Frank Drebin Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Tysker med stor motor og manglende folkeskikk i kø, det høres kjent ut 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Privilegium for de som kjører tysk premium, da folk forventer at du er idiot oppfører de seg ikke annerledes når du gjør en feil 2 Lenke til kommentar
Patek Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Hvis det for eksempel er dyr i veibanen eller står rett i grøfta pleier hvertfall jeg å varsle med fjernlys Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Hvor vanskelig er det å kjøre forbi noen biler? Vel ca 20/40 tuta og blinka da jeg kjørte forsvarlig forbi når vi lå dønn i 50km/t i en gjennomsnittsone fordi en moped lå først. Men dette var ettpar år siden da, så alt er vel blitt bedre nå Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Hvor vanskelig er det å kjøre forbi noen biler? Alle kan ikke ha Tesla, og for oss med små og slitne motorer kan det ofte være vanskelig å kjøre forbi om det ikke er nedoverbakke eller lang rettstrekke. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Er virkelig flaut noen ganger dette med veiarbeid her i landet. Bor rundt Tønsberg, og de har begynt på masse veier her med ny asfalt, fylkesveier. Bla a hele E18 er 50 1 felt osvosv, samt andre veier. Men de bruker jo minst 2 uker for en liten vei, og 80% av tiden, selv på natta, gjør de ingenting. Jobber noen timer før de drar hjem og kommer tilbake noen dager senere virker det som. Jeg er halvt nederlandsk, og der jobber de non stop til det er ferdig, de bare bytter lag, når det ene er ferdig forsetter neste lag så det aldri er noe pause i arbeidet, og en vei er ferdig på få timer.. Forrige uke kjørte jeg feks på 1 felt i 50 helt fra Tønsberg til nesten Sande, fordi de jobbet på andre siden. Hvorfor det er 50 skjønner jeg ikke, feltet er forsatt like bredt som en vanlig 80 vei hadde vært, og de jobbet mange mange meter unna på andre siden av midtrabatten. I Tyskland er det jo svingete felt med masse arbeid som er under 2.2m brede og det er fortsatt fartsgrense 80 og 60 med masse trafikk Endret 1. juni 2018 av Darkbill Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 I Tyskland er det jo svingete felt med masse arbeid som er under 2.2m brede og det er fortsatt fartsgrense 80 og 60 med masse trafikk Det er litt annen trafikk kultur i Tyskland og politiet slår hardt ned på de som bryter fartsgrensen i vegarbeidsområder. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Problemet er at 50-sonen gjelder når de IKKE jobber der også og ofte ser en ikke at det har vært jobbet på strekningen 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Problemet er at 50-sonen gjelder når de IKKE jobber der også og ofte ser en ikke at det har vært jobbet på strekningen At hastigheten fortsatt er redusert etter arbeiderne er borte betyr at det ikke er vurdert som sikkert å øke hastigheten på den aktuelle strekken. 2 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Hvor fort ting blir fikset avhenger litt av hvor lønnsomt det er samfunnsøkonomisk. Jeg vet ikke helt hvor mange som hadde stemt "ja" på et forslag om at veiene blir ferdigstilt 50% raskere mot at alle betalte 10 000 kr mer i skatt per år, i snitt. I land med høyere mennesketetthet enn Norge vil det ofte være mer lønnsomt å fikse ting raskere, ettersom flere bruker veien. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 At hastigheten fortsatt er redusert etter arbeiderne er borte betyr at det ikke er vurdert som sikkert å øke hastigheten på den aktuelle strekken. Kan du vise til at det faktisk gjøres slike vurderinger? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Kan du vise til at det faktisk gjøres slike vurderinger? Ikke til aktuelle prosjektet pdd da jeg ikke sitter med innsyn, men samtlige prosjekter ved og på vei som jeg har vært med på de siste 10 årene har slike vurderinger blitt tatt. Ellers så står det vel mye om hvordan man skal ta disse vurderingene i håndbok n301 vist jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Jeg har kjørt forbi midlertidige 50-soner hvor en verken ser at noe arbeid har blitt gjort eller arbeidsfolk og utstyr Noen ganger så står utstyret utenfor veien, hvor det er større sjanse for at en kræsjer i lyspålen som står der permanent 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Hvor fort ting blir fikset avhenger litt av hvor lønnsomt det er samfunnsøkonomisk. Jeg vet ikke helt hvor mange som hadde stemt "ja" på et forslag om at veiene blir ferdigstilt 50% raskere mot at alle betalte 10 000 kr mer i skatt per år, i snitt. I land med høyere mennesketetthet enn Norge vil det ofte være mer lønnsomt å fikse ting raskere, ettersom flere bruker veien. Det hadde jo kostet mye, mye mindre å få unnagjort det på en dag konto en uke. Det er jo private selskaper som blir leid inn, som får en sum penger for jobben. Om dem sier dem bruker en uke kontra en dag får dem jo mer penger, antar jeg ihvertfall Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Det tar like mange arbeidstimer uansett. Hvis disse kan gjøres unna på dagtid blir det selvsagt billigere enn om man må betale de som arbeider kvelds- og nattillegg. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Selskapet får jo ikke betalt i timer, de tar en fast sum for jobben og betaler sine egne ansatte i timer Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Men de legger inn anbud basert på antall timer det tar å utføre jobben. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Ikke til aktuelle prosjektet pdd da jeg ikke sitter med innsyn, men samtlige prosjekter ved og på vei som jeg har vært med på de siste 10 årene har slike vurderinger blitt tatt. Ellers så står det vel mye om hvordan man skal ta disse vurderingene i håndbok n301 vist jeg ikke husker feil. Det er mange ting det er beskrevet at det skal gjøres, det betyr ikke at det faktisk gjøres. Jeg antar uten videre at man i de fleste tilfeller gir blanke f i å gjøre denne vurderingen da de vil mene det er for mye arbeid å endre skiltingen etter når det er folk på jobb.. En skikkelig bjørnetjeneste for seg selv siden det er med på å redusere allmennhetens respekt for nedsatte fartsgrenser i områder der det jobbes. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Veiarbeid i Norge er et kapittel på linje med snekkere som kommer 2 timer per dag for en 2 ukers jobb og sjonglerer 5 kunder hver dag. I tillegg var det veldig gøy når de holdt på med asfaltering på natta kl. 3 midt inne i et boligfelt natt til 16. mai. Kanskje asfaltere på dagtid midt inne i boligfelt hvor folk er avhengig av å sove før jobb? Våkna kl. 03:30 rett før de pakket sammen og dro og fikk ikke sove igjen. Endret 1. juni 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Tviler på at de asfalterer så ofte Her "plages" vi med at toget kommer forbi mange ganger daglig og noen netter så har de service på linja, som lyser opp hele nabolaget og bråker som om det var et korps som passerte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå