Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det er mange ting det er beskrevet at det skal gjøres, det betyr ikke at det faktisk gjøres.

Og i de aller fleste skal folk som ikke ønsker redusert fart være glad for dette.

Hvor ofte synder ikke bilbergere på å sette ned fartsgrensen i motgående løp på flerfelts-vei med midtdelere? Jeg tror jeg PDD ikke har sett dette blitt utført i praksis.

 

Jeg antar uten videre at man i de fleste tilfeller gir blanke f i å gjøre denne vurderingen da de vil mene det er for mye arbeid å endre skiltingen etter når det er folk på jobb..

En skikkelig bjørnetjeneste for seg selv siden det er med på å redusere allmennhetens respekt for nedsatte fartsgrenser i områder der det jobbes.

 

Slik jeg tolker deg her så gjør du, som almenheten, tabben ved å tro at en redusert fartsgrense kun er redusert for å sikre arbeidere.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og i de aller fleste skal folk som ikke ønsker redusert fart være glad for dette.

Hvor ofte synder ikke bilbergere på å sette ned fartsgrensen i motgående løp på flerfelts-vei med midtdelere? Jeg tror jeg PDD ikke har sett dette blitt utført i praksis.

Hvor finner du at de skal sette ned fartsgrensen i motgående løp på flerfeltsvei med midtdeler? Jeg fant ingenting om det i n301.

 

Slik jeg tolker deg her så gjør du, som almenheten, tabben ved å tro at en redusert fartsgrense kun er redusert for å sikre arbeidere.

Kanskje du skal slutte å anta slikt?

Det er ganske beskrivende når man ser veistrekningen er i nøyaktig samme stand som til vanlig og de reduserer fartsgrensen fra eksempelvis 70 til 50 pga veiarbeid.. Så foregår det INGENTING der det meste av døgnet..

Det er plenty av eksempler på dette, hvilke andre hensyn enn sikkerheten til veiarbeidere og de kjørende vil man ta i et slikt tilfelle?

Jeg føler meg trygg på at de tar hensyn til tiden de bruker på å snu de skiltene og vurderer det som effektivt og økonomisk for driften av arbeidet. At det er langt fra samfunnsøkonomisk gunstig driter de i.

 

At forskjellige krav til skilting i og utenfor arbeidstid omtales som spesielle krav taler jo for seg selv..

 

I denne boka du henviste til finner jeg følgende om midlertidig 50-grense ved veiarbeid, dette kunne det muligens vært en fordel om flere hadde lest.. Det syndes mye.

En annen ting det syndes på alt for ofte er oppjustering til normal hastighet etter veiarbeidsområdet.

Det er helt opplagt at kunstig nedregulering av hastighet og manglende oppjustering til normal hastighet vil medføre redusert respekt for fartsgrensene, det vil igjen føre til økt risiko for veiarbeidere.

 

50 km/t benyttes på kortere strekninger hvor geometri, vegdekke eller mulige sikringstiltak

er så dårlige at høyere hastighet er uforsvarlig.

50 km/t benyttes også i perioder av døgnet når arbeidsmaskiner ofte befinner seg i eller

meget nær kjørebanen, eller ubeskyttede arbeidere oppholder seg nærmere kjørebanen

enn 3 m. I slike tilfeller bør fartsgrensen heves til 70 km/t når det ikke pågår aktivt

arbeid.

På strekninger med midlertidig fartsgrense 50 km/t bør det i tillegg til skiltet fartsgrense

benyttes visuelle, fartsdempende tiltak for å sikre at fartsnivået ikke blir vesentlig høyere

enn fartsgrensen. Slike tiltak skal benyttes hvis fartsmålinger viser at fartsnivået er

for høyt, se omtale av fartsdempende tiltak.

Strekninger med 50 km/t på grunn av dårlig standard bør ikke være lenger enn 1 km.

Arbeid bør også organiseres slik at fartsgrense 50 km/t på grunn av pågående arbeid

nær kjørebanen heller ikke benyttes på lengre sammenhengende strekning enn 1 km.

Lenke til kommentar

Møtte idag 3-4 biler som lå bak en syklist (80 sone) som begynte å presse seg forbi og jeg kom i motgående kjørefelt,  hvor det er sykkelsti som går paralellt med veien, og det var så å si ingen folk på sykkelstien da dette var tidlig lørdagsmorgen. LIKEVEL, skal man drive å sykle i veibanen.

 

IDIOT.

 

Hver sommer er dette med syklister og billister oppe, og bare her i Hamar så ser jeg så vannvittig mye uvettig sykkelkjøring av voksne folk, at man skulle tro de la igjen hjernen hjemme.

 

Lå bak en på vei hjem fra jobb denne uka, som så ut som han hadde fått fullstendig treningsabstinenser, sykla forbi biler, busser, ga regelrett faen i vikeplikt og bare dundrer på, i rushen klokken 16 selfølgelig.

 

Er målet å ende opp i gips på et sykehus?

 

Å ja, jeg sykler selv.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det var tidlig lørdag morgen så var det antagelig heller ikke mye trafikk generelt? Likevel må de presse seg forbi?

 

Ja, det måtte de, for de nådde antagelig igjen syklisten idet jeg kom, eller ligget bak han en liten stund. Det var generelt lite trafikk, bortsett fra akkurat bak syklisten, som selfølgelig skulle sykla på sykkelstien.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Sykkelsti eller gang og sykkelvei? Er en del som forveksler disse og de fleste man tror er dedikert til sykkel er også skiltet med både fotgjenger og sykkel.

På sistnevnte er det forholdsvis lav hastighetsgrense som gjør at sykkelen må ut i veien når han sykler fortere.

 

De fleste syklister forsøker dog å holde seg på GSV så lenge det ikke er mange gående der og farten ikke er høy. Personlig sykler jeg alltid på GSV når mulig og det er innstegsmuligheter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kjørte forbi en som ikke hadde sikret lasten på hengeren skikkelig i dag

Han hadde bråbremset, fordi det var en bil som hadde fått motorstopp og da fløy parketten framover og havnet under hengeren

Jeg så bilene på god avstand og bråbremset ikke

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Møtte på en fyr i dag (BMW, ung) som mente det var en god ide å snu bilen over doble heltrukkede linjer. Greit nok, ingen er perfekte og det var tidlig søndag, men at han ikke benyttet seg av bensinstasjonen 20 meter unna for å snu bilen var litt rart. At han i tillegg tok en kunstpause, mens han sto og sperra begge kjøreretninger, for å sjekke mobilen var...

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Møtte på en fyr i dag (BMW, ung) som mente det var en god ide å snu bilen over doble heltrukkede linjer. Greit nok, ingen er perfekte og det var tidlig søndag, men at han ikke benyttet seg av bensinstasjonen 20 meter unna for å snu bilen var litt rart. At han i tillegg tok en kunstpause, mens han sto og sperra begge kjøreretninger, for å sjekke mobilen var...

 

Får se det positive, han tok vertfall å stoppet for å bruke mobilen :p

Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/norge/i/G1bVj6/Her-smeller-toget-inn-i-en-bil-i-Moss

 

Nordmenn må være de verste på dette. Sperrer kryss, lyskryss, innkjørsel og alt mulig når det er kø. Er det stillestående kø skal du ikke kjøre inn i lyskrysset, krysset, la det være en åpen luke til innkjørsel til butikk, parkering osv.

 

Jeg stopper opp ved krysset hvis jeg ser køen er så lang at jeg ikke kommer meg over uten å stanse. Når jeg først kjører da følger alle bak meg etter og ingen lar det være åpent så de som kommer fra sidene kan krysse...

 

Når jeg skal krysse og folk står og blokkerer slik står jeg ofte og rister på hodet og viser misnøye...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt mye i USA og fant dem ikke særlig annerledes i trafikken enn nordmenn: Noen er behjelpelige og tenker trafikkflyt og andre er egoistiske drittsekker.

Enig. De er dog kanskje noe flinkere til å ikke somle i venstre felt på motorveier.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...