... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Jeg har kjørt over en katt en gang, det som gjorde det kjipt var at jeg kjente eieren. Katten omkom umiddelbart og ble ikke plaget. Den gangen jeg kjørte på en sau var betydelig kjipere selv om den også omkom momentant. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Her jeg bor er det mye elg og rein. Har vært utrolig nær flere ganger. Bare centimeter unna. Monterer sterke ekstralys på bilen hver høst etter alle nestenulykkene jeg har opplevd med dyr. Kjørte over en rev her en kveld, og det small godt gitt.. Lenke til kommentar
Patek Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Det sikreste er alltid å bremse for fullt og kjøre rett frem i filen. Bedre å kjøre på et dyr enn å totalvrake bilen. Selv om det ikke kommer bil og du kaster deg ut i motsatt kjørefelt er det fort gjort å få sleng på bilen. Noe man også kan tenke på er at om du ikke har full kasko dekker nok ikke forsikringen at du kjørte ut i grøfta og vraket bilen for å svinge unna dyr. Viltpåkjørsel blir erstattet. Skjedde med en kamerat av meg. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Nå er det jo en naturlig reaksjon å forsøke å svinge unna ting uten å først sjekke hvor man svinger hen. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 (endret) Kjørte over en grevling en gang, snudde på nærmeste bussholdeplass, da jeg kom tilbake var den søkk borte. Traff den med både fram og bakhjulet, full bil var det også mener jeg. Endret 12. juni 2018 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå