Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hvor er sykkelveier i dette landet? De finnes ikke. Tenker du på kombinerte gang- og sykkelveier (en særnorsk konstruksjon)? Juridisk sett er de fortau, det vil altså si at det er fotgjengernes område. Det er kun på Island, i Nord-Korea og i Norge det er tillatt å sykle på fortau, og i Norge er det fortussykling bare ett unntak under en drøss forutsetninger. Hovedregelen er at syklister skal ferdes i kjørebanen.

 

Syklister er kjørende, ikke en slags fotgjengere. Ser du problemet med argumentet ditt her?

Jeg foreslår at du først setter deg inn i hva du prater om, så kan du heller prate om det etterpå. Trafikkreglenes §1 sier noe annet..

 

§ 1.Definisjoner

f) Gangveg og sykkelveg: Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte.

h) Fortau: Anlegg for gående som er skilt fra kjørebanen med kantstein.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt, det folk flest kaller sykkelveier er den kombinerte typen gang- og sykkelvei. Selv våre naboland har ikke denne typen kombinasjon, det er et særnorsk fenomen. Flere rettsaker har vist at de er å anse som fortau, sykling der foregår derfor på de gåendes premisser.
 

§ 18.Særlige bestemmelser for syklende
3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

Gang- og sykkelveier er skiltet slik:
post-51414-0-77559200-1524602702_thumb.jpg

At disse juridisk sett anses som fortau (fordi det ikke finnes egne trafikkregler for gang- og sykkelveier) finnes det en rekke eksempler på, her er noen saker referert av jusprofessor Olav Torvund:
https://blogg.torvund.net/2014/09/29/dommer-om-fotgjengere-i-sykkelvei/

Så ja, ordet sykkelvei finnes i trafikkreglenes definisjoner (du har rett i det), men knapt i det hele tatt i virkeligheten. Det aller meste som kalles sykkelveier på folkemunne er en slags brede fortau som for syns skyld er omdøpt til gang- og sykkelvei. Alle som suser forbi fotgjengere på slike "sykkelveier" bør vite at hvis fotgjengeren tar et par skritt til siden og dere kolliderer, vil syklisten i 99,99% av tilfellene bli tiltalt for uaksomhethet.

Derfor anbefaler politiet/veimyndighetene syklister som kjører fortere enn ca 15 km/t å velge kjørebanen.

Dessuten har syklister som har valgt gang- og sykkelveien (GSV) vikeplikt for alt og alle der GSV-en krysser offentlige veier, inkludert trafikk bakfra (de som kjører på den parallelle kjørebanen og skal svinge av til høyre/venstre). Dette er også en grunn for syklister til å velge kjørebanen, da har man aldri vikeplikt for de som kommer bakfra, unntatt ved normalt feltskifte.
 

Det er forøvrig foreslått å endre vikepliktreglene for syklister flere ganger, men det blir alltid nedstemt:

https://blogg.torvund.net/2018/02/16/farlige-vikepliktregler-for-sykkelveier-men-ketilso-vil-ikke-rydde-opp/

Heller ikke politiet kjenner trafikkreglene godt nok, så at mange bilister og syklister er forvirret er ikke så underlig:
https://www.nrk.no/trondelag/politiet-trekker-tilbake-18-sykkelboter-1.13727055

Endret av SeaLion
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syklister kan gjøre hva enn de vil i 40 sona for min del for der pleier de fleste å holde fartsgrensa, men i 60 kan de dra til et sted i Gausdal hvis de sykler mer enn 1 i bredden

 

Hahaha, enda en luring som har blitt hjernevasket til å tro at man er verre enn Hitler om man sykler flere i bredden. Om ikke veien er veldig brei må du uansett vente til det er klart før du kan kjøre forbi, så om to stykker sykler ved siden av hverandre har det ikke en dritt å si for noen som helst. Og ja, jeg er sur, fordi jeg er så jævlig lei av å høre om dette. Fokuser heller raseriet deres på de syklistene som faktisk gjør noe galt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt, det folk flest kaller sykkelveier er den kombinerte typen gang- og sykkelvei. Selv våre naboland har ikke denne typen kombinasjon, det er et særnorsk fenomen. Flere rettsaker har vist at de er å anse som fortau, sykling der foregår derfor på de gåendes premisser.

 

§ 18.Særlige bestemmelser for syklende

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

Gang- og sykkelveier er skiltet slik:

attachicon.giftilrettelagt_vei_w.jpg

 

At disse juridisk sett anses som fortau (fordi det ikke finnes egne trafikkregler for gang- og sykkelveier) finnes det en rekke eksempler på, her er noen saker referert av jusprofessor Olav Torvund:

https://blogg.torvund.net/2014/09/29/dommer-om-fotgjengere-i-sykkelvei/

 

Så ja, ordet sykkelvei finnes i trafikkreglenes definisjoner (du har rett i det), men knapt i det hele tatt i virkeligheten. Det aller meste som kalles sykkelveier på folkemunne er en slags brede fortau som for syns skyld er omdøpt til gang- og sykkelvei. Alle som suser forbi fotgjengere på slike "sykkelveier" bør vite at hvis fotgjengeren tar et par skritt til siden og dere kolliderer, vil syklisten i 99,99% av tilfellene bli tiltalt for uaksomhethet.

 

Derfor anbefaler politiet/veimyndighetene syklister som kjører fortere enn ca 15 km/t å velge kjørebanen.

 

Dessuten har syklister som har valgt gang- og sykkelveien (GSV) vikeplikt for alt og alle der GSV-en krysser offentlige veier, inkludert trafikk bakfra (de som kjører på den parallelle kjørebanen og skal svinge av til høyre/venstre). Dette er også en grunn for syklister til å velge kjørebanen, da har man aldri vikeplikt for de som kommer bakfra, unntatt ved normalt feltskifte.

 

Det er forøvrig foreslått å endre vikepliktreglene for syklister flere ganger, men det blir alltid nedstemt:

https://blogg.torvund.net/2018/02/16/farlige-vikepliktregler-for-sykkelveier-men-ketilso-vil-ikke-rydde-opp/

 

Heller ikke politiet kjenner trafikkreglene godt nok, så at mange bilister og syklister er forvirret er ikke så underlig:

https://www.nrk.no/trondelag/politiet-trekker-tilbake-18-sykkelboter-1.13727055

:thumbup:

Lenke til kommentar

Men det er fortsatt rene sykkelveier her i landet også, som jeg viste fra Kongsberg i tidligere post og Oslo har også det enkelte steder.

 

Så når dere syklister klager over at trafikken går i 5km/t med ikke mulighet for forsvarlig forbikjøring i gang og sykkelstien, vet dere hva bilister føler når dere befinner dere i 50+ sonene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men det er fortsatt rene sykkelveier her i landet også, som jeg viste fra Kongsberg i tidligere post

 

Sykkelveien du linket til (Google Street View) er adskilt fra E134 med en "solid" stiplet stripe med hvit maling - helt til du kommer til neste rundkjøring, der "sykkelveien" brått forsvinner.

 

Det å kunne skryte på seg "sykkelveier" har muligens gitt kommunen noen ekstra midler fra en eller annen veipakke, men det er og blir en dårlig vits.

Lenke til kommentar

En gamling på en full parkeringsplass på butikken, sto på tvers og dekket to parkeringsplasser. Satt inne i bilen med motoren på.

 

På vei inn i butikken sa jeg "sykt bra parkering, idiot" til han siden vinduet hans var nede. Fikk ingen respons.

Når jeg gikk ut av butikken var han ute av bilen og sto og lente seg på den med armene i kryss. På vei til bilen stormet han mot meg og sa opp i trynet mitt "tørr du å si det samme du sa tidligere? Kaller andre folk for idiot. Hvor er oppdragelsen din."

 

Ja hvor er din da, og hvordan fikk du lappen siden du sitter inne i bilen med motoren i gang og står på tvers av to parkeringsplasser på en stappet full parkeringsplass? - sa jeg.

"Jeg venter på noen."

 

Ja du må vente på noen her, på tvers, kan du ikke bare parkere som et normalt vesen, ser du ikke at parkeringsplassen her er full fra før?

 

 

Så skulle han åpne døren for damen min og bla bla siden jeg var en så uoppdragen fyr. Hva forventer han egentlig. Har han ikke blitt kalt værre ting enn en idiot så. Stormer mot meg og kjefter etter jeg er ferdig i butikken fordi jeg sa det, vettuka.

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er du bare kravstor, vi har ikke motorveier overalt heller.

 

Her i Oslo har du til og med noen steiner som skiller deg fra menigmann, se https://goo.gl/maps/Ft1iWnJanU92

 

 

Den der følger ikke Vegvesenets egen utformingsstandard. Er sykkeltraséen skilt fra kjørebanen med kanstein skal den være toveis, altså bred nok til å være toveis (så bred at to sykler med tilhenger kan passere hverandre). Det vil si at den skal være minst 3 meter bred (1½ m per sykkelfelt).

Lenke til kommentar

Parkeringsskilt, hvis det ikke er noe pil for hvor langt skiltet gjelder til neste kryss feks, så gjelder det vel kun ved skiltet? Parkerte et stykke unna et MC Parkeringsskilt ved gateparkering, men fikk likevel bot for dette. Mens de som stod rett bak skiltet stod lovlig. Jeg stod halvveis mellom skiltet og neste kryss. Ingen pil under skiltet, I hvert 10-15m unna både skilt og kryss...

Lenke til kommentar

Parkeringsskilt, hvis det ikke er noe pil for hvor langt skiltet gjelder til neste kryss feks, så gjelder det vel kun ved skiltet? Parkerte et stykke unna et MC Parkeringsskilt ved gateparkering, men fikk likevel bot for dette. Mens de som stod rett bak skiltet stod lovlig. Jeg stod halvveis mellom skiltet og neste kryss. Ingen pil under skiltet, I hvert 10-15m unna både skilt og kryss...

 

Om det ikke er noe underskilt, så gjelder skiltet til neste veikryss, eller til det blir opphevet av et annet skilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter i passasjersetet og halvveis sover på E18 med nesten null trafikk så sent som nå mens kameraten har på cruise på 140 og ligger rolig i venstrefelt før jeg plutselig våkner av en bråbrems og unnamanøvr og spør hva som skjer...

 

'Så du ikke den bilen?!' sier han og forteller det er en bil uten noe lys som plutselig kasta seg ut foran han fra midtrabatten, altså de mellomrommene rundt tunneler der det hender man bytter side hvis en tunnel er stengt osv...

Lenke til kommentar

Sitter i passasjersetet og halvveis sover på E18 med nesten null trafikk så sent som nå mens kameraten har på cruise på 140 og ligger rolig i venstrefelt før jeg plutselig våkner av en bråbrems og unnamanøvr og spør hva som skjer...

 

'Så du ikke den bilen?!' sier han og forteller det er en bil uten noe lys som plutselig kasta seg ut foran han fra midtrabatten, altså de mellomrommene rundt tunneler der det hender man bytter side hvis en tunnel er stengt osv...

 

Cruise i 140 km på E18, eller norske motorveier generelt, er galskap. Kameraten din skulle vært fratatt førerkortet for alltid. Denne kjøringen kunne endt katastrofalt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Sitter i passasjersetet og halvveis sover på E18 med nesten null trafikk så sent som nå mens kameraten har på cruise på 140 og ligger rolig i venstrefelt før jeg plutselig våkner av en bråbrems og unnamanøvr og spør hva som skjer...

 

'Så du ikke den bilen?!' sier han og forteller det er en bil uten noe lys som plutselig kasta seg ut foran han fra midtrabatten, altså de mellomrommene rundt tunneler der det hender man bytter side hvis en tunnel er stengt osv...

Cruise i 140 km på E18, eller norske motorveier generelt, er galskap. Kameraten din skulle vært fratatt førerkortet for alltid. Denne kjøringen kunne endt katastrofalt.

Da vet jeg ikke hvor du holder til, men strekningen mellom Drammen-Sandefjord er ganske fin og rett. Det her skjedde faktisk rett ved Sande, som er den retteste strekningen av alt vil jeg påstå. Miste førerkort for alltid? Sist jeg sjekket mister man vel førerkort ved 151 I 110 sone. Makan til overdrivelse... 'katastrofalt med 140 med nesten null trafikk på E18 som er både opplyst og rett'. Om man ligger i fartsgrensen er det nok like katastrofalt om en mørklagt bil kjører rett ut foran deg og man ikke følger med :)

Lenke til kommentar

 

Sitter i passasjersetet og halvveis sover på E18 med nesten null trafikk så sent som nå mens kameraten har på cruise på 140 og ligger rolig i venstrefelt før jeg plutselig våkner av en bråbrems og unnamanøvr og spør hva som skjer...

 

'Så du ikke den bilen?!' sier han og forteller det er en bil uten noe lys som plutselig kasta seg ut foran han fra midtrabatten, altså de mellomrommene rundt tunneler der det hender man bytter side hvis en tunnel er stengt osv...

Cruise i 140 km på E18, eller norske motorveier generelt, er galskap. Kameraten din skulle vært fratatt førerkortet for alltid. Denne kjøringen kunne endt katastrofalt.

Tøv. 140 i en så godt dimensjonert vei med 110 sone er ikke noen stor overtramp. Du mister ikke lappen før over 150 km/t.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...