Snylter Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Cruise i 140 km på E18, eller norske motorveier generelt, er galskap. Kameraten din skulle vært fratatt førerkortet for alltid. Denne kjøringen kunne endt katastrofalt. Dette var dagens. Hvorfor mener du det er så ille å kjøre i 140km/t i 110-sona på E18? Er det veldig mye verre å gjøre det i Norge enn på tilsvarende vei i Sverige, Danmark, Tyskland eller andre land med høyere fartsgrenser? Den aktuelle strekningen er absolutt på høyde med veiene i disse landene. Å kjøre i 140km/t i 110-sona på E18 er en bagatellmessig overtredelse. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Det er ikke gitt at høyere fartsgrenser gir høyere hastighet på veien.https://www.nrk.no/ostfold/_-ikke-hoyere-fart-med-okt-fartsgrense-1.12430326 ...men klart, det kan ha endret seg nå noe når senere. Jeg mener å huske at det ble skrevet i Nederland at de fleste lå under fartsgrensen, rundt 120, og kun et fåtall over når de endret grensen til 130 noen år siden Synes jeg opplevde litt av det samme i Danmark. Det er det 130 en del steder, men på langt nær alle kjørte så fort. Mange lå på 120- tallet. Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Mine erfaringer fra flere bilturer gjennom Europa, hvor fartsgrensa på motorvei som regel er 130, er at de fleste ligger på 120-tallet. Satte cruise-kontrollen på 140, som vil tilsvare en reell hastighet på litt over 130 og endte opp med å kjøre forbi de fleste. På svingete bygdeveier hvor det ikke er forsvarlig å holde fartsgrensa skal de riktignok kjøre som gærninger, og så fort du bremser ned til en 50-sone gjennom tettbygd strøk får du biler helt oppi rævva. Forstå seg på det den som kan. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Det er ikke gitt at høyere fartsgrenser gir høyere hastighet på veien. https://www.nrk.no/ostfold/_-ikke-hoyere-fart-med-okt-fartsgrense-1.12430326 ...men klart, det kan ha endret seg nå noe når senere. Vi har noen strekninger gjennom skogsområder med 80kmt med smale svingete veier hvor det ikke føles forsvarlig å holde 80 hele veien. Ergo gjør ikke folk det heller. Om vinteren ligger folk helt nede i 60kmt i en del av denne strekningen. Kommer det et rådyr eller en elg når du ligger i 80 her har du ikke sjangs. Så helt enig med deg, det er ingen automatikk i at folk kjører fortere enn fartsgrensa. Endret 6. mai 2018 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Jeg har kjørt mye i Europa, særlig Tyskland og Danmark. De siste 7 årene har jeg kjørt gjennom Danmark til Tyskland ca 5 ganger pr år. Har erfart at ca like mange holder fartsgrensen alternativt kjører 10 km/t over som i Norge, også i 120- og 130-sonen gjennom SørSjælland. Ikke uten grunn at Danmark lenge har hatt en kampanje rettet mot de som ligger 10 over, altså som kjører i 130 eller 140. Nå er det snakk om å heve grensene i Danmark med 10. Motargumenter er som forventet at antall trafikkdøde vil øke og at de som før lå 10 over fortsatt vil gjøre det.. Endret 6. mai 2018 av H.A.M. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Synes det skal være lov å ligge 10 over alle plasser unntatt i 50 soner og lavereNei, det bør ikke innføres som en trafikkregel. Da undergraver man jo trafikkreglene. At det i fartskontroller blir trekt av noen få prosent som feilmargin og at speedometeret som oftest viser noen prosent for lite tilsier at man allerede nå kan ligge ca 90 på speedometeret i 80-sone i mange biler. Men hvis man har en bil som viser korrekt hastighet risikerer man å få ei fartsbot ved å legge på 10. Derfor liker jeg fartstavlene som sier "Du kjører nå i X km/t", der kan man selv sjekke feilvisningen på speedometeret og legge opp kjøringen deretter. Det burde vært flere slike tavler, og de burde vist korrekt hastighet opp til ca 10 km/t over, ikke som nå "Du kjører for fort" straks man kjører 1 km/t for fort. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Det finnes 80-soner uten asfalt eller midtstripe og 70-soner med 2+ felt i hver retning og midtdelere, så da kan man spørre, bruker de terning for å finne ut hvilke veier som skal ha den og den fartsgrensen? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Trafikkmengde og avkjøringer (antall, oversiktlighet, trafikkmengde osv) er tilleggskriterier for å sette fartsgrenser. Dermed kan en øde landevei få høyere fartgrense enn en sterkt trafikkert vei med mange kryss. 4 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Trafikkmengde og avkjøringer (antall, oversiktlighet, trafikkmengde osv) er tilleggskriterier for å sette fartsgrenser. Dermed kan en øde landevei få høyere fartgrense enn en sterkt trafikkert vei med mange kryss. Det administrative er ofte viktigere. Så den vanlige varianten man kan observere er at når man bygge ut en vei, etterlater man seg 70-skilt på de streknngene, i stede for uregulert(altså 80). Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Synes det skal være lov å ligge 10 over alle plasser unntatt i 50 soner og lavereNei, det bør ikke innføres som en trafikkregel. Da undergraver man jo trafikkreglene. At det i fartskontroller blir trekt av noen få prosent som feilmargin og at speedometeret som oftest viser noen prosent for lite tilsier at man allerede nå kan ligge ca 90 på speedometeret i 80-sone i mange biler. Men hvis man har en bil som viser korrekt hastighet risikerer man å få ei fartsbot ved å legge på 10. Derfor liker jeg fartstavlene som sier "Du kjører nå i X km/t", der kan man selv sjekke feilvisningen på speedometeret og legge opp kjøringen deretter. Det burde vært flere slike tavler, og de burde vist korrekt hastighet opp til ca 10 km/t over, ikke som nå "Du kjører for fort" straks man kjører 1 km/t for fort. De tavlene som viser hastighet er nå ikke til å stole på. Er to stk utenfor Tromsø, den ene gir meg 3kmt i misvisning, den andre 7kmt. Endret 6. mai 2018 av Gromle Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Konkurranseinstinktet til enkelte i trafikken, i tillegg til hvor lett noen føler seg "terget", er hysterisk moro i mine øyne. Ligger bak en pickup på grønne skilter på Helsfyr retning Alnabru. Han ligger i venstrefeltet under fartsgrensa. I det høyre feltet er det ingen biler, helt åpent. Kommer opp bak og venter bare på at han skal flytte seg over. Ingenting skjer. Kjører litt nærmere innpå og legger meg lenger bak igjen. Ingenting skjer. I tillegg vingler bilen veldig mye i fila, så tenker det bare er nok en sjåfør som er for opptatt med mobilen. Legger meg derfor ut i høyre (fortsatt helt åpent) og drar på ganske hardt. Ligger selvfølgelig da ganske greit over fartsgrensa på dette tidspunket. I det jeg begynner å gli forbi, tror du jammen ikke personen begynner å akselere? Hadde uansett mer fart så seiler med bra hastighet forbi, og legger meg tilbake i venstrefila når jeg har fått god avstand. Da begynner han jammen å blinke med tusenmeterne sine og hele pakka, tydelivis ordentlig provosert. Gøy 6 Lenke til kommentar
Patek Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Virker som det er ufattelig vanskelig å forstå at venstre fila bare er for forbikjøringer. Er helt annen kultur på dette nedover europa, på autobahn er folk alltid raske inn og ut 3 Lenke til kommentar
toth Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Det er skremmende å se hvor mange som synes det er greit å bryte loven i trafikken. Synes dere det er like greit å naske i butikken eller slå ned andre også? Skal du først sammenligne kan vi heller sammenligne med å være i båt kortere enn 8m uten vest - hvis jeg kan kjøre hovedbåten lovlig uten vest har jeg ikke mye moralske kvaler med å kjøre jolla uten heller. Lenke til kommentar
toth Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Synes jeg opplevde litt av det samme i Danmark. Det er det 130 en del steder, men på langt nær alle kjørte så fort. Mange lå på 120- tallet. Danmark har vel til forskjell fra Norge bortimot nulltoleranse for overtredelse i de høyeste fartsgrensene om jeg husker rett - de byttet høyere grense med strengere straff. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 https://www.dagbladet.no/video/XISF9KBFdI4 Var denne så ille da? Mest farlige jeg ser er bilen som filmer og ikke viser en eneste antydning til å røre bremsepedalen... Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Synes jeg opplevde litt av det samme i Danmark. Det er det 130 en del steder, men på langt nær alle kjørte så fort. Mange lå på 120- tallet.Danmark har vel til forskjell fra Norge bortimot nulltoleranse for overtredelse i de høyeste fartsgrensene om jeg husker rett - de byttet høyere grense med strengere straff. Høyere fartsgrense mot strengere straff? Ja takk, jeg ligger sjeldent over uansett 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Synes 100 er høy nok fart og forbruket øker jo bare om en kjører fortere Ligger ofte i 100 i både 80 og 90 soner, å hadde det vært en 100 sone så hadde jeg kjørt i 100 (ekte fart/gps fart) Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 https://www.dagbladet.no/video/XISF9KBFdI4 Var denne så ille da? Mest farlige jeg ser er bilen som filmer og ikke viser en eneste antydning til å røre bremsepedalen... 1: "Tenker at vi Tesla-eiere kjører bedre enn alle andre" - hvorfor i alle dager tenker han det? 2: jeg hører bilen varsler potensiell fare, skjønner ikke hvorfor den ikke bråbremser? Alle videoer av "Tesla predicts and avoids crash" viser jo at bilen selv bremser/styrer unna.. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Første steg for å bli en ubrukelig sjåfør er vel å tro en tilhører en elitegruppe som er bedre enn andre. For da vitner en klart og tydelig på at en ikke er reflektert. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 (endret) https://www.dagbladet.no/video/XISF9KBFdI4 Var denne så ille da? Mest farlige jeg ser er bilen som filmer og ikke viser en eneste antydning til å røre bremsepedalen... 1: "Tenker at vi Tesla-eiere kjører bedre enn alle andre" - hvorfor i alle dager tenker han det? 2: jeg hører bilen varsler potensiell fare, skjønner ikke hvorfor den ikke bråbremser? Alle videoer av "Tesla predicts and avoids crash" viser jo at bilen selv bremser/styrer unna.. Erh det reagerte jeg på også. Kjører oslo strekka med flest tesla biler i norge hver eneste dag og en stor andel utpeker seg som "trafikk bøller" som har byttet ut sine andre bølle eller "jeg er bedre enn deg" -biler i millonklassen. Endret 9. mai 2018 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå