Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor vanskelig er det å kjøre forbi noen biler?

Vel ca 20/40 tuta og blinka da jeg kjørte forsvarlig forbi når vi lå dønn i 50km/t i en gjennomsnittsone fordi en moped lå først. Men dette var ettpar år siden da, så alt er vel blitt bedre nå ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er virkelig flaut noen ganger dette med veiarbeid her i landet. Bor rundt Tønsberg, og de har begynt på masse veier her med ny asfalt, fylkesveier. Bla a hele E18 er 50 1 felt osvosv, samt andre veier. Men de bruker jo minst 2 uker for en liten vei, og 80% av tiden, selv på natta, gjør de ingenting. Jobber noen timer før de drar hjem og kommer tilbake noen dager senere virker det som. Jeg er halvt nederlandsk, og der jobber de non stop til det er ferdig, de bare bytter lag, når det ene er ferdig forsetter neste lag så det aldri er noe pause i arbeidet, og en vei er ferdig på få timer..

 

Forrige uke kjørte jeg feks på 1 felt i 50 helt fra Tønsberg til nesten Sande, fordi de jobbet på andre siden. Hvorfor det er 50 skjønner jeg ikke, feltet er forsatt like bredt som en vanlig 80 vei hadde vært, og de jobbet mange mange meter unna på andre siden av midtrabatten. I Tyskland er det jo svingete felt med masse arbeid som er under 2.2m brede og det er fortsatt fartsgrense 80 og 60 med masse trafikk

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

I Tyskland er det jo svingete felt med masse arbeid som er under 2.2m brede og det er fortsatt fartsgrense 80 og 60 med masse trafikk

Det er litt annen trafikk kultur i Tyskland og politiet slår hardt ned på de som bryter fartsgrensen i vegarbeidsområder.

Lenke til kommentar

Problemet er at 50-sonen gjelder når de IKKE jobber der også og ofte ser en ikke at det har vært jobbet på strekningen

At hastigheten fortsatt er redusert etter arbeiderne er borte betyr at det ikke er vurdert som sikkert å øke hastigheten på den aktuelle strekken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor fort ting blir fikset avhenger litt av hvor lønnsomt det er samfunnsøkonomisk. Jeg vet ikke helt hvor mange som hadde stemt "ja" på et forslag om at veiene blir ferdigstilt 50% raskere mot at alle betalte 10 000 kr mer i skatt per år, i snitt.

I land med høyere mennesketetthet enn Norge vil det ofte være mer lønnsomt å fikse ting raskere, ettersom flere bruker veien.

Lenke til kommentar

Kan du vise til at det faktisk gjøres slike vurderinger?

Ikke til aktuelle prosjektet pdd da jeg ikke sitter med innsyn, men samtlige prosjekter ved og på vei som jeg har vært med på de siste 10 årene har slike vurderinger blitt tatt.

 

Ellers så står det vel mye om hvordan man skal ta disse vurderingene i håndbok n301 vist jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt forbi midlertidige 50-soner hvor en verken ser at noe arbeid har blitt gjort eller arbeidsfolk og utstyr

Noen ganger så står utstyret utenfor veien, hvor det er større sjanse for at en kræsjer i lyspålen som står der permanent

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor fort ting blir fikset avhenger litt av hvor lønnsomt det er samfunnsøkonomisk. Jeg vet ikke helt hvor mange som hadde stemt "ja" på et forslag om at veiene blir ferdigstilt 50% raskere mot at alle betalte 10 000 kr mer i skatt per år, i snitt.

I land med høyere mennesketetthet enn Norge vil det ofte være mer lønnsomt å fikse ting raskere, ettersom flere bruker veien.

Det hadde jo kostet mye, mye mindre å få unnagjort det på en dag konto en uke. Det er jo private selskaper som blir leid inn, som får en sum penger for jobben. Om dem sier dem bruker en uke kontra en dag får dem jo mer penger, antar jeg ihvertfall

Lenke til kommentar

Ikke til aktuelle prosjektet pdd da jeg ikke sitter med innsyn, men samtlige prosjekter ved og på vei som jeg har vært med på de siste 10 årene har slike vurderinger blitt tatt.

 

Ellers så står det vel mye om hvordan man skal ta disse vurderingene i håndbok n301 vist jeg ikke husker feil.

Det er mange ting det er beskrevet at det skal gjøres, det betyr ikke at det faktisk gjøres.

 

Jeg antar uten videre at man i de fleste tilfeller gir blanke f i å gjøre denne vurderingen da de vil mene det er for mye arbeid å endre skiltingen etter når det er folk på jobb..

En skikkelig bjørnetjeneste for seg selv siden det er med på å redusere allmennhetens respekt for nedsatte fartsgrenser i områder der det jobbes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veiarbeid i Norge er et kapittel på linje med snekkere som kommer 2 timer per dag for en 2 ukers jobb og sjonglerer 5 kunder hver dag.

 

I tillegg var det veldig gøy når de holdt på med asfaltering på natta kl. 3 midt inne i et boligfelt natt til 16. mai. Kanskje asfaltere på dagtid midt inne i boligfelt hvor folk er avhengig av å sove før jobb? Våkna kl. 03:30 rett før de pakket sammen og dro og fikk ikke sove igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...